Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf Badesandalen » 30. mar 2016, 21:44

Jeg vidste ikke lige hvor jeg ellers skulle spørge, 'Bolig' syntes mest passende.

I lørdags havde vi gæster og fik en buket roser, men allerede nu, bare 4(!) dage senere, er den begyndt at se lidt trist ud. Jeg ved godt at afskårne blomster ikke holder så længe, men jeg synes stadig det er utroligt at så snart en buket kommer over dørtærsklen her, har jeg potpourri. Jeg sørger altid for at de får frisk vand ofte, vasen plejer at stå i vindueskarmen, på spisebordet, sofabordet eller i køkkenvinduet alt efter hvor meget solen skinner og hvor varmt det er i stuen.
Jeg købte engang en lille flaske flydende gødning til at hælde i vasen, men jeg synes ikke at det gør nogen forskel. Jeg er ret træt af ikke at kunne holde liv i blomster, for jeg kan jo godt lide dem og desuden er det ofte en værtindegave/en overraskelse fra gutten. Det er i øvrigt samme historie med en potteplante; jeg kan ikke holde liv i dem selvom de har jord at strække rødder i. Hvis planterne der bliver bragt ind i vores hjem var mennesker, ville de kalde mig heks og begynde at bygge et bål.

Så er der nogen der kan hjælpe? Hvad skal jeg gøre for at de ikke bare dør? :forvirret:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf Flora » 30. mar 2016, 21:53

Hvis du ikke allerede har gjort det, så skær stænglerne over på skrå forneden og sæt dem i varmt vand. Hvis/når de begynder at nikke kan du stikke stænglerne et par minutter i en gryde med kogende vand og derefter tilbage i vasen med friskt vand. Det kogende vand trækker vist luften ud af stænglerne så roserne kan trække vand helt op i toppen, hvilket får hovedet til at rejse sig. Hvis du har et sted i boligen der er køligere end andre steder kan det forøge holdbarheden at sætte dem der om natten.

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om :)
3
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf Badesandalen » 30. mar 2016, 22:08

Flora skrev:Hvis du ikke allerede har gjort det, så skær stænglerne over på skrå forneden og sæt dem i varmt vand. Hvis/når de begynder at nikke kan du stikke stænglerne et par minutter i en gryde med kogende vand og derefter tilbage i vasen med friskt vand. Det kogende vand trækker vist luften ud af stænglerne så roserne kan trække vand helt op i toppen, hvilket får hovedet til at rejse sig. Hvis du har et sted i boligen der er køligere end andre steder kan det forøge holdbarheden at sætte dem der om natten.

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om :)


Det vil jeg helt sikkert prøve, mange tak! :kys:
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf Annione » 30. mar 2016, 22:28

Når jeg får blomster, så skærer/klipper jeg altid stænglerne på skrå og sætter dem i lunket vand.

Min mor satte altid sine blomster i det koldeste rum, så holdt de virkelig længe.

Ang. potteplanter - så stik fingeren ned i jorden og tjek om den er våd eller tør. Vand den kun, hvis den er tør. Er det krydderurter, så skal de være fugtige, altid.
1
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf Muspel » 30. mar 2016, 22:39

Klip stænglerne og skyl dem når du skifter vandet. Og gentag dagligt.

Kombiner evt med ovenstående gode råd fra de andre :D
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf Buller » 30. mar 2016, 23:53

en kobbermønt kan vist også hjælpe på at der ikke kommer alt for meget snask i vandet, så holder de også bedre.
2
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf Badesandalen » 31. mar 2016, 05:50

Okay, så klip stænglerne skråt og stil buketten i vand på den varmere side der skal skiftes dagligt. Inden jeg stiller dem i vandet igen skal de lige skylles. De skal helst stå køligt, og hvis de begynder at nikke skal stænglerne lige stikkes i kogende vand. Plus en kobbermønt i vandet så det ikke bliver snasket. Got it. Det er da en hel kunst at holde live i en buket blomster. Jeg tror jeg vil købe et par buketter mere så jeg kan prøve fra starten.

Mange tak for jeres råd! Det er værdsat. :kys:
2
Vendela
Indlæg: 130
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:57
Kort karma: 15
Likede indlæg: 177

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf Vendela » 31. mar 2016, 06:08

Jeg mener at have hørt engang for længe siden, at acetylsalicylsyre også kan hjælpe på holdbarheden af afskårne blomster. Vi har i hvert fald tidligere hakket/pulveriseret en hovedpinetablet (ikke med paracetamol!) og hældt i vasen. Buketten holdt sig flot i flere dage, uden vi skiftede vandet.

Der står lidt her:
http://hus-raad.dk/forl%C3%A6ng-blomsternes-levetid/
0
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf Badesandalen » 31. mar 2016, 10:03

Vendela skrev:Jeg mener at have hørt engang for længe siden, at acetylsalicylsyre også kan hjælpe på holdbarheden af afskårne blomster. Vi har i hvert fald tidligere hakket/pulveriseret en hovedpinetablet (ikke med paracetamol!) og hældt i vasen. Buketten holdt sig flot i flere dage, uden vi skiftede vandet.

Der står lidt her:
http://hus-raad.dk/forl%C3%A6ng-blomsternes-levetid/


En hovedpinepille? Okay, det må da prøves så. :D Tak!
0
Brugeravatar
Mooserinde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 4. okt 2015, 12:13
Kort karma: 21
Likede indlæg: 239

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf Mooserinde » 31. mar 2016, 16:03

Jeg har også gode erfaringer med at putte kobbermønter i vandet :)

Åh, jeg ville så gerne være en af de rige kvinder, der får leveret friske blomsterbuketter hver uge :D :love:
1
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1942

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf In_your_eyes » 31. mar 2016, 16:18

Kom et halvt låg klorin i blomstervandet, tilføj rent vand efter behov. Efter en ca en uge udskifter alt vandet og tilføj et halvt låg klorin.
Det er et tip jeg har fået fra en blomsterhandler og det virker.
1
:pompom:
didaa
Indlæg: 1697
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf didaa » 31. mar 2016, 19:01

Jeg synes roser er de værste med holdbarheden, de holder også kun en 3-4 dage her før de hænger.
2
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf Badesandalen » 31. mar 2016, 19:07

didaa skrev:Jeg synes roser er de værste med holdbarheden, de holder også kun en 3-4 dage her før de hænger.


Værre end tulipaner? :gruble:
0
didaa
Indlæg: 1697
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf didaa » 31. mar 2016, 19:37

Badesandalen skrev:
didaa skrev:Jeg synes roser er de værste med holdbarheden, de holder også kun en 3-4 dage her før de hænger.


Værre end tulipaner? :gruble:


Helt klart! Tulipaner kan sagtens holde en uge her.
0
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Endnu en er ved at dø. Hjælp.

Indlægaf Badesandalen » 1. apr 2016, 08:51

didaa skrev:
Badesandalen skrev:
didaa skrev:Jeg synes roser er de værste med holdbarheden, de holder også kun en 3-4 dage her før de hænger.


Værre end tulipaner? :gruble:


Helt klart! Tulipaner kan sagtens holde en uge her.


Jeg er misundelig. Jeg elsker tulipaner, men de dør så hurtigt hos mig. Den eneste blomst der holder kortere tid er gerbera; den knækker nærmest så snart den kommer i vasen, lige meget hvor forsigtig jeg er. :(
0

Tilbage til "Bolig"