Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13022
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1560
Likede indlæg: 21788

Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Pandesteg » 12. mar 2024, 10:15

Vi skal købe en tørretumbler til vores nye hus. Har ikke haft tørretumbler i noget der ligner 10 år, så er lidt bagud på viden. Men umiddelbart regnede jeg med, at vi skulle have en aftræks-tørretumbler, da der allerede er lavet en aftrækskanal i vores bryggers. Men kan se, at det vist er en uddøende race, da udvalget ikke er særlig stort. Jeg havde for mange år siden en kondenstumbler, som jeg ikke synes var særlig god, den var virkelig længe om at tørre tøjet og det irriterede mig, at jeg konstant skulle tømme den der vandkassette. Men det er jo så også mange år siden og teknologien er måske blevet bedre?

Hvad har I, hvad er pros and cons og hvad skal man kikke efter i nykøb?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 88
Likede indlæg: 907

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Jydepigen » 12. mar 2024, 10:38

Jeg har altid haft tørretumbler med udtræk de udlejningssteder jeg har boet og været glad for det.
Nu bor jeg i en lejlighed med kondenstørretumbler - og beklager mit franske, men hold op noget lort!
Jeg er helt klart størst fan af dem med udtræk, da jeg synes at tøjet bliver bedre tørt og der ikke er en vandkasette som skal tømmes hver gang. Desuden synes jeg at den er bedre til at fjerne støv/fnuller med udluftning.
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2563
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8592

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Raenil » 12. mar 2024, 11:11

Vi har en kondenstørretumbler med varmepumpe og den virker fint.
Vi tørretumbler ret meget, og det betyder da noget for økonomien.
1
Vendela
Indlæg: 133
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:57
Kort karma: 15
Likede indlæg: 177

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Vendela » 12. mar 2024, 11:17

Vi har en kondenstørretumbler med varmepumpe og er fint tilfredse. Efter vi er flyttet i hus, har min mand koblet vandbeholderen på afløbet fra vasken, så vi ikke skal tømme den manuelt.

Da vi købte den for 5-6 år siden, hørte vi også mange skeptikere ift tørreevnen.
Jeg gik derfor efter en maskine med varmepumpe og et godt energimærke - især ift vurderingen af maskinens kondenseringsevne.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Artem » 12. mar 2024, 11:35

Tror gerne på at en tørretumbler med aftræk tørrer bedst, og med mindst fnuller som jo nærmest bare kan bliver blæst ud i det fri.

Men de er ikke særligt økonomiske at bruge, da varmen bliver blæst ud, og hvor en kondenstumbler er billigst i strøm.
Ved de bedre tumblere kan man sætte ledning på til kondensvand, hvilket jeg også har, så ingen tømning af beholder.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4201
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1173

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Moe » 12. mar 2024, 12:33

Når I skal vælge en tørretumbler, er der nogle ting at forholde sig til.

Aftrækstørretumblere tørrer hurtigere, I har aftrækskanal så det er jo fint, men de er ikke lige så energieffektive som varmepumpetørretumblere.

Kondenstørretumblere kan du placere flere steder, og teknologien er blevet bedre, nogle kan tilsluttes direkte så I slipper for at tømme vandbeholderen selv. De findes også i varmepumpeudgaver, som er super energieffektive.

https://www.power.dk/magasinet/koebsvejledninger/toerretumbler-med-varmepumpe-eller-en-traditionel-kondenstoerretumbler/
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Oak123
Indlæg: 2146
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4003

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Oak123 » 12. mar 2024, 12:40

Vi har en kondens tørretumbler, og den tørrer fint.
Den er umiddelbart længe om det, hvor den ofte står til at tage 3 timer om at tørre kogevask - men om den reelt bruger det ved jeg ikke. Og jeg kan ikke huske hvor langt tid den med aftræk var.
Men vandbeholderen skal ikke tømmes undervejs, der er fint plads til alt det vand der er.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14839
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1183
Likede indlæg: 24972

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf sigge » 12. mar 2024, 13:42

Min erfaring med kondenstørretumblere er, at hvis bare vandbeholderen er tom og fnugfilteret rent, inden man starter en tørring, virker de helt fint. Nu bor jeg til leje, hvor tørretumbleren hører til lejligheden, så jeg ved ikke, om det er en model med varmepumpe som nævnt af andre. Men det er en kondens-model, og den tørrer en hel maskinfuld håndklæder, viskestykker o.lign. helt tørt på ca. 2 timer. Der er koblet afløbsslange på vandbeholderen, så jeg slipper for at tømme. Kunne ellers godt bruge det kalkreducerede vand til andre ting. :lol: Men jeg piller ikke ved boligforeningens installationer.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Campanule
Indlæg: 221
Tilmeldt: 30. jan 2018, 18:27
Kort karma: 4
Likede indlæg: 94

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Campanule » 12. mar 2024, 13:44

Jeg har kondens nu, og det fungerer sådan set ok. Jeg flyttede fra hus til lejlighed for ca 3 år siden. I huset havde jeg en med aftræk. Jeg synes, det var langt bedre, og at det gav mig et bedre indeklima. Desuden skulle jeg ikke tænke på at tømme vand

Jeg har en Bosch - serie 6 hedder den vist. Men kunne jeg vælge, blev det aftræk
1
:banan:
Bergen
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11948

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Bergen » 12. mar 2024, 14:05

Aftræk hvis muligt.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9572
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 788
Likede indlæg: 7864

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Sophies-mor » 12. mar 2024, 14:06

Hvis overhovedet muligt:
Aftræk.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6347
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15045

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Ata » 12. mar 2024, 18:57

Vi har en kondenstumbler fra Siemens (cirka 8 år gammel) og den tørrer rigtig fint, men det tager cirka 2 timer. Det er dog ikke noget stort problem og vi er meget tilfreds med den. Jeg synes ikke, det er en stor ulejlighed lige at tømme vandet fra. Den kan jo fint tumble en stor maskine tøj uden at skulle tømmes undervejs.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13022
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1560
Likede indlæg: 21788

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Pandesteg » 12. mar 2024, 19:22

Tak for svar indtil videre - mht at tømme vand så ved jeg altså godt at det ikke skal gøres midt i en tumbling :D men det er stadig en træls ting at skulle gøre hvis jeg kan slippe for det, jeps doven type jeg er :) men hvis jeg kan undgå at skulle gå og huske på den slags ting så foretrækker jeg det. Men det kan afhjælpes ved at koble til bryggersafløbet. Men det med indeklimaet har jeg også tænkt på. Det er ikke verdens største bryggers den skal stå i.
Men det er da godt at høre at kondenstumblere lyder til at tørre mere effektivt end dengang jeg havde en. Der var den langt over 2 timer om et dobbeltsengesæt og et par håndklæder. Det synes jeg umiddelbart var/er meget.
Senest rettet af Pandesteg 12. mar 2024, 19:45, rettet i alt 1 gang.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Artem » 12. mar 2024, 19:36

Jeg er lidt overrasket over at så mange anbefaler aftræk.
For det er uddøende teknologi, hvor det nærmest ikke er til at købe sådan en i dag. Som skyldes at de er alt for dyre i strøm.

Har fundet et par stykker ved Skousen.
Aftræk. https://www.skousen.dk/hvidevarer/toerr ... taf-7231e/ Energimærke C med et årligt forbrug på 519.5 kWh/år.
Kondens med varmepumpe https://www.skousen.dk/hvidevarer/toerr ... h80v9av7n/ Energimærke A+++ med et årligt forbrug på 194 kWh/år.

Men hvis man er uvenner med sine penge, og er ligeglad med at spare på energien osv. Skal man da vælge en med aftræk.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Vendela
Indlæg: 133
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:57
Kort karma: 15
Likede indlæg: 177

Re: Tørretumbler - kondens eller aftræk?

Indlægaf Vendela » 12. mar 2024, 20:32

Pandesteg skrev:Tak for svar indtil videre - mht at tømme vand så ved jeg altså godt at det ikke skal gøres midt i en tumbling :D men det er stadig en træls ting at skulle gøre hvis jeg kan slippe for det, jeps doven type jeg er :) men hvis jeg kan undgå at skulle gå og huske på den slags ting så foretrækker jeg det. Men det kan afhjælpes ved at koble til bryggersafløbet. Men det med indeklimaet har jeg også tænkt på. Det er ikke verdens største bryggers den skal stå i.
Men det er da godt at høre at kondenstumblere lyder til at tørre mere effektivt end dengang jeg havde en. Der var den langt over 2 timer om et dobbeltsengesæt og et par håndklæder. Det synes jeg umiddelbart var/er meget.


Når vores maskine indstilles til ekstra skabstørt, viser den, programmet tager 3,5 timer. Maskinen er altid fuld, når vi bruger den, og det er en 9 kg maskine.
Det kan tælles på en hånd de gange, alt ikke har været helt tørt i de 5-6 år, vi har haft den. Da har det typisk været, hvis mindre stykker vasketøj er blevet viklet ind i sengetøjet.
1

Tilbage til "Bolig"