Tyngdedyne?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16432
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30584

Tyngdedyne?

Indlægaf TinaW » 15. feb 2024, 06:48

Er der nogen der har erfaring med de her (bambus) tyngdedyner, som jeg pt. bliver spammet med på min Facebook.
Umiddelbart lyder de jo fantastiske, særligt for en, der af og til vågner midt om natten og ikke kan falde i søvn igen pga. tankemylder.
Der er flere fabrikanter men f.eks denne her https://www.bambuni.dk/produkt-kategori ... v9EALw_wcB
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15720
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21129

Re: Tyngdedyne?

Indlægaf 2SHY » 15. feb 2024, 08:24

Jeg har ikke prøvet dem der du linker til, men jeg har et par tyngdedyner som er købt i Netto og Lidl til en noget andet pris end dem i linket. Jeg bruger ikke tyngdedyner hver nat men lidt i perioder og jeg er rigtig glad for dem særligt i stressede perioder
Senest rettet af 2SHY 15. feb 2024, 08:49, rettet i alt 1 gang.
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Bergen
Indlæg: 7338
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11971

Re: Tyngdedyne?

Indlægaf Bergen » 15. feb 2024, 08:35

Vi har en fra cura of sweden.
Man skal ikke forvente mirakler - eller de er få, men mange kan have glæde af en.
1
In_your_eyes
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1945

Re: Tyngdedyne?

Indlægaf In_your_eyes » 15. feb 2024, 08:42

Jeg har en på 7 kg fra Skandinavian rest. Jeg har virkelig god gavn af den og sover meget bedre.
2
:pompom:
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2343

Re: Tyngdedyne?

Indlægaf Elverpigen » 29. feb 2024, 22:05

Jeg købte i en arbejdsstresset periode Jysk's bedste mærke (ud af 2 forskellige), og det havde en effekt uden at fikse problemet 100 %. Lige i den periode foldede jeg den dobbelt (!).

Nu bruger jeg den som nederste dyne her i vinterhalvåret, og har en sommerdyne oven på. Det fungerer fint.
Om sommeren nøjes jeg som regel med tyngdedynen.

Natten til weekender og fridage har jeg generelt ikke behov for den.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8988
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1523
Likede indlæg: 25711

Re: Tyngdedyne?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. mar 2024, 07:57

De fleste har en eller anden gavn af tyngdedyne, da trykket den giver på kroppen kan sammenlignes med knus og kram, hvilket frigiver "kærlighedshormonet" oxytocin.
Et hormon der får os til at føle os trygge, veltilpasse og rolige, og derved gør at man måske sover bedre.

Mine yngste børn sover med forholdsvis ringe tyngdedyne, og de elsker det. .og jeg kender mange andre der har taget tyngdedyne til sig, og oplever positiv effekt. Ikke mirakler, men dog en positiv forskel.

Den største udfordring med tyngdedyne, er at mange kan have svært ved at sove uden, på fx ferier. Vi slæber ungernes med på ferier, og når de sover ude.
Og så er det hårdt arbejde at skifte sengetøj :lol:
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Neverkont
Indlæg: 1913
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2976

Re: Tyngdedyne?

Indlægaf Neverkont » 1. mar 2024, 08:41

Madam Pomfrey skrev:De fleste har en eller anden gavn af tyngdedyne, da trykket den giver på kroppen kan sammenlignes med knus og kram, hvilket frigiver "kærlighedshormonet" oxytocin.
Et hormon der får os til at føle os trygge, veltilpasse og rolige, og derved gør at man måske sover bedre.


Måske burde vi tilbage til de gamle tunge fjer-dyner. ;) :)
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8988
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1523
Likede indlæg: 25711

Re: Tyngdedyne?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. mar 2024, 09:17

Neverkont skrev:
Madam Pomfrey skrev:De fleste har en eller anden gavn af tyngdedyne, da trykket den giver på kroppen kan sammenlignes med knus og kram, hvilket frigiver "kærlighedshormonet" oxytocin.
Et hormon der får os til at føle os trygge, veltilpasse og rolige, og derved gør at man måske sover bedre.


Måske burde vi tilbage til de gamle tunge fjer-dyner. ;) :)


Ja :) - jeg ser dem tit omtalt som "mormor-dyner" fordi mange voksne husker de gamle og tunge dyner, som f.x. ens bedsteforældre havde, og hvor man når man lå under dem havde følelsen af netop "at ligge hvor man lå" fordi dynen var tung og omsluttende.

jeg sover ikke selv med tyngdedyne, men jeg sover stort set altid med to dyner, som både giver en dejlig varme (elsker at sove varmt) men som netop også giver noget tyngde, og begge dele er medvirkende til at jeg sover bedre.
På mit job har vi jævnligt "sovevagt" og en del af mine kollegaer synes det er ret sjovt at jeg evig og altid kommer slæbende på en ikea pose med mine egne hovedpuder og dyner, - men det gør bare så stor en forskel ifht. min nattesøvn.
Og så tager det næppe længere tid at rulle puder og dyner sammen i en pølse, putte dem i en ikea pose, og rulle dem ud igen, end at skulle lægge sengetøj på og tage det af igen næste morgen :D
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Neverkont
Indlæg: 1913
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2976

Re: Tyngdedyne?

Indlægaf Neverkont » 1. mar 2024, 12:41

Madam Pomfrey skrev:
Neverkont skrev:
Madam Pomfrey skrev:De fleste har en eller anden gavn af tyngdedyne, da trykket den giver på kroppen kan sammenlignes med knus og kram, hvilket frigiver "kærlighedshormonet" oxytocin.
Et hormon der får os til at føle os trygge, veltilpasse og rolige, og derved gør at man måske sover bedre.


Måske burde vi tilbage til de gamle tunge fjer-dyner. ;) :)


Ja :) - jeg ser dem tit omtalt som "mormor-dyner" fordi mange voksne husker de gamle og tunge dyner, som f.x. ens bedsteforældre havde, og hvor man når man lå under dem havde følelsen af netop "at ligge hvor man lå" fordi dynen var tung og omsluttende.


Jeg har sovet med sådan en tung sag når jeg var på ferie hos min moster. :)

Jeg har en stor gammel pude med kraftigt stribet bolster, min mor kalder den for en "lang-pude", jeg var teenager da jeg fik den med hjem fra min mors faster og jeg hæklede et farve-rigt betræk til den, senere har den været brugt som hunde-seng, men da jeg skulle genhuses for 3 år siden p.g.a. renovering smed jeg den i containeren til storskrald, men da jeg fortalte det til min mor blev hun ærgerlig for den kunne hun godt bruge under sin madras for at løfte den i hoved-enden, så mig hjem og samle den op af containeren, og nu kalder min mor den for "de 5 døde høns", og den er vist dømt til et evigt liv i familien. :D
2
SugarButt
Indlæg: 284
Tilmeldt: 12. sep 2019, 05:30
Kort karma: 83
Likede indlæg: 1356

Re: Tyngdedyne?

Indlægaf SugarButt » 23. mar 2024, 15:55

Jeg har en 9 kilos dyne fra Scandinavian Rest og min eneste fortrydelse er, at jeg ikke købte den noget før!
Tankemylder, problemer med både at falde i søvn og vågne mange gange om natten er pist væk.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Tyngdedyne?

Indlægaf Studsgaard » 23. mar 2024, 16:16

4 ud af 5 i vores familie har tyngdedyner med fsk vægt.
Datteren bruger kun sin noglegange. (En fra jysk)
Mand og søn bruger altid deres (de tungeste fra scandinavienrest - og sønnen har to)
Jeg bruger næsten altid min (7 kg fra jysk)

For mig fjerner den noget af det uro jeg kan have. Specielt i stressede perioder.

Jeg vil så sige at dem fra
Scandinavien rest har et mere lækker betræk og virker mere lækker end min. Prisen er jo også anderledes
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10226
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1215
Likede indlæg: 18367

Re: Tyngdedyne?

Indlægaf .Magic. » 23. mar 2024, 17:36

Jeg har en og den virker for mig i perioder. Jeg fik fortalt at man skal holde pauser med dem da de ellers mister effekten fordi kroppen vænner sig til det. Om det er derfor jeg kun mærker effekten engang i mellem ved jeg ikke.

Husker ikke hvilket mærke min er eller vægten på den, men jeg kan ikke selv skifte dynebetræk pga min dårlige skulder. Dynen er for tung.
0

Tilbage til "Bolig"