Opvasketråden - hvordan vasker du op i hånden?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Opvasketråden - hvordan vasker du op i hånden?

Indlægaf Tiger » 17. apr 2022, 17:17

Vi får perioder med ophold i bolig, hvor vi ikke har opvaskemaskine :nerve: Håndopvask kombineret med håndeksem er lidt en udfordring for familien.

Hvordan er din opvaske-rutine? Hvor ofte vasker du op?

Har du tips til et smart stativ eller andre tricks, der sparer tid osv? Billeder med links er meget velkomne.

Jeg er nysgerrig! :popkorn:
Senest rettet af Tiger 17. apr 2022, 17:33, rettet i alt 1 gang.
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17081
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21337

Re: Opvasketråden - hvordan vasker du op i hånden?

Indlægaf Misantropen » 17. apr 2022, 17:23

Jeg putter løbende sæbe på opvaskebørsten og vasker tingene af. Når det er sæbet ind skyller jeg al sæben helt af(!)

Tingene står enten i vasken, på køkkenbordet ved siden af eller i en balje med vand. Det kommer lidt an på hvor meget det fylder og om det fx er noget det skal ligge lidt i blød. Jeg bruger indimellem handsker(pga. eksem) men det kan blive varmt og noget juks. Det fungerer bedst at tage lidt af gangen når det er i udbrud.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 690
Likede indlæg: 19276

Re: Opvasketråden - hvordan vasker du op i hånden?

Indlægaf Flora » 17. apr 2022, 18:09

Det er forskelligt, hvor tit, jeg vasker op. Men det svinger vel mellem en gang om dagen til et par gange om ugen eller sådan noget.

Jeg skyller opvasken af løbende og stiller det på bordet ved siden af vasken. Når jeg så er klar til at vaske op, fylder jeg en opvaskebalje med sæbevand, vasker tingene af og stiller det til at lufttørre natten over.

Jeg bruger sådan et stativ her til tallerkener og skåle og sådan:

Billede
https://www.ikea.com/dk/da/p/kvot-opvaskestativ-forzinket-36980400/

Og sådan en her til bestikket:
Billede
https://www.ikea.com/dk/da/p/ordning-bestikholder-rustfrit-stal-30011832/?gclid=CjwKCAjw9e6SBhB2EiwA5myr9rhsOYYdyG1xJJ82cPJygfjU-eDVSN04594teAc9ukvh6VkrFKfzVRoCmrYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Begge dele stiller jeg på et viskestykke, som jeg også stiller glas, kopper mv. på. De store ting som gryder og store skåle tørrer jeg af i hånden.

Det sker også, at jeg tørrer det hele af i hånden, men jeg synes, det sparer en del tid at lade det lufttørre.
2
MissB
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 261
Likede indlæg: 2278

Re: Opvasketråden - hvordan vasker du op i hånden?

Indlægaf MissB » 17. apr 2022, 21:30

Jeg har også slem eksem, og min hudkæge råder mig til hellere mange korte gange end færre længere gange (i vand). Og så fed creme på efter hver gang.
1
Neverkont
Indlæg: 1928
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 3011

Re: Opvasketråden - hvordan vasker du op i hånden?

Indlægaf Neverkont » 18. apr 2022, 14:55

Jeg lægger tallerkener, bestik og låg fra tupperware o.l. ned i vasken (uden vand i), kommer en god klat sæbe på øverste tallerken, åbner for vandet på meget lavt tryk, vasker øverste tallerken, skyller den af og sætter den i stativet, og så fremdeles med resten af tallerkenerne.
Så er låg og bestik ved at være dækket af vand, så lukker jeg for vandet og skrubber/børster lågene, tænder for vandet (stadig meget lavt tryk) og skyller lågene og sætter dem i stativet, og lukker for vandet igen.
Så skrubber/børster jeg bestikket, samler det vaskede bestik i den ene hånd, tænder for vandet og skyller bestikket, sætter det i stativet.
Ca. samme fremgangsmåde med resten af opvasken.
1
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 294
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1172

Re: Opvasketråden - hvordan vasker du op i hånden?

Indlægaf Wolf » 18. apr 2022, 19:30

Jeg vasker altid op i hånden, et sted mellem 1 og 2 gange om dagen. Jeg gider ikke at kigge på brugt service og vi bruger en del her.

Jeg sørger for at skylle af, så snart noget er færdigbrugt, inden det kommer i venteposition ved siden af vasken. Selve opvasken foregår i balje, med en grydesvamp. Jeg vasker glas, kopper, tallerkener, skåle, bestik og gryder/pander til sidst. Skifter vand undervejs når det er nødvendigt.

Og så har jeg samme tørre ting som Flora, det står på den anden side af vasken. Nogle gange tørrer jeg også af undervejs, hvis tørre stativet bliver for fyldt.
1

Tilbage til "Bolig"