Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf godtnavn » 29. feb 2016, 15:10

Jeg søger inspiration til "noget grønt". I soveværelset er der masser af dagslys, dog intet direkte sollys der hvor jeg gerne vil have en plante. Men hvad kan jeg så have der? Vil gerne have et af de der fermliving plantestande med noget grønt i, så det skal kunne klare en potte på en 15 cm i diameter. Nogen gode bud?
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Flora » 1. mar 2016, 11:30

Jeg har købt frø til persille og forårsløg som jeg vil så i min altankasse. Tror i godt jeg kan så dem allerede nu eller skal jeg vente et par uger?

Der står på dem de skal sås ud i marts, men er lidt i tvivl om det stadig er for koldt :gruble:.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf godtnavn » 1. mar 2016, 17:46

Flora skrev:Jeg har købt frø til persille og forårsløg som jeg vil så i min altankasse. Tror i godt jeg kan så dem allerede nu eller skal jeg vente et par uger?

Der står på dem de skal sås ud i marts, men er lidt i tvivl om det stadig er for koldt :gruble:.


Jeg har persille til forspiring i vindueskarmen, de kommer først ud i slutningen af marts/start april :)
0
Brugeravatar
Wolf
Indlæg: 292
Tilmeldt: 21. aug 2015, 16:59
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1165

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Wolf » 1. mar 2016, 18:31

Vi har et forsøg igang med clementiner :-D

Kernerne har ligget i vand indtil de spirede og jeg har så sået dem i små potter. Der er minsandten kommet hele 6 små planter op!
7
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Flora » 1. mar 2016, 20:25

godtnavn skrev:
Flora skrev:Jeg har købt frø til persille og forårsløg som jeg vil så i min altankasse. Tror i godt jeg kan så dem allerede nu eller skal jeg vente et par uger?

Der står på dem de skal sås ud i marts, men er lidt i tvivl om det stadig er for koldt :gruble:.


Jeg har persille til forspiring i vindueskarmen, de kommer først ud i slutningen af marts/start april :)


Ok. Måske jeg skulle gøre det samme. Så får jeg også styret min utålmodighed efter at så dem uden at risikere de dør af kulde :D.

Men på forårsløgene står der de skal sås direkte på friland, så mon ikke jeg godt kan så dem direkte i altankassen? Måske bare vente et par uger til det (forhåbentlig) er blevet lidt varmere?
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf godtnavn » 1. mar 2016, 21:33

Flora skrev:
godtnavn skrev:
Flora skrev:Jeg har købt frø til persille og forårsløg som jeg vil så i min altankasse. Tror i godt jeg kan så dem allerede nu eller skal jeg vente et par uger?

Der står på dem de skal sås ud i marts, men er lidt i tvivl om det stadig er for koldt :gruble:.


Jeg har persille til forspiring i vindueskarmen, de kommer først ud i slutningen af marts/start april :)


Ok. Måske jeg skulle gøre det samme. Så får jeg også styret min utålmodighed efter at så dem uden at risikere de dør af kulde :D.

Men på forårsløgene står der de skal sås direkte på friland, så mon ikke jeg godt kan så dem direkte i altankassen? Måske bare vente et par uger til det (forhåbentlig) er blevet lidt varmere?


Pas, har aldrig sået forårsløg, kun hvidløg og de skal jo sættes om efteråret, så det troede jeg også forårsløg skulle, nu får jeg helt lyst til også at have forårsløg :lol:
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf 2SHY » 1. mar 2016, 22:23

Tiger havde i øvrigt potter, frø og små fine skilte til at sætte ned ved det der var sået :lun: Jeg fortryder nok lidt at jeg ikke fik købt nogle krydderurtefrø
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Flora » 27. jun 2016, 20:09

Det fineste lille bonsai-træ er flyttet ind i min stue :lun:

træ.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf godtnavn » 27. jun 2016, 22:03

Flora skrev:Det fineste lille bonsai-træ er flyttet ind i min stue :lun:

træ.JPG


Jeg får lyst til at sætte ansigt på, så grenene ned er arme og krop, og bladene er håret :genert:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Flora » 27. jun 2016, 22:26

godtnavn skrev:
Flora skrev:Det fineste lille bonsai-træ er flyttet ind i min stue :lun:

træ.JPG


Jeg får lyst til at sætte ansigt på, så grenene ned er arme og krop, og bladene er håret :genert:


:lol:

Du må gerne låne billedet hvis du vil lave et lille bonsai-menneske :slem:
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf godtnavn » 27. jun 2016, 22:32

Flora skrev:
godtnavn skrev:
Flora skrev:Det fineste lille bonsai-træ er flyttet ind i min stue :lun:

træ.JPG


Jeg får lyst til at sætte ansigt på, så grenene ned er arme og krop, og bladene er håret :genert:


:lol:

Du må gerne låne billedet hvis du vil lave et lille bonsai-menneske :slem:


Hvis jeg havde lært at bruge photoshop havde jeg gjort det :D

Det er en dårlig vane fra min bedstefar at se dyr/mennesker/fantasivæsner i alle ting omkring mig :genert:
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf LadyFox » 4. jul 2016, 13:06

Min ene chili i vinduet er begyndt at sætte frugter. :love:

På altanen:
Jeg har lige smidt jordbær frø i jorden, så satser på der er bær næste år.
Ellers har jeg både almindelig basilikum og thai-basilikum der gror helt vildt. En spand med persille der også giver den gas. Jeg har næsten lige plantet mynte, og de er lige så stille ved at titte frem over jorden. Spinat er er i en fin størrelse men lidt er gået i stå.
Mine purlæg, dild og oregano er ikke værd at skrive hjem om.
1
...
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Pixie88 » 4. jul 2016, 13:56

Paletblad er en ret nem stueplante, den vokser godt og man kan gøre den stor og busket, hvis man vil. Og så har de flotte farver!
Ulempen er, at den kræver meget vand om sommeren, så det er ikke en plante man rejser fra i 1-2 uger. Er der varmt og står den i direkte sol (som giver de skarpeste farver) skal den helst vandes flere gange om dagen.

Jeg har i øvrigt stiklinger fra alle mine paletblad, hvis nogen er interesseret.. I skal bare selv betale porto :-D

Jeg har 8 forskellige paletblad, 2 vandrende jøder, en anden hængeplante, svigermors skarpe tunge, chili, sweet potato,, aloe Vera og en basilikum.

Min yndlings paletblad og vandrende jøde:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Soulme
Indlæg: 186
Tilmeldt: 4. nov 2015, 20:47
Kort karma: 7
Likede indlæg: 161

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Soulme » 4. jul 2016, 16:50

Wow den sidste er virkelig smuk!
Hvad hedder den? Og er de. Nem at holde?
0
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Pixie88 » 4. jul 2016, 18:20

Soulme skrev:Wow den sidste er virkelig smuk!
Hvad hedder den? Og er de. Nem at holde?

Den hedder coleus kong red og er en paletblad. Jeg har stiklinger hvis du vil have en, ellers ved jeg at du kan købe frø online.

De er nemme at passe, bare vand og gødning i starten, så vokser de hurtigt. Min er kun 3 måneder gammel og er nok 40 cm høj. Den kan plantes udenfor i et skyggebed eller du kan have den i stuen.
Hvis du vil have en mere busket plante, skal du nive alle de små nye topskud af hele tiden.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!

Tilbage til "Bolig"