Holder du høns?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 31. jan 2016, 21:37

Jeg vil gerne have høns i haven men har ingen praktisk erfaring.

Har du erfaringer, tips og tricks, vil jeg elske at øre om det - gerne med billeder af gokkerne og deres faciliteter :lun:
0
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Holder du høns?

Indlægaf Firebird » 1. feb 2016, 14:48

xxx
Senest rettet af Firebird 30. jul 2016, 11:33, rettet i alt 1 gang.
7
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 18:58

Tak for engagement! - og billede fra fronten :D

Jeg prøver at få svar på det hele med, selvom jeg er på fra tlf.

Vi er to mennesker og skal næppe have mere end 3-4 høns. Vores have er indhegnet men ikke højt ind mod to af naboerne - enten skal vi have høns, der ikke kan flyver over 70 cm eller også skal vi udvide hegnet og/eller tage naboerne i ed/informere dem på forhånd. Det sidste ville vi gøre uanset hvad :)

De må meget gerne gå frit i haven, men vi Bilbao være nødt til at hegne højbedene for at undgå hønseinvasion af køkkenhaven.

Mht kød er det mest mig, der er til kylling, og jeg er ærligt i tvivl om, hvorvidt manden vil kunne spise Putte. Det vil med garanti blive mig, der skal slagte, men jeg vil sætte pris på muligheden - jeg kan ikke gå mig selv til at købe kylling i supermarkedet :blush:
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 19:01

Mht hierarki og hakkeorden: jeg har en krigerisk pony, der går i løsdrift. Jeg er vant til sårbehandling og drabelige chick-fights, så den del går nok. Så længe man forsøger at forebygge og sammenfører evt nye høns med den gamle flok på fornuftig vis, må man vel bare acceptere evt kampe i starten.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Holder du høns?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. feb 2016, 19:15

Jeg har planer om høns i haven til foråret :)
Har læst lidt op på det de sidste måneder...

tanken er
- hønsehuset skal være et mindre et, med integreret gård, som kan flyttes rundt ved behov
- hønsene skal dagligt have fri adgang til have, eller en del af den, afgrænset med flytbart hegn.
- overvejer at få dem fra små kyllinger, som så skal være indendøres og under varmelampe, kunne være hyggeligt, så må vi vente lidt på æg ;)
- Der er lukket helt af ind til den ene nabo med indkørsel, garage og skur, den anden side har naboen et skur/overdække der aldrig bruges, og han bruger aldrig haven! - resten af vores have grænser op til hans garage og indkørsel, høj hæk imellem. Men vi fortæller self. at vi tænker at anskaffe høns :) (ingen hane)
- baghaven grænser op til en lukket børnehave, der p.t. bruges til bolig til flygtninge, de vil næppe føle sig generet.
- vi har genboer og min far der kan passe for os når vi er på ferie
- jeg vil ELSKE at have GLADE æg til kager, madlavning, pålæg og morgenmad :love:
- racen har jeg ikke lagt mig fast på endnu, men der er tydeligvis nogle der er langt mere omgængelige end andre, og æg-str. og frekvens er jo også værd at se på :)
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Holder du høns?

Indlægaf Lurende Peber » 1. feb 2016, 19:23

Har holdt høns af forskellige racer i nogle år. Reglerne i de forskellige kommuner kan afvige en del. Vi må have 10 heraf 1 hane, som skal være lukket inde indtil 7 morgen hverdage, 8 weekender og helligdage.
Nogle er æglægningsmaskiner, andre meget store og velsmagende.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Holder du høns?

Indlægaf Fræksak » 1. feb 2016, 19:25

Krølle skrev:Tak for engagement! - og billede fra fronten :D

Jeg prøver at få svar på det hele med, selvom jeg er på fra tlf.

Vi er to mennesker og skal næppe have mere end 3-4 høns. Vores have er indhegnet men ikke højt ind mod to af naboerne - enten skal vi have høns, der ikke kan flyver over 70 cm eller også skal vi udvide hegnet og/eller tage naboerne i ed/informere dem på forhånd. Det sidste ville vi gøre uanset hvad :)

De må meget gerne gå frit i haven, men vi Bilbao være nødt til at hegne højbedene for at undgå hønseinvasion af køkkenhaven.

Mht kød er det mest mig, der er til kylling, og jeg er ærligt i tvivl om, hvorvidt manden vil kunne spise Putte. Det vil med garanti blive mig, der skal slagte, men jeg vil sætte pris på muligheden - jeg kan ikke gå mig selv til at købe kylling i supermarkedet :blush:


Åh, Bilbao :-D :-D

(undskyld. Jeg ved godt det er autocorrect. Nogle gange er det simpelthen bare for morsomt :lol: ).
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 20:08

:blush:

Skærmen på min iphone er totalskadet - det hjælper ikke ligefrem på forståeligheden :D
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 20:27

Mht tid er jeg selvsagt indstillet på at bruge tid på dem hver dag om end ikke flere timer - udover ægsamling og fodring/vanding, kan jeg dog næppe lade være med at bruge en kaffes tid eller to bare på at betragte deres spankuleren rundt i haven.

Udover fodring og vanding skal der selvf holdes rent, men jeg er ikke sart og skal for øvrigt bruge møg til haven.

Hvor stort hus + gård skal jeg regne med, når de oftest vil gå frit i haven?
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 20:38

Jeg vil for øvrigt gerne have omgængelige og tillidsfulde høns. Jeg er glad for dyr og elsker at observere dem :love:

De skal selvsagt lægge æg, men jeg prioriterer deres sind ret højt og vil hellere have lidt færre æg end 3 sure mokker. Til gengæld behøver de ikke være supermodeller, selvom et skønt ydre dog ikke trækker ned :D De behøver ikke være gode skrukkere, eftersom vi ikke skal have hane og dermed heller ikke kyllinger.

Oh my. Det lyder mere som en corny kontaktannonce end en beskrivelse af mine ønskehøner :lol:
Senest rettet af Krølle 2. feb 2016, 12:04, rettet i alt 1 gang.
7
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Holder du høns?

Indlægaf Anne Droid » 1. feb 2016, 20:54

Krølle skrev:Jeg vil for øvrigt gerne have omgængelige og tillidsfulde høns. Jeg er glad for dyr og elsker at observere dem :love:

De skal selvsagt lægge æg, men jeg prioriterer deres sind ret højt og vil hellere have lidt færre æg end 3 sure mokker. Til gengæld behøver de ikke være supermodeller, selvom et skønt ydre dog ikke trækker ned :D De behøver ikke være gode skrukkere, eftersom vi ikke skal have hane og dermed heller ikke kyllinger.

Oh my. Det lyder mere som en cheasy kontaktannonce end en beskrivelse af mine ønskehøner :lol:


Kig lige på orpingtoner. De er så hyggelige og fredelige.

Vi har et par af dværgracen og de går frit i haven. De har et lille hus de kan gå ind i når de har lyst. De larmer ikke og jeg har aldrig set dem flyve.
1
Klimatosse
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Holder du høns?

Indlægaf Firebird » 1. feb 2016, 21:13

xxx
Senest rettet af Firebird 30. jul 2016, 11:33, rettet i alt 1 gang.
2
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Holder du høns?

Indlægaf Firebird » 1. feb 2016, 21:23

xxx
Senest rettet af Firebird 30. jul 2016, 11:34, rettet i alt 1 gang.
2
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 21:25

Min største bekymring er de dage, hvor jeg ikke er hjemme (min mand er væk alle dage 8-16, jeg arb hjemme men er ofte væk nogle timer/en halv dag pga hesten). Kan de rende rundt uden at man har et øje på dem med jævne mellemrum, is man blot sørger for at lukke dem ud om morgenen og ind før det bliver mørkt? Umiddelbart tænker jeg ja, men jeg har jo ikke haft høns før :genert:

Der er en del katte i området, og selv om et hak fra en sur høne nok skal lære dem at holde afstand, gør det, at jeg ikke rigtig tør have dværghøns. Store lavtflyvende puttehøner lyder nærmest perfekt!
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 21:27

Kan gården stå mere end halvt i skygge? Vi har noget nær urskov nede bagerst i haven, hvor en hønsegård oplagt kan placeres, men der er selvsagt ikke meget sol. De vil kunne solbade frit om dagen, men er de en sjælden gang i gården en dag, skal de vel have adgang til sol?

Gælder det også selve huset? Jeg ville være bange for overophedning, os det står i direkte sol.
0

Tilbage til "Bolig"