Blomster til syd og nordsiden!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Blomster til syd og nordsiden!

Indlægaf Sangius » 28. jun 2020, 05:09

Jeg har et blomsterbed på som ligger stik syd foran huset. På den anden side endnu et langt, smalt bed som så ligger stik nord, og har skygge stort set hele dagen.

Lige nu er begge bed ret sørgelige. Jeg ville gerne plante et eller andet som er nemt at holde, blomstrer længe (eller bare er pænt uden blomster) og som også dækker for ukrudt osv.

Minimal vedligeholdelse :D

Har I nogle gode bud?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Blomster til syd og nordsiden!

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. jun 2020, 08:10

Nordbedet tænker jeg klart hosta, de er gode til skygge, fås i en masse fine nuancer og størrelser blade, og de har lidt slå blomster, men bladene er det mest dekorative ved dem
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Blomster til syd og nordsiden!

Indlægaf Misantropen » 28. jun 2020, 22:15

Skal det være stauder(flerårig) eller sommerblomster?

Har du ønsker til farver, højde, bredde og fylde på blomst og blade?

Jeg vil anbefale at plante noget forskelligt så der i hele sommerperioden er noget der blomstrer. Det er nok ved at være sidste udkald for i år, men du kan sagtens planlægge og forberede næste års bede.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Blomster til syd og nordsiden!

Indlægaf Pandesteg » 30. jun 2020, 05:24

Gardenia skrev:Hvis de gerne må være lidt voldsomme så stokroser, de kan nærmest gro overalt, men man har ikke glæde af dem det første år.


Men de er nu godt nok kun pæne i kort tid. Vores stokroser er flotte lige når de blomster og de ikke er "væltet" endnu, men så snart de er afblomstret og/eller vælter, så ser de herrens ud resten af tiden. Nogle gange får de en eller anden rustsygdom, så de aldrig når at blomstrer og bare ser hæslige ud nærmest fra starten af. Plus de er (eller kan blive) mega høje, nogle af vores er nok 2 meter høje, så hvis man gerne vil have udsyn, kan de skygge en del for dét.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Blomster til syd og nordsiden!

Indlægaf Purple Haze » 30. jun 2020, 05:40

Jeg giver vores stokroser en pind eller to, så vælter de ikke.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Blomster til syd og nordsiden!

Indlægaf Pandesteg » 30. jun 2020, 05:49

Jeg er enig i, at hosta vil være godt til nordsidebedet. Jeg ville købe nogle af en ordentligt størrelse, så de dækker godt fra starten af. Jeg ville overveje at lave et bed med remonterende roser i det andet bed. Jeg synes roser er nemme. Jeg har flere rosenbuske og de passer stort set sig selv, jeg klipper hovederne af når de er visnet ned, hvis jeg husker det, men ellers klipper jeg dem kun, hvis jeg vil styre faconen og vander ikke. De blomstrer som en drøm og er virkelig flotte i haven.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Blomster til syd og nordsiden!

Indlægaf didaa » 30. jun 2020, 09:49

Jeg har haft samme udfordringer i sommerhuset, hvor vi ikke opholder os fast, så der er det afgørende med noget der kan passe sig selv.

På nordsiden af huset er jeg endt med hosta som flere også har anbefalet, efter at have prøvet hortensia, flere forskellige stauder herunder astilbe mm. Ikke nogen succes, men hosta er gode.

Når du skriver minimal vedligeholdelse til solbedet, inkluderer det så også vanding? Rigtig mange planter elsker sol, så der er gode muligheder, men med de tørkeperioder vi har haft de seneste par år som sikkert er kommet for at blive, så kan det hurtigt se sølle ud. Endnu mere hvis det også er et sted der er udsat med vind, det er nogen gange endnu værre end sol.

Hvis du vil have noget der er grønt hele året, skal du gå efter stedsegrønne stauder som bunddække, og så supplere med sommerblomster, det kan være solhat, lavendel, forskellige former for blomstrende krydderurter osv. eller nogle blandinger du sår til bier og sommerfugle. Du kan også sætte små frugttræer eller bærbuske og så dække til i bunden med noget af det andet.

Uanset hvad, så tag forbi en god planteskole, så får du både god vejledning og et bedre udvalg.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Blomster til syd og nordsiden!

Indlægaf musling » 19. jul 2020, 14:53

Hiver lige den her tråd op igen.. hvad ville I plante i en krukke, der står mod nord - nord/øst?
Den vil stå op ad husmuren og få glæde af morgensolens stråler. Det skal gerne være noget, der kan nøjes med den regn/fugt der kommer naturligt, da jeg med garanti vil glemme at vande den.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Blomster til syd og nordsiden!

Indlægaf JoyNips » 19. jul 2020, 15:02

musling skrev:Hiver lige den her tråd op igen.. hvad ville I plante i en krukke, der står mod nord - nord/øst?
Den vil stå op ad husmuren og få glæde af morgensolens stråler. Det skal gerne være noget, der kan nøjes med den regn/fugt der kommer naturligt, da jeg med garanti vil glemme at vande den.


Hvor stor en krukke taler vi? Det kan godt blive svært for dig at holde liv i noget i en krukke helt uden at vande. Den skal i hvert fald være pænt stor og du skal nok dække jorden med noget så der ikke sker så stor fordampning.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Blomster til syd og nordsiden!

Indlægaf musling » 19. jul 2020, 16:01

JoyNips skrev:
musling skrev:Hiver lige den her tråd op igen.. hvad ville I plante i en krukke, der står mod nord - nord/øst?
Den vil stå op ad husmuren og få glæde af morgensolens stråler. Det skal gerne være noget, der kan nøjes med den regn/fugt der kommer naturligt, da jeg med garanti vil glemme at vande den.


Hvor stor en krukke taler vi? Det kan godt blive svært for dig at holde liv i noget i en krukke helt uden at vande. Den skal i hvert fald være pænt stor og du skal nok dække jorden med noget så der ikke sker så stor fordampning.


Ej, jeg skal nok vande. Intet kan jo overleve ellers :lol2:
Men bare det andet kan opfyldes.
Krukken er nok omkring 30 x 30 - kvadratisk. :)
0

Tilbage til "Bolig"