Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Vappepigen
Indlæg: 269
Tilmeldt: 3. jan 2016, 14:13
Kort karma: 75
Likede indlæg: 947

Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf Vappepigen » 7. jun 2020, 05:28

Vi er blevet kontaktet af vores kære nabo , som er en dagligvarer butik. De vil gerne købe vores hus, og kommer og snakker med os i morgen.

Vi er glade for at bo der og havde ikke tænkt på at vi ville sælge. Selvom vi bor ud til vejen, og i mellemtiden er blevet nabo til Aldi.
Vi har en stor lukket rolig have, som også er en nødvendighed, da 2 af vores børn er mentalt handicappede.
Vi har 5 gode værelser og de sidste par år smidt 200.000 I til diverse vedligeholdelse.
Det er dog et gammelt hus som godt kunne trænge til lidt fornyelser her og der.

Huset er ikke steget i værdi, men vi står i den situation at vi ikke kan låne det samme beløb, som vi kunne for 10 år siden.
Jeg er blevet uhelbredelig syg med kræft:-( og er i flexjob, så min indkomst er væsentlig lavere. Så vi skal have en ret stor overpris , for at finde et nogenlunde lign hus, og de huse koster væsentligt mere end vores, pga de generelt ligger meget bedre og er noget nyrere.

Så hvad kan man mon forvente ?
0
Følg mig på instagram jannibvj
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf Santa » 7. jun 2020, 06:21

Jeg går ud fra at de vil rive jeres hus ned og udvide butikken?
I så fald er det jo egentlig ikke husets værdi, I skal forhandle med dem, men mere den værdi udvidelsen vil have for butikken. Og eftersom I ikke har behov for at flytte, og kan få svært ved at købe tilsvarende nyt hus, så kan I jo godt sætte prisen højt. Men mon ikke det ville være klogt at I fik et par ejendomsmæglere ud med vurderinger, at I forhørte jer om jeres reelle lånemuligheder i banken og så skal I have en advokat på sagen, hvis I vil sælge til dem.
Så har I i hvert fald et reelt billede at forhandle ud fra. I står jo i en god position, eftersom det er deres behov at købe, og ikke jeres at sælge.
20
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Aurora
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2692

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf Aurora » 7. jun 2020, 06:55

Jeg tror det samme som Santa. I står i en rigtig god position. Hvis jeres grund er vigtig nok for dem, sidder pengene sikkert også løst nok. De har jo en helt anden kapital end eventuelle private købere. Hvis de fx vil lave p-plads på jeres grund og I siger nej, er alternativet måske at de er nødt til at etablere en kælder under deres nuværende butik, og det koster kassen, hvis det overhovedet er muligt.

Bank og advokat med i processen når I ved hvad de vil. Og så skal prisen selvfølgelig matche at I kan købe et tilsvarende hus med jeres mindre økonomi, dvs højere salgspris så I kan lægge mere kontant på det nye hus. Men det er de nok forberedte på og har sikkert prøvet mange gange før.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf MrMister » 7. jun 2020, 08:09

De betaler generelt en god pris. Havde en kollega, som fik et lignende tilbud. Det var over markedsprisen. Men der er en catch: Lokalplanen. Deres gik ikke igennem, fordi lokalplanen ikke kunne ændres til at godkende udvidelse af butikken. Desværre. De havde hjemtaget en god gevinst.

Det er som en normal bolighandlen bortset fra lokalplanen. Du skal have en advokat involveret. Du kan kræve, at de betaler din advokat / rådgivning uanset køb, så du ikke hænger på en efterfølgende regning ved købsfrafald. Aldi er voldsomt gammeldags i deres HQ og tilgang. Men tyskerne plejer at være fair.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. jun 2020, 17:26

Prisen må jo nødvendigvis være det det koster jeg at komme videre til tilsvarene gode eller endnu bedre rammer og forhold der matcher jeres behov, og dækning af omkostninger til flytning m.v.
og hvis ikke de har interesse i at betale dét, så er det jo blot at blive boende.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf landsbytossen » 8. jun 2020, 17:41

Prisen afhænger bl.a. af, om butikken kan udvides til andre sider. En bekendt fik et lignende tilbud med en god pris for hus og grund. Da han blev grådig og forlangte endnu mere, fandt butikken en anden løsning for udvidelsen.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Vappepigen
Indlæg: 269
Tilmeldt: 3. jan 2016, 14:13
Kort karma: 75
Likede indlæg: 947

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf Vappepigen » 10. jun 2020, 11:41

Lathyrus skrev:Hvordan gik snakken? :)


Det ved jeg ikke rigtig.
Han snakkede virkelig for sin syge moster , og prøvede at virke "tillids vækkende " ved at snakke privat , tilbyde at tage med i banken, og fortælle os, at det var en gulerod for os.
Men i og med at vi står med en meget lavere indkomst, end for 10 år siden, så har vi nogle udfordringer, og det var som om han ikke fattede det.
Det var ihvertfald ikke nok han tilbød, så vi skal snakke sammen igen, når vi lige har hørt vores bank af
0
Følg mig på instagram jannibvj
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf Straniera » 10. jun 2020, 11:58

Vappepigen skrev:Vi er blevet kontaktet af vores kære nabo , som er en dagligvarer butik. De vil gerne købe vores hus, og kommer og snakker med os i morgen.

Vi er glade for at bo der og havde ikke tænkt på at vi ville sælge. Selvom vi bor ud til vejen, og i mellemtiden er blevet nabo til Aldi.
Vi har en stor lukket rolig have, som også er en nødvendighed, da 2 af vores børn er mentalt handicappede.
Vi har 5 gode værelser og de sidste par år smidt 200.000 I til diverse vedligeholdelse.
Det er dog et gammelt hus som godt kunne trænge til lidt fornyelser her og der.

Huset er ikke steget i værdi, men vi står i den situation at vi ikke kan låne det samme beløb, som vi kunne for 10 år siden.
Jeg er blevet uhelbredelig syg med kræft:-( og er i flexjob, så min indkomst er væsentlig lavere. Så vi skal have en ret stor overpris , for at finde et nogenlunde lign hus, og de huse koster væsentligt mere end vores, pga de generelt ligger meget bedre og er noget nyrere.

Så hvad kan man mon forvente ?


Jeg tænkte på, om du mon kunne kontakte nogle af de der firmaer/foreninger, der tilbyder uvildig økonomisk rådgivning? Nogen af dem gør det gratis til folk, der opfylder visse krav? Med en kræftdiagnose og to hancicappede børn tænkte jeg, at du måske kunne være en af dem :)
4
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf Artem » 10. jun 2020, 12:28

Ved ikke om det på nogen måde er aktuelt for jer, men har en tidligere kollega som har prøvet det samme, med en sparekasse der ville udvide ind på hans grund.
Kan ikke huske hvor meget det var han fik ekstra end huset ellers var værd, men var vist omkring en 300.000 mere...
Men en anden fordel var at de lige havde gået og renoveret huset og der af den grund var mange nye materialer i huset.
Hvor de lavede en aftale om at min kollega her måtte ribbe huset for alt det han ville. Altså med køkken nye vinduer osv.
Det har jo også lidt værdi hvis man er typen der selv kan det, og kan se en fordel i det. Frem for at det bare bliver nedbrudt og smidt væk.
5
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf avdotja » 10. jun 2020, 18:05

Hvorfor pokker mener han at han skulle med jer i banken :gruble:
9
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf Zombie » 12. jun 2020, 09:34

I skal ignorere hans tilbud for nu.

Find et hus til salg, der har alt det I har brug for, som ikke skal istandsættes en masse, ligger i passende kvarter med passende have osv.
Brug det som eksempel (det er ikke nødvendigvis det, I skal købe) og kræv udbudspris plus en ekstra kontant bonus til at betale jer fra maling og flytning, installering af evt særlige hjælpemidler til børnene eller dig, sådan at I kunne få et tilsvarende eller bedre hus end det nuværende uden i udgangspunktet at lægge en krone selv.

Hvis de siger nej, bliver I boende.

I skal ikke tage imod tilbuddet, hvis det koster jer noget udover småpenge eller stiller jer ringere end den nuværende situation.

Så jeg ville komme med et modbud, samtidig med I hører banken om I kan låne det samme til det nye hus eller om de ikke vil låne jer noget.
Hvis de ikke vil, kan I jo ikke købe nyt hus alligevel - og bliver boende.
14
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf Rapfisk » 12. jun 2020, 09:44

For mig at se kommer det slet ikke på tale, at I skal ud at låne mere, end I allerede har, eller skal have banken involveret på så tidligt et stadie. Hvis I har brug for noget, der er dyrere, må de betale, hvis de er så interesserede.

Husk, at I ikke skylder ham nogen tjenester uanset hvor venlig og tillidsvækkende, han måtte være.
10
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf Zombie » 12. jun 2020, 23:21

Er det her overhovedet noget, I skal bruge tid og overskud på?

Jeg mener, jeres hus lyder rigtig fint omend gammel, det opfylder jeres behov og I har jo nok at bruge jeres tid og overskud på?

Jeg havde ikke brugt mit fokus eller overskud på noget, der ikke var strengt nødvendigt.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf Umulius » 30. jun 2020, 20:21

Har I talt videre med Aldi/banken om at købe jeres hus?
Jeg synes, planen med at finde et drømmehus og bede om en pris, så I kan købe det, lyder rigtig fornuftigt.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4214

Re: Hvad kan man forvente, når ens nabo, som er en dagligvarer butik, vil købe ens hus.?

Indlægaf Fræksak » 22. jan 2021, 16:45

Vappepigen, hvordan går det hos dig/jer? Kom lige til at tænke på dig.
0

Tilbage til "Bolig"