Erfaring med centralstøvsuger

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf FormerlyKnownAs » 25. apr 2020, 20:40

Vi har kig på et hus hvor der er centralstøvsuger. Det har jeg aldrig oplevet eller prøvet før. Er der nogle af jer som har erfaring med det?
Jeg har svært ved at se det smarte ved det må jeg nok erkende.
0
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1604
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 207
Likede indlæg: 2940

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf Kilix » 25. apr 2020, 21:24

Vi var ret begejstrede for vores da vi kiggede paa huset for 10 aar siden.
Vi har brugt det 2 gange: mellem vi flyttede ind og kassen med vores Dyson blev pakket ud. Alt for meget boevl med en meeeeega lang slange.

Den bliver pillet ned naar vi moderniserer, og saa faar vi en vaeghaengt som ikke fylder, og er nem at bruge i situationen.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17031
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21249

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf Misantropen » 25. apr 2020, 21:26

Jeg synes det er virkelig smart og nemt at komme rundt med. Især hvis man har trapper og ellers ville skulle løfte en støvsuger, inkl. slange og rør, op og ned.

Har man små rum, mange møbler/ting eller en lille bolig er den nok ikke så handy.

Den manglende lugt fra støvsugerposen er et plus.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf milisa » 25. apr 2020, 22:48

Jeg har ikke selv haft det men har en stor plan om at få det. Jeg synes det er über smart. Især i køkkenet hvir man nemt bare lige kan feje krummerne hen til indsuget og vupti!
0
Tally-ho
IrmaPigen
Indlæg: 7817
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12512

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf IrmaPigen » 26. apr 2020, 05:37

Min kæreste har en.

Jeg hader den.

Slangen er irriterende lang, og der er jo stadig en beholder, der opsamler skidt, og som skal renses jævnligt. Det er han så bare ikke så flittig til, fordi motoren sidder ude i skuret. Med tabt sugeevne til følge.
Senest rettet af IrmaPigen 26. apr 2020, 09:23, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf FormerlyKnownAs » 26. apr 2020, 06:42

milisa skrev:Jeg har ikke selv haft det men har en stor plan om at få det. Jeg synes det er über smart. Især i køkkenet hvir man nemt bare lige kan feje krummerne hen til indsuget og vupti!


Hvrodan? Det er et hul til slange som sidder i gulvpanelerne. Så det skal op til det.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf FormerlyKnownAs » 26. apr 2020, 06:48

Jeg bemærkede kun at der var tilslutning i et rum og tænkte at der var i hvert rum så man tager slangen af og på, men det er en lang slange, eller? Stueetagen er cirka 100 m2 og så 90 på 1. Sal. Der er ikke noget på førstesal så der kan man jo bare have den alm støvsuger stående.

Men jeg kan nok stadig ikke se det smarte ved at man så bare går rundt med en lang slange, same same but different.

Vi har 3 forskellige støvsugere nu og det fungerer fint nok :lol:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf HappyPaww » 26. apr 2020, 07:03

Har du set den her? https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/h ... inden-koeb

Jeg ville nok bare sløjfe den. Kan slet ikke se det praktiske i en 9! meter lang slange man skal bakse med :stoned:
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf Miss_no_More » 26. apr 2020, 07:30

Jeg har haft og elskede det. Ingen støvsuger at trække over dørtrin, skal ikke skifte stikkontakt så ofte og det største plus; at udsugningen sidder udenfor, så det ikke puster støv rundt.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8766
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7219

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf Artem » 26. apr 2020, 08:11

Jeg monterede det i mit første hus i 2004
Med 3 udtag, og sådan sokkeldims i køkken man kan feje hen til.

Synes det fungerer bedre i teorien end i praksis.
Fordelen er at motor larmer i feks et kælderrum, og der ikke bliver blæst støv ud i rummet igen, hvor centrastøvsugeren har en udlæsning man fører til det fri. 2 store fordele.
Ulempen er den store lange slange, som er mere uhandy at håndtere end en støvsuger med ledning.

Jeg synes åbenbart ikke at fordelene opvejer ulempen siden at jeg ikke har haft det siden. :gruble:
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf FormerlyKnownAs » 26. apr 2020, 08:15

Artem skrev:Jeg monterede det i mit første hus i 2004
Med 3 udtag, og sådan sokkeldims i køkken man kan feje hen til.

Synes det fungerer bedre i teorien end i praksis.
Fordelen er at motor larmer i feks et kælderrum, og der ikke bliver blæst støv ud i rummet igen, hvor centrastøvsugeren har en udlæsning man fører til det fri. 2 store fordele.
Ulempen er den store lange slange, som er mere uhandy at håndtere end en støvsuger med ledning.

Jeg synes åbenbart ikke at fordelene opvejer ulempen siden at jeg ikke har haft det siden. :gruble:


Det er også det jeg tænker. At det virker ret uhandy.

Vores søn har støvallergi så vi har støvsugere med hepa filter osv og så er de super silent. Hader støvsugerlarm. Z
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf FormerlyKnownAs » 26. apr 2020, 08:18

HappyPaww skrev:Har du set den her? https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/h ... inden-koeb

Jeg ville nok bare sløjfe den. Kan slet ikke se det praktiske i en 9! meter lang slange man skal bakse med :stoned:


Det lyder ikke som noget for os ift den info der er der.

Men det skal da afprøves når det er der, men jeg tænker ikke at vi sælger vores støvsugere lige med det samme :lol:
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8766
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7219

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf Artem » 26. apr 2020, 08:29

HappyPaww skrev:Har du set den her? https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/h ... inden-koeb

Jeg ville nok bare sløjfe den. Kan slet ikke se det praktiske i en 9! meter lang slange man skal bakse med :stoned:

Hmm det med nedsat sugestyrke og støv i slangen, mindes jeg nu ikke. :gruble:

Men er jo ellers logisk nok at der vil ske et tab af sugeevne jo længere rør og slanger er. Sammen med hvis der er mange bøjninger, og de udtag der ikke er i brug, der skal gummitætning virkelig være tæt for at den ikke står og suger der, og som igen fører til mindre sug i selve slangen man bruger.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
IrmaPigen
Indlæg: 7817
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12512

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf IrmaPigen » 26. apr 2020, 09:20

Artem skrev:Jeg monterede det i mit første hus i 2004
Med 3 udtag, og sådan sokkeldims i køkken man kan feje hen til.

Synes det fungerer bedre i teorien end i praksis.
Fordelen er at motor larmer i feks et kælderrum, og der ikke bliver blæst støv ud i rummet igen, hvor centrastøvsugeren har en udlæsning man fører til det fri. 2 store fordele.
Ulempen er den store lange slange, som er mere uhandy at håndtere end en støvsuger med ledning.

Jeg synes åbenbart ikke at fordelene opvejer ulempen siden at jeg ikke har haft det siden. :gruble:


Hvis man køber en støvsuger med HEPA-filter er det minimalt hvad der ender af støv ude i luften igen.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Re: Erfaring med centralstøvsuger

Indlægaf milisa » 26. apr 2020, 11:01

FormerlyKnownAs skrev:
milisa skrev:Jeg har ikke selv haft det men har en stor plan om at få det. Jeg synes det er über smart. Især i køkkenet hvir man nemt bare lige kan feje krummerne hen til indsuget og vupti!


Hvrodan? Det er et hul til slange som sidder i gulvpanelerne. Så det skal op til det.


De steder, jeg har set det, er der sådan en luge-ting i soklen i køkkenet, som man lige puffer til med foden, så starter suget og man kan feje skidtet væk.
0
Tally-ho

Tilbage til "Bolig"