Flytte for at spare penge?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Fræksak » 15. jan 2016, 17:42

Krølle skrev:
Fræksak skrev:
Krølle skrev:Nogen vil mene, at vi ved at købe hus på Amager fremfor Valby, Vesterbro, Østerbro eller nordpå allerede er "flyttet for at spare penge". Heldigvis er det sådan, at området her har været et aktivt tilvalg, og jeg ville på ingen måde bytte for et hus på samme størrelse i de nævnte områder. At det så har været billigere er bare en bonus.

Ændrede vores situation sig så markant, at det ville blive umuligt eller dog meget svært at blive boende, hvor vi er nu, ville jeg klart indregne økonomi. På nuværende tidspunt er en besparelse ikke nødvendig og dermed ikke en prioritet. Det er enormt vigtigt for mig, hvordan (ikke nødvendigvis hvor) jeg bor, så jeg prioriteter generelt bolig højt, og kan ikke forestille mig at flytte igen, med mindre det er bydende nødvendigt af økonomiske årsager. Var det tilfældet, ville jeg nok vælge at flytte på landet-landet.


Tror du reelt, at du har sparet penge ved at købe på Amager i stedet for de nævnte områder? Det er jeg godt nok ikke sikker på. Vi har nogle bekendte, der har købt hus i Gentofte i stedet for på Amager, fordi det generelt var billigere.

Anyway, til emnet: jeg ville flytte for at spare penge, hvis jeg enten 1) virkelig var på røven eller 2) havde andre gode grunde til at flytte til det billige område (familie og venner boede der allesammen, et uundgåeligt jobskifte el. lign).

Umiddelbart som vores situation er nu, har vi al familie i samme by som vi selv bor i, børnene går i skole/BH her og vi er selv vokset op her. Så vi har ingen grunde overhovedet til at flytte - andet end pengene. Og det er slet, slet ikke nok, så længe vi ikke er på røven.


Ja. Selvom m2-prisen for dette hus var latterligt høj ift området (0,5 m dyrere end det hvide-du-ved-nok-hus-med-mansardtag, der er 55 m2 større), er det billigere - i hvert fald, hvis man som mig kun går efter den type hus. Tilsvarende håndværkertilbud i Valby koster en mio. mere, nordpå 1,5'ish og C. F. Richs vej 2,0+ mere. Vi har skudt 2300-papegøjen :lol2: :lun:


Det er altså pudsigt, for det er ikke min erfaring. Men det handler måske også om, hvilken type huse, man kigger på?

Frederiksberg (C.F.Richsvej) er jeg dog ikke så tosset at tro, at Amager er dyrere end - trods alt :-D
1
Brugeravatar
BlindfullyCool
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:38
Kort karma: 41
Likede indlæg: 263

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf BlindfullyCool » 15. jan 2016, 17:43

Ja - joh - tjoh... :gruble:

For os er det pt. slet ikke relevant og jeg tror, at vi vil gøre meget for at blive siddende i vores billige andelslejlighed på Frederiksberg så længe som overhovedet muligt og vil forsøge at indrette lejligheden så klogt som muligt for at dette kan lade sig gøre. Ingen af os har de store husdrømme, men der kan vel komme end dag, hvor vi føler behovet, hvis vi får børn osv. Og til den tid kan det da godt være, at vi indtænker geografi vs. økonomi i regnskabet. Men det skal edderbukme være en svedig hybel, før du får mig meget uden for Storkøbenhavn :genert:
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf LadyFox » 15. jan 2016, 17:48

godtnavn skrev:Skulle vi sparer 7500 ville vi iøvrigt få penge for at bo i Ishøj :lol: Vores husleje ligger cirka på 7.000 for 80 kvm på Østerbro. Så tror ikke vi kunne sparer så meget, men det er jo fordi vi ikke har eje-behovet :)

Min familie havde også fået penge for at bo i Ishøj og det på trods af vi havde 6 værelser Vesterbro :P
0
...
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Flora » 15. jan 2016, 18:00

Hvis jeg stod i en situation hvor min økonomi var presset og det ikke havde udsigt til at ændre sig indenfor overskuelig tid, så ville jeg gerne flytte for at spare penge. Så længe det ikke er en økonomisk nødvendighed ville jeg ikke.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Persnikedy » 15. jan 2016, 19:05

Tja, tjo...

På den ene side ville det ikke genere mig at flytte for at spare penge, men kun rundt i samme by (byens udkant).
Jeg har ikke bil, så det at komme ud hvor busserne køre hver anden time eller stopepr med at køre ved 10tiden om aften er ikke en mulighed
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf girl_beat » 15. jan 2016, 20:37

Flora skrev:Hvis jeg stod i en situation hvor min økonomi var presset og det ikke havde udsigt til at ændre sig indenfor overskuelig tid, så ville jeg gerne flytte for at spare penge. Så længe det ikke er en økonomisk nødvendighed ville jeg ikke.

Samme hér :)

Vi bor forholdsvis dyrt - selvvalgt - og jeg kan sagtens forestille mig at flytte til noget billigere, hvis det var tvingende nødvendigt.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. jan 2016, 22:49

Vi flyttede ikke for at spare pengene, men vi havde et behov for at flytte til noget større, og valgte så at gøre det (væsentligt) billigere.
Og at flytte i noget større i daværende lokalområde (ishøj ;) ) så børnene kunne blive i deres skole og institutioner, der ville være for dyrt for os, ifht. det udbud der var, og de krav boligen skulle leve op til. Og det var heller ikke optimalt for os at blive boende med den plads vi havde.

Derfor valgte vi at rykke et godt stykke nedaf, vi prioriterede plads, økonomi, og at være tæt på familien, og vi trives begge ok med nu at have 45-60 minutters transport til og fra job.

Og vi sparede en hel del på den manøvre!

Ejendomsskatten er ca. 12.000 kr billigere
Inst: Vi betalte det samme for 2 børnehavebørn og 2 skolebørn i SFO/frit her, som vi betalte for de 2 store i privatskole. Besparelse 3500 kr/mdr
Vores biler er på bundlinjen billigere at have kørende, da vi nu har kørselsfradrag
Sport og øvrige fritidsaktiviteter er væsentligt billigere her på landet
Forsikring på hus er billigere, bilerne faldt også - selvom vi kører væsentligt længere.
Boligmæssigt tror jeg vi sidder 2-3000 kr billigere i det pr. mdr. sammenlignet med før (også ejerbolig)


Som det er nu har vi et glimrende rådighedsbeløb, og det er og bliver ikke aktuelt at flytte for at bo billigere.
Vi ville heller ikke kunne bo billigere ved at bo til leje
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf lulu-p » 17. jan 2016, 06:34

Ja. Men det er pt ikke aktuelt pga arbejdssituation og børn i skole. Jeg synes vi lægger rigtig mange penge på bolig, børnepasning og privatskole. Basalt set drømmer jeg om at bo på landet.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Anilara » 17. jan 2016, 07:49

Helt sikkert.
Da jeg som 18årig flyttede hjemmefra valgte jeg at flytte 100km væk, i stedet for 18, fordi det var billigere. Det betød gymnasieskift, men det betød også, at jeg uden problemer kunne leve godt på min SU.

Da jeg senere flyttede til København og købte lejlighed, valgte jeg også at købe en lejlighed, hvor postnummeret var væsentligt billigere på den ene side af gaden, end på den anden side.

Beliggenhed betyder noget, men jeg er aaalt for meget jyde til ikke hellere, at ville gå efter flere penge i lommen, rigtig tit.
Men altså, hvis penge betød alt, var jeg nok blevet i Sønderjylland frem for at flytte til Kbh. Dog regner jeg med at flytte tilbage til Jylland, netop fordi jeg kan få så meget mere, for de samme penge. Arbejde er jeg ikke så nervøs for at skifte, og mine venskaber holder selvom vi bor flere 100km fra hinanden. :)
Senest rettet af Anilara 17. jan 2016, 09:49, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Annione » 17. jan 2016, 08:15

Ja. Vi flirter med tanken om Luxembourg. Og arbejde i Norge.
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Guldfisk » 17. jan 2016, 14:29

Hvis jeg kunne finde noget til under 8.000 kr. om måneden inden for en time væk fra mit arbejde i København, så var jeg flyttet på et splitsekund.

Og jeg leder og leder. Og overvejer at købe, selvom det vender sig i mig ved tanken om at binde mig til en bunke beton. Og jeg desuden ikke aner, om det reelt kan gøres billigere end at leje.

Nu har jeg desuden udvidet min søgning ved at søge et job i Lemvig. Det skulle jo være så billigt at bo der.
Det er sgu røv og nøgler, at de fleste jobs til min uddannelse er i Kbh. Især hvis de skal være en anelse spændende.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. jan 2016, 15:00

Guldfisk skrev:Hvis jeg kunne finde noget til under 8.000 kr. om måneden inden for en time væk fra mit arbejde i København, så var jeg flyttet på et splitsekund.

Og jeg leder og leder. Og overvejer at købe, selvom det vender sig i mig ved tanken om at binde mig til en bunke beton. Og jeg desuden ikke aner, om det reelt kan gøres billigere end at leje.

Nu har jeg desuden udvidet min søgning ved at søge et job i Lemvig. Det skulle jo være så billigt at bo der.
Det er sgu røv og nøgler, at de fleste jobs til min uddannelse er i Kbh. Især hvis de skal være en anelse spændende.


Min søster købte en 3v'er i Taastrup i en glimrende ejerforening, det koster i månedlige udgifter en smule mere end det ville koste hende i en tilsvarende str. lejebolig. - dertil skal man jo trække afdraget på gælden fra.
Så alt i alt er det billigere, markant billigere.
Foreningen hun købte i er ret populær, lejlighederne har en liggetid på under 2 måneder ved salg. Så selvom det selvfølgelig koster at sælge, så er man jo i hvert fald ikke stavnsbundet til sin bolig.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf JoyNips » 18. jan 2016, 10:12

Jeg ville ikke flytte, blot for at spare penge. Jeg er fx ikke vildt positiv over at være udflytningsramt, selvom der er billigere i udkantsdanmark end i København. Men jeg vil gerne lidt ud af København, bare sådan en halv times tid væk. Så har jeg stadig byen tæt på, men det er markant billigere - og nemmere i forhold til min hest.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf godtnavn » 18. jan 2016, 10:21

Guldfisk skrev:Hvis jeg kunne finde noget til under 8.000 kr. om måneden inden for en time væk fra mit arbejde i København, så var jeg flyttet på et splitsekund.

Og jeg leder og leder. Og overvejer at købe, selvom det vender sig i mig ved tanken om at binde mig til en bunke beton. Og jeg desuden ikke aner, om det reelt kan gøres billigere end at leje.

Nu har jeg desuden udvidet min søgning ved at søge et job i Lemvig. Det skulle jo være så billigt at bo der.
Det er sgu røv og nøgler, at de fleste jobs til min uddannelse er i Kbh. Især hvis de skal være en anelse spændende.


Hvor stor lejlighed vil du have siden du slet ikke kan finde noget? Tænker 8.000 kr er et forholdsvist højt budget selv midt i København, hvis altså ikke du skal have 120 kvm. Eller det kan godt være jeg føler sådan fordi jeg har været skrevet op i boligselskaber i mange år og derfor får noget af det tilbudt der kræver anciennitet :)
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Krølle » 18. jan 2016, 10:58

^
På det "frie" marked er 8.000 nærmest ingenting. Desværre. Det skævvrider fuldstændig folks muligheder for at få en bolig.
6

Tilbage til "Bolig"