Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf avdotja » 2. jan 2020, 16:39

Jeg har besluttet mig for at jeg vil have en grøn væg og vil i den forbindelse også have malet loftet over.

Betyder det noget hvilket mærke maling man vælger, så længe man holder sig til velkendte mærker?

Den grønne farve skal være helt mat, mens den hvide skal være almindelig standard hvid. Jeg har kigget lidt på de to nedenstående farver fra hhv. Flügger og Dyrup.

Jeg ved ikke om der er nogen der kender til enten en kvalitets- eller prisforskel der er værd at være opmærksom på?

Fordelen ved Dyrup er, så vidt jeg kan se, at de forhandler bøtter a 2,25 L (jeg skal kun bruge til 8 hhv 9 m2. Den grønne vægfarve skal nok på en 2-3 gange, men loftet regner jeg kun med skal have en enkelt gang), mens Flügger springer fra ,75L (for lidt) til 3L (i hvert fald for meget til loftet!). Men til gengæld har jeg en Flügger-forhandler tættest på. Kan heller ikke finde priser på Dyrups produkter og gider ikke købe dem, hvis de er meget dyrere :genert:

Hvis der er nogen der har nogen tips til valg af malerrulle, må de også gerne sige til. Kan se at de også fås i alle prisklasser.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf Pandesteg » 2. jan 2020, 20:11

Jeg køber altid maling fra Jotun. Farverne er lækre og kvaliteten er god, synes jeg. Jeg købte noget billig maling fra Jem og Fix til lofterne, fordi jeg blev nærig, men sikke noget tyndt sjask.
Men jeg tror såmænd det er lidt hip som hap om du køber, Jotun, Dyrup eller et andet kendt kvalitetsmærke.

Malerruller har jeg bare købt i Jem og Fix. De er ganske udemærkede efter min mening.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf Artem » 2. jan 2020, 20:12

Med maling og malergrej er der generelt en klar sammenhæng mellem pris og kvalitet.
Dog kan man sagtens købe mærkevarer i byggemarkeder osv.
Hvor jeg de sidste gange mest har brugt Dyrup som jeg har et godt forhold mellem pris og kvalitet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf Panton » 2. jan 2020, 20:39

Jeg har altid brugt sadolin og det har været godt. Jeg har både malet møbler og vægge. Ruller har jeg kun god erfaring med fra en god forhandler, for billige ruller mister hår under maling og kan lave striber. Det er hvad jeg har erfaret og jeg har malet en del.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf avdotja » 2. jan 2020, 21:55

Tak for jeres input. Vil se om jeg kan få det gjort her i weekenden. Må dog hellere lige tjekke kælderrummet først og se om der skulle gemme sig en teleskopstang, malerpensel eller andre redskaber der muligvis kan genbruges. Har da i hvert fald købt malergrej flere gange, så håber da ikke at jeg har været så dum at smide det hele ud :gruble:
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf Hewlett » 3. jan 2020, 09:37

Jeg malede hele min lejlighed plus gulv med maling fra Flügger, det var jeg rigtig tilfreds med :) Husk at male vådt i vådt så du undgår helligdage (sagde min kloge far :lol: )
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf LaScrooge » 3. jan 2020, 09:54

Køb for guds skyld ordentlige ruller. De sprøjter mindre, maler mere jævnt, dækker bedre og holder mere maling ad gangen; alt i alt giver de bare et langt bedre resultat, og hvis du renser den ordentligt bagefter, kan du bruge den i fremtiden også og på den måde bliver udskrivningen mindre.

I.fht. malingens kvalitet, så dækker mørk maling mindre godt end lys og derfor skal du minimum male 2, men måske 3, lag.

Smuk farvetone i øvrigt.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf flicka » 3. jan 2020, 10:32

Jeg har altid malet med Jotun og været glad for det. Det er nemmere at arbejde med.

Har dog også malet for andre, hvor der blev brugt Dyrup og Flugger uden problemer. Synes dog stadig at Jotun er en anelse lettere at arbejde med.

Men gå altid efter nogle ordentlige redskaber, det lønner sig. Og man kan sagtens vaske dem rene og bruge dem igen mange gange, før man er nødt til at kassere dem. Så det kan godt betale sig at købe noget godt hjem første gang.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf avdotja » 3. jan 2020, 19:25

Kan se at flere nævner jotun, men deres grønne farver er mere blege i det, så dem springer jeg over i denne omgang :)
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. jan 2020, 20:01

hvis du er medlem af LO plus så er det en del farvehandlere der giver en fin rabat på medlemkortet :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Helga1
Indlæg: 494
Tilmeldt: 6. maj 2016, 09:19
Kort karma: 29
Likede indlæg: 620

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf Helga1 » 3. jan 2020, 21:08

Vi har netop malet en væg i vores soveværelse med den grønne farve fra dyrup - den er vi rigtig glade for, og vi kunne nøjes med at male to gange ovenpå en i forvejen hvid væg :)
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf Panton » 4. jan 2020, 09:47

LaScrooge skrev:Køb for guds skyld ordentlige ruller. De sprøjter mindre, maler mere jævnt, dækker bedre og holder mere maling ad gangen; alt i alt giver de bare et langt bedre resultat, og hvis du renser den ordentligt bagefter, kan du bruge den i fremtiden også og på den måde bliver udskrivningen mindre.

I.fht. malingens kvalitet, så dækker mørk maling mindre godt end lys og derfor skal du minimum male 2, men måske 3, lag.

Smuk farvetone i øvrigt.



Helt enig, jeg har flere pensler og ruller der er 10 år gamle, men vaskes hver gang og er super gode. De er også købt til en dyr pris, men jeg har testet de billige, og det kan virkelig ikke betale sig :wacko:
2
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
charlottefrich
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:05
Kort karma: 6
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 91
Kontakt:

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf charlottefrich » 6. jan 2020, 07:09

avdotja skrev:Kan se at flere nævner jotun, men deres grønne farver er mere blege i det, så dem springer jeg over i denne omgang :)


De fleste farvehandler, også Jotun forretninger, kan tone alle farver. Det er bare et spørgsmål om at fortælle dem hvilken farve man ønsker.

Online internationalt farvekort findes her: https://www.maling.nu/ral-farvekort-og-ncs-farvekort.aspx

Her er i øvrigt et ganske godt farve-oversætter værktøj, hvor man vælger farveleverandør, skriver farvekoden og derefter vælger hvilket internationalt system farven skal "oversættes" til.

På den måde bliver man ikke låst fast på en enkelt leverandør, fordi alle kan tone de internationale farver.

Leverandøruafhængige farvesystemer er f.eks. RAL, NCS og Pantone. https://encycolorpedia.se/paints?color=d85aca
4
Online farvehandler hos maling.nu & promal.dk
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Skal man vælge et bestemt mærke maling?

Indlægaf avdotja » 6. jan 2020, 20:57

Tak for alle jeres svar :)

Jeg endte med at tage i Flügger og er blevet ret godt tilfreds med resultatet (men at male bliver godt nok aldrig min yndlingsbeskæftigelse :lol:)
1

Tilbage til "Bolig"