Rengøring efter rotter

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
S_imse
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jan 2016, 21:24
Kort karma: 42
Likede indlæg: 93

Rengøring efter rotter

Indlægaf S_imse » 11. nov 2019, 17:45

Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at placere dette indlæg, men nu prøver jeg.

Vi har “besøg” af en rotte i vores kælder, som efter en uge med fælder desværre endnu ikke er fanget :puke:
Mine tanker er dog allerede kommet til rengøringen, da vi har en del vasketøj fanget dernede. Rottefængeren siger, at rotten har gået på tørrestativet med vasketøj, så det skal jo også have en grundig rengøring. Rottefængeren sagde vask på 60 grader, og det var også min tanke og så må tøj der ikke kan klare 60 grader lade livet. Men nu har jeg googlet lidt og andre steder nævner, at man kan lægge tøjet i blød i Rodalon og derefter vaske på 40 grader. Men er der mon godt nok?

Er der nogle der har erfaring med oprydning efter rotter? Og hvad kan anbefales til desinfektion af selve kælderen? Der er planen at feje alle lorte op, vaske med universal rengøring og derefter desinficere.
Håber der er nogle der kan dele ud af jeres erfaringer :kryds:
0
ankashni
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. nov 2019, 10:23
Kort karma: 0
Likede indlæg: 6

Re: Rengøring efter rotter

Indlægaf ankashni » 15. nov 2019, 10:57

Jeg har haft rotter som kæledyr i ti år - og selvom jeg ikke har haft bekymringen for sygdomme/utøj ved dem, så har jeg alligevel noget erfaring med at gøre rent efter dem.

Til dit tøj er Rodalon en rigtig god løsning - det tager både bakterier og lugt. Er du ekstra nervøs for bakterier i det finere tøj, som ikke kan vaskes ved 60-90 grader, så smid det i fryseren i et par dage (og vask med Rodalon). Det slår det meste ihjel, og hjælper også på lugt.

Jeg har aldrig brugt skrappere midler end Rodalon til mine rotters ting, da hvad end jeg har vasket/gjort rent af deres skulle være sikkert for dem også. Jeg har aldrig haft problemer med lugt, at jeg blev syg, eller andet.

Så jeg ville foreslå at gøre overflader ren med en god grundrens, og så tørre over med Rodalon efterfølgende, som også er jeres plan. Hvis jeres "gæst" har fundet et sted at lave rede, så kan det godt være at I skal fjerne materialet omkring reden permanent, især hvis det er ved materiale der suger fugt/lugt til sig (træ, gips, isolering). Rotter tisser hvor de sover, så deres reder lugter rigtig stærkt, og den lugt går ikke væk. Det er ikke så rart at tænke på, men det er værd virkelig at "lugte efter", før I går i gang med rengøringen - det er mega surt at finde ud af, at en rotterede har ulmet under skabene.

Hvordan ved I at der kun er en? Har I set den? Er det en han eller en hun? (Hannerne har et ordenligt vedhæng under halen, det er ret nemt at se forskel :) )

Vilde rotter får det også til at løbe koldt ned af ryggen på mig, til trods for mine mange gode erfaringer med dyrene. Mit allerbedste råd er, at gøre godt rent, rottesikre, når banditten er væk selvfølgelig, og så få skuldrene ned igen, når det er overstået :)
Jeg har rørt ved rigtig mange rotteting/efterladenskaber (godt nok fra dyr, som jeg ved er raske), og har delt soveværelse med dem, og der er ikke sket noget med mig.
3
ankashni
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. nov 2019, 10:23
Kort karma: 0
Likede indlæg: 6

Re: Rengøring efter rotter

Indlægaf ankashni » 15. nov 2019, 11:31

Tilføjelse: Et lidt grimt tip

Da vi havde rotter ude ved vores sommerhus, anbefalede vores rottemand at lade fælden med den døde rotte ligge i et døgn. Hvis der var gjort forsøg på at trække den døde rotte tilbage ind i hullet (vi havde dem i hulmuren mellem ydervæg og indervæg), eller spist af den indefra hullet af, så er der stadig flere rotter (eller noget andet inde i hullet). Vi endte med at fange syv rotter, der boede i vores sommerhusvægge ): Rottemanden havde estimeret fem, så det var godt, at vi blev ved med at sætte fælderne.

Vi gjorde rent, fjernede ødelagt materiale, måtte gå de elektriske installationer igennem, og fik rottesikret. Det er fem år siden, og vi har ikke haft rotter siden da.
0
S_imse
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jan 2016, 21:24
Kort karma: 42
Likede indlæg: 93

Re: Rengøring efter rotter

Indlægaf S_imse » 15. nov 2019, 14:00

Tak for svar. Vi (eller rettere sagt min kæreste) har set rotten. Vi er selvfølgelig ikke helt sikre på der kun er en, men rottemanden synes ikke det virkede til der var mange i forhold til antallet af lorte. Så vi krydser fingre for det ikke er en gravid hun-rotte :puke:

Jeg er villig til at give mit “finere” tøj en vask på høj temperaturer da vi har en 2 årig samt en nyfødt i huset. Så hellere købe nyt tøj end få syge børn.

God pointe med at lade rotten ligge i fælden selvom det er klamt. Lige nu skal den bare fanges først, den bliver ved med at tømme fælderne uden at blive fanget. Så vi er på herrens mark og efterhånden ret desperate, da den har fundet vej op til vores køkken. Vi kan desværre ikke helt finde ud af hvor den bor, men den har muligvis været i skorstenen på et tidspunkt.
0
ankashni
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. nov 2019, 10:23
Kort karma: 0
Likede indlæg: 6

Re: Rengøring efter rotter

Indlægaf ankashni » 22. nov 2019, 14:13

Hvilken type fælder bruger I? Vi brugte SuperCat, de gik lige i den. I har sikkert snakket med rottemanden om alt det her, så det næste jeg siger er måske overflødigt :) Men rotter er skide intelligente, og det er rigtig irriterende. Samtidig har de en sund frygt for nye ting, og er meget forsigtige omkring dem.

Hvilken slags lokkemad lægger I i fælderne? Hvis det er noget der kan samles op, så er de gode til bare at snuppe det. Mos, paté eller grød er sværere for dem at stjæle ud af fælden. Vi brugte babysmoothie i vores fælder - det er også det jeg bruger til at gemme medicin i til mine egne. Våd kattemad kan også bruges, men rotter er virkelig nogle slikmunde.

Husk at sæt fælden langs væggen, et mørkt sted, eller "under" noget. Det skal være et sted, hvor rotten er tryg, så den tør udforske det.
1
S_imse
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jan 2016, 21:24
Kort karma: 42
Likede indlæg: 93

Re: Rengøring efter rotter

Indlægaf S_imse » 22. nov 2019, 21:38

ankashni skrev:Hvilken type fælder bruger I? Vi brugte SuperCat, de gik lige i den. I har sikkert snakket med rottemanden om alt det her, så det næste jeg siger er måske overflødigt :) Men rotter er skide intelligente, og det er rigtig irriterende. Samtidig har de en sund frygt for nye ting, og er meget forsigtige omkring dem.

Hvilken slags lokkemad lægger I i fælderne? Hvis det er noget der kan samles op, så er de gode til bare at snuppe det. Mos, paté eller grød er sværere for dem at stjæle ud af fælden. Vi brugte babysmoothie i vores fælder - det er også det jeg bruger til at gemme medicin i til mine egne. Våd kattemad kan også bruges, men rotter er virkelig nogle slikmunde.

Husk at sæt fælden langs væggen, et mørkt sted, eller "under" noget. Det skal være et sted, hvor rotten er tryg, så den tør udforske det.


Vi har 4 forskellige slags fælder tror jeg. Supercat, metal klapfælder, træ klapfælder og et par trådfælder. Vi havde også læst godt om supercat, men på et tidspunkt lykkedes det rotten at flytte den næsten en meter uden den klappede.

Vi har haft peanutbutter, nutella, rottemandens lokkemad og rosiner i fælderne. Og alt er det lykkedes den at tage uden at fælderne klappede. Men det lykkedes endeligt natten til torsdag at fange det bæst i en metal klapfælde med en rosin limet til fælden i et køkkenskab. Det var en ordentligt krabat, på størrelse med en str 43 sko, heldigvis en han, så ingen risiko for unger. Så vi håber den har været alene og vi nu er helt fri for rotter :badr:
1
ankashni
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. nov 2019, 10:23
Kort karma: 0
Likede indlæg: 6

Re: Rengøring efter rotter

Indlægaf ankashni » 24. nov 2019, 23:39

Skønt at den er fanget!

Ja, hannerne bliver nogle store basser. Jeg havde engang en der vejede halvandet kilo :nerve:
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Rengøring efter rotter

Indlægaf IrmaPigen » 27. nov 2019, 06:59

Rodalon desinficerer, så jeg ville nok forsøge at redde tøjet iblødsætning i det og så 40 graders vask bagefter.
0

Tilbage til "Bolig"