Bytte bolig før 3 år?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Bianca2
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. jan 2019, 23:48
Kort karma: 1
Likede indlæg: 8

Bytte bolig før 3 år?

Indlægaf Bianca2 » 22. sep 2019, 18:09

Jeg bor i en almen lejebolig, men står lidt i en dum situation. Jeg har kun boet her i 3 måneder, men går med tanken om det måske vil være muligt at bytte min bolig med en anden inden for samme boligselskab. Der er et krav om at man skal have boet i sin bolig i mindst 3 år inden man kan bytte, men jeg ved ikke om det er et reelt krav eller mere en retningslinje? Er der nogen som ved, om det er muligt at få lov at bytte den før de 3 år, eller nogen som måske endda har prøvet det med succes? Eller er det helt umuligt at få tilladelse?
0
Neverkont
Indlæg: 1892
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2947

Re: Bytte bolig før 3 år?

Indlægaf Neverkont » 22. sep 2019, 19:18

Bianca2 skrev:Jeg bor i en almen lejebolig, men står lidt i en dum situation. Jeg har kun boet her i 3 måneder, men går med tanken om det måske vil være muligt at bytte min bolig med en anden inden for samme boligselskab. Der er et krav om at man skal have boet i sin bolig i mindst 3 år inden man kan bytte, men jeg ved ikke om det er et reelt krav eller mere en retningslinje? Er der nogen som ved, om det er muligt at få lov at bytte den før de 3 år, eller nogen som måske endda har prøvet det med succes? Eller er det helt umuligt at få tilladelse?


Her hvor jeg bor er karensperioden på 2 år, og der skal være en god begrundelse hvis man ønsker en anden bolig inden karensperioden er udløbet, og i så fald skal man skrive til organisationsbestyrelsen og søge om tilladelse.

Om der gælder andre regler ved boligbytte ved jeg ikke.

For nogle år siden var jeg medlem af organisationsbestyrelsen i "mit" boligselskab, og jeg boede i en afdeling hvor der bl.a. er en blok med meget små lejligheder, bygget i slutningen af 50'erne som pensionistboliger. Beboersammensætningen i denne blok skifter meget, i perioder har der boet en del "uheldige elementer". I blokken boede et ungt par med et spædbarn, og de oplevede flere gange, at nogen havde kastet op i barnevognen, som stod under trappen. De havde ikke boet i lejligheden længe nok (2 år) til, at få en anden lejlighed i selskabet. Jeg hjalp kvinden med, at skrive en ansøgning til organisationsbestyrelsen, og de fik tilladelse til, at få en anden bolig, selvfølgelig med respekt for ventelisten.

Jeg har været med til, at behandle en anden ansøgning, hvor en enlig mor med et barn på 8 år var blevet anvist en 1-værelses lejlighed af kommunen, hun fik også lov til, at søge en anden lejlighed, selvfølgelig med respekt for ventelisten.
0

Tilbage til "Bolig"