Køb af bolig nr 2 med pantebrev fra bolig 1

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Køb af bolig nr 2 med pantebrev fra bolig 1

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. sep 2019, 19:25

Jeg troede kun det med pantebrev i en bolig var noget man kunne overtage - og var noget der gav mening dengang renten var oppe i 5-6 % da man så sparer tegnings og stempelafgiften, hvilket giver mening gerne at ville spare. Men i det samlede beløb for køb af bolig er det jo et relativt lille beløb alligevel.

Nu har jeg kun købt bolig 2 x og solgt 1 x, og deruodver et familiekøb (skilsmisse)
Men ved hver handel er alle lån indfriet, og nye er tegnet i den nye bolig, altså en frisk start.

Og med den friværdi du har i bolig 1, så giver det jo mening at lægge de 20% af boligens pris i udbetaling, så skal der kun etableres realkreditlån, og pantebrev/ banklån er ikke længere nødvendigt.

Det ville ihvertfald give mening for mig personligt at starte helt forfra med det hele i ny bolig, også selvom det koster lidt flere penge.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Nightmartin
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Køb af bolig nr 2 med pantebrev fra bolig 1

Indlægaf Nightmartin » 16. sep 2019, 21:25

Det er korrekt at jeg ikke har været 100% på hvad et pantebrev er og hvad det kan bruges til - men det er bankens opgave at gøre det forståeligt og rådgive og det har de på ingen måde gjort i dette tilfælde. Jeg er nu med på at bankens råd i anden omgang er det rigtige at gøre det er blot ikke det som de havde lagt op til i første omgang. Det er i mine øjne dårlig rådgivning af min bank og derfor overvejer jeg kraftigt at skifte.
Tak for alle jeres svar og input.
0

Tilbage til "Bolig"