Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf billiebean » 9. aug 2019, 05:41

Når man skal lukke for solen i løbet af dagen er det bedst at sætte noget udenpå vinduet. Ellers bliver vinduet varmet op. Derfor de har skodder sydpå. Så hvis I kan sætte noget pap eller andet dækkende (bedst hvis det både er dækkende OG ventilerede) udenpå og gerne med mellemrum mellem vindue og materiale, kan det hjælpe lidt.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf AgentPixie » 9. aug 2019, 05:57

Inden vi fik nye vinduer, havde vi solfilm på de sydvendte ruder. Det hjalp en hel del. De fungerer bedst, hvis de sidder udvendigt.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf Aquadorable » 9. aug 2019, 06:05

englishchannel skrev:Min mand har foreslået, at vi får et ekstra mørklægningsgardin, ligesom de har på hoteller. Så vi har mørklægningsrullegardinet inderst, og et klassisk mørklægningsgardin udover.

Kan det have effekt, tænker I?


Det har vi på børneværelset, men synes ikke, effekten har været voldsom.
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16987
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41298

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf LaMariposa » 9. aug 2019, 06:20

Vi har isoleringsgardiner fra Velux (kommer i standardmål og kan laves på specialmål og behøver ikke være til skråvindue). Sammen med en bordventilator fungerer det ret godt (vi har også sol på om morgenen).

Tror det er det, der hedder mørklæggende energigardin på det her link:
https://www.velux.dk/produkter/velux-ga ... evaerelser

Med hensyn til ørepropper, så kan jeg slet ikke bruge almindelige ørepropper. Men da jeg boede i byen fik jeg lavet et par formstøbte i silikone, og de fungerer super godt. Mine er fra Audionova.
0
:lun: Be brave
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf JoyNips » 9. aug 2019, 08:34

HGvad med noget a la det her? https://www.elvvs.dk/p/mobil-airconditi ... scEALw_wcB

Så er det kun en slange, der skal ud ad vinduet.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf Artem » 9. aug 2019, 09:00

Som andre er inde på skal solafskærmning sidde udvendigt for at have effekt. I kan feks montere en solfilm, men det skal være på den udvendige side af vinduet.

Ellers er et af de store problemer ved nyt byggeri at man ofte reelt laver for store vinduespartier, sammen med at indervægge og dæk er af beton. Der har en store varmeakkumulerende effekt. Er derfor i oplever at i godt kan udlufte og får temperaturen ned, men med det samme i lukker vinduer og døre, så stiger temperaturen igen, da beton vægge og dæk afgiver varme.
4
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf Tobywan » 9. aug 2019, 09:32

Vi har et mobilt ac anlæg som vi bruger de varmeste dage på året.

Det virker, men det larmer. Derudover skal der en slange ud af vinduet for at fjerne den varme luft.

Det har dog ok effekt at køle rummet ned inden sengetid, blot vær opmærksom på at det skal køre ret længe, da væggen afgiver meget varme så snart det er slukket igen.

Man kan også købe en mini luftkøler med vandtank til natbordet. Den køler ikke rummet ned, men kan blæse lidt køligere luft i et begrænset område uden det støjer ret meget.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf Kattefjæs » 9. aug 2019, 09:42

Vi har det ogsaa meget varmt.

Vi har investeret i en Dyson purifier som foruden at rense luften for stoev og pollen, ogsaa har en effekt lidt lig en almindelig vifte. Fordelen er at denne ikke blaeser luft direkte paa dig i samme grad som en almindelig vifte - almindelige vifter kan ganske vist godt koele dig ned, men de udsaetter dig ogsaa for traek hele natten - og det er jo ikke saerlig godt at sove i, selvom alternativet maaske er et kogende sovevaerelse. Almindelige vifter larmer ogsaa en del.

Vi bruger vores hver nat, ogsaa selvom det ikke noedvendigvis er meget varmt - den er paa auto og regulerer selv hvor stort behovet er for at rense partikler ud af luften og regulere temperaturen i sovevaerelset.

I de varme naetter er den fantastisk, for hvis man saetter den paa en lav indstilling, maerker man egentlig ikke at der blaeser luft rundt i rummet - man maerker bare at der er koeligere end foer. Og luften er bedre.

De er dyre, men nok ikke saa dyre som et klimaanlaeg.

Vi koebte den primaert pga. min mands allergi men vi er positivt overraskede over hvor meget bedre den er til de varme sommernaetter end den almindelige vifte som vi brugte foer.

Vi har lige haft en periode hvor der var 20-25 grader om natten og det gjorde en kaempestor forskel efter vi tog vores Dyson i brug.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf Delfin » 9. aug 2019, 10:04

englishchannel skrev:Min mand har foreslået, at vi får et ekstra mørklægningsgardin, ligesom de har på hoteller. Så vi har mørklægningsrullegardinet inderst, og et klassisk mørklægningsgardin udover.

Kan det have effekt, tænker I?


Jeg har lavet et gardin i mørklægningsstof og monteret helt inderst i selve vinduesrammen, udover det et mørklægningsrullegardin.
Jeg har begge dele + hængegardiner ude i siden i håb om at lave næsten total mørklægning til min dag-søvn, men jeg bilder mig ind, at det også har hjulpet på varmen med det ekstra lag. På meget varme dage, hvor der bliver varmt i de andre rum, lukker jeg også døren til soveværelset så varmen ikke kommer ind den vej fra. Det skal dog siges, at vinduet ligger under overboens altanudhæng, så det skygger jo lidt.
Kan I mon få lov at sætte en vinduesmarkise udenfor?
0
14 11 14
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf kidkomb » 9. aug 2019, 11:15

Som Artem siger, så er det formentlig selve bygningen der opsamler varme og afgiver den døgnet rundt.
Det kan I ikke gøre ret meget ved indefra.
Køb et "køletårn", sådan en mobil aircon-dims. Den larmer lidt, men er søvnen værd tror jeg.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf Neverkont » 9. aug 2019, 13:25

Jeg kender en der har en markise, og hun fortæller, at fordelen ved markisen er, at solen ikke varmer vinduerne op, så det fungerer meget bedre end div. gardiner og persienner.

Aima skrev:Nøjagtigt samme scenarie her. Føler med dig, virkelig! Har flere nætter sovet i min stue, men derinde er det kun marginalt bedre. Sover også kun med lagen og har sådan en ventilator, men det er stadig for varmt, og åbner jeg vinduet om natten, bliver jeg vækket hver gang der kører en lastbil eller bus forbi ovre på en større vej der ligger parallelt med min gade.


Har du prøvet at fortsætte med, at sove for åbne vinduer, for at vænne dig til det?

Jeg boede engang i en lejlighed, stueetage og lige ud til en meget befærdet vej, p.g.a. varmen overvejede jeg slet ikke at lukke vinduet om natten. I starten drømte jeg ofte, at jeg lå og sov i midterrabatten på en motorvej, men efterhånden vænnede jeg mig til det, og tænkte ikke over det. Præcis som da jeg som ung boede tæt på jernbanen og kunne høre hver gang et tog kørte forbi.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf avdotja » 9. aug 2019, 17:11

Mit soveværelse vender også mod øst, men her fungerer det fint, når jeg tager et par enkelte forholdsregler (min bygning er så også fra 70-80’erne):

  • Har egentlig ikke decideret mørklægningsgardiner, men “bare” mørke gardiner der forhindrer det meste lys i at komme ind.
  • Alle lejlighedens vinduer/døre (min lejlighed har flere “vinduesdøre” end faktiske vinduer...), er sådan nogle helt nye, tætsluttende nogle, men de har alle en luftsluse (?) i karmen, som gør at der kan komme frisk luft ind og de er åbne altid. Jeg oplever at det gør en pæn forskel - måske ikke så meget på temperaturen, men i hvert fald på luftens kvalitet.
  • Selve vinduet i soveværelset står også altid åben på inderste hak (har heldigvis soveværelse mod gården!)
  • Alle indvendige døre i hele lejligheden står som udgangspunkt åbne
  • En halv times tid inden jeg går i seng, åbner jeg vinduet i soveværelset samt det i rummet overfor på fuld gab, så der kommer gennemtræk. Jeg synes det gør meget i forhold til at køle rummene ned - selv på varme dage
  • Kender du de der varmepuder med korn i, man kan smide i microovnen? Sådan et par stykker har jeg i fryseren. På varme dage tager jeg en med i seng og lægger den enten over panden eller over fødderne. Det gør meget, at man bliver kølet ned der.
Men det er da noget jeg vil være opmærksom på når jeg kigger ny lejlighed - vil nødigt risikere at ende i en stegeovn!
0
Oak123
Indlæg: 2121
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3973

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf Oak123 » 9. aug 2019, 18:38

Af de prisbillige/ gratis tiltag, synes jeg det hjælper at have vinduet lukket hele dagen mens solen er på og ligeledes have mørklægnignsrullegardinet rullet ned = så bliver der ikke tilføjet varme til rummet.
Om aftenen når solen er gået ned og det er blevet mere koldt udenfor, åbnes vinduet og den kølige luft køler rummet ned - her er det allerbedst hvis der kan åbnes et vindue i et rum overfor, så der kan skabes gennemtræk.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf Stitch » 10. aug 2019, 09:43

englishchannel skrev:Min mand har foreslået, at vi får et ekstra mørklægningsgardin, ligesom de har på hoteller. Så vi har mørklægningsrullegardinet inderst, og et klassisk mørklægningsgardin udover.

Kan det have effekt, tænker I?


Det har jeg da mit soveværelse er østvendt. Det hindrer både varmen og sollys, så det kan kun anbefales at prøve.

Hvad med et af de der bærbare aircon systemer?
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Soveværelse på solsiden - forbedring af indeklima?

Indlægaf Muspel » 10. aug 2019, 11:50

Man kan få sådan nogle køle-måtter til kæledyr, som jeg ved, at nogen bruger i barnevogne også

Kunne man forestille sig, at det ville hjælpe at kunne krybe ned i en kølig seng? Sådan for at kunne falde i søvn. Jeg vil nok ikke anbefale at sove med dem hele natten.
0

Tilbage til "Bolig"