Der skal bygges nyt...

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Sool » 23. mar 2017, 12:31

Njord skrev:Det lyder som om der i planlægnigsfasen har været overset et vigtigt punkt...

FORVENTNINGSAFSTEMNING

Ud over det så lyder det som om der har manglet en kommunikation der har været forstået på begge sider af bordet...
At der regnes i bruttoareal i DK (udvendige mål) når vi snakker hus størrelse og ikke rummenes samlede indvendige gulv areal.....
At overetagens gulv areal regnes for alle de gulvflader hvor der fra gulvets overflade og lodret op til tagets udvendige flade hvor den udgør mere end 170cm (som jeg husker tallet) hvilket ikke giver det areal hvor der er fuld indvendig stå højde... Altså er det reelle nytte areal noget mindre for et hus end det brutto areal der er angivet i BBR osv.

Specielt for mindre og velisolerede bygninger vil det "tabte" areal udgøre en relativ stor andel.

Noget helt andet er så måske den forståelse den enkelte har i at omsætte et tegningsmål til en visuel størrelse....
Noget som helt sikkert er ret individuelt.

Så jo det er lidt skidt (og dyrt) at man allerede inden indflytning begynder at planlægge tilbygninger.... Optimalt havde man ikke behovet, eller der allerede i udgangspunktet var taget hensyn til ønsket om udvidelses muligheder, så grundplanet fortsat ville fungere optimale efter en tilbygning.. Ofte er tilbygninger en knop der koster fx et værelse for at man kan få adgang til den nye... Altså skal man tilbygge både det savnede areal og det areal man mister til gennemgang for at få adgang til tilbygningen.

Men start nu med at flytte ind og se på hvor slemt det er....

Faktisk er rumfornemmelsen også en anden når huset er møbleret fremfor tomt....

Ud over besværet skal man jo heller ikke være blind for at en ny knast oftest koster massivt mere / kvm end det havde kostet at integrere den allerede da bygningen blev projekteret.....

MVH Njord


Jeg kan godt se, hvad du mener, men altså, det er jo altid nemt at være bagklog, ikke? Jeg er i øvrigt sikker på, at Sun godt selv ved de ting, du skriver, så det er nok ikke den store hjælp at tvære rundt i det ;)
3
Brugeravatar
Njord
Indlæg: 214
Tilmeldt: 2. nov 2016, 12:51
Kort karma: 9
Geografisk sted: Trekant området
Likede indlæg: 96

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Njord » 23. mar 2017, 12:32

øHHHHH
0
Njord, den nordiske Gud for havet og rigdom.....
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 23. mar 2017, 12:35

Sool skrev:
Njord skrev:Det lyder som om der i planlægnigsfasen har været overset et vigtigt punkt...

FORVENTNINGSAFSTEMNING

Ud over det så lyder det som om der har manglet en kommunikation der har været forstået på begge sider af bordet...
At der regnes i bruttoareal i DK (udvendige mål) når vi snakker hus størrelse og ikke rummenes samlede indvendige gulv areal.....
At overetagens gulv areal regnes for alle de gulvflader hvor der fra gulvets overflade og lodret op til tagets udvendige flade hvor den udgør mere end 170cm (som jeg husker tallet) hvilket ikke giver det areal hvor der er fuld indvendig stå højde... Altså er det reelle nytte areal noget mindre for et hus end det brutto areal der er angivet i BBR osv.

Specielt for mindre og velisolerede bygninger vil det "tabte" areal udgøre en relativ stor andel.

Noget helt andet er så måske den forståelse den enkelte har i at omsætte et tegningsmål til en visuel størrelse....
Noget som helt sikkert er ret individuelt.

Så jo det er lidt skidt (og dyrt) at man allerede inden indflytning begynder at planlægge tilbygninger.... Optimalt havde man ikke behovet, eller der allerede i udgangspunktet var taget hensyn til ønsket om udvidelses muligheder, så grundplanet fortsat ville fungere optimale efter en tilbygning.. Ofte er tilbygninger en knop der koster fx et værelse for at man kan få adgang til den nye... Altså skal man tilbygge både det savnede areal og det areal man mister til gennemgang for at få adgang til tilbygningen.

Men start nu med at flytte ind og se på hvor slemt det er....

Faktisk er rumfornemmelsen også en anden når huset er møbleret fremfor tomt....

Ud over besværet skal man jo heller ikke være blind for at en ny knast oftest koster massivt mere / kvm end det havde kostet at integrere den allerede da bygningen blev projekteret.....

MVH Njord


Jeg kan godt se, hvad du mener, men altså, det er jo altid nemt at være bagklog, ikke? Jeg er i øvrigt sikker på, at Sun godt selv ved de ting, du skriver, så det er nok ikke den store hjælp at tvære rundt i det ;)

Lige præcis.
Og det er sgu lidt sent at finde ud af de ting, når det først går op for en, når det hele er godkendt og byggetilladelsen udstedt.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Akehurst2 » 23. mar 2017, 12:38

Njord skrev:øHHHHH


Det er bare enormt nemt at komme og fortælle folk, hvad de BURDE have gjort.

Og virkelig ikke særlig venligt at belære (endda i en ret nedladende tone) en person, der flere gange giver udtryk for at hun er rigtig ked af det og græder. Hvad skal hun bruge dit indlæg til?
2
Brugeravatar
Njord
Indlæg: 214
Tilmeldt: 2. nov 2016, 12:51
Kort karma: 9
Geografisk sted: Trekant området
Likede indlæg: 96

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Njord » 23. mar 2017, 12:42

TJAEEEE.....


Med den holdning at man ikke må kommentere ærligt.,..
Og er sgu ikke nedladende.
Så fortæl mig lige hvordan jeg fjerner min profil...
0
Njord, den nordiske Gud for havet og rigdom.....
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Akehurst2 » 23. mar 2017, 12:56

Njord skrev:TJAEEEE.....


Med den holdning at man ikke må kommentere ærligt.,..
Og er sgu ikke nedladende.
Så fortæl mig lige hvordan jeg fjerner min profil...


Det har da ikke noget at gøre med, at man ikke må være ærlig. Det handler om, at der er en person, der giver udtryk for stor skuffelse, og så skal man overveje, om det er det rette sted at belære om, hvordan man burde have gjort. Hun kan jo ikke gøre det om, så det vil næsten uanset hvad bare føles som salt i såret.

Undksyld, Sunshine, for at gå off topic.
1
Brugeravatar
Njord
Indlæg: 214
Tilmeldt: 2. nov 2016, 12:51
Kort karma: 9
Geografisk sted: Trekant området
Likede indlæg: 96

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Njord » 23. mar 2017, 12:58

Tjaaaeee...

Kan sgu også se det som en opsummering af hvad man skal tage med i betragtningerne hvis ikke man vil ende samme sted.....
0
Njord, den nordiske Gud for havet og rigdom.....
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Charly » 23. mar 2017, 13:12

Njord skrev:Tjaaaeee...

Kan sgu også se det som en opsummering af hvad man skal tage med i betragtningerne hvis ikke man vil ende samme sted.....

Hvilket kan være rigtig fint. Men bare ikke i en tråd hvor TS er virkelig ked af det og ikke rigtigt kan bruge de råd til noget.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf kidkomb » 23. mar 2017, 13:13

Er jeg den eneste der har deja-vu lige nu? :gruble:
7
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 23. mar 2017, 13:43

Njord skrev:Tjaaaeee...

Kan sgu også se det som en opsummering af hvad man skal tage med i betragtningerne hvis ikke man vil ende samme sted.....

Eftersom vi ikke skal bygge nyt fra bunden af igen, kan jeg ikke bruge de ting til et klap.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 23. mar 2017, 16:30

Njord skrev:TJAEEEE.....


Med den holdning at man ikke må kommentere ærligt.,..
Og er sgu ikke nedladende.
Så fortæl mig lige hvordan jeg fjerner min profil...

Du skriver til Patrick.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf JoyNips » 23. mar 2017, 16:41

Njord skrev:Så fortæl mig lige hvordan jeg fjerner min profil...


Igen?
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Charly » 27. mar 2017, 11:01

Hvordan går det? Er I kommet på nogle gode løsninger?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf Fru Sunshine » 27. mar 2017, 12:17

Charly skrev:Hvordan går det? Er I kommet på nogle gode løsninger?

Det tror jeg. Det bliver noget med et Paxskab. Så må vi se, om det kan fungere.

Lige nu er der så meget andet, der presser på, og jeg er max. presset, så jeg lader bare tiden gå.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
1234abcd
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. feb 2017, 16:34
Kort karma: 0

Re: Der skal bygges nyt...

Indlægaf 1234abcd » 28. mar 2017, 09:20

Hej igen :D Har du måske lyst til ved lejlighed til at tage et bilede tæt på, hvor man kan se mursten :ivrig: vi er stadig meget i tvivl :stoned: et område på et par neter :kys:
0

Tilbage til "Bolig"