Død buket roser spirer - kan de gemmes?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Død buket roser spirer - kan de gemmes?

Indlægaf Zombie » 14. jun 2019, 21:50

Min kæreste friede med en buket røde roser. Bagefter kom de i en vase og pyntede så længe, den slags nu kan.

Efter roserne visnede, blev de stående lidt længere end hvad måske var passende, for jeg nænnede ikke at smide dem ud.

Her til aften vil min kæreste så smide dem ud, da han ser, at der fra de døde roser er kommet grønne, friske spirer.

Spørgsmålet er nu, om vi kan gøre noget for at redde de spirer. Kan de klippes af og få rødder i vand, og plantes i jord?
Eller er det, måske passende, zombie roser der bare ikke selv ved, de allerede er døde.

Hilfe!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Død buket roser spirer - kan de gemmes?

Indlægaf Annione » 14. jun 2019, 22:33

Kender intet til roser - men klip dem af, langt nede, og sæt dem i vand nogle dage.
Er der mange?
Så ville jeg også give det et skud, at sætte nogen direkte i fugtig jord.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Død buket roser spirer - kan de gemmes?

Indlægaf Misantropen » 15. jun 2019, 05:33

Der er en vejledning til stiklinger fra roser her. Måske den kan bruges.

https://www.bolius.dk/saadan-formerer-du-roser-27717
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Død buket roser spirer - kan de gemmes?

Indlægaf cola » 15. jun 2019, 09:47

Læg hele "grenen" som spiren sidder på i jorden, da det er mor planten og dermed næring, men den spirer du har vil med stor sandsynlighed ikke få blomster af samme kraft som morplanten.

Og så vil jeg måske gå i gang med at planlægge et børneværelse :-)
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Død buket roser spirer - kan de gemmes?

Indlægaf hotlips » 15. jun 2019, 10:00

De skal i jord med det samme hvis de skal have en chance, de går formentlig til når de prøver at danne rigtige rødder fordi de ikke har fået noget næring mens de stod i vasen, men klip stik dem i jorden som de er, nu har de lukket de sår de havde og hvis du klipper i dem så får de nye som der kan fordampe vand fra og det er ikke nogen god ting.
Jeg ville bruge noget relativt næringsrig jord, det gør man normalt ikke med stiklinger men de har ikke nogen chance hvis de kommer i almindelig spire jord hvor der ikke er noget næring, man kunne godt bruge almindelig havejord men ellers så køb sådan noget almindelig pottemuld, stik dem i så det kun er de nye blade der stikker op og hold dem i skyggen, de må ikke tørre ud og det kan være godt at give dem en plastik pose over.

Det er ikke svært at få rødder på roser men det tager laang tid, selvom man tager dem efter alle kunstens regler så må de ikke flyttes før efter et års tid for de er længe om at udvikle rigtige rødder.
Men giv dem en chance, det er ikke umuligt, bare vand dem godt, stil dem køligt med en pose over og så glem dem i uger ad gangen.
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Død buket roser spirer - kan de gemmes?

Indlægaf Zombie » 16. jun 2019, 11:47

cola skrev:Læg hele "grenen" som spiren sidder på i jorden, da det er mor planten og dermed næring, men den spirer du har vil med stor sandsynlighed ikke få blomster af samme kraft som morplanten.

Og så vil jeg måske gå i gang med at planlægge et børneværelse :-)


Jeg er på prævention. Blev jeg gravid, ville det alligevel være en abort pga anden medicin der giver mærkelige børn.
0
aka Forbies

:gammel:
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Død buket roser spirer - kan de gemmes?

Indlægaf cola » 16. jun 2019, 14:04

Zombie skrev:
cola skrev:Læg hele "grenen" som spiren sidder på i jorden, da det er mor planten og dermed næring, men den spirer du har vil med stor sandsynlighed ikke få blomster af samme kraft som morplanten.

Og så vil jeg måske gå i gang med at planlægge et børneværelse :-)


Jeg er på prævention. Blev jeg gravid, ville det alligevel være en abort pga anden medicin der giver mærkelige børn.

Det var kun ment som en joke, fordi den spirede.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Død buket roser spirer - kan de gemmes?

Indlægaf Zombie » 16. jun 2019, 19:10

cola skrev:
Zombie skrev:
cola skrev:Læg hele "grenen" som spiren sidder på i jorden, da det er mor planten og dermed næring, men den spirer du har vil med stor sandsynlighed ikke få blomster af samme kraft som morplanten.

Og så vil jeg måske gå i gang med at planlægge et børneværelse :-)


Jeg er på prævention. Blev jeg gravid, ville det alligevel være en abort pga anden medicin der giver mærkelige børn.

Det var kun ment som en joke, fordi den spirede.


Jeg skrev det også lidt hårdt, men jeg havde lige travlt. :D
Jeg ved, det var en joke og jeg syntes faktisk også, det var en lidt sød betragtning/overtro. Det ligger bare ikke i kortene pt. :fløjt:
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Bolig"