Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. maj 2019, 07:30

I erkendelse af at vi ikke får totaltrenoveret vores sommerhus foreløbigt som ellers var planlagt, så er vi gået igang med at tænke i at gøre der hele pænere på budget. Den største øjenbæ for mig er køkkenet. Der er de her grimme låger. Billedet er stjålet og ikke mit køkken, men lågerne er magen til. Bordplade og er også en grim laminatplade, dog ikke som på billedet.

Bordpladen kan jeg dog leve med. Men jeg tænker om vi kan gøre noget ved lågerne uden at skulle skifte dem. Er der nogle der har prøvet det, eller set fifs på nettet?

Min umiddelbare tanke er om jeg simpelthen kan vende dem om så den hvide side er indad og så slibe og male den modsatte siden som jo også bare er en tynd laminat :gruble:

I forvejen har jeg klistret hvidt på sokkel og paneler mellem skabslåger osv for at tage lidt af alt der orange. Der var også orangebrune fliser og de er også blevet malet hvide.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf didaa » 20. maj 2019, 07:41

FormerlyKnownAs skrev:I erkendelse af at vi ikke får totaltrenoveret vores sommerhus foreløbigt som ellers var planlagt, så er vi gået igang med at tænke i at gøre der hele pænere på budget. Den største øjenbæ for mig er køkkenet. Der er de her grimme låger. Billedet er stjålet og ikke mit køkken, men lågerne er magen til. Bordplade og er også en grim laminatplade, dog ikke som på billedet.

Bordpladen kan jeg dog leve med. Men jeg tænker om vi kan gøre noget ved lågerne uden at skulle skifte dem. Er der nogle der har prøvet det, eller set fifs på nettet?

Min umiddelbare tanke er om jeg simpelthen kan vende dem om så den hvide side er indad og så slibe og male den modsatte siden som jo også bare er en tynd laminat :gruble:

I forvejen har jeg klistret hvidt på sokkel og paneler mellem skabslåger osv for at tage lidt af alt der orange. Der var også orangebrune fliser og de er også blevet malet hvide.


Du kan godt male på laminat, det skal slibes og grundes, og jeg mener også det skal forskellige slags maling til sidst. Det er et ret stort arbejde!

Har I overvejet bare at skifte låger og bordplade? Ellers tjek med en autolakerer om de kan gøre noget.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. maj 2019, 07:48

didaa skrev:
FormerlyKnownAs skrev:I erkendelse af at vi ikke får totaltrenoveret vores sommerhus foreløbigt som ellers var planlagt, så er vi gået igang med at tænke i at gøre der hele pænere på budget. Den største øjenbæ for mig er køkkenet. Der er de her grimme låger. Billedet er stjålet og ikke mit køkken, men lågerne er magen til. Bordplade og er også en grim laminatplade, dog ikke som på billedet.

Bordpladen kan jeg dog leve med. Men jeg tænker om vi kan gøre noget ved lågerne uden at skulle skifte dem. Er der nogle der har prøvet det, eller set fifs på nettet?

Min umiddelbare tanke er om jeg simpelthen kan vende dem om så den hvide side er indad og så slibe og male den modsatte siden som jo også bare er en tynd laminat :gruble:

I forvejen har jeg klistret hvidt på sokkel og paneler mellem skabslåger osv for at tage lidt af alt der orange. Der var også orangebrune fliser og de er også blevet malet hvide.


Du kan godt male på laminat, det skal slibes og grundes, og jeg mener også det skal forskellige slags maling til sidst. Det er et ret stort arbejde!

Har I overvejet bare at skifte låger og bordplade? Ellers tjek med en autolakerer om de kan gøre noget.


Det vil være for mange penge at skifte låger tror jeg. Hele køkkenet skal laves om på sigt og jeg vil bruge så få penge på det som muligt, men at det stadig er pænt.

Jeg tænker at man nok ikke kan male på den der hvide nubrede side uanset hvor meget vi sliber den :grubler:

Jeg bør nok tage en låge med ud til min malerdame og se hvad hun siger.
0
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf Afskylia » 20. maj 2019, 08:10

Hvad med folie? Der findes sådan noget folie man kan opdatere låger med. Det kunne måske være et alternativ til at slibe og male.
2
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf TinaW » 20. maj 2019, 08:22

Afskylia skrev:Hvad med folie? Der findes sådan noget folie man kan opdatere låger med. Det kunne måske være et alternativ til at slibe og male.


Mine forældre opdaterede deres petroleumsblå køkkenlåger med hvid folie i vores gamle hus. Køkkenet var vist nok et ret dyrt køkken, men fra da huset blev bygget i 70'erne.
Det har været noget i denne her stil.

https://www.bauhaus.dk/farve-bolig/boligindretning/klaebefolie/d-c-fix-klaebefolie-whitewood-200x45-cm.html
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. maj 2019, 09:10

Det kan godt være at folie er løsningen. Havde forestillet mig noget gråt noget, men glemte at tage højde for vores gulv i køkkenet som er mega grimt. Sådan en fersk orange farve. Så er det nok bedre med helt Hvidt køkken og så se om bordplade og vask kan skiftes relativt billigt.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. maj 2019, 09:44

Trappestige skrev:Jeg har for mange år siden folieret mit daværende kæmpe køkken. Resultatet blev så godt, at alle troede jeg havde fået nyt køkken. Jeg malede alle listerne rundt omkring låger og skuffer hvide og folien var også hvid og så købte jeg nye greb til.


Listerne omkring er samme laminatlort. Dem har jeg givet hvid folie. Gjorde en stor forskel.

Problemet er hvis jeg ikke kan vende lågerne om. For den side med det hvid ud er der fræset i så jeg tror ikke at folie vil blive pænt på det.

Vi har nye greb på fordi at de var SÅ klamme dem der sad på da vi købte og slet ikek kunne blive rene. Desværre er der 2 huller til greb så det er nogle fesne metal standardgrwb til 10kr
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf MrMister » 20. maj 2019, 10:26

Vi brugte en autolaker til samme. Det er super enkelt og flot - og holder mange år senere stadig :)
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf Lys » 20. maj 2019, 10:34

Spørgsmålet er om det er billigere at få dem autolakeret frem for at købe nye låger hos fx Reform eller andre, det lever af netop det. Der er flere på markedet for den slags.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. maj 2019, 13:02

Trappestige skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Trappestige skrev:Jeg har for mange år siden folieret mit daværende kæmpe køkken. Resultatet blev så godt, at alle troede jeg havde fået nyt køkken. Jeg malede alle listerne rundt omkring låger og skuffer hvide og folien var også hvid og så købte jeg nye greb til.


Listerne omkring er samme laminatlort. Dem har jeg givet hvid folie. Gjorde en stor forskel.

Problemet er hvis jeg ikke kan vende lågerne om. For den side med det hvid ud er der fræset i så jeg tror ikke at folie vil blive pænt på det.

Vi har nye greb på fordi at de var SÅ klamme dem der sad på da vi købte og slet ikek kunne blive rene. Desværre er der 2 huller til greb så det er nogle fesne metal standardgrwb til 10kr

Så ville jeg køre dem til en autolakerer. Jeg tænker det bliver bøvlet at vende lågerne om, da der så skal laves nye huller til hængsler osv.



Det bliver for dyrt tror jeg.

Hængsler er ikke et problem. Det er sådan nogle hægte hængsler. Det hedder det ikke, men ved ikke hvad det hedder. De sidder i kanten af lågen og på rammen
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. maj 2019, 13:05

Lys skrev:Spørgsmålet er om det er billigere at få dem autolakeret frem for at købe nye låger hos fx Reform eller andre, det lever af netop det. Der er flere på markedet for den slags.


MrMister skrev:Vi brugte en autolaker til samme. Det er super enkelt og flot - og holder mange år senere stadig :)


Jeg er ret sikker at begge løsninger vil koste nogle tusinde++ og det vil jeg ikke betale for ar shine et billigt gammelt skrammel køkken op, som stadig kun er en halv og midlertidig løsning.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. maj 2019, 13:17

Santopia skrev:Jeg står faktisk i samme båd. Jeg er risikovillig med resultaret, da jeg skal købe nyt køkken på et tidspunkt. Jeg vil prøve at fjerne laminaten fra skabene og male dem. Man skulle kunne fjerne dem med en hårtørrer. Jeg fandt nogle amerikanske youtubevideoer med det. Derudover vil jeg prøve at beklæde bordpladen med beton.


Altså den der hvide laminat firkant?

Jeg tænker jo om er nemmest at vende den om og slibe, grunde og male :gruble:

Bordpladen, det lyder interessant. Har du en ala min, noget laminat skrammel? Jeg har siddet og luret om der var noget i mål på dba. Men uden held

Hvornår skal du igang?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. maj 2019, 13:39

Santopia skrev:Mine låger er glatte. Jeg skal ikke kunne sige, om det kan lade sig gøre med dine (eller mine for den sags skyld. Det er et sats). Jeg burde være gået i gang. Det er lidt et projekt jeg er dygtig til at udsætte


Jeg skal først om 6 ugers tid, så bare at du har prøvet inden er det okay :D
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. maj 2019, 13:47

Santopia skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Santopia skrev:Mine låger er glatte. Jeg skal ikke kunne sige, om det kan lade sig gøre med dine (eller mine for den sags skyld. Det er et sats). Jeg burde være gået i gang. Det er lidt et projekt jeg er dygtig til at udsætte


Jeg skal først om 6 ugers tid, så bare at du har prøvet inden er det okay :D


Haha jeg skal gøre mig bedste :D


Vil du forklare det med bordpladen?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Male/opdatere laminatkøkkenlåger?

Indlægaf kidkomb » 20. maj 2019, 16:14

FormerlyKnownAs skrev:
Santopia skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Santopia skrev:Mine låger er glatte. Jeg skal ikke kunne sige, om det kan lade sig gøre med dine (eller mine for den sags skyld. Det er et sats). Jeg burde være gået i gang. Det er lidt et projekt jeg er dygtig til at udsætte


Jeg skal først om 6 ugers tid, så bare at du har prøvet inden er det okay :D


Haha jeg skal gøre mig bedste :D


Vil du forklare det med bordpladen?

Du kan se billeder osv i Pandesteg/Ikkeasiatens tråd om at flytte på landet.
De har malet deres bordplade med det der beton-noget.
Det bliver sådan lidt marmor-agtigt i udtrykket.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Bolig"