Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Balletdanserinde
Indlæg: 50
Tilmeldt: 12. maj 2016, 14:03
Kort karma: 8
Likede indlæg: 45

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf Balletdanserinde » 29. mar 2019, 21:24

Lumin skrev:
Balletdanserinde skrev:
Lumin skrev:Luft til luft er billigere end elradiator. De giver typisk 1:1 hvor nye luft til luft vil give noget mere igen. Kig på scop værdien.
Vi varmer vores hus med en 13 år gammel sag, og det fungerer. Den larmer dog lidt men det er nok modellen/alderen. Den varmer ikke mår udedelen er frossen, igen tror jeg det er dens alder der er skyld i det, da nye modeller reklamerer med at virke til minus x grader.
Man skal være opmærksom på at blæseren altid vil larme lidt og også udemodulet har lidt støj eller vibration.
Jeg har ikke erfaringer med flere enheder på.
Vi supplerer med brændeovn og skifter snart til pilleovn med varmefordeling. Vi regner ikke med at udskifte luft til luften når den ikke kan mere, og vil supplere med elradiatorer i de fjerneste rum istedet til den tid.
Man kan også få luft til luft som ligner alm elradiator og kan placeres ved gulvet i dag. De er I mine øjne noget kønnere end dem der hænger under loftet.

Da vi købte vores hus stod det også til en varmeregning på 16.000 om året. Tilgengæld var det billigere og vi skulle ikke låne nær så meget. I sidste ende ville vi skulle betale det samme om måneden som et andet hus vi så på. Fordelingen var bare anderledes mellem lån og strømregning.
Vi er ved at renovere et rum ad gangen og isolerer naturligvis i den forbindelse. Solceller kan ikke betale sig iflg energi vurderingen fra købet.
Ville I kunne installere en pilleovn i et centralt rum?



Hej Lumin

Det er faktisk meget det samme med os ifht. huskøb og pris til lån vs. pris i mdr'en ifht. lån og forbrug.

Nå, men lyder interessant med jeres varmepumpe. Men også med jeres pilleovn med varmefordeling. Hvad koster den slags at investere i? Skal der trækkes rør i huset for at det kommer til at fungere?

Læser flere steder at det er bedre for miljøet end brændeovne, men min mand insisterer på at det er sindssygt dårligt for miljøet og jeg er efterhånden lidt forvirret :P hvad er jeres tanker omkring det?


Vi skal give 50.000 for at få skiftet to brændeovne ud med pilleovne, og den ene skal have ført et rør til varmeflytning.
Ja de er en miljøbelastning, men dog bedre end gamle brændeovne. Vi får også et lille beløb for at udskifte dem.
Der kan trækkes rør ret langt, vi skal dog kun have et par meter.


Ahh ok. Tak for svar. Det er self. lidt noget andet når man har skorstene fra brændeovne i forvejen jo... :) men lyder da super pænt, at I kan udskifte dem for 50.000 og kun skal have lidt rør lagt ind til varmeflytning... de lyder til at være meget bedre end brændeovne, når man læser om det. Min mand måtte også give sig lidt, da det står anbefalet på energistyrelsens hjemmeside.

Jeg tror dog efter vi talte med lidt forskellige varmepumpe-firmaer i dag, at vi forsøger os med en kraftig, ny indedel til at starte med og så supplere med elradiatorer i rummene længere væk, fremfor systemet med flere indedele. Det er bliver så dyrt og så med en levetid på omkring 15år. Så er det faktisk næsten ikke rentabelt.
0

Tilbage til "Bolig"