Rådighedsbeløb som enlig

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf IrmaPigen » 18. mar 2019, 17:41

Jeg kunne leve for det som enlig (uden det bliver alt for surt) men ville nok ikke vælge at gøre det med et barn.

Men har du regnet børnepenge, noget friplads osv med?
0
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1681
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3453

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf malou_43 » 18. mar 2019, 17:55

Jeg har kun regnet på nu og her og hvordan det ser ud som mig alene :)

Jeg er egebtlig ret glad for, at jeg oprettede denne tråd. Jeg lytter til Jer alle, selvom I er af forskellige holdninger. Jeg er ENORMT dårlig til at mærke efter, hvad jeg føler. Jeg har tænkt rent i kroner og ører - og jeg har vågnet om natten og ligget vågen i en times tid i to nætter, hvor tankerne har kørt rundt om penge penge og penge .

Og så er det vel ikke det rette, vel? :genert:
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf Madam Pomfrey » 18. mar 2019, 17:58

malou_43 skrev:Rådighed er mad, shampoo, fornøjelser. Alt andet er i forbrugsbudgettet - her er også sat penge af til vedligeholdelse af bil og hus.

Puha tvivler på jeg har lyst til at byde på huset idag :(
Huset koster 1.07 og vil byde 1 ligeud. Jeg kan ikke få noget meget billigere i den her by :/


Hvad valgte du at gøre?

Jeg var inde og beregne for sjov
Købspris 1 million, udbetaling 50.000, så sidder man for ca. 5400 kr/måned hvis man vælger den traditionelle model.
Man kan med fordel vælge d-x- 3-4-5 års afdragsfrihed på realkeditten, og sætte løbetid på evt. banklån til samme periode, så er den dyre del af lånet væk meget hurtigt, og har en lavere udgift til låneomkostninger, får hurtigere oparbejdet en friværdi.
Dertil kommer jo også det rentefradrag man vil få.

Så alt i alt er det vel næppe meget dyrere for dig at bo i ejerbolig, end det vil være at bo til leje?

Jeg er enlig forsøger med 4 børn, jeg har self. en pæn indtægt i form af Børnefamilie ydelse, særlig tillæg til enlig forsørger, og børnepenge fra deres far. Men det løber mere end fint rundt for mig. Og jeg sidder i en ejerbolig, med en realkredit hovedstol på 1.400.000.
jeg sidder for ca. 7500 kr/mdr i afdrag, samt ejendomsskat, brand + husforsikring (svamp, råd, rørskader osv)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf Madam Pomfrey » 18. mar 2019, 18:13

malou_43 skrev:Og så er det vel ikke det rette, vel? :genert:


At købe fast ejendom, om det er hus eller lejlighed, er altså en ret stor ting!
Så self. skal det tænkes rigtig godt igennem, både fra det økonomiske perspektiv, og det personlige - det SKAL være en bolig hvor man kan se sig selv i x antal år.

Mavefornemmelsen skal være rigtig, men du er nødt til at identificere om det handler om at bruge pengene, eller om det handler om at om boligen er den rette :)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1681
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3453

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf malou_43 » 19. mar 2019, 20:33

Jeg valgte ikke at byde på boligen. Jeg er blevet lidt “skræmt” af alt det rådighedsbeløb :genert:

Drømmen om et hus er der stadig, så skal lige finde det rette hus og den rette ro omkring pengene.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf Jedi » 19. mar 2019, 20:44

malou_43 skrev:Jeg valgte ikke at byde på boligen. Jeg er blevet lidt “skræmt” af alt det rådighedsbeløb :genert:

Drømmen om et hus er der stadig, så skal lige finde det rette hus og den rette ro omkring pengene.


Du kan måske forsøge dig med et år, hvor du kun har et rådighedsbeløb på 5000,- til "det hele". På den måde kan du se, om det er realistisk for dig. Samtidig kan du afvikle anden gæld og spare op ved siden af, hvilket vil stille dig bedre, hvis og når du skal købe. Uanset vil du have et bedre økonomisk udgangspunkt end nu.
4
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1681
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3453

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf malou_43 » 19. mar 2019, 20:56

Jedi skrev:
malou_43 skrev:Jeg valgte ikke at byde på boligen. Jeg er blevet lidt “skræmt” af alt det rådighedsbeløb :genert:

Drømmen om et hus er der stadig, så skal lige finde det rette hus og den rette ro omkring pengene.


Du kan måske forsøge dig med et år, hvor du kun har et rådighedsbeløb på 5000,- til "det hele". På den måde kan du se, om det er realistisk for dig. Samtidig kan du afvikle anden gæld og spare op ved siden af, hvilket vil stille dig bedre, hvis og når du skal købe. Uanset vil du have et bedre økonomisk udgangspunkt end nu.


Det hele? :)

Jeg har heldigvis ingen gæld. Jeg var på su i 6,5 år og tog ingen gæld. Jo 2 måneder som blev betalt tilbage dagen efter endt uddannelse, fordi jeg ville have den sølle erfaring af at havd gæld :lol: bilen sparede jeg op til - så jeg ved, at jeg sagtens kan leve meget sparsomtligt - det er mest alt snakken om pengene, når jeg får evt barn, det fik mig til at tvivle mest :) :gogo:
Jeg fik i november en budgetkonto - jeg har jo altid haft penge nok. Siden da har jeg sat 2000 af så det har du en god pointe i - at få sparet flere penge sammen :gogo:
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf Jedi » 20. mar 2019, 15:09

malou_43 skrev:
Jedi skrev:
malou_43 skrev:Jeg valgte ikke at byde på boligen. Jeg er blevet lidt “skræmt” af alt det rådighedsbeløb :genert:

Drømmen om et hus er der stadig, så skal lige finde det rette hus og den rette ro omkring pengene.


Du kan måske forsøge dig med et år, hvor du kun har et rådighedsbeløb på 5000,- til "det hele". På den måde kan du se, om det er realistisk for dig. Samtidig kan du afvikle anden gæld og spare op ved siden af, hvilket vil stille dig bedre, hvis og når du skal købe. Uanset vil du have et bedre økonomisk udgangspunkt end nu.


Det hele? :)

Jeg har heldigvis ingen gæld. Jeg var på su i 6,5 år og tog ingen gæld. Jo 2 måneder som blev betalt tilbage dagen efter endt uddannelse, fordi jeg ville have den sølle erfaring af at havd gæld :lol: bilen sparede jeg op til - så jeg ved, at jeg sagtens kan leve meget sparsomtligt - det er mest alt snakken om pengene, når jeg får evt barn, det fik mig til at tvivle mest :) :gogo:
Jeg fik i november en budgetkonto - jeg har jo altid haft penge nok. Siden da har jeg sat 2000 af så det har du en god pointe i - at få sparet flere penge sammen :gogo:


Altså 5000 pr måned og ikke til hele året :D Til "det hele" tænker jeg alt ud over husleje, el, vand, varme, forsikring, licens. Så dvs. mad, transport, tøj, fornøjelser inkl. ferier, gaver, kontaktliner, streamingtjenester, tanklæge etc.
5000,- er hverken lidt eller pranglende, så det vil give dig et billede af, hvilket rådighedsbeløb er realistisk lige for dig. Altså, jeg tænker ikke, hvis du får en flækket tand, at du så ikke skal få det fixet - selvfølgelig skal du det! bare med en mental note til dig selv om, at det her går ud over rådighedsbeløbet (hvis det gør det). Det vil give dig et realistisk billede af, om du kan nøjes med et rådighedsbeløb i den størrelse. Hvis du efter et halvt år kravler op og ned af tapetet, fordi et eller andet du ikke kan, så ved du, dit rådighedsbeløb ved huskøb skal være større.

Hvis du imellemtiden sparer op, så vil du have en buffer til en flytning. Eller en jordomrejse eller whatever.
3
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1681
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3453

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf malou_43 » 20. mar 2019, 19:44

Marioneta skrev:Jeg betalte omkring 340 kr for børnehave/sfo, da jeg arbejdede og havde en løn på omkring 28500 kr, ca. 18.000 udbetalt. Nu er jeg på SU og får pasningen foræret, men der er stadig en del at spare på pasning, selvom man har et arbejde, når man er enlig.

Et stenslag har lige flækket min forrude på bilen og jeg tror ikke, at jeg har glasforsikring, så der skal jo være plads til sådanne ting. Når man har et hus kommer der nok også oftere sådanne ting. Jeg kan huske, da jeg boede med min eks i hus, at vi havde en måned, hvor både vaske- og opvaskemaskinen stod af samtidig med et vandrør sprang i væggen. Det var så også ret uheldig. Sengen gik faktisk også i stykker den måned. Vi kunne ikke andet end grine af det til sidst :)

En fordel ved at bo til leje er, at du får mere boligstøtte, hvis du får et barn. Måske kan du bo til leje de første par år med baby og spare lidt mere op til ejerbolig på den måde. Støtten blev sat lidt ned, mens jeg arbejdede, men fik omkring 800 kr i støtte til sidst.



Jeg får ingen boligstøtte nu. Jeg bor i et lejet hus til 5500 :)
0
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1681
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3453

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf malou_43 » 20. mar 2019, 19:46

Jedi skrev:
malou_43 skrev:
Jedi skrev:
malou_43 skrev:Jeg valgte ikke at byde på boligen. Jeg er blevet lidt “skræmt” af alt det rådighedsbeløb :genert:

Drømmen om et hus er der stadig, så skal lige finde det rette hus og den rette ro omkring pengene.


Du kan måske forsøge dig med et år, hvor du kun har et rådighedsbeløb på 5000,- til "det hele". På den måde kan du se, om det er realistisk for dig. Samtidig kan du afvikle anden gæld og spare op ved siden af, hvilket vil stille dig bedre, hvis og når du skal købe. Uanset vil du have et bedre økonomisk udgangspunkt end nu.


Det hele? :)

Jeg har heldigvis ingen gæld. Jeg var på su i 6,5 år og tog ingen gæld. Jo 2 måneder som blev betalt tilbage dagen efter endt uddannelse, fordi jeg ville have den sølle erfaring af at havd gæld :lol: bilen sparede jeg op til - så jeg ved, at jeg sagtens kan leve meget sparsomtligt - det er mest alt snakken om pengene, når jeg får evt barn, det fik mig til at tvivle mest :) :gogo:
Jeg fik i november en budgetkonto - jeg har jo altid haft penge nok. Siden da har jeg sat 2000 af så det har du en god pointe i - at få sparet flere penge sammen :gogo:


Altså 5000 pr måned og ikke til hele året :D Til "det hele" tænker jeg alt ud over husleje, el, vand, varme, forsikring, licens. Så dvs. mad, transport, tøj, fornøjelser inkl. ferier, gaver, kontaktliner, streamingtjenester, tanklæge etc.
5000,- er hverken lidt eller pranglende, så det vil give dig et billede af, hvilket rådighedsbeløb er realistisk lige for dig. Altså, jeg tænker ikke, hvis du får en flækket tand, at du så ikke skal få det fixet - selvfølgelig skal du det! bare med en mental note til dig selv om, at det her går ud over rådighedsbeløbet (hvis det gør det). Det vil give dig et realistisk billede af, om du kan nøjes med et rådighedsbeløb i den størrelse. Hvis du efter et halvt år kravler op og ned af tapetet, fordi et eller andet du ikke kan, så ved du, dit rådighedsbeløb ved huskøb skal være større.

Hvis du imellemtiden sparer op, så vil du have en buffer til en flytning. Eller en jordomrejse eller whatever.



Jeg poster lige det, jeg går efter nu :) sådan ser min beregning ud :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf MOGA » 20. mar 2019, 20:31

Hvor meget sparer du op pr måned nu?
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf TomKah » 20. mar 2019, 20:55

Har du husket fradrag for renteudgifter?
0
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Rådighedsbeløb som enlig

Indlægaf Undtagelsen » 21. mar 2019, 07:15

malou_43 skrev:
Jedi skrev:
malou_43 skrev:
Jedi skrev:
malou_43 skrev:Jeg valgte ikke at byde på boligen. Jeg er blevet lidt “skræmt” af alt det rådighedsbeløb :genert:

Drømmen om et hus er der stadig, så skal lige finde det rette hus og den rette ro omkring pengene.


Du kan måske forsøge dig med et år, hvor du kun har et rådighedsbeløb på 5000,- til "det hele". På den måde kan du se, om det er realistisk for dig. Samtidig kan du afvikle anden gæld og spare op ved siden af, hvilket vil stille dig bedre, hvis og når du skal købe. Uanset vil du have et bedre økonomisk udgangspunkt end nu.


Det hele? :)

Jeg har heldigvis ingen gæld. Jeg var på su i 6,5 år og tog ingen gæld. Jo 2 måneder som blev betalt tilbage dagen efter endt uddannelse, fordi jeg ville have den sølle erfaring af at havd gæld :lol: bilen sparede jeg op til - så jeg ved, at jeg sagtens kan leve meget sparsomtligt - det er mest alt snakken om pengene, når jeg får evt barn, det fik mig til at tvivle mest :) :gogo:
Jeg fik i november en budgetkonto - jeg har jo altid haft penge nok. Siden da har jeg sat 2000 af så det har du en god pointe i - at få sparet flere penge sammen :gogo:


Altså 5000 pr måned og ikke til hele året :D Til "det hele" tænker jeg alt ud over husleje, el, vand, varme, forsikring, licens. Så dvs. mad, transport, tøj, fornøjelser inkl. ferier, gaver, kontaktliner, streamingtjenester, tanklæge etc.
5000,- er hverken lidt eller pranglende, så det vil give dig et billede af, hvilket rådighedsbeløb er realistisk lige for dig. Altså, jeg tænker ikke, hvis du får en flækket tand, at du så ikke skal få det fixet - selvfølgelig skal du det! bare med en mental note til dig selv om, at det her går ud over rådighedsbeløbet (hvis det gør det). Det vil give dig et realistisk billede af, om du kan nøjes med et rådighedsbeløb i den størrelse. Hvis du efter et halvt år kravler op og ned af tapetet, fordi et eller andet du ikke kan, så ved du, dit rådighedsbeløb ved huskøb skal være større.

Hvis du imellemtiden sparer op, så vil du have en buffer til en flytning. Eller en jordomrejse eller whatever.



Jeg poster lige det, jeg går efter nu :) sådan ser min beregning ud :)


Prøv at medtage udgifter til barn også.
Der vil sandsynligvis komme en periode på barselsdagpenge og derefter institution. I Kbh koster en vuggestueplads mellem 3000 og 3500 alt efter om det er med eller uden madordning.
Undersøg hvor meget friplads du vil have ret til. Det må kunne findes på din kommunes hjemmeside.
0

Tilbage til "Bolig"