Nyt badeværelse - step by step

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Jammerdalen
Indlæg: 779
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1008

Nyt badeværelse - step by step

Indlægaf Jammerdalen » 15. mar 2019, 08:55

Min mand og jeg har gennem længere tid snakket om at kaste os ud i en total renovering af vores badeværelse, men vi mangler lidt en bog for "dummies" ift. hvordan vi griber det an step by step - så projektet ikke ender med at ruinere os. Måske er der nogle herinde, der har gode erfaringer med det? :lun:

Vores badeværelse er ret specielt. Der er skrå vægge og midt i rummet står der en grim brusekabine af glas, som let bliver afsindig beskidt. Bagved brusekabinen skulle der vist nok være en rist, hvor vandet kan løbe hen, men vi kan ikke rigtig komme til den pga. brusekabinen. Derfor er gulvet ofte vådt og vi kan ikke få vandet væk med mindre vi bruger store klude. Vi hader alle det badeværelse. Bagved brusekabinen er det umuligt at komme til for at gøre rent og det bliver derfor lynhurtigt klamt.

På væggene er der store fliseklinker i hvid og en enkelt stribe i sort. Gulvet består af små sorte fliser, der er meget svære at rengøre.

Det jeg kan gøre selv er at fjerne fliser, kabine, vask og skab (jeg håber toilettet kan blive). Men derefter har jeg ingen anelse om, hvad man gør???

Man får vel først og fremmest en person ud, der kigger på forholdene og hvad der kan lade sig gøre ift. et nyt badeværelse. Men hvem er den person og hvad gør man så bagefter? Jeg føler mig meget uvidende ift. det her projekt og gode råd er meget meget kærkomne! :love2:
0
Jammerdalen
Indlæg: 779
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1008

Re: Nyt badeværelse - step by step

Indlægaf Jammerdalen » 15. mar 2019, 10:29

Mistermor skrev:Jeg ville få en person ud og kigge på det, inden jeg begyndte at tage fliser og brusekabine ned, både for at få en ide om, hvor stort projektet er, og for at få ideer til, hvad man kan gøre.

Er det en brusekabine med bund, i har? For så kan den jo være forskubbet, så afløbet ikke sidder rigtigt på. - Og så kan det være, det ikke er særligt omfattende at stoppe vandproblemet.

I skal have fat i en vvs mand, - måske skal i også bruge en murer eller maler, det kommer lidt an på, hvad der skal laves. Men vvs- manden vil vide, hvad de andre håndværkere kan.
Prøv at google "lave badeværelse selv" eller kig på byggemarkeder som f.eks. xlbygs hjemmesider, hvor der er infofilm om forskellige processer. Så kan du se, hvor meget i selv kan, og hvilke regler man skal følge.

Jeg har lige lavet badeværelse om, der skulle så skiftes trægulv pga vandskade. Rummet er max. 3x 3m, og jeg gav 20.000 for at få lagt træplader og svejset vinyl på gulv og 10 cm op af væggene. Jeg gav 10.000 for vvs arbejde, -men det var vist med familierabat (min bror) Han var der to gange. Proppede rør af, så vi kunne arbejde, - så var der nogle rør i gulvet, der skulle udskiftes, og et afløb, der skulle ændres på. Endelig skulle han jo montere alting igen.
Vi havde egentlig brusekabine, men den kunne ikke komme ud hel, så nu er der bare bruseforhæng (vi lejer huset ud) Og vi monterede de billigste skabe og vaskarrangement fra jem og fix. Jeg havde en handyman til at hjælpe med at male og montere fliser i brusekabinen (der ville man også kunne male i stedet - eller man kunne få svejset vinyl i området, hvis rummet ikke er så skævt eller ujævnt, som vores var)

Vi endte ud med 40.000, og det er absolut et skrabet badeværelse.


Tusind tak for et rigtigt godt og brugbart svar!
Ja brusekabinen har en bund og jeg tror faktisk også at den er forskubbet. Den vakler lidt, når man tager bad. Men uanset om det kan løse vandproblemet, så vil vi gerne af med hele kabinen. Jeg ved bare ikke helt, hvordan brusestedet så skal se ud. Det er nok for omfattende at få murret en lille væg op til at adskille brusestedet fra resten af rummet. Måske vil det kunne løses med en forhøjning. Ja jeg ved virkelig intet :-D
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17190
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41796

Re: Nyt badeværelse - step by step

Indlægaf LaMariposa » 16. mar 2019, 05:31

Lige præcis et badeværelse ville jeg ikke give mig i kast med selv, før jeg havde haft en fagperson til at vurdere det. Tænker umiddelbart, at en VVS'er kunne være et godt sted at starte. Det vil nok i hver fald være godt med en, som kan se forskellige løsninger i rummet, som det er nu.

Der er ret strikse regler for, hvordan vådrum skal laves, og jeg ville ikke turde rive noget ned, før jeg havde fået en omhyggelig vurdering af, hvordan det skulle bygges op igen for at være rigtigt.

https://www.bolius.dk/love-og-regler-om ... ser-17976/

Hvor bor I? Hvis det er i eller omkring Kbh kan jeg anbefale en god en :)
1
:lun: Be brave

Tilbage til "Bolig"