Bolig - sjov salgshistorik?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Bolig - sjov salgshistorik?

Indlægaf Lys » 7. mar 2019, 12:56

didas skrev:
Lys skrev:
Fynerfin82 skrev:
Stars skrev:
Fynerfin82 skrev:Det er en ideel anpart, hvorfor handlerne for begge lejligheder/villadele, står her.


Ideel anpart - er det dem, hvor man risikerer at hæfte for naboens renovationsregning o.lign., hvis de ikke betaler?


Jep. Det er et levn fra fortiden, hvor man med en samejeoverenskomst delte en bolig op i flere enheder. Der er kun et matrikelnummer og på den måde er ejendommen en enhed. Det er ikke længere tilladt at lave ideelle anparter, så det er ikke så ofte man ser dem i dag.


Hvad hedder konstruktionen så, hvis man i dag opdeler fx et hus i to villalejligheder? Det kan man jo godt, men i dag får hver bolig en side i tingbogen under samme matrikelnr.


Villalejlighed er samme princip som ideelle anparter. Én matrikel med et tingbogsblad for hhv. hovedejendommen og for hver af lejlighederne.


Ja, det mente jeg nok, men undrede mig over at det ikke længere skulle være tilladt?
0
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Bolig - sjov salgshistorik?

Indlægaf didas » 7. mar 2019, 13:10

Lys skrev:
didas skrev:Villalejlighed er samme princip som ideelle anparter. Én matrikel med et tingbogsblad for hhv. hovedejendommen og for hver af lejlighederne.


Ja, det mente jeg nok, men undrede mig over at det ikke længere skulle være tilladt?


Du må gerne udstykke en ejendom til villalejlighed/ideel anpart, der må bare ikke være mere end 2 lejligheder.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Bolig - sjov salgshistorik?

Indlægaf Lys » 7. mar 2019, 13:15

didas skrev:
Lys skrev:
didas skrev:Villalejlighed er samme princip som ideelle anparter. Én matrikel med et tingbogsblad for hhv. hovedejendommen og for hver af lejlighederne.


Ja, det mente jeg nok, men undrede mig over at det ikke længere skulle være tilladt?


Du må gerne udstykke en ejendom til villalejlighed/ideel anpart, der må bare ikke være mere end 2 lejligheder.


Tak!
0
Fynerfin82
Indlæg: 1483
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4066

Re: Bolig - sjov salgshistorik?

Indlægaf Fynerfin82 » 7. mar 2019, 14:22

Lys skrev:
Fynerfin82 skrev:
Stars skrev:
Fynerfin82 skrev:Det er en ideel anpart, hvorfor handlerne for begge lejligheder/villadele, står her.


Ideel anpart - er det dem, hvor man risikerer at hæfte for naboens renovationsregning o.lign., hvis de ikke betaler?


Jep. Det er et levn fra fortiden, hvor man med en samejeoverenskomst delte en bolig op i flere enheder. Der er kun et matrikelnummer og på den måde er ejendommen en enhed. Det er ikke længere tilladt at lave ideelle anparter, så det er ikke så ofte man ser dem i dag.


Hvad hedder konstruktionen så, hvis man i dag opdeler fx et hus i to villalejligheder? Det kan man jo godt, men i dag får hver bolig en side i tingbogen under samme matrikelnr.


Min fejl, skal vist have pudset brillerne. Det er stadig muligt at lave ideelle anparter, men kun med 2 enheder. Tidligere kunne man lave dem med flere enheder.
1
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Bolig - sjov salgshistorik?

Indlægaf fisken80 » 7. mar 2019, 16:43

Fynerfin82 skrev:
Stars skrev:
Fynerfin82 skrev:Det er en ideel anpart, hvorfor handlerne for begge lejligheder/villadele, står her.


Ideel anpart - er det dem, hvor man risikerer at hæfte for naboens renovationsregning o.lign., hvis de ikke betaler?


Jep. Det er et levn fra fortiden, hvor man med en samejeoverenskomst delte en bolig op i flere enheder. Der er kun et matrikelnummer og på den måde er ejendommen en enhed. *Det er ikke længere tilladt at lave ideelle anparter, så det er ikke så ofte man ser dem i dag.*

*Edit: det er forsat tilladt at opdele en ejendom i 2 anparter. Det var muligheden for at lave mere end 2 anparter, der blev ulovligt i 70'erne.


Jeg vil også lige korrigere noget. Man kan i de fleste tilfælde udelukkende komme til at hæfte for ejendomsskat og i nogle tilfælde husforsikring, da de øvrige udgifter som regel er delt ud på enkelte anparter (det er det i vores). Og der er næsten altid etableret et gensidigt pant, der kan dække, hvis den ene part pludselig undlader at betale sin del. Hos os mener jeg det er omkring 35000 der ligger som pant, hvis det skulle ske.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Bolig"