Hvordan ved man at man får lejligheden?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Hvordan ved man at man får lejligheden?

Indlægaf LanaDelRey » 1. mar 2019, 07:08

Som nogle af jer nok ved så har jeg ledt efter en lejlighed i indre KBH. Jeg faldt så over en ejerlejlighed for en uge siden og jeg er helt vildt forelsket :dåne:

Sagen er den at jeg synes den koster lidt for meget, men valgte at tage mine forældre med til fremvisning, så jeg også kunne høre deres mening. Vi blev taget godt imod af to ejendomsmæglere, og hvor den ene var "nybegynder" i branchen og den anden var ret "hård" og man kunne se på ham den hårde, at han har været ejendomsmægler i lang tid.

Vi så på lejligheden og ja jeg var solgt. Jeg snakket så med ham den søde først, vi var alene i et værelse og jeg prøvet så at give et bud som var mindre end prisen men heller ikke for lidt. Han tænkte faktisk over det og virket ret positivt overrasket over mit bud. Men da han så tager hen til ham den hårde, så afviser de begge to mit bud og siger at "det vil ejeren ikke gå med til det"... :genert:

Det virket som om ham den hårde ville presse citronen og se hvor højt jeg ellers kan komme op... så gav jeg et nyt bud som var lidt højere end den gamle og heller ikke for langt væk fra den originale pris. De sagde at de så ville snakke med ejeren om det og prøve.

Jeg blev så ringet op efter 4 timer og ejeren havde så sagt nej, og så spurgte ham den søde ejendomsmægler om jeg ikke kunne komme lidt højere op i pris, men jeg synes det var for meget og jeg stod så fast ved min pris....

Problemet er at jeg er så hundeangst for at den bliver solgt men mine forældre og venner mener at jeg er den eneste der har budt højt og ok-tæt på prisen, at de i sidste ende vil vælge mig. Og så har lejligheden været oppe i 4 måneder nu og de har ikke kunne sælge den indtil da.

Hvad gør jeg? Er der en der har erfaring med ejendomsmægler herinde, der lige kan give et par tips og tricks, for det er min første gang jeg var til fremvisning, og første gang jeg prøver at spille "poker-face" med ejendomsmæglere :panik:

Hvordan ved man at man får lejligheden?
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Hvordan ved man at man får lejligheden?

Indlægaf TinaW » 1. mar 2019, 07:42

Med mindre man byder den udbudte pris, ved man det vel ikke før at ejendomsmægleren siger at sælger har sagt ok?
Så hvis mægler/sælger har sagt nej og du ikke er kommet med et modbud, så tænker jeg ikke du får lejligheden.
Men ring dog til ejendomsmægleren?
4
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hvordan ved man at man får lejligheden?

Indlægaf IrmaPigen » 1. mar 2019, 07:56

Når sælger har skrevet under på dit købstilbud (købsaftalen). Og du ikke derefter (via et rådgiverforbehold eller bankforbehold) kommer med nye vilkår.

Hvis der kommer nye vilkår fra din rådgiver eller din bank kan disse accepteres af sælger eller ej. Hvis sælger ikke accepterer nye forbehold som måtte komme fra din rådgiver eller bank, så er sælger igen fritstillet til at sælge til anden side.
10
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvordan ved man at man får lejligheden?

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2019, 08:05

IrmaPigen skrev:Når sælger har skrevet under på dit købstilbud (købsaftalen). Og du ikke derefter (via et rådgiverforbehold eller bankforbehold) kommer med nye vilkår.

Hvis der kommer nye vilkår fra din rådgiver eller din bank kan disse accepteres af sælger eller ej. Hvis sælger ikke accepterer nye forbehold som måtte komme fra din rådgiver eller bank, så er sælger igen fritstillet til at sælge til anden side.


Præcis. Det er ikke en garanti, hvad man har budt og hvad der er sagt.

Jeg har såmænd prøvet at byde udbudsprisen og ladet overtagelsesdatoen være fuldstændig op til sælger, understreget at finansieringen var på plads - og alligevel ikke få ejendommen.
2
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Hvordan ved man at man får lejligheden?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. mar 2019, 08:18

Mægler = sælgers mand, de vil gerne have så god en pris som muligt til sælger, en god mægler rådgiver self. sælger ud fra hvad der er realistisk, og kan godt opfordre sælger til at acceptere et bud, eller nærme sig en interesseret køber

dig som køber - det kræver lidt is i maven hvis man gerne vil ha en bolig til den pris man selv byder, der er intet givet ifht om sælger lader sig presse og går med til din pris.
Det kan bl.a. afhænge af sælgers egen økonomi, hvor meget der er på bundlinjen når salget er gjort endeligt op, og hvor længe sælget evt. har råd til at ha boligen stående til salg hvis sælger er fraflyttet.
Det kan også afhænge af hvor travlt sælger har med at komme videre, - hvis sælger har fundet drømme boligen og bare mangler selv at sælge, så er de nemmere at forhandle med, end hvis de ikke har fundet noget endnu, og derfor ikke har travlt med at komme videre

Der er rigtig mange faktorer der spiller ind!
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hvordan ved man at man får lejligheden?

Indlægaf IrmaPigen » 1. mar 2019, 10:02

Maanii skrev:Hvis forskellen på bud og udbudspris er relativt lille og du gerne vil have lejligheden, så synes jeg bare du skal betale hvad den koster.
Det er et tough købermarked i indre København, og på et 30 årigt lån er det alligevel ligemeget om den koster 10-20k mere eller mindre.

Vi har prøvet at nå så langt som en (fra vores side) underskrevet købskontrakt, hvor huset blev solgt til anden side.


Der går faktisk ikke længere såååå hurtigt i kbh efter realkreditreglerne er strammet lidt.
Senest rettet af IrmaPigen 1. mar 2019, 13:25, rettet i alt 2 gange.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvordan ved man at man får lejligheden?

Indlægaf LaScrooge » 1. mar 2019, 10:06

Jeg tænker, at du skal have fat i en advokat, som kan være på din side af købsprocessen. Der er rigtig meget, man skal have styr på, og mange områder, hvor du kan komme galt afsted, hvis du handler uden forkundskab til ejendomshandel. Så skynd dig at få fat i én der kan sikre din side af processen - ellers er der en rigtig god chance for, at det kommer til at koste dig dyrt.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Hvordan ved man at man får lejligheden?

Indlægaf Tobywan » 1. mar 2019, 11:16

Beklager på forhånd, hvis jeg har tolket forkert, men som jeg læser det har du været ude at se lejligheden een gang, og givet et bud på stedet?

Jeg synes der er flere alarmklokker der ringer, for en bolighanden er altså ikke bare sådan lige. Ud fra dit indlæg er det ikke indtrykket, at du har sat dig specielt meget ind i hvad en bolighanden omfatter. Det vil for langt de fleste mennesker, være en af de største beslutninger i livet - i hvert fald den med flest konsekvenser økonomisk.

Har du fået OK fra bank/realkredit til at kunne købe?
Sat dig ind i en eventuelt ejerforening, gennemgået de seneste års referater, så du er klar over hvilken bolig/ejerforening du køber dig ind i.
Sat dig inde i standen af boligen med assistance fra en håndværker eller byggesagkyndig, herunder fremtidige udgifter til fælles områder eller andet. Det kunne være ½ million til udskiftning af tag, som vil hæve fællesudgifter markant i en del år (bare for at tage et eksempel).
(og det er blot et par af de områder, der er vigtige at have styr på)

Har du de 5-20% af købsprisen stående i banken i forhold til udbetaling? Her spørger jeg mere specifikt, fordi det ikke er ret lang tid siden du lavede en tråd, hvor du ikke havde råd til at købe en telefon. Det harmonerer ikke helt med indkøb af ejerbolig - beklager igen, hvis jeg har tolket forkert.

For at svare konkret på dit spørgsmål, så ved du om du har købt boligen, når I er blevet enige om en pris, begge har underskrevet en købsaftale, alt er i orden bank/realkredit, du har været til advokat og fået gennemgået aftalen, og sælgers fortrydelsesret er udløbet. Med andre ord er der et stykke vej endnu.
11
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvordan ved man at man får lejligheden?

Indlægaf Viskelæder » 1. mar 2019, 13:27

Som de andre siger: når der er underskrevet en købsaftale, og alt er gået igennem.

Jeg forstår ikke, at du tolker på ejendomsmæglernes reaktioner, som om du er på 1. date og ikke ved, om de vil dig. Det er ren forretning, og så længe, der ikke er en underskrevet aftale på bordet, så er der ingen aftale/ingen lejlighed til dig.
6
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hvordan ved man at man får lejligheden?

Indlægaf IrmaPigen » 1. mar 2019, 13:33

Tobywan skrev:Beklager på forhånd, hvis jeg har tolket forkert, men som jeg læser det har du været ude at se lejligheden een gang, og givet et bud på stedet?

Jeg synes der er flere alarmklokker der ringer, for en bolighanden er altså ikke bare sådan lige. Ud fra dit indlæg er det ikke indtrykket, at du har sat dig specielt meget ind i hvad en bolighanden omfatter. Det vil for langt de fleste mennesker, være en af de største beslutninger i livet - i hvert fald den med flest konsekvenser økonomisk.

Har du fået OK fra bank/realkredit til at kunne købe?
Sat dig ind i en eventuelt ejerforening, gennemgået de seneste års referater, så du er klar over hvilken bolig/ejerforening du køber dig ind i.
Sat dig inde i standen af boligen med assistance fra en håndværker eller byggesagkyndig, herunder fremtidige udgifter til fælles områder eller andet. Det kunne være ½ million til udskiftning af tag, som vil hæve fællesudgifter markant i en del år (bare for at tage et eksempel).
(og det er blot et par af de områder, der er vigtige at have styr på)

Har du de 5-20% af købsprisen stående i banken i forhold til udbetaling? Her spørger jeg mere specifikt, fordi det ikke er ret lang tid siden du lavede en tråd, hvor du ikke havde råd til at købe en telefon. Det harmonerer ikke helt med indkøb af ejerbolig - beklager igen, hvis jeg har tolket forkert.

For at svare konkret på dit spørgsmål, så ved du om du har købt boligen, når I er blevet enige om en pris, begge har underskrevet en købsaftale, alt er i orden bank/realkredit, du har været til advokat og fået gennemgået aftalen, og sælgers fortrydelsesret er udløbet. Med andre ord er der et stykke vej endnu.


Køber har en fortrydelsesret på 6 hele hverdage iht lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom.

Sælger har ingen fortrydelsesret. Sælger kan heller ikke trække et salgstbud tilbage, ligesom køber kan det med købstilbud iht førnævnte lov om forbrugerbeskyttelse. Sælgers salgstilbud reguleres i stedet for af aftaleloven.
2
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Hvordan ved man at man får lejligheden?

Indlægaf Tobywan » 1. mar 2019, 14:21

IrmaPigen skrev:
Sælger har ingen fortrydelsesret. Sælger kan heller ikke trække et salgstbud tilbage, ligesom køber kan det med købstilbud iht førnævnte lov om forbrugerbeskyttelse. Sælgers salgstilbud reguleres i stedet for af aftaleloven.

Ja det har du selvfølgelig ret i. Vist mig der lige fik den vendt om der :)
0

Tilbage til "Bolig"