Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf Oak123 » 4. jan 2022, 09:47

IrmaPigen skrev:Har lige et spørgsmål til jer.

Jeg overvejer om jeg skal sætte fliser op over venstre køkkenbordpladen, dvs den side, hvor der er en håndvask og hvor der ikke er overskabe. Af hensyn til fugt fra vasken vil det være smart med fliser på den side.

Jeg kunne forestille mig noget ala det på fotoet, dog er mit køkken sort, så jeg vil nok vælge en mørk flise.

Er det go eller No-go?


Jeg synes sagtens man kan have fliser kun ovenover den ene bordplade. Og som du selv skriver så vil det give god mening i forhold til sprøjt fra vandhanen mm.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf TinaW » 4. jan 2022, 09:48

Oak123 skrev:
IrmaPigen skrev:Har lige et spørgsmål til jer.

Jeg overvejer om jeg skal sætte fliser op over venstre køkkenbordpladen, dvs den side, hvor der er en håndvask og hvor der ikke er overskabe. Af hensyn til fugt fra vasken vil det være smart med fliser på den side.

Jeg kunne forestille mig noget ala det på fotoet, dog er mit køkken sort, så jeg vil nok vælge en mørk flise.

Er det go eller No-go?


Jeg synes sagtens man kan have fliser kun ovenover den ene bordplade. Og som du selv skriver så vil det give god mening i forhold til sprøjt fra vandhanen mm.


Enig.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf Mani » 4. jan 2022, 09:50

Det kan man snildt.
Jeg må dog tilføje at jeg nok sætter mindst lige så stor pris på fliserne ved kogepladen, da det ofte er mere fedtede sprøjt, der når væggen her.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf IrmaPigen » 4. jan 2022, 10:05

Mani skrev:Det kan man snildt.
Jeg må dog tilføje at jeg nok sætter mindst lige så stor pris på fliserne ved kogepladen, da det ofte er mere fedtede sprøjt, der når væggen her.


Jeg har tænkt det, men synes hurtigt fliser ser klemt ud når der er overskabe. Derudover er overskabene ikke fuld højde, så 4 rækker fliser kommer ikke til at gå op til overskabene. Jeg tror det kommer til at se fjollet ud.

Derudover tørrer jeg altid med det samme efter madlavning, da min kærestes hus har filsede, malede vægge overalt.

Jeg regner til gengæld med at male med vådrumsmaling mellem bordplade og overskabe på den side, hvor der er komfur.
0
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2899

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf Kilix » 4. jan 2022, 10:33

Irma, vi har en rustfri staalplade der loeber hele laengden af koekkenet - dog ingen overskabe. Det er mega nemt at goere rent.
Du kan se hvordan det ser ud i dette indlaeg: viewtopic.php?f=4&t=20842#p1340815
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf avdotja » 4. jan 2022, 12:21

Der var også en debattør (Fillipa? Kan ikke huske hvordan det staves) der havde spartlet stykket ved komfuret med noget specielt, så det blev helt blankt og let kunne tørres af for vand og madrester. Resultatet var ret godt og hvis jeg selv skulle lave køkken, ville jeg have noget lignende på hele stykket. Uanset om det er ved komfuret eller ved vasken, så er det bare mere udsat end en almindelig væg og når det spartles på, bliver udtrykket ikke helt så markant som med fliser.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf TinaW » 4. jan 2022, 12:27

avdotja skrev:Der var også en debattør (Fillipa? Kan ikke huske hvordan det staves) der havde spartlet stykket ved komfuret med noget specielt, så det blev helt blankt og let kunne tørres af for vand og madrester. Resultatet var ret godt og hvis jeg selv skulle lave køkken, ville jeg have noget lignende på hele stykket. Uanset om det er ved komfuret eller ved vasken, så er det bare mere udsat end en almindelig væg og når det spartles på, bliver udtrykket ikke helt så markant som med fliser.


http://debatten.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=10062&p=1005194&hilit=Filipai+bygger#p1005194

Der er billeder på side 55 i tråden.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf avdotja » 4. jan 2022, 12:37

Præcis, tak :D
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf IrmaPigen » 7. jan 2022, 08:56

Nu skulle hele gulvet være lagt. Jeg har kun set det halvt færdigt og i elektrisk lys.

I morgen har jeg en tid til coronatest kl. 8.40. Bagefter vil jeg køre ned og se det i dagslys.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf TomKah » 22. jan 2022, 12:19

20220122_101937_copy_1000x450.jpg
Vi er ved at få lukket af til vores samtaletoilet/bad. Derefter skal det gøres klar til brug så nemt som muligt egentlig.
Der mangler nogle fliser i hjørnet/langs væggen, men jeg havde tænkt mig at gemme det ved at bygge en bænk.
Min datter ønsker et badekar - der er jo fysisk plads, men hvis vi skal have det ind skal brusenichen brækkes ned for at få afløb og vand til badekarret.

Vil det kunne gå at lave brusekabinen i helt hvide fliser oh stadig lade de gamle blå og marmorgulvet være i resten? Jeg er i tvivl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf avdotja » 22. jan 2022, 12:26

TomKah skrev:...
Vil det kunne gå at lave brusekabinen i helt hvide fliser oh stadig lade de gamle blå og marmorgulvet være i resten? Jeg er i tvivl

Det tænker jeg godt det kan. Det er jo et klart afgrænset område, ikke?

Faktisk er det ikke utænkeligt at jeg selv ville gå bevidst efter at lade brusekabinen have en kontrastfarve (hvis jeg skulle lave nyt bad). Det havde jeg i en tidligere lejlighed og synes det fungerede ret godt.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. jan 2022, 12:59

IrmaPigen skrev:Har lige et spørgsmål til jer.

Jeg overvejer om jeg skal sætte fliser op over venstre køkkenbordpladen, dvs den side, hvor der er en håndvask og hvor der ikke er overskabe. Af hensyn til fugt fra vasken vil det være smart med fliser på den side.

Jeg kunne forestille mig noget ala det på fotoet, dog er mit køkken sort, så jeg vil nok vælge en mørk flise.

Er det go eller No-go?


Det tænker jeg sagtens man kan, - jeg ville nok personligt finde det for mørkt, med både mørke elementer og væg, men det er jo en smagssag.
jeg tænkte umiddelbart noget varmt/gyldent ville gøre sig godt til de mørke elementer og bordplade :)
Men måske den lyse væg over modsatte side, vil bløde udtrykket lidt op.

Ellers har jeg forelsket mig i konceptet click'n'tile, som vel er en slags flisernes legoklods, og overvejde det meget til mit eget køkken. Jeg elsker at man hele tiden kan forandre udtrykket ved at skifte fliserne, flytte rundt på dem, købe nye farver. På den måde er det heller ikke så endegylidgt, som har man først klæbet fliser op på væggen.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf TomKah » 22. jan 2022, 13:50

avdotja skrev:
TomKah skrev:...
Vil det kunne gå at lave brusekabinen i helt hvide fliser oh stadig lade de gamle blå og marmorgulvet være i resten? Jeg er i tvivl

Det tænker jeg godt det kan. Det er jo et klart afgrænset område, ikke?

Faktisk er det ikke utænkeligt at jeg selv ville gå bevidst efter at lade brusekabinen have en kontrastfarve (hvis jeg skulle lave nyt bad). Det havde jeg i en tidligere lejlighed og synes det fungerede ret godt.


Fedt. Ville du synes jeg skulle vælge nogle I samme facon og størrelse eller skal jeg mon gøre det helt anderledes?
Jeg ved regner med at jeg skal gøre det selv fordi hvis jeg alligevel skal til at have en håndværker ud, kan vi lige så godt få det fuldt renoveret. Min mand er mest til bare at lade det være som det er.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf avdotja » 22. jan 2022, 19:31

TomKah skrev:
Fedt. Ville du synes jeg skulle vælge nogle I samme facon og størrelse eller skal jeg mon gøre det helt anderledes?
Jeg ved regner med at jeg skal gøre det selv fordi hvis jeg alligevel skal til at have en håndværker ud, kan vi lige så godt få det fuldt renoveret. Min mand er mest til bare at lade det være som det er.

Personligt ville jeg nok gå efter nogle af de der bitte, små fliser (enten kvadratiske eller aflange) og ellers nogle i samme størrelse (igen tror jeg både aflange og kvadratiske ville fungere).
De der store fliser, som ellers er populære og som jeg normalt synes er ganske pæne (og praktiske tænker jeg, i og med at de har færre fuger), ville jeg holde mig fra. Det tror jeg vil ikke vil gå godt sammen med det eksisterende.

Det kan også være microcement er et alternativ?
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Fælles istandsættelsestråd - med billeder og snik snak

Indlægaf IrmaPigen » 22. feb 2022, 10:00

Så er der ved at blive lavet døre og dørtrin....(billederne er i dårlig kvalitet)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4

Tilbage til "Bolig"