Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
didaa
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf didaa » 25. feb 2019, 12:55

Det er forkert når du tænker at jo større grund, jo højere pris. Sådan hænger prissættelse af ejendomme på ingen måde sammen.

Vores sommerhusgrund er på godt 3500 m2 anlagt som naturgrund, og man skal virkelig være Søren Ryge hvis man med arbejde og familie skulle passe en grund på den størrelse, hvis vi snakker bede, plæne, klip af hæk, træer mm. Det sagt, så er det - og jeres størrelse - jo ikke nogen stor grund overhovedet til folk der leder efter grunde med god plads, feks til lidt husdyr. Så den grund kommer ikke til at spille ind på prisen på nogen måde, men kan selvfølgelig spille ind ifht. salget. Rammer I en køber der kan lide det, er det jo bare det der skal til. Men ellers vil mange nok sortere det fra, med mindre at beliggenheden og husets indretning og stand er så lækkert at man tager det. For det er det der sætter prisen, og derfor forstår jeg sagtens mægleren.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf Tux » 25. feb 2019, 16:20

HerErJeg skrev:Vi vil sælge huset.
Vi bor 1 km på den anden side af byskiltet og vil gerne tættere på det hele.
Ejendomsmægleren har dog visse problemer med at prissætte huset, for det passer ikke ind i deres standardmodeller.
Dels er det stort, 260 kvm og så er grunden stor, 4300 kvm.
Jeg håber lidt at grunden kan være en faktor til bedre pris, tæt til byen og alligevel helt uforstyrret. Mægleren virker ikke så tændt på grunden, i hans verden kan det hjælpe med at sælge hurtigere, men ikke til bedre pris som sådan.
Hvis I skulle flytte på den anden side af byskiltet i provinsen, og I kunne vælge mellem 2 ens huse med hhv 1000 kvm og 4300 kvm grund. Hvad ville I give mere for den store grund? 10%? Mere, mindre?
Vi regner med en udbudspris på 1.900.000. Mægleren regner dog ikke med mere end 1.700.000, og vi tror ikke at grunden tillægges nogen særlig betydning i hans regneark.

Vi ved af omveje, at flere folk fra landet som vil tættere til byen har haft vores hus i overvejelserne, men det har ikke været sat til salg, og de har desværre heller ikke ringet på døren. Men det indikerer at hustypen i kombination med godt plads omkring er en god kombination.

I øvrigt, mon ikke mægleren baserer det på sine erfaringer frem for et excel ark :rulle:
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf godtnavn » 25. feb 2019, 18:03

For mig ville lave omkostninger tælle mere op end stor grund, og jeg forestiller mig skatter osv. er højere når grunden er stor. Skulle ejg en dag købe hus hvilket jeg dog ikke tror ville jeg nok vælge en mindre have omend ikke miniature :)
0
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf bluetof1 » 25. feb 2019, 18:13

For at jord tæller op i pris, så skal grundstørrelsen noget op.
Knap ½ hektar kan ikke bruges til meget andet end en stor have. Når man betaler for jord så er det muligheden for enten salgsafgrøder eller foder man betaler for. Ikke græsplæne og blomsterbede.
Er min erfaring fra et job som ejendomsrådgiver i en landboforening.

Jeg ville ikke selv betale mere for en grund på den størrelse, men jeg ville vælge den over grunden på 1000 m2.
0
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf HerErJeg » 26. feb 2019, 06:47

Tux skrev:
HerErJeg skrev:Vi vil sælge huset.
Vi bor 1 km på den anden side af byskiltet og vil gerne tættere på det hele.
Ejendomsmægleren har dog visse problemer med at prissætte huset, for det passer ikke ind i deres standardmodeller.
Dels er det stort, 260 kvm og så er grunden stor, 4300 kvm.
Jeg håber lidt at grunden kan være en faktor til bedre pris, tæt til byen og alligevel helt uforstyrret. Mægleren virker ikke så tændt på grunden, i hans verden kan det hjælpe med at sælge hurtigere, men ikke til bedre pris som sådan.
Hvis I skulle flytte på den anden side af byskiltet i provinsen, og I kunne vælge mellem 2 ens huse med hhv 1000 kvm og 4300 kvm grund. Hvad ville I give mere for den store grund? 10%? Mere, mindre?
Vi regner med en udbudspris på 1.900.000. Mægleren regner dog ikke med mere end 1.700.000, og vi tror ikke at grunden tillægges nogen særlig betydning i hans regneark.

Vi ved af omveje, at flere folk fra landet som vil tættere til byen har haft vores hus i overvejelserne, men det har ikke været sat til salg, og de har desværre heller ikke ringet på døren. Men det indikerer at hustypen i kombination med godt plads omkring er en god kombination.

I øvrigt, mon ikke mægleren baserer det på sine erfaringer frem for et excel ark :rulle:


Det er jo der de har problemer med erfaringen. Der er ikke noget som ligner, og vi bokser med prisvurderinger med et spænd på 500.000. De ved simpelthen ikke om det bliver et hit eller skidt.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf Madam Pomfrey » 26. feb 2019, 09:36

HerErJeg skrev:
Det er jo der de har problemer med erfaringen. Der er ikke noget som ligner, og vi bokser med prisvurderinger med et spænd på 500.000. De ved simpelthen ikke om det bliver et hit eller skidt.


Det tror jeg også er rigtigt svært at vurdere.
dels ud fra hvordan jeres grund er disponeret, er der meget af der der er indkørsel og gårdsplads f.x. eller det bare have og græs, plads til fodbold, shelter, bål, eller er det lige den perfekte mulighed for dem der ønsker at være selvforsynende med frugt og grønt fra egen have.

Jeg tror den rette pris er meget afhængig af køber, og hvad køber ser af muligheder i grunden, hvad køber har af ønsker og drømme :)

- hvad fik jer til at købe huset? hvad var jeres drømme for boligen og jeres liv der?
- hvordan var prissætningen for boligen på daværende tidspunkt, sat ifht den nærliggende by og kvm prisen der?


Jeg ville gerne købe hus med stor og let holdt grund, - men jeg var nok ikke villig til at give meget mere for huset og grunden end tilsvarende boligstørrelse koster inde i nærmeste by.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf Frandsen » 26. feb 2019, 09:36

JoyNips skrev:Det er lidt en ærgerlig mellemstørrelse.


Det er også min umiddelbare tanke.

Vi har netop købt hus med 1600 kvm grund. Det er for mig det absolutte max for, hvad jeg gider at holde (og det er kun fordi, haverne i nabolaget er vildtvoksende og derfor ikke kræver det store vedligehold, at jeg orker det).

Hvis jeg skulle have en større grund end det, skulle den bruges til heste el. lign. - og så skal man op i +10.000 kvm, skal man ikke?

Så jeg personligt ville vælge et hus med 4000 kvm grund fra. Af den årsag at jeg ikke ville orke det.
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf HerErJeg » 13. mar 2019, 06:07

Så bliver det spændende. 1. fremvisning i dag uden at den har været til salg officielt. Så må vi se om grunden sælger eller skræmmer. Det er ærgerligt med vejret, alt er gennemblødt og trist at se på, det præsenterer sig ikke så godt udendørs som med solskin.
Bare de kan se muligheder, også inde i huset. 3 opholdsrum på 100 kvm, det kan være svært at gøre noget ved.
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf Stitch » 13. mar 2019, 09:01

Krydser fingre for positiv tilbagemelding!
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf HerErJeg » 15. mar 2019, 10:53

Stitch skrev:Krydser fingre for positiv tilbagemelding!

Jeg synes vi havde en rigtig god fremvisning. De virkede meget interesserede og har brug for den store plads til at kunne sætte en ny stor garage.
Så er det jo godt med en stor grund til det.
Nu må vi så håbe at de også melder positivt tilbage til mægleren, men efter dagen var jeg rigtig godt tilfreds.
3
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf HerErJeg » 20. mar 2019, 18:23

2. fremvisning med samme køber. Rent mentalt er de flyttet ind, når støvet fra mange håndværkere har lagt sig.
Der skal ske mange ting og sager, så jeg tror den er 90% solgt.
Køber blev fyr og flamme, da jeg skitserede muligheden for at få dobbelt så stor grund som vi har i dag.
Så hvordan man vælger at se på størrelsen af arealer er meeeget forskellig fra person til person.
5
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf HerErJeg » 28. mar 2019, 06:05

Vi skal videre i processen. Sandsynligvis skrives der under - måske - allerede i næste uge, og vi har intet i kikkerten at bo i.
Vi har dog en fremvisning på mandag, huset er fint, men grunden er stor, dog med græs. Det er et skilsmissehus, hvor den ene part bor tilbage.
Prisen er til den stive side, så hvis det nu er noget, så kan jeg ikke bestemme mig for, hvad jeg skal byde. Med skilsmissen i baghovedet, så er der helt sikkert nogen som gerne vil af med huset og videre i processen. Et bud 5% under er vel helt fair? 10% vil jeg føle som udnyttelse af situationen.
Hvad siger jeres fornemmelse hvis I skal afgive et bud?
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6177
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14662

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf Ata » 28. mar 2019, 07:38

HerErJeg skrev:Vi skal videre i processen. Sandsynligvis skrives der under - måske - allerede i næste uge, og vi har intet i kikkerten at bo i.
Vi har dog en fremvisning på mandag, huset er fint, men grunden er stor, dog med græs. Det er et skilsmissehus, hvor den ene part bor tilbage.
Prisen er til den stive side, så hvis det nu er noget, så kan jeg ikke bestemme mig for, hvad jeg skal byde. Med skilsmissen i baghovedet, så er der helt sikkert nogen som gerne vil af med huset og videre i processen. Et bud 5% under er vel helt fair? 10% vil jeg føle som udnyttelse af situationen.
Hvad siger jeres fornemmelse hvis I skal afgive et bud?

Det kommer helt an på, hvor længe det har ligget, hvordan det er prissat i forhold til markedet, og hvor attraktiv ejendommen er. 10 % under er jo ikke nødvendigvis noget dårligt startbud, hvis der også skal være plads til forhandling. Hvis du starter med at byde 5 % under, så lander du jo nok ikke på 5 % ved den endelige pris. Men igen kommer det an på, om det er en attraktiv ejendom, der vil blive solgt rimeligt hurtigt uanset hvad. :)
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvor meget betyder en stor grund kontra normal parcel?

Indlægaf HerErJeg » 28. mar 2019, 07:43

Ata skrev:
HerErJeg skrev:Vi skal videre i processen. Sandsynligvis skrives der under - måske - allerede i næste uge, og vi har intet i kikkerten at bo i.
Vi har dog en fremvisning på mandag, huset er fint, men grunden er stor, dog med græs. Det er et skilsmissehus, hvor den ene part bor tilbage.
Prisen er til den stive side, så hvis det nu er noget, så kan jeg ikke bestemme mig for, hvad jeg skal byde. Med skilsmissen i baghovedet, så er der helt sikkert nogen som gerne vil af med huset og videre i processen. Et bud 5% under er vel helt fair? 10% vil jeg føle som udnyttelse af situationen.
Hvad siger jeres fornemmelse hvis I skal afgive et bud?

Det kommer helt an på, hvor længe det har ligget, hvordan det er prissat i forhold til markedet, og hvor attraktiv ejendommen er. 10 % under er jo ikke nødvendigvis noget dårligt startbud, hvis der også skal være plads til forhandling. Hvis du starter med at byde 5 % under, så lander du jo nok ikke på 5 % ved den endelige pris. Men igen kommer det an på, om det er en attraktiv ejendom, der vil blive solgt rimeligt hurtigt uanset hvad. :)

Det er jo det der er lidt pokkers. Meget kort liggetid, men vi er jo selv lidt i bekneb for noget nyt.
Prisen er skidesvær at vurdere, for det er en dobbeltgrund, og inde i byen tæller det jo nok alligevel et eller andet. Salgshistorik i kvarteret er der ikke meget af, det er typisk dem der byggede huset som stadig bor der.
0

Tilbage til "Bolig"