Hjælp til at forstå en servitut?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Hjælp til at forstå en servitut?

Indlægaf Zonta » 14. feb 2019, 21:50

Der er tinglyst en servitut på vores hus/grund, hvor der står:

Hjørnegrunde skal have brudt hjørne af mindst 5 meters bredde og med lige store vinkler med vejbanerne.

Er der nogen, der kan forklare mig mere præcist hvad det betyder og evt. hvordan det ser ud (gerne med paint-tegning eller andet godt :lol: ). Jeg forstår det simpelthen ikke og vi snakker om at få sat hegn op, men vi må jo ikke sætte det helt ud i skel hele vejen rundt på hjørnet, fordi der skal være oversigt fra sidevejen.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hjælp til at forstå en servitut?

Indlægaf Krølle » 14. feb 2019, 22:16

Brudt betyder, at der skal være skråt hjørne. Vinklerne mod hver langside skal være ens - forestil dig en firkant, hvor hjørnet skæres af af en 5 m lang skrå streg, der rammer firkantens sider symmetrisk, dvs med samme vinkel.

Jeg er på fra tlf og kan ikke tegne :-D
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hjælp til at forstå en servitut?

Indlægaf Krølle » 14. feb 2019, 22:18

...men jeg kan tage et billede! Forestil dig bordet som jeres grund og min hånd som det, de kalder en “brudt linje”. De ens vinkler og at min hånd er 5 meter må du tænke dig til.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Hjælp til at forstå en servitut?

Indlægaf Zonta » 14. feb 2019, 22:28

Du er en sveske, Krølle :blomst: Vi må ud og måle op og se om det kommer til at være helt fjollet :lol: I princippet er der ingen der kommer og tjekker det, men hvis nogen får ondt i røven over det (og vi bor i sølvbryllupskvarter, så det kunne sagtens ske), så kan vi jo blive bedt om at udbedre det :rulle: Det gider vi alligevel ikke ud i...
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hjælp til at forstå en servitut?

Indlægaf Artem » 14. feb 2019, 22:29

Krølle har ret, men lidt mærkeligt at de ikke bare har lavet matriklerne på den måde. Frem for at i nu få en trekant uden for som i ikke rigtig kan bruge til noget, men stadig skal vedligeholde.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Hjælp til at forstå en servitut?

Indlægaf Zonta » 15. feb 2019, 06:08

Artem skrev:Krølle har ret, men lidt mærkeligt at de ikke bare har lavet matriklerne på den måde. Frem for at i nu få en trekant uden for som i ikke rigtig kan bruge til noget, men stadig skal vedligeholde.

Det er lavet engang i slut 60'erne/start 70'erne. Ved ikke om det har noget at sige?
Lige nu står der bare en hæk. I princippet skulle den være ret lav, men den er altså 180 cm høj.

Hvem skal man have fat i for at få lavet en præcis opmåling af hvor sådan et hegn må stå? :gruble: Vi har næsten lige fået lavet nyt fortov - kan vi regne med, at der hvor det slutter i bredden ind mod vores grund, det er vores skel eller hvordan? Jeg er så grøn på det her område :genert:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hjælp til at forstå en servitut?

Indlægaf LaScrooge » 15. feb 2019, 07:04

Zonta skrev:Du er en sveske, Krølle :blomst: Vi må ud og måle op og se om det kommer til at være helt fjollet :lol: I princippet er der ingen der kommer og tjekker det, men hvis nogen får ondt i røven over det (og vi bor i sølvbryllupskvarter, så det kunne sagtens ske), så kan vi jo blive bedt om at udbedre det :rulle: Det gider vi alligevel ikke ud i...


Altså, i og med at det er for trafiksikkerhedens skyld, at der er krav om et brudt hjørne, så synes jeg at I skal overholde det, også selvom der ikke kommer nogen ud og tjekker. Det er ikke bare random husejerchikane, men noget, der er tanke bag.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hjælp til at forstå en servitut?

Indlægaf LaScrooge » 15. feb 2019, 07:05

Zonta skrev:
Artem skrev:Krølle har ret, men lidt mærkeligt at de ikke bare har lavet matriklerne på den måde. Frem for at i nu få en trekant uden for som i ikke rigtig kan bruge til noget, men stadig skal vedligeholde.

Det er lavet engang i slut 60'erne/start 70'erne. Ved ikke om det har noget at sige?
Lige nu står der bare en hæk. I princippet skulle den være ret lav, men den er altså 180 cm høj.

Hvem skal man have fat i for at få lavet en præcis opmåling af hvor sådan et hegn må stå? :gruble: Vi har næsten lige fået lavet nyt fortov - kan vi regne med, at der hvor det slutter i bredden ind mod vores grund, det er vores skel eller hvordan? Jeg er så grøn på det her område :genert:


En landmåler kan gøre det.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Hjælp til at forstå en servitut?

Indlægaf Zonta » 15. feb 2019, 07:07

LaScrooge skrev:
Zonta skrev:Du er en sveske, Krølle :blomst: Vi må ud og måle op og se om det kommer til at være helt fjollet :lol: I princippet er der ingen der kommer og tjekker det, men hvis nogen får ondt i røven over det (og vi bor i sølvbryllupskvarter, så det kunne sagtens ske), så kan vi jo blive bedt om at udbedre det :rulle: Det gider vi alligevel ikke ud i...


Altså, i og med at det er for trafiksikkerhedens skyld, at der er krav om et brudt hjørne, så synes jeg at I skal overholde det, også selvom der ikke kommer nogen ud og tjekker. Det er ikke bare random husejerchikane, men noget, der er tanke bag.

Det gør vi også - helt 100. Det er slet ikke på tale det andet. Vi vil bare gerne være sikre på, at det bliver gjort rigtigt :lol:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hjælp til at forstå en servitut?

Indlægaf Artem » 15. feb 2019, 07:26

Zonta skrev:
Artem skrev:Krølle har ret, men lidt mærkeligt at de ikke bare har lavet matriklerne på den måde. Frem for at i nu få en trekant uden for som i ikke rigtig kan bruge til noget, men stadig skal vedligeholde.

Det er lavet engang i slut 60'erne/start 70'erne. Ved ikke om det har noget at sige?
Lige nu står der bare en hæk. I princippet skulle den være ret lav, men den er altså 180 cm høj.

Hvem skal man have fat i for at få lavet en præcis opmåling af hvor sådan et hegn må stå? :gruble: Vi har næsten lige fået lavet nyt fortov - kan vi regne med, at der hvor det slutter i bredden ind mod vores grund, det er vores skel eller hvordan? Jeg er så grøn på det her område :genert:

Ved ikke om året har noget at sige, har bare set nye udstykninger, hvor skel netop er lavet med brudt hjørne.

Som de andre skriver er det en landmåler i skal have fat i hvis i skal være helt sikre. Synes dog at det er lidt vildt at bruge penge på det, men ok hvis i vil være helt sikre.

Men nej skel er ikke ved bagkant fortov. Normalt ligger skel 50 cm længere inde på grunden. Hvor man så sætter stakit eller hæk midt i skel.
Grunden til at man netop efterlader den halve meter er så en hæk kan sprede sig ud over det, uden at gå ud over fortov.

I bør jo også kunne finde skelpæle. Dog er de nogle gange gået til efter 50 år.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Bolig"