? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf twinkle » 1. feb 2019, 20:11

Da vi flyttede ind i vores gamle boligforeningslejlighed, var huslejen også forhøjet pga. renovering af badeværelse og køkken, nogenlunde samme månedlige beløb som du har fået oplyst. Det har simpelthen noget med deres lånenemuligheder at gøre, sådan som jeg husker det. Om det er en høj rente, mangle på at kunne stille sikkerhed ift. lånet eller størrelsen af lånet skal jeg ikke kunne sige.
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf Artem » 1. feb 2019, 20:20

Nu er det meget svært at svare på om prisen er fair når man ikke ved hvor stort det køkken er? altså med rumstørrelse, og antal køkkenelementer. Det med nye hårde hvidevarer? maling af rum?
Hvad menes der med at nu får i jo ikke kun køkkener?
Men helt generelt synes jeg ikke at prisen på 150.000 kr pr køkken lyder urimeligt, og slet ikke i de her år med højkonjunktur, hvor alle har nok at lave.

Med hensyn til en inspektør i en boligforening. Så er det oftest en bygningskonstruktør som mig, som netop er ansat til at varetage vedligehold af foreningens boliger.
Alt efter hvor stor foreningen er, så rangerer inspektøren lige under direktøren. Som der igen er en bestyrelse over.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf godtnavn » 1. feb 2019, 20:28

Artem skrev:Nu er det meget svært at svare på om prisen er fair når man ikke ved hvor stort det køkken er? altså med rumstørrelse, og antal køkkenelementer. Det med nye hårde hvidevarer? maling af rum?
Hvad menes der med at nu får i jo ikke kun køkkener?
Men helt generelt synes jeg ikke at prisen på 150.000 kr pr køkken lyder urimeligt, og slet ikke i de her år med højkonjunktur, hvor alle har nok at lave.

Med hensyn til en inspektør i en boligforening. Så er det oftest en bygningskonstruktør som mig, som netop er ansat til at varetage vedligehold af foreningens boliger.
Alt efter hvor stor foreningen er, så rangerer inspektøren lige under direktøren. Som der igen er en bestyrelse over.


Hun skriver der også bliver lavet udluftning i badeværelset, det tænker jeg også en del af pengene ryger til... Jeg ville synes 150.000 var meget for et køkken, især når man tænker på at det altså sjældent er luksuskøkkener der bliver indsat i en lejelejlighed :) Men mange af epngene går vel til renter og udluftningen på badeværelset :)
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf Artem » 1. feb 2019, 20:46

godtnavn skrev:
Artem skrev:Nu er det meget svært at svare på om prisen er fair når man ikke ved hvor stort det køkken er? altså med rumstørrelse, og antal køkkenelementer. Det med nye hårde hvidevarer? maling af rum?
Hvad menes der med at nu får i jo ikke kun køkkener?
Men helt generelt synes jeg ikke at prisen på 150.000 kr pr køkken lyder urimeligt, og slet ikke i de her år med højkonjunktur, hvor alle har nok at lave.

Med hensyn til en inspektør i en boligforening. Så er det oftest en bygningskonstruktør som mig, som netop er ansat til at varetage vedligehold af foreningens boliger.
Alt efter hvor stor foreningen er, så rangerer inspektøren lige under direktøren. Som der igen er en bestyrelse over.


Hun skriver der også bliver lavet udluftning i badeværelset, det tænker jeg også en del af pengene ryger til... Jeg ville synes 150.000 var meget for et køkken, især når man tænker på at det altså sjældent er luksuskøkkener der bliver indsat i en lejelejlighed :) Men mange af epngene går vel til renter og udluftningen på badeværelset :)

Jeg laver ofte hurtige overslag i den her retning. Hvis jeg skal prøve at lave det her vil det blive noget i retning af det følgende.

Køkkeninventar 50.000 kr
Hårde hvidevarer 20.000 kr
Maler. 15.000 kr
Elektriker. 5.000 kr
VVS. 5.000 kr
Nedbrydning af eksisterede køkken. 10.000 kr
I alt 105.000 kr

Men nu hvor du skriver det med udluftning badeværelse, så kan man godt få det indtryk at de også skal se på de tekniske installationer, med teknikskakt, hvor man måske også udskifter faldstamme, vandrør osv?

Men selv hvis det ikke gør sig gældende. Så ligger vi 15% på til uforudsete udgifter.
105.000 + 15% = 120.750 kr.
Sidst men ikke mindst skal der lige 25% moms på. = 150.937,50 kr
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf godtnavn » 1. feb 2019, 21:00

Artem skrev:
godtnavn skrev:
Artem skrev:Nu er det meget svært at svare på om prisen er fair når man ikke ved hvor stort det køkken er? altså med rumstørrelse, og antal køkkenelementer. Det med nye hårde hvidevarer? maling af rum?
Hvad menes der med at nu får i jo ikke kun køkkener?
Men helt generelt synes jeg ikke at prisen på 150.000 kr pr køkken lyder urimeligt, og slet ikke i de her år med højkonjunktur, hvor alle har nok at lave.

Med hensyn til en inspektør i en boligforening. Så er det oftest en bygningskonstruktør som mig, som netop er ansat til at varetage vedligehold af foreningens boliger.
Alt efter hvor stor foreningen er, så rangerer inspektøren lige under direktøren. Som der igen er en bestyrelse over.


Hun skriver der også bliver lavet udluftning i badeværelset, det tænker jeg også en del af pengene ryger til... Jeg ville synes 150.000 var meget for et køkken, især når man tænker på at det altså sjældent er luksuskøkkener der bliver indsat i en lejelejlighed :) Men mange af epngene går vel til renter og udluftningen på badeværelset :)

Jeg laver ofte hurtige overslag i den her retning. Hvis jeg skal prøve at lave det her vil det blive noget i retning af det følgende.

Køkkeninventar 50.000 kr
Hårde hvidevarer 20.000 kr
Maler. 15.000 kr
Elektriker. 5.000 kr
VVS. 5.000 kr
Nedbrydning af eksisterede køkken. 10.000 kr
I alt 105.000 kr

Men nu hvor du skriver det med udluftning badeværelse, så kan man godt få det indtryk at de også skal se på de tekniske installationer, med teknikskakt, hvor man måske også udskifter faldstamme, vandrør osv?

Men selv hvis det ikke gør sig gældende. Så ligger vi 15% på til uforudsete udgifter.
105.000 + 15% = 120.750 kr.
Sidst men ikke mindst skal der lige 25% moms på. = 150.937,50 kr


20.000 kr for et komfur synes jeg er lige dyrt nok, selv mit ret gode kostede kun 10... Hun skriver jo at køleskab og opvaskemaskien er noget de selv står for... Derudover tror jeg de færreste lejelejligheder har hårde hvidevarer for 20.000 kr, der vælges ofte nogle billigere alternativer og består ofte kun af køleskab og komfur.

Jeg tænker som sagt ikke prisen er uhyrlig når de også skal lave andet, men køkken alene ville jeg synes det var dyrt for :) Og uanset hvad er det en voldsom huslejestigning procentmæssigt, det er vel en 12-14% (hurtig hovedregning med ammehjerne, så måske helt forkert), og det ville sgu ramme os hårdt hvis vores husleje steg med så mange procent. Så jeg forstår godt ts ikke er helt happy, især når det ikke er eget valg, ofte er det jo valgfrit ting som køkkener der medfører så stor huslejestigning.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf Artem » 1. feb 2019, 21:17

godtnavn skrev:
Artem skrev:
godtnavn skrev:
Artem skrev:Nu er det meget svært at svare på om prisen er fair når man ikke ved hvor stort det køkken er? altså med rumstørrelse, og antal køkkenelementer. Det med nye hårde hvidevarer? maling af rum?
Hvad menes der med at nu får i jo ikke kun køkkener?
Men helt generelt synes jeg ikke at prisen på 150.000 kr pr køkken lyder urimeligt, og slet ikke i de her år med højkonjunktur, hvor alle har nok at lave.

Med hensyn til en inspektør i en boligforening. Så er det oftest en bygningskonstruktør som mig, som netop er ansat til at varetage vedligehold af foreningens boliger.
Alt efter hvor stor foreningen er, så rangerer inspektøren lige under direktøren. Som der igen er en bestyrelse over.


Hun skriver der også bliver lavet udluftning i badeværelset, det tænker jeg også en del af pengene ryger til... Jeg ville synes 150.000 var meget for et køkken, især når man tænker på at det altså sjældent er luksuskøkkener der bliver indsat i en lejelejlighed :) Men mange af epngene går vel til renter og udluftningen på badeværelset :)

Jeg laver ofte hurtige overslag i den her retning. Hvis jeg skal prøve at lave det her vil det blive noget i retning af det følgende.

Køkkeninventar 50.000 kr
Hårde hvidevarer 20.000 kr
Maler. 15.000 kr
Elektriker. 5.000 kr
VVS. 5.000 kr
Nedbrydning af eksisterede køkken. 10.000 kr
I alt 105.000 kr

Men nu hvor du skriver det med udluftning badeværelse, så kan man godt få det indtryk at de også skal se på de tekniske installationer, med teknikskakt, hvor man måske også udskifter faldstamme, vandrør osv?

Men selv hvis det ikke gør sig gældende. Så ligger vi 15% på til uforudsete udgifter.
105.000 + 15% = 120.750 kr.
Sidst men ikke mindst skal der lige 25% moms på. = 150.937,50 kr


20.000 kr for et komfur synes jeg er lige dyrt nok, selv mit ret gode kostede kun 10... Hun skriver jo at køleskab og opvaskemaskien er noget de selv står for... Derudover tror jeg de færreste lejelejligheder har hårde hvidevarer for 20.000 kr, der vælges ofte nogle billigere alternativer og består ofte kun af køleskab og komfur.

Jeg tænker som sagt ikke prisen er uhyrlig når de også skal lave andet, men køkken alene ville jeg synes det var dyrt for :) Og uanset hvad er det en voldsom huslejestigning procentmæssigt, det er vel en 12-14% (hurtig hovedregning med ammehjerne, så måske helt forkert), og det ville sgu ramme os hårdt hvis vores husleje steg med så mange procent. Så jeg forstår godt ts ikke er helt happy, især når det ikke er eget valg, ofte er det jo valgfrit ting som køkkener der medfører så stor huslejestigning.

Ok den detalje havde jeg ikke lige fanget, men så har jeg ikke fået det nedsænkede loft med som er omkring 1000 kr pr m2.
Det tyder forøvrigt på at der skal laves en del nye tekniske installationer oppe under loftet. Siden de vil gemme det væk der.

Er også lidt i tvivl med moms? Har ikke forstand på boligselskaber og deres økonomi.
Fakta er bare at man ikke få lavet ret meget for 150.000 kr i dag.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf Delfin » 1. feb 2019, 21:43

Jeg synes, det lyder meget rigtigt.
Vores køkkener koster ca 50.000 kr + moms. De varierer lidt i str og prisen selvfølgelig derefter. I mit er der 7 overskabe, 3 almindelige underskabe + et 20 cm underskab og et skuffemodul. Maling og evt fliser på væggen står vi selv for via vedligeholdelseskonto og hårde hvidevarer genbruges.
Finansieringen er via afdelingens langtidsplan, så der er ikke er lån, der skal forrentes.
Dertil får I lavet noget ventilation og noget med lofterne, og det kan også løbe pænt op både i arbejdsløn og materialer.

Jeg synes svaret er uforskammet, det kunne godt have været formuleret pænere, selvom det er sådan, det hænger sammen.

Når det er en almen boligforening, må projektet være blevet stemt igennem på et afdelingsmøde, hvor økonomien er lagt frem i store træk. Har du misset det?
6
14 11 14
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf MrMister » 1. feb 2019, 23:09

Hvidevarer = emhætte & komfur, evt seperat ovn og kogeplade.

Hvis de etablerer udsug til badeværelse og køkken, lægger det også omkostninger på. Og måske de forsøger at vælge et pænt køkkken - ikke bare et køkken..?
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf Wizzze » 2. feb 2019, 01:23

jeg har ikke kigget på om prisen på de enkelte køkkener mm. er i orden. Jeg har kun fokuseret på at boligselskabet siger de skal bruge 10 mio.
At låne 10mio. over 20år, koster 12,5 mio. Altså i låner 10mio. nu og skal over de næste 20 år betale i alt 12,5 mio. tilbage. Det er et standard fastforrentet 1,5% lån med afbedrag und alles.
Det svarer til 625.000kr om året, og med 100 Lejligheder, bliver det 6.250kr på lejlighed pr. år, eller delt med 12, er det 521kr pr måned. Hvorfor I skal betale 100kr mere pr. måned synes jeg ville være et godt spørgsmål at stille. Så meget koster det ikke at administrere et lån, og i de 10mio. er der sikkert allerede indregnet noget administration og konsultation, så det lugter af at administration tager sig godt betalt, endda 2 gange!
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Frk. L
Indlæg: 2533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:12
Kort karma: 342
Geografisk sted: Sdrbronx
Likede indlæg: 3916

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf Frk. L » 2. feb 2019, 21:42

Tusind tak for alle jeres svar. I er nogle meget kloge mennesker, og det har været godt at få nogle lidt andre synspunkter og tanker på det hele.
Det har været oppe på et afdelingsmøde, hvor jeg ikke deltog. Der stod ikke noget i referratet ang prisoverslag. I øvrigt stemte jeg nej til at få nyt køkken, men flertallet bestemmer selvfølgelig.

Det er bare et køkken, der er ikke kælet specielt for detaljerne eller noget :lol:

Det udsugning der skal laves, er emhætte med genveks (?) og noget udsugning fra badeværelse tror jeg nok. Vi har ikke emhætter nu (så det glæder jeg mig til :D)

Som jeg husker det, kommer der til at være ca 4 underskabe inkl under vaks, 3 overskabe og et hel skab (eller hvad sådan et nu hedder :lol: )
3
Jeg står i midten nu!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf Delfin » 2. feb 2019, 22:03

Frk. L skrev:Tusind tak for alle jeres svar. I er nogle meget kloge mennesker, og det har været godt at få nogle lidt andre synspunkter og tanker på det hele.
Det har været oppe på et afdelingsmøde, hvor jeg ikke deltog. Der stod ikke noget i referratet ang prisoverslag. I øvrigt stemte jeg nej til at få nyt køkken, men flertallet bestemmer selvfølgelig.

Det er bare et køkken, der er ikke kælet specielt for detaljerne eller noget :lol:

Det udsugning der skal laves, er emhætte med genveks (?) og noget udsugning fra badeværelse tror jeg nok. Vi har ikke emhætter nu (så det glæder jeg mig til :D)

Som jeg husker det, kommer der til at være ca 4 underskabe inkl under vaks, 3 overskabe og et hel skab (eller hvad sådan et nu hedder :lol: )


Jeg tror, ny etablering af udsugning kan koste en del, da der, udover det i lejlighederne, vel også et eller andet sted i bygningen skal føres nogle kanaler, som det kan trække luften igennem :gruble: Genveks (varmegenindvinding) fik min mor lavet i sin boligforening, og der røg et stort indbygget skab til 'mekanik', det er not det, der skal ligge under det sænkede loft i badeværelset
0
14 11 14
Brugeravatar
Frk. L
Indlæg: 2533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:12
Kort karma: 342
Geografisk sted: Sdrbronx
Likede indlæg: 3916

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf Frk. L » 2. feb 2019, 22:28

Delfin skrev:
Frk. L skrev:Tusind tak for alle jeres svar. I er nogle meget kloge mennesker, og det har været godt at få nogle lidt andre synspunkter og tanker på det hele.
Det har været oppe på et afdelingsmøde, hvor jeg ikke deltog. Der stod ikke noget i referratet ang prisoverslag. I øvrigt stemte jeg nej til at få nyt køkken, men flertallet bestemmer selvfølgelig.

Det er bare et køkken, der er ikke kælet specielt for detaljerne eller noget :lol:

Det udsugning der skal laves, er emhætte med genveks (?) og noget udsugning fra badeværelse tror jeg nok. Vi har ikke emhætter nu (så det glæder jeg mig til :D)

Som jeg husker det, kommer der til at være ca 4 underskabe inkl under vaks, 3 overskabe og et hel skab (eller hvad sådan et nu hedder :lol: )


Jeg tror, ny etablering af udsugning kan koste en del, da der, udover det i lejlighederne, vel også et eller andet sted i bygningen skal føres nogle kanaler, som det kan trække luften igennem :gruble: Genveks (varmegenindvinding) fik min mor lavet i sin boligforening, og der røg et stort indbygget skab til 'mekanik', det er not det, der skal ligge under det sænkede loft i badeværelset


Ahh det giver mening. Havde ikke lige forstået hvorfor loftet skulle sænkes...
1
Jeg står i midten nu!
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf bralle » 3. feb 2019, 07:14

Der har utvivlsomt været fremlagt et budget da I beboere besluttede renoveringen i afdelingsbestyrelsen, så det kan du finde frem. Ligger sikkert på boligforeningens hjemmeside.
0
Brugeravatar
Frk. L
Indlæg: 2533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:12
Kort karma: 342
Geografisk sted: Sdrbronx
Likede indlæg: 3916

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf Frk. L » 3. feb 2019, 07:43

bralle skrev:Der har utvivlsomt været fremlagt et budget da I beboere besluttede renoveringen i afdelingsbestyrelsen, så det kan du finde frem. Ligger sikkert på boligforeningens hjemmeside.


Har læst de referater der ligger fra afdelingsmøderne. Desværre står der bare ikke meget i dem. I 2017 kan jeg se at køkkenrenoveringen er blevet godkendt og i 2018 står der, at der har været mange spørgsmål til renoveringen som alle blev besvaret!
0
Jeg står i midten nu!
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: ? Angående huslejestigning pga køkkenrenovering

Indlægaf IrmaPigen » 3. feb 2019, 07:52

Altså et køkken i materialer kan da lynhurtigt koste et sted mellem 50 og 100 kilo. Dertil kommer arbejdsløn.

Så prisen er altså ikke hel mærkelig for mig. Dels så består en ydelse jo både afdrag, bidrag og renter. (skriver det fordi, det på mig virker lidt som om nogle af jer kun operere med der skal betales renter)
0

Tilbage til "Bolig"