Komfur springer sikringer

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Komfur springer sikringer

Indlægaf MOGA » 17. nov 2018, 21:11

For ret præcist et år siden købte jeg et komfur, der ved leveringen viste sig at være defekt. Det slog fra/slukkede efter ganske få minutters brug, og skulle så stå i lang tid inden det kunne tændes igen. Det sprang ikke sikringer. Elgiganten kom og kikkede, og ombyttede så komfuret til et nyt. Det nye har det virket upåklageligt indtil i dag, hvor det midt i madlavningen lige pludselig slog fra. Efter lå prøven frem og tilbage har jeg konstateret, at ovnen og de to forreste kogeplader springer sikringer, mens de to bagerste kogeplader godt kan bruges. Altså, to komfurer med to fejl...

Det er monteret korrekt (elektriker, ikke Elgigantens), og har som sagt fungeret i et år. Hvad kan problemet skyldes, og er det ufarligt at bruge de to bagerste kogeplader?
0
Jadajada
Indlæg: 720
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2315

Re: Komfur springer sikringer

Indlægaf Jadajada » 17. nov 2018, 21:37

Der er formentligt en kortslutning et sted.
Jeg ville bruge det med varsomhed.
1
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Komfur springer sikringer

Indlægaf Panton » 18. nov 2018, 10:58

MIn opvasker gjorde det samme forrige uge, jeg tog dog noget tid om at finde ud af hvad det var der fik det hele til at slå fra. Jeg havde ejendommens elektriker ude, som sagde at det var fordi maskinen var i stykker at den gjorde det. Måske duer dit komfur endegyldigt ikke mere??
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Komfur springer sikringer

Indlægaf IrmaPigen » 18. nov 2018, 12:43

Rekamér. Du har to års reklamtionsret.

Et 1 år gammelt komfur, skal ikke gøre sådan.
2
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Komfur springer sikringer

Indlægaf Hewlett » 18. nov 2018, 14:55

Mit komfur gjorde det samme, dog kunne jeg slet ikke bruge hverken ovn eller kogeplader.

Ryk komfuret ud og få nogen til at tjekke at alle ledninger er intakte. På mit komfur var der gået hul på en ledning inde i selve stikket, hvilket havde skabt en sammensmeltning som så (heldigvis!) gjorde, at sikringen slog fra når jeg forsøgte at bruge komfuret.
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Komfur springer sikringer

Indlægaf MOGA » 18. nov 2018, 19:49

Tak for jeres svar.

Jeg reklamerede allerede i går aftes, nu er jeg så spændt på, om de sender en ud, eller om jeg skal aflevere komfuret i Elgiganten.

Jeg huskede det faktisk som at jeg selv betalte en elektriker for at montere det, men det vår åbenbart kun for at lave et stik. Jeg kan se på fakturaen, at jeg har betalt Elgiganten for at montere.

Hewlett skrev:Mit komfur gjorde det samme, dog kunne jeg slet ikke bruge hverken ovn eller kogeplader.

Ryk komfuret ud og få nogen til at tjekke at alle ledninger er intakte. På mit komfur var der gået hul på en ledning inde i selve stikket, hvilket havde skabt en sammensmeltning som så (heldigvis!) gjorde, at sikringen slog fra når jeg forsøgte at bruge komfuret.


Det regner jeg med, at Elgiganten tjekker? :genert:
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Komfur springer sikringer

Indlægaf Panton » 18. nov 2018, 20:27

Det gør de ikke, det skal en aut elektriker gøre. De der monteringsgutter er ikke uddannet i noget. Som regel.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Komfur springer sikringer

Indlægaf MOGA » 18. nov 2018, 21:47

Panton skrev:Det gør de ikke, det skal en aut elektriker gøre. De der monteringsgutter er ikke uddannet i noget. Som regel.


Så er det jo også deres problem, hvis komfuret ikke virker.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Komfur springer sikringer

Indlægaf Pax Romana » 19. nov 2018, 08:46

MOGA skrev:For ret præcist et år siden købte jeg et komfur, der ved leveringen viste sig at være defekt. Det slog fra/slukkede efter ganske få minutters brug, og skulle så stå i lang tid inden det kunne tændes igen. Det sprang ikke sikringer. Elgiganten kom og kikkede, og ombyttede så komfuret til et nyt. Det nye har det virket upåklageligt indtil i dag, hvor det midt i madlavningen lige pludselig slog fra. Efter lå prøven frem og tilbage har jeg konstateret, at ovnen og de to forreste kogeplader springer sikringer, mens de to bagerste kogeplader godt kan bruges. Altså, to komfurer med to fejl...

Det er monteret korrekt (elektriker, ikke Elgigantens), og har som sagt fungeret i et år. Hvad kan problemet skyldes, og er det ufarligt at bruge de to bagerste kogeplader?
Nu skriver du at sikringen springer. Har du sikringer som skrues i eller har du automatsikringer?
Hvor mange ampere er sikringsgruppen til dit komfur?
Er det sikringen der går eller HPFI relæet som slår fra?

Du skal have en elektriker ud og lave en fejlsøgning, for det er ikke bare sådan lige at svare på.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Komfur springer sikringer

Indlægaf MOGA » 19. nov 2018, 17:50

Pax Romana skrev:
MOGA skrev:For ret præcist et år siden købte jeg et komfur, der ved leveringen viste sig at være defekt. Det slog fra/slukkede efter ganske få minutters brug, og skulle så stå i lang tid inden det kunne tændes igen. Det sprang ikke sikringer. Elgiganten kom og kikkede, og ombyttede så komfuret til et nyt. Det nye har det virket upåklageligt indtil i dag, hvor det midt i madlavningen lige pludselig slog fra. Efter lå prøven frem og tilbage har jeg konstateret, at ovnen og de to forreste kogeplader springer sikringer, mens de to bagerste kogeplader godt kan bruges. Altså, to komfurer med to fejl...

Det er monteret korrekt (elektriker, ikke Elgigantens), og har som sagt fungeret i et år. Hvad kan problemet skyldes, og er det ufarligt at bruge de to bagerste kogeplader?
Nu skriver du at sikringen springer. Har du sikringer som skrues i eller har du automatsikringer?
Hvor mange ampere er sikringsgruppen til dit komfur?
Er det sikringen der går eller HPFI relæet som slår fra?

Du skal have en elektriker ud og lave en fejlsøgning, for det er ikke bare sådan lige at svare på.


16A, og sikringen ryger, relæet slår ikke fra. Der er lavet eltjek, da jeg købte lejligheden sidste år, alt var i orden.
0

Tilbage til "Bolig"