Ombygning af badeværelse - regler for rør og installationer?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Ombygning af badeværelse - regler for rør og installationer?

Indlægaf flicka » 12. nov 2018, 12:42

Vi skal have renoveret vores badeværelse totalt og er i den forbindelse ved at brainstorme mulige løsninger. Badeværelset er det originale fra dengang lejligheden blev bygget i 1953 :tie:

Badeværelset er ikke særligt stort; smalt og langt. Vi kunne godt tænke os at få et væghængt toilet, så der skal bygges en halvvæg til cisterne osv. Vi regner med at have en plade ovenpå, så man kan få adgang til cisterne mv. oppefra, ved at flytte pladen.

Lidt ligesom her:
Billede

Billede

Må man egentlig lave noget lignende for at skjule de oprindelige vandrør, men stadig have adgang til dem oppefra, ved at flytte pladen?
Så vi kan forlænge halvvæggen, så det også omfatter det stykke væg med håndvask og rør efter toiletter.
Man vil dog så sandsynligvis ikke kunne skille rørene ad osv. uden at skulle rive det nybyggede væg ned, hvis det skulle blive nødvendigt.
Eller vi man enten vælge at leve med synlige vandrør eller få dem fræset ind i væggen, hvis det stadig er lovligt?

Vi har også grublet lidt over det med afløbet til det væghængte toilet, for det skal formentlig rykkes ca. 5-8 cm længere ind mod det oprindelige væg for at være indenfor det nybyggede halvvæg. Kan det gøres uden alt for meget postyr i en etageejendom? Eller skal vi hellere satse på at gøre halvvæggen bredere, så vi slipper for at flytte afløbet?

Vi er klar over at en VVS'er vil kunne svare på spørgsmålene, men vi vil helst have en nogenlunde ide om hvad der kan lade sig gøre inden da, så vi kan få tegnet et udkast til badeværelset selv. Inden vi går igang med finplanlægningen inkl. indhentning af tilbud osv.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Ombygning af badeværelse - regler for rør og installationer?

Indlægaf flicka » 12. nov 2018, 13:45

Efter lidt googlen har jeg fundet Gustavsbergs Triomont ophæng. Det er jo egentlig smart nok, så vi kan få en pænere løsning med halvvæg og skjulte vandrør :gruble:

Men det kræver stadig at afløbet til både vask og toilet bliver rykket en anelse bagud mod den oprindelige væg, vil jeg tro.

Billede
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Ombygning af badeværelse - regler for rør og installationer?

Indlægaf MOGA » 13. nov 2018, 19:33

I min andelsforening skal vi have skiftet vandrør til foråret. Her må man efter foreskrifterne gerne skjule rørene, men håndværkerne er selvfølgelig nødt til at tage vægge m.m. ned, når rørene skal skiftes. Jeg tvivler på, at du kan ændre rørenes placering udelukkende i din lejlighed, da de jo er forbundet lejlighederne imellem.
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Ombygning af badeværelse - regler for rør og installationer?

Indlægaf Lurende Peber » 13. nov 2018, 19:39

Har I gulvvarme? Jeg skulle også flytte afløbet bagud, og opdagede til min overraskelse, at der @#&*% også var ført et rør bagved toilettet :rulle:
Husk at der er krav om vådrumsmembraner i hvert fald i badeområdet.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Ombygning af badeværelse - regler for rør og installationer?

Indlægaf flicka » 13. nov 2018, 22:25

Lurende Peber skrev:Har I gulvvarme? Jeg skulle også flytte afløbet bagud, og opdagede til min overraskelse, at der @#&*% også var ført et rør bagved toilettet :rulle:
Husk at der er krav om vådrumsmembraner i hvert fald i badeområdet.


Nej (heldigvis ikke).

Badeværelset er så lille at det er stort set hele badeværelset, der skal vådrumssikres, går jeg ud fra :deer:
Den er vel godt 105 cm i bredden og omkring 3,50 i længden, sådan sjusset.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll

Tilbage til "Bolig"