Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf kidkomb » 6. sep 2018, 23:26

Jeg håber at der er nogen der ved noget herinde.

Vi bor i en lejet lejlighed. Vi har boet her siden start 2014.
Dengang stod der i lejekontrakt at det er vores ansvar at afholde udgifter til indvendigt vedligehold, maling, slibning af gulve osv.
Altså alt i alt en hundedyr post (vi har aldrig regnet med at få vores knap 16.000kr i depositum retur)

Men er lejeloven ikke lavet om nu? Så det kan ikke lovligt være vores ansvar at afholde de udgifter, kan det?
Udlejer skal sætte 29kr af pr kvm om året til indvendig vedligeholdelse.
Hvordan gælder det, når vi boede her før den nye lejelov?
Er det med tilbagevirkende kraft (altså over 10.000kr) eller er det fra loven trådte i kraft (6500kr ca)?
Det er jo en ret stor forskel.
Mit spørgsmål er: Kan vi forvente at få noget som helst af vores indskud retur?

Anybody?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25611

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf Delfin » 6. sep 2018, 23:31

Min første indskydelse var, at den gamle kontrakt fortsat gælder, og det holder vist stik http://blividinbolig.dk/ny-lejelov-efter-1-juli-2015/
1
14 11 14
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf kidkomb » 6. sep 2018, 23:37

Delfin skrev:Min første indskydelse var, at den gamle kontrakt fortsat gælder, og det holder vist stik http://blividinbolig.dk/ny-lejelov-efter-1-juli-2015/

Tak. Så ingen depositum tilbage til os.
Det havde vi jo heller ikke regnet med, men det ville da være dumt ikke at undersøge.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25611

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf Delfin » 7. sep 2018, 00:04

kidkomb skrev:
Delfin skrev:Min første indskydelse var, at den gamle kontrakt fortsat gælder, og det holder vist stik http://blividinbolig.dk/ny-lejelov-efter-1-juli-2015/

Tak. Så ingen depositum tilbage til os.
Det havde vi jo heller ikke regnet med, men det ville da være dumt ikke at undersøge.


Ja helt sikkert. Det er altid rart at vide, hvor man står. Jeg var rimelig sikker på, at man ikke bare kan ændre allerede indgåede kontrakter
2
14 11 14
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29901

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf TinaW » 7. sep 2018, 04:57

Selv om man står for indvendig vedligeholdelse, er der så ikke stadig det, der hedder almindelig slidtage?
Noget med at for hver måned man bebor et lejemål, så er det 1 %, som udlejer skal dække i forbindelse med istandsættelse?
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf Daine » 7. sep 2018, 05:54

TinaW skrev:Selv om man står for indvendig vedligeholdelse, er der så ikke stadig det, der hedder almindelig slidtage?
Noget med at for hver måned man bebor et lejemål, så er det 1 %, som udlejer skal dække i forbindelse med istandsættelse?

Det kommer vist an på om det er privat eller almennyttigt. Jeg boede i alment byggeri, og der sparede vi op på den måde. Men der er vist flere forskellige måde at gøre det på.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf IrmaPigen » 7. sep 2018, 05:56

Delfin skrev:Min første indskydelse var, at den gamle kontrakt fortsat gælder, og det holder vist stik http://blividinbolig.dk/ny-lejelov-efter-1-juli-2015/


Jeps. Lejelovsændringerne med regler om bla normalistandsættelse gælder kun for lejekontrakter indgået efter lovens ikrafttræden.
Senest rettet af IrmaPigen 7. sep 2018, 08:25, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29901

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf TinaW » 7. sep 2018, 06:26

Daine skrev:
TinaW skrev:Selv om man står for indvendig vedligeholdelse, er der så ikke stadig det, der hedder almindelig slidtage?
Noget med at for hver måned man bebor et lejemål, så er det 1 %, som udlejer skal dække i forbindelse med istandsættelse?

Det kommer vist an på om det er privat eller almennyttigt. Jeg boede i alment byggeri, og der sparede vi op på den måde. Men der er vist flere forskellige måde at gøre det på.


Ja det har du nok ret i.
Ved bare, at min mors lejlighed (almennyttigt boligselskab) fungerer med de der 1% pr. måned.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf ajnaM » 7. sep 2018, 09:00

Mistermor skrev:
kidkomb skrev:
Delfin skrev:Min første indskydelse var, at den gamle kontrakt fortsat gælder, og det holder vist stik http://blividinbolig.dk/ny-lejelov-efter-1-juli-2015/

Tak. Så ingen depositum tilbage til os.
Det havde vi jo heller ikke regnet med, men det ville da være dumt ikke at undersøge.


I skal være opmærksom på, at i også kan ende med en regning ud over depositum, hvis i har en udlejer, der tager ved.


Enig.

Vi har privat udlejer, og har lagt omkring 30.000 i depositum - og er langt fra sikre på, at det kan nøjes med det, når vi flytter ud. Den skal afleveres som vi modtog den, og den var nybygget ved overtagelse. Vi har så udlejer på skrift for, at det selvfølgelig aldrig vil være muligt, eksempelvis med hvidevarer, men jeg regner stadig med, at det bliver en dyr omgang.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf kidkomb » 7. sep 2018, 09:07

ajnaM skrev:
Mistermor skrev:
kidkomb skrev:
Delfin skrev:Min første indskydelse var, at den gamle kontrakt fortsat gælder, og det holder vist stik http://blividinbolig.dk/ny-lejelov-efter-1-juli-2015/

Tak. Så ingen depositum tilbage til os.
Det havde vi jo heller ikke regnet med, men det ville da være dumt ikke at undersøge.


I skal være opmærksom på, at i også kan ende med en regning ud over depositum, hvis i har en udlejer, der tager ved.


Enig.

Vi har privat udlejer, og har lagt omkring 30.000 i depositum - og er langt fra sikre på, at det kan nøjes med det, når vi flytter ud. Den skal afleveres som vi modtog den, og den var nybygget ved overtagelse. Vi har så udlejer på skrift for, at det selvfølgelig aldrig vil være muligt, eksempelvis med hvidevarer, men jeg regner stadig med, at det bliver en dyr omgang.

:shock: Åh, nej. Han er kendt for at være en værre snyder!
Rent faktisk har han været politianmeldt flere gange, blandt andet fordi han nægtede at sanere for skimmelsvamp.

Men vi har nogle der gerne vil overtage boligen. Og bygningen er rent faktisk til salg. Så jeg håber at vi kan snige os en smule uden om det værste.
Vi er sådan nogle der behandler tingene rigtig pænt, så det er ikke fordi der på den måde er meget at gøre, men stadig.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf kidkomb » 7. sep 2018, 09:52

Mistermor skrev:I Randers har vi flere private udlejere, som er kendt for at trække den alt det, den kan. Så folk er nødt til at gå i retten osv. De lyser med specielle lamper for at se, om der er "helligdage", hvis folk har malet selv. Insisterer på at gulvet skal slibes og af deres valgte firma, som de tilfældigvis også ejer eller er i en form for kompagniskab med.

Det er vigtigt, om der står i lejekontrakten, om udlejer skal godkende håndværkere, der sætter i stand.

Har i lavet indflytningssyn? Og har du dokumentation for, hvordan lejligheden så ud, da i flyttede ind?

Da vi flyttede ind lavede vi en aftale om at der ikke skulle istandsættes. Til gengæld fik vi nogle penge af hende der fraflyttede. Vi har fotodokumentation.
Der står desværre i kontrakten at udlejer må bestemme hvilke håndværkere der skal bruges.

EDIT: Næh, nu kan jeg ikke finde det :gruble:
Der står at udlejer kan sige at det ikke er godt nok, det man har lavet.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf mariannaa » 7. sep 2018, 10:45

Jeg vil gerne slå et slag for at tage en jurist med til syn, hvis i er usikker på udlejer. Da jeg fraflyttede mit lejemål ( hos en privat adminstrator, som er kendt for uretmæssigt at tage fat) tog jeg en jurist med til flyttesynet. Det betalte jeg 2500 - 3000 for (har glemt det præcise beløb) Jeg fik en ekstraregning på ca. 3000 kr. Min nabo som flyttede på samme tid fra et lejemål som var i samme stand som mit fik en efterregning på 24.000 kr.
4
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf IrmaPigen » 7. sep 2018, 17:36

mariannaa skrev:Jeg vil gerne slå et slag for at tage en jurist med til syn, hvis i er usikker på udlejer. Da jeg fraflyttede mit lejemål ( hos en privat adminstrator, som er kendt for uretmæssigt at tage fat) tog jeg en jurist med til flyttesynet. Det betalte jeg 2500 - 3000 for (har glemt det præcise beløb) Jeg fik en ekstraregning på ca. 3000 kr. Min nabo som flyttede på samme tid fra et lejemål som var i samme stand som mit fik en efterregning på 24.000 kr.


Reglerne om obligatoriske fraflytningssyn og rapporter gælder ikke, såfremt lejekontrakten er indgået inden den 1.7.2015 (tror jeg det var reglerne trådte i kraft).

Der er derfor ikke nødvendigvis hverken et lovmæssig krav om "et syn" og det er ikke nødvendigvis vinget af i lejekontrakten, at der skal holdes et syn i forbindelse med fraflytning.

Hvis kontrakten er indgået efter den pågældende dato og udlejer kun lejer en lejlighed ud, gælder reglerne om obligatoriske flytterapporter stadig ikke.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf kidkomb » 7. sep 2018, 17:43

IrmaPigen skrev:
mariannaa skrev:Jeg vil gerne slå et slag for at tage en jurist med til syn, hvis i er usikker på udlejer. Da jeg fraflyttede mit lejemål ( hos en privat adminstrator, som er kendt for uretmæssigt at tage fat) tog jeg en jurist med til flyttesynet. Det betalte jeg 2500 - 3000 for (har glemt det præcise beløb) Jeg fik en ekstraregning på ca. 3000 kr. Min nabo som flyttede på samme tid fra et lejemål som var i samme stand som mit fik en efterregning på 24.000 kr.


Reglerne om obligatoriske fraflytningssyn og rapporter gælder ikke, såfremt lejekontrakten er indgået inden den 1.7.2015 (tror jeg det var reglerne trådte i kraft).

Der er derfor ikke nødvendigvis hverken et lovmæssig krav om "et syn" og det er ikke nødvendigvis vinget af i lejekontrakten, at der skal holdes et syn i forbindelse med fraflytning.

Hvis kontrakten er indgået efter den pågældende dato og udlejer kun lejer en lejlighed ud, gælder reglerne om obligatoriske flytterapporter stadig ikke.

Udlejer ejer hele bygningen (med 5 lejemål i, hvoraf 1 er erhverv)
Der står i lejekontrakt at der skal udarbejdes en rapport, efter fælles besigtigelse af lejemålet, hvori fraflytningsstanden angives.

Hvordan stiller det os?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Fraflytning af lejebolig - ny lejelov af 2015 - hjælp

Indlægaf mariannaa » 7. sep 2018, 19:00

IrmaPigen skrev:
mariannaa skrev:Jeg vil gerne slå et slag for at tage en jurist med til syn, hvis i er usikker på udlejer. Da jeg fraflyttede mit lejemål ( hos en privat adminstrator, som er kendt for uretmæssigt at tage fat) tog jeg en jurist med til flyttesynet. Det betalte jeg 2500 - 3000 for (har glemt det præcise beløb) Jeg fik en ekstraregning på ca. 3000 kr. Min nabo som flyttede på samme tid fra et lejemål som var i samme stand som mit fik en efterregning på 24.000 kr.


Reglerne om obligatoriske fraflytningssyn og rapporter gælder ikke, såfremt lejekontrakten er indgået inden den 1.7.2015 (tror jeg det var reglerne trådte i kraft).

Der er derfor ikke nødvendigvis hverken et lovmæssig krav om "et syn" og det er ikke nødvendigvis vinget af i lejekontrakten, at der skal holdes et syn i forbindelse med fraflytning.

Hvis kontrakten er indgået efter den pågældende dato og udlejer kun lejer en lejlighed ud, gælder reglerne om obligatoriske flytterapporter stadig ikke.

Jeg forstår ikke hvad det er du skriver :gruble:
0

Tilbage til "Bolig"