Sofa med kun få centimeter under

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf godtnavn » 29. aug 2018, 23:58

Jeg er forelsket i en sofa, men den går næsten ned til gulvet, og her får jeg lidt krise. For jeg kan ikke lade vær med at tænke på alt det skidt der kommer til at være under den som jeg ikke kan støvsuge væk, og en kæmpe hjørnesofa er jo ikke sådan lige at hive ud for at gøre rent under. For slet ikke at nævne alt det min datter vil få gemt under den :panik: Så kan man gøre noget smart, måske på en måde lukke af så der ikke er noget under, eller måske er problemet slet ikke så stort som jeg tror? Jeg tænker de så ikke rigtig ville sælge :gruble: Så jer der har en sofa der næsten går til gulvet, har I fortrudt? Hvor ofte må I have den ud og gøre rent under den?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf Misantropen » 30. aug 2018, 00:21

Jeg har haft en stor sofa for nogle år siden der var en mellemting mellem en hjørnesofa og en sofa med chaiselong. Den var ikke helt let, men både sidde- og ryghynderne kunne fjernes så den var lettere at skubbe ud fra væggen. Fødderne havde filtdutter under så den gled let på trægulvet uden at ridse. Jeg husker det ikke som om at der var mere end 5-7 cm fra gulvet til sofaen.

Jeg kan ikke huske hvor ofte jeg støvsugede under den eller havde brug for at få fat i noget der var røget ind under, men sidstnævnte var klart det største problem hvis ikke det var planlagt på samme måde som en rengøring.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf Slettet bruger » 30. aug 2018, 03:11

Med to børn på 6 og 4 er vi under sofaen for at fange Lego-klodser og andre småting dagligt.
0
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf Undtagelsen » 30. aug 2018, 03:13

Jeg har en meget lav sofa og jeg hader det!
Den er tung at skubbe væk og der kan ligge et hav af perler, blyanter og andet smådims under den.
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf Sustentaculum » 30. aug 2018, 04:33

Undtagelsen skrev:Jeg har en meget lav sofa og jeg hader det!
Den er tung at skubbe væk og der kan ligge et hav af perler, blyanter og andet smådims under den.


Jeg er med på den her. Det er ikke mere end et par dage siden jeg forsvor nogensinde at have en sofa med lave ben igen! Alt forsinder der ned, og det er drøn besværligt at hive den ud. Flere møbler skal flyttet, den skal rykkes frem og tilbage et par gange for at få det hele med.

Helvede på jord - hvis du spørger mig :D
2
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf Sof » 30. aug 2018, 05:17

Mine forældre har kun lige en cm, max halvanden og min far har skubbet sådan en skum/plast/isolerings etellerandet ind hele vejen rundt.

Sådan et langt “rør”, det er måske plads til en ledning der kører igennem.

Men det kommer nok an på hvor meget få cm er, om det kunne virke for jer
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf Sangius » 30. aug 2018, 05:39

Vi havde en høj sofa før, og har en lav nu. Vi er egentlig glade for den lave, da vores datter ikke konstant ruller bolden nedunder, og bliver sur.

Vi rykker den ud en gang om måneden ca, mest fordi hun smider ting ned bag den. Og når den så alligevel er ude støvsuger vi under den.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf Nomnom » 30. aug 2018, 05:58

Da vi købte vores sofa i Idé Møbler, blev vi spurgt om hvilke ben vi ville have på - så måske det også er en mulighed? Jeg blev i hvert fald overrasket over muligheden. Den sofa vi kiggede på butikken, havde ingen ben, men var derimod helt tæt til gulvet. Vi valgte ben - og det er jeg glad for nu, med vores søn. Vi kan støvsuge under den og hurtigt tage de ting væk, som vores søn skubber ind under.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf JoyNips » 30. aug 2018, 06:24

Jeg har haft en lav før og det skal jeg aldrig have igen!
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf godtnavn » 30. aug 2018, 06:31

I bekræfter min frygt :( Omvendt tænker jeg det er begrænset hvad der kan komme under en hvor der kun er 4 cm i forhold til nu hvor der er højt, i dag fejede jeg 40 boldbassinbolde ud, 5 Schleich dyr, 3 store legedimser med hjul, et sæt nøgler, min hårbørste og to bamser ud (hun er begyndt at stjæle ting herhjemme og gemme, jeg har ikke selv smidt nøgler og hårbørste under sofaen). Og det er vel og mærke kun 2 dage siden jeg sidst fejede legetøj ud :lol:

Jeg må på jagt efter en anden sofa, det er bare første gang jeg har fundet en sofa der ville passe størrelsesmæssigt i stuen, var pæn og som samtidig var rar at sidde i uden de der ubehagelige samlinger mange sofaer har... Og nårh ja, til at betale... Pis!
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf godtnavn » 30. aug 2018, 06:34

Men må overveje det med en skum-plastslange dims (det er de der grå isoleringsagtige, ik sof?), for hvis det kunne være en løsning er det jo nemt :) Så kan der vel gå måneder mellem man rykker den ud og gør rent under den, hvis der altså sluttes helt tæt mod gulvet... Spørgsmålet er også om man helt kunne droppe benene og sætte den på gulvet, så er problemet bare at bliver der spildt på gulvet vil den suge det, det er vel derfor der lige er et par cm? :gruble:
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf Sof » 30. aug 2018, 06:41

godtnavn skrev:Men må overveje det med en skum-plastslange dims (det er de der grå isoleringsagtige, ik sof?), for hvis det kunne være en løsning er det jo nemt :) Så kan der vel gå måneder mellem man rykker den ud og gør rent under den, hvis der altså sluttes helt tæt mod gulvet... Spørgsmålet er også om man helt kunne droppe benene og sætte den på gulvet, så er problemet bare at bliver der spildt på gulvet vil den suge det, det er vel derfor der lige er et par cm? :gruble:

Jo - det grå. Aner ikke hvad det hedder eller hvad den rigtige funktion er :ninja:


Hvis det er lave flade ben og i er lidt handy, kan i også overveje at fjerne benene (husk at gemme benene, hvis der senere skulle være en reklamation og sofaen skal være “hel”) og lave en træramme til hele sofaen, så den kommer helt ned og er støttet af rammen over det hele. I alle tilfælde ville jeg være obs på at sofaen får den siddehøjde, som i køber den udfra. 4 cm er ret meget for ben, knæ, ryg når man skal op og ned.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf godtnavn » 30. aug 2018, 07:13

Trappestige skrev:
godtnavn skrev:Men må overveje det med en skum-plastslange dims (det er de der grå isoleringsagtige, ik sof?), for hvis det kunne være en løsning er det jo nemt :) Så kan der vel gå måneder mellem man rykker den ud og gør rent under den, hvis der altså sluttes helt tæt mod gulvet... Spørgsmålet er også om man helt kunne droppe benene og sætte den på gulvet, så er problemet bare at bliver der spildt på gulvet vil den suge det, det er vel derfor der lige er et par cm? :gruble:

Det er for at den kan ventilere. Der kan godt blive fugtigt klamt under en af de der der er helt nede på gulvet. Ligesom man ikke må smide en madras direkte på gulvet.


Det havde jeg slet ikke tænkt på... Mon det er isolering nok hvis der bare er et par huller rundt i kanten?

Jeg vil virkelig godt have den sofa :lol: Sidder og leder men kan ikke finde nogen med ben som vil passe :(
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf kidkomb » 30. aug 2018, 07:19

godtnavn skrev:
Trappestige skrev:
godtnavn skrev:Men må overveje det med en skum-plastslange dims (det er de der grå isoleringsagtige, ik sof?), for hvis det kunne være en løsning er det jo nemt :) Så kan der vel gå måneder mellem man rykker den ud og gør rent under den, hvis der altså sluttes helt tæt mod gulvet... Spørgsmålet er også om man helt kunne droppe benene og sætte den på gulvet, så er problemet bare at bliver der spildt på gulvet vil den suge det, det er vel derfor der lige er et par cm? :gruble:

Det er for at den kan ventilere. Der kan godt blive fugtigt klamt under en af de der der er helt nede på gulvet. Ligesom man ikke må smide en madras direkte på gulvet.


Det havde jeg slet ikke tænkt på... Mon det er isolering nok hvis der bare er et par huller rundt i kanten?

Jeg vil virkelig godt have den sofa :lol: Sidder og leder men kan ikke finde nogen med ben som vil passe :(

Hvad er det for en sofa? Vil du linke?
De grå hedder fugestop/fugebund (de kaldes lidt forskelligt i folkemunde har jeg dog erfaret)
Ved du præcis hvor mange cm frirum der er?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Sofa med kun få centimeter under

Indlægaf godtnavn » 30. aug 2018, 07:25

kidkomb skrev:Hvad er det for en sofa? Vil du linke?
De grå hedder fugestop/fugebund (de kaldes lidt forskelligt i folkemunde har jeg dog erfaret)
Ved du præcis hvor mange cm frirum der er?


Der er 4 cm fandt jeg frem til.
Det er intet fancyt, men Vimle sofaen fra Ikea, har sammebygget denne variant som vil passe perfekt i vores stue, hvis vi skal have mulighed for så stor en sofa skal der være opbevaring i den da vi vil skulle fjerne en kommode i stuen for at pladsen er der. Den her har opbevaring i både chaiselounge og puffen :)

sofa mål.PNG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0

Tilbage til "Bolig"