Danmarks boliger er bruttoarealer, hvad med udlandets?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Danmarks boliger er bruttoarealer, hvad med udlandets?

Indlægaf HerErJeg » 22. aug 2018, 13:18

Alle danske boliger til salg oplyses med bruttoetageareal, hvilket betyder at et 100 m² hus i realiteten kun er 82-85 m² i brugbart nettoareal.
Er der nogen som ved om det kun er en dansk "specialitet" og om udenlandske huse oplyses med nettoarealer, som jo alt andet lige er noget mere retvisende?
0
Money_man
Indlæg: 289
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:52
Kort karma: 14
Geografisk sted: Spentrup
Likede indlæg: 605

Re: Danmarks boliger er bruttoarealer, hvad med udlandets?

Indlægaf Money_man » 22. aug 2018, 21:32

Mit hus står oplyst som værende 197m2. Når jeg måler hver enkelt rum op og ligger de tal sammen. Så får jeg dem til 200m2 og så er der stadig de indvendige vægge som ikke er målt med, de er jo ca 35cm tykke
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Danmarks boliger er bruttoarealer, hvad med udlandets?

Indlægaf Artem » 22. aug 2018, 21:39

Nu har jeg ikke selv rejst ret meget og er generelt ikke særligt international.
Men efter det jeg har hørt, er det os her i danmark som er de specielle med vores brutto areal.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Danmarks boliger er bruttoarealer, hvad med udlandets?

Indlægaf HerErJeg » 23. aug 2018, 04:39

Artem skrev:Nu har jeg ikke selv rejst ret meget og er generelt ikke særligt international.
Men efter det jeg har hørt, er det os her i danmark som er de specielle med vores brutto areal.

Jeg husker en udsendelse med liebhaverejendomme i London. Sådan en 160 m2 lejlighed kunne byde på det ene kæmpe rum efter det andet, også så meget at vi undrede os over om det aldrig fik ende.
En dansk 160'er ville trods alt få ende ret hurtigt.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Danmarks boliger er bruttoarealer, hvad med udlandets?

Indlægaf IrmaPigen » 23. aug 2018, 12:32

HerErJeg skrev:
Artem skrev:Nu har jeg ikke selv rejst ret meget og er generelt ikke særligt international.
Men efter det jeg har hørt, er det os her i danmark som er de specielle med vores brutto areal.

Jeg husker en udsendelse med liebhaverejendomme i London. Sådan en 160 m2 lejlighed kunne byde på det ene kæmpe rum efter det andet, også så meget at vi undrede os over om det aldrig fik ende.
En dansk 160'er ville trods alt få ende ret hurtigt.


Ved du i det hele taget, hvordan arealet opgøres?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Danmarks boliger er bruttoarealer, hvad med udlandets?

Indlægaf Rapfisk » 23. aug 2018, 13:10

Sveriges er i hvert fald indvendige.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Danmarks boliger er bruttoarealer, hvad med udlandets?

Indlægaf Artem » 23. aug 2018, 13:38

IrmaPigen skrev:
HerErJeg skrev:
Artem skrev:Nu har jeg ikke selv rejst ret meget og er generelt ikke særligt international.
Men efter det jeg har hørt, er det os her i danmark som er de specielle med vores brutto areal.

Jeg husker en udsendelse med liebhaverejendomme i London. Sådan en 160 m2 lejlighed kunne byde på det ene kæmpe rum efter det andet, også så meget at vi undrede os over om det aldrig fik ende.
En dansk 160'er ville trods alt få ende ret hurtigt.


Ved du i det hele taget, hvordan arealet opgøres?

Ved et hus i et plan er det simpelt. Hvor det bare er de udvendige mål. Feks 14x8m = 112 m2

Ved huse med kælder er det mere indviklet, da det kun er de m2 der er godkendt til bolig som tæller med. Som igen handler om at den del af kælderen hvor terræn ligger 1,25m under loftet.
Med 1 sal er der igen nogle regler om hvor meget af arealet med skrå loft man tæller med.
Kan ikke huske de regler uden ad, men står i et bilag til bygningsreglementet.
http://historisk.bygningsreglementet.dk ... /Bilag.pdf

Der står også hvordan man opgør det ved lejligheder, som igen er lidt specielt, hvor man deler arealet af fæller opgange ud på de enkelte lejligheder.
Men det er hele tiden udvendigt brutto areal man regner med.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Danmarks boliger er bruttoarealer, hvad med udlandets?

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. aug 2018, 14:00

Rapfisk skrev:Sveriges er i hvert fald indvendige.


Norge Ditto :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14696

Re: Danmarks boliger er bruttoarealer, hvad med udlandets?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 23. aug 2018, 15:45

Vores hus (England) var også indvendige mål.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Danmarks boliger er bruttoarealer, hvad med udlandets?

Indlægaf HerErJeg » 23. aug 2018, 16:10

IrmaPigen skrev:
HerErJeg skrev:
Artem skrev:Nu har jeg ikke selv rejst ret meget og er generelt ikke særligt international.
Men efter det jeg har hørt, er det os her i danmark som er de specielle med vores brutto areal.

Jeg husker en udsendelse med liebhaverejendomme i London. Sådan en 160 m2 lejlighed kunne byde på det ene kæmpe rum efter det andet, også så meget at vi undrede os over om det aldrig fik ende.
En dansk 160'er ville trods alt få ende ret hurtigt.


Ved du i det hele taget, hvordan arealet opgøres?


Ubetinget ja. Jeg laver ligesom ikke andet på arbejde.
Jeg ser det lidt problematisk at Danmark er anderledes end alle andre, for man måler sikkert på boligmarkedets temperatur ved at sammenligne priser på tværs af byer og lande i samme kategori.
Når der så er en afvigelse på 20% alene på regnemetoden, så er det en falsk sandhed.
2

Tilbage til "Bolig"