Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf Knirkemis » 21. aug 2018, 18:39

Der er lys over land nu. Det var ved samlingen i muffen, problemet var. Der var lidt kobber, der rørte hinanden, og jeg havde ikke tjekket det, fordi jeg var sikker på, at det ikke var tilfældet.

Nu er der også sat en afbryder på ledningen og alt fungerer.
7
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf Knirkemis » 21. aug 2018, 18:40

Men stadig- jeg undrer mig over Silvanmandens forklaring om forskellig strøm i forskellige stikkontakter i gamle københavnerlejligheder?? Kan det virkelig passe?
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf Knirkemis » 21. aug 2018, 18:43

Jadajada skrev:
fisken80 skrev:
Jadajada skrev:
Knirkemis skrev:Det er sikringen for stuen, der slår fra. Der er ikke noget kobber, der rør hinanden, og lampen virkede, da den hang i den anden stue.

Måske skal jeg lige prøve at skille det hele ad en gang til.



But then again ... måske du hellere skulle lade være!
Kender du ikke nogen der har et minimum af kendskab til strøm og som kan give et nap?


Hvad er det lige du tænker der skulle kunne ske ved at hun gør det? At sikringen springer? Det er jo ikke fordi hun risikerer at brænde hele hytten af, fordi hun skiller en lampe ad og samler den igen, heller ikke selvom den bliver samlet forkert.

Jaja, strøm er ikke noget man skal lege med, men det er altså rimelig begrænset, hvor meget der kan ske, fordi man prøver sig frem med en lampe.


Hvis man ikke kan finde ud af at forbinde en lampe uden at sikringen går og ikke umiddelbart selv kan se sig ud af hvad fejlen er - så jo, så er det faktisk inden for det muliges kunst at brænde hele hytten af. Eller få sig slået ihjel. Eller en anden.
Alt efter hvilken lampe det er kan man også forbinde den, så der er fase på lampen.
At give råd om at prøve sig frem er nogenlunde det mest idiotiske råd man kan give.

Hvis den risiko var der, ville jeg aldrig selv rode med det. Jeg kan godt finde ud af, at tage forholdsregler, selvom jeg ikke havde gennemskuet her, at der var kobber-kontakt der hvor jeg havde samlet ledning og lampe.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf fisken80 » 21. aug 2018, 19:11

Jadajada skrev:
fisken80 skrev:
Jadajada skrev:
Knirkemis skrev:Det er sikringen for stuen, der slår fra. Der er ikke noget kobber, der rør hinanden, og lampen virkede, da den hang i den anden stue.

Måske skal jeg lige prøve at skille det hele ad en gang til.



But then again ... måske du hellere skulle lade være!
Kender du ikke nogen der har et minimum af kendskab til strøm og som kan give et nap?


Hvad er det lige du tænker der skulle kunne ske ved at hun gør det? At sikringen springer? Det er jo ikke fordi hun risikerer at brænde hele hytten af, fordi hun skiller en lampe ad og samler den igen, heller ikke selvom den bliver samlet forkert.

Jaja, strøm er ikke noget man skal lege med, men det er altså rimelig begrænset, hvor meget der kan ske, fordi man prøver sig frem med en lampe.


Hvis man ikke kan finde ud af at forbinde en lampe uden at sikringen går og ikke umiddelbart selv kan se sig ud af hvad fejlen er - så jo, så er det faktisk inden for det muliges kunst at brænde hele hytten af. Eller få sig slået ihjel. Eller en anden.
Alt efter hvilken lampe det er kan man også forbinde den, så der er fase på lampen.
At give råd om at prøve sig frem er nogenlunde det mest idiotiske råd man kan give.


Det er ærlig talt noget sludder. Og det endte jo faktisk også med, at TS fandt ud af det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Jadajada
Indlæg: 721
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2317

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf Jadajada » 21. aug 2018, 19:12

Knirkemis skrev:Hvis den risiko var der, ville jeg aldrig selv rode med det. Jeg kan godt finde ud af, at tage forholdsregler, selvom jeg ikke havde gennemskuet her, at der var kobber-kontakt der hvor jeg havde samlet ledning og lampe.



Når du gentagne gange slår sikringen ... eller, jeg er spændt på hvilke forholdsregler det dog skulle være.

Altså, jeg er lidt ligeglad med hvad du (og folk) går og roder med, men at påstå at "det er bare at", er faktuelt forkert.

Her er lidt læsning:

https://www.sik.dk/Virksomhed/El-for-fa ... med-stroem (Hint: der er flere der er kommet galt afsted ved montering af en lampe)

https://www.byggeplads.dk/nyhed/2014/01 ... 00-aarligt
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf Sangius » 21. aug 2018, 19:15

Hvordan skulle hun dog bære sig ad med at få stød, af at sætte en lampe op?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf JoyNips » 21. aug 2018, 19:24

Sangius skrev:Hvordan skulle hun dog bære sig ad med at få stød, af at sætte en lampe op?


Det klarede min kæreste nu fint nok at få forleden...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf Sangius » 21. aug 2018, 19:31

JoyNips skrev:
Sangius skrev:Hvordan skulle hun dog bære sig ad med at få stød, af at sætte en lampe op?


Det klarede min kæreste nu fint nok at få forleden...


Hvordan?

Når jeg sætter lamper op, er jeg kun i kontakt med ledninger mens jeg har slukket for strømmen.

Det er for mig common sense. Så skulle jeg få stød af at trykke på kontakten?
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf JoyNips » 21. aug 2018, 19:34

Sangius skrev:
JoyNips skrev:
Sangius skrev:Hvordan skulle hun dog bære sig ad med at få stød, af at sætte en lampe op?


Det klarede min kæreste nu fint nok at få forleden...


Hvordan?

Når jeg sætter lamper op, er jeg kun i kontakt med ledninger mens jeg har slukket for strømmen.

Det er for mig common sense. Så skulle jeg få stød af at trykke på kontakten?


Jeg ved ikke lige hvad han lavede, men stød fik han.

Han havde selvfølgelig også kun slukket på kontakten, ikke slået strømmen helt fra, den knoldesparker :rulle:
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf Sangius » 21. aug 2018, 19:39

JoyNips skrev:
Sangius skrev:
JoyNips skrev:
Sangius skrev:Hvordan skulle hun dog bære sig ad med at få stød, af at sætte en lampe op?


Det klarede min kæreste nu fint nok at få forleden...


Hvordan?

Når jeg sætter lamper op, er jeg kun i kontakt med ledninger mens jeg har slukket for strømmen.

Det er for mig common sense. Så skulle jeg få stød af at trykke på kontakten?


Jeg ved ikke lige hvad han lavede, men stød fik han.

Han havde selvfølgelig også kun slukket på kontakten, ikke slået strømmen helt fra, den knoldesparker :rulle:


Ja, det er vist ikke så smart :D

Har I undersøgt hvad man skal gøre når man har fået stød? Har hørt der kan gå lang tid før man får symptomer på eventuel skade.

Jeg ville mene at det er noget nær umuligt at få stød ved at sætte en lampe op, hvis man sørger for at slukke strømmen til kontakten helt når man fifler med det. :gruble:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Jadajada
Indlæg: 721
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2317

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf Jadajada » 21. aug 2018, 20:11

Sangius skrev:Hvordan skulle hun dog bære sig ad med at få stød, af at sætte en lampe op?


Fra link længere oppe:

En maximal‐afbryder på 125A til beskyttelse af en 125A CEE stikkontakt koblede ud. Den ansatte prøvede at genindkoble afbryderen igen. Dette blev gjort mere end 5 gange. Afbryderen blev koblet ind på en fejlramt installation og til sidst skete der en overophedning af afbryderen, hvorefter der stod en stikflamme ud fra afbryderen. Medarbejderen blev ramt på hånden af stikflammen.
Der foreligger hermed en overtrædelse af SB6, 622.1 Sikringer, automatsikringer eller maksimalafbrydere til overstrømsbeskyttelse af ledninger eller brugsgenstande må kun udskiftes eller genindkobles én gang efter overbrænding eller automatisk udkobling. Sker der straks igen en sikringsoverbrænding eller automatisk udkobling, skal den eventuelle fejl fjernes, og ny sikringsudskiftning eller genindkobling må ikke foretages, før isolationsmodstanden er målt til en forskriftsmæssig værdi.

(Jeg er klar over at strømmen er væsentligt mindre i en husinstallation, men udstyret er også mere klejnt.

--

 Løs forbindelse i samlemuffe forårsagede stød i hånden.

--

Skadelidte rengøringsassistent kom i berøring med spændingsførende dele i forbindelse med rengøring af en tilledning til en hængependel. Det var en ældre tilledning, hvor isoleringen var defekt. Virksomheden har efterfølgende fået skiftet alle tilledninger på lignende hængependler.

(Jeg er klar over at TO ikke er rengøringsassistent, eller det ved jeg jo ikke, men den strittende kobberleder kunne lige så godt have strittet ud i virkeligheden og hun kunne få stød senere)

--

I forbindelse med flytning af nogle pc’er kom skadelidte i berøring med spændingsførende dele på tilledningen. Isoleringen på tilledningen var defekt. Tilledningen havde været klemt og skadelidte opdagede ikke fejlen.

(samme som ovenfor)

--

En salgsmedarbejder kom i berøring med spændingsførende dele ved en stikdåse. Isoleringen på tilledningen var defekt og skadelidte opdagede ikke fejlen.

--

Skadelidte lærling kom i berøring med spændingsførende dele pga. fejlmontering af en lampe.

--

En overgang i en vaskemaskine forårsagede, at en medarbejder fik stød. Vaskemaskinen var
beskyttet med HFI‐afbryder, men beskyttelsesleder var ikke tilsluttet inde i maskinen.

--

Skadelidte fik el‐chok, da han var i færd med at tilslutte en kogeplade, grundet en forkert montering fra anden part.

--
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf Sangius » 21. aug 2018, 20:37

Falstria skrev:
Sangius skrev:
JoyNips skrev:
Sangius skrev:Hvordan skulle hun dog bære sig ad med at få stød, af at sætte en lampe op?


Det klarede min kæreste nu fint nok at få forleden...


Hvordan?

Når jeg sætter lamper op, er jeg kun i kontakt med ledninger mens jeg har slukket for strømmen.

Det er for mig common sense. Så skulle jeg få stød af at trykke på kontakten?


Problemet er at kontakten kun afbryder for den ene af de to ledninger...

Hvis det er den forkerte ledning der afbrydes, så er der stadig 230 volt i den anden som når helt ud i lampen.

Man skal afbryde på HFI relæet.


Når jeg siger "slukker for strømmen", så mener jeg den med sikringerne som sidder i mit køkkenskab. :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Jadajada
Indlæg: 721
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2317

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf Jadajada » 21. aug 2018, 20:56

Falstria skrev:At tage sikringen afbryder også kun den ene ledning...

Man SKAL afbryde HFI relæet, tydeligere kan jeg ikke sige det.



Og det kommer så igen an på om der er anvendt nulling og om der er brugt smeltesikring eller automatsikring.

Men jeg tager nu også altid både H(P)FI-bryderen, gruppeafbryderen og tager sikringen ud hvis muligt. Og så kontrolmåler jeg. Og derefter berører jeg hurtigt lederne, bare for at være HELT sikker. Men jeg har også fået et par rap over nallerne gennem årene, når jeg skulle "bare".
0
Jadajada
Indlæg: 721
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2317

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf Jadajada » 21. aug 2018, 21:10

Nej, jeg mener at jeg er blevet klog af skade.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Strømmen går, når jeg prøver at sætte ny lampe til

Indlægaf Sangius » 21. aug 2018, 22:22

Falstria skrev:
Sangius skrev:
Falstria skrev:
Sangius skrev:
JoyNips skrev:
Sangius skrev:Hvordan skulle hun dog bære sig ad med at få stød, af at sætte en lampe op?


Det klarede min kæreste nu fint nok at få forleden...


Hvordan?

Når jeg sætter lamper op, er jeg kun i kontakt med ledninger mens jeg har slukket for strømmen.

Det er for mig common sense. Så skulle jeg få stød af at trykke på kontakten?


Problemet er at kontakten kun afbryder for den ene af de to ledninger...

Hvis det er den forkerte ledning der afbrydes, så er der stadig 230 volt i den anden som når helt ud i lampen.

Man skal afbryde på HFI relæet.


Når jeg siger "slukker for strømmen", så mener jeg den med sikringerne som sidder i mit køkkenskab. :D


At tage sikringen afbryder også kun den ene ledning...

Man SKAL afbryde HFI relæet, tydeligere kan jeg ikke sige det.


Nå, men det aner jeg ikke hvad er. Jeg har et af de der nyere strømfiduser, hvor man ikke sksl skifte sikring, men bare trykke en knap op.
Kan jeg stadig få strøm når jeg afbryder den? Det er da skørt.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Bolig"