Blænde en dør.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Blænde en dør.

Indlægaf Zombie » 17. aug 2018, 10:58

Vi skal have blændet en dør. På den nemmeste, men også en brandsikker måde.

Pt. er planen gipsplader og rockwool imellem til at sikre mod støj også, men jeg er lidt lost derfra og en Google søgning gjorde mig ikke meget klogere. Der er forskelligt med træskelet osv, men det lyder ikke vildt brandsikkert. :gruble:

Jeg er med på, hvordan man fjerner ydre og indre karme osv., det er derfra, når man bare har et hul i væggen, at jeg er lost. :genert:
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Blænde en dør.

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. aug 2018, 11:20

Zombie skrev:Vi skal have blændet en dør. På den nemmeste, men også en brandsikker måde.

Pt. er planen gipsplader og rockwool imellem til at sikre mod støj også, men jeg er lidt lost derfra og en Google søgning gjorde mig ikke meget klogere. Der er forskelligt med træskelet osv, men det lyder ikke vildt brandsikkert. :gruble:

Jeg er med på, hvordan man fjerner ydre og indre karme osv., det er derfra, når man bare har et hul i væggen, at jeg er lost. :genert:



Det er ihverfald den måde man normalt blænder døre. Istedet for træ, kan man dog bruge nogle aluminiumsrammer, der er lavet til gipsvægge.
Men du opnår jo den "brandsikre" overflade i form af gipsen, der jo dækker træet over, og så har du yderligere end afslutning ved at du spartler op, og lægger filt hen over.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Blænde en dør.

Indlægaf sigge » 17. aug 2018, 11:30

Både gips og rockwool er ubrændbare materialer, og man bruger jævnligt gips til at brandbeskytte f.eks. stålsøjler, så gips er rigeligt fint i sig selv. I skal jo selvfølgelig sørge for, at kanterne slutter tæt, så en eventuel brand ikke kan "krybe uden om" gipspladen. Men ellers er det helt fint at bruge træ som skelet i væggen. Man kan godt købe nogle systemer, hvor der er stålskinner inde i væggen, men det er absolut ikke nødvendigt. Hvis I skal lave det selv, forestiller jeg mig, det er nemmere at arbejde med træ.
1
You can't spell awesome without me.
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Blænde en dør.

Indlægaf IrmaPigen » 18. aug 2018, 07:23

Jeg ville også bruge stålskelet-konstruktion
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Blænde en dør.

Indlægaf ajnaM » 19. aug 2018, 06:34

Jeg ville være ligeglad og spartle det op. I fjerner selvfølgelig gerigter og andet, der stikker ud, først. Spartelmasse er, som gips, ikke brændbart.

Men i øvrigt ville jeg lige tjekke muligheden for at lave en indbygget reol. Jeg synes, jeg har set mange fede eksempler på, at man kan udnytte pladsen fra den blændede karm! Men det skal selvfølgelig passe ind. :)

Billede
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Blænde en dør.

Indlægaf Artem » 19. aug 2018, 08:16

For det første. Hvorfor skal det være en brandsikker væg? Altså var døren der sad der før en BD30 eller BD60 dør?
En lejlighed er normalt lavet som en stor brandsektion. Men ok det vil da altid være fornuftigt at lave den til flere mindre brandceller.

2 stk 12,5 mm gipsplader giver en BD30 konstruktion. Om man sætter dem begge på den samme side, eller på hver sin side af en skeletkonstruktion er ligegyldig, også om den skeletkonstruktion er af træ eller stålregler.

3 lag 12,5 mm gips giver en BD60 konstruktion. feks med 1 lag på den ene side og 2 lag på den anden. Oftest vil man dog lave det med 4 lag. 2 lag på hver side, men det handler reelt mere om lyd, og at man får en mere solid væg til feks at hænge ting op på.

Isoleringen i væggen handler også mest om lyd.
Hvis man skal have den bedste lydisolering skal man have 2 uafhængige skeletkonstruktioner der ikke rører ved hinanden. Og hvor man ikke skal fylde hele hulrummet op med isolering men kun på den ene side. Da presset isolering der går fra side til side kan overføre lyd.
Men det vigtigste er faktisk at få lavet tætte fuger rundt om, så der ingen revner er som lyden kan gå direkte igennem.

Med valget mellem træ eller stålregler, så har det ikke rigtig nogen betydning for brand og lyd, men handler primært om træ er et levede materiale, der arbejder alt efter fugtighed, der kan føre til at man får revner i gipsplade samlingerne. Som man generelt undgår hvis man bruger stålregler.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Blænde en dør.

Indlægaf Zombie » 19. aug 2018, 09:21

Artem skrev:For det første. Hvorfor skal det være en brandsikker væg? Altså var døren der sad der før en BD30 eller BD60 dør?
En lejlighed er normalt lavet som en stor brandsektion. Men ok det vil da altid være fornuftigt at lave den til flere mindre brandceller.

2 stk 12,5 mm gipsplader giver en BD30 konstruktion. Om man sætter dem begge på den samme side, eller på hver sin side af en skeletkonstruktion er ligegyldig, også om den skeletkonstruktion er af træ eller stålregler.

3 lag 12,5 mm gips giver en BD60 konstruktion. feks med 1 lag på den ene side og 2 lag på den anden. Oftest vil man dog lave det med 4 lag. 2 lag på hver side, men det handler reelt mere om lyd, og at man får en mere solid væg til feks at hænge ting op på.

Isoleringen i væggen handler også mest om lyd.
Hvis man skal have den bedste lydisolering skal man have 2 uafhængige skeletkonstruktioner der ikke rører ved hinanden. Og hvor man ikke skal fylde hele hulrummet op med isolering men kun på den ene side. Da presset isolering der går fra side til side kan overføre lyd.
Men det vigtigste er faktisk at få lavet tætte fuger rundt om, så der ingen revner er som lyden kan gå direkte igennem.

Med valget mellem træ eller stålregler, så har det ikke rigtig nogen betydning for brand og lyd, men handler primært om træ er et levede materiale, der arbejder alt efter fugtighed, der kan føre til at man får revner i gipsplade samlingerne. Som man generelt undgår hvis man bruger stålregler.


Reglerne i andelsforeningen dikterer brandsikkerheden.

Jeg er glad for detaljerne med lydisoleringen, for meningen er at man skal kunne være i soveværelset mens den anden er i stuen evt med gæster, og få lidt ro. Så hellere gøre lidt ekstra ud af det og få en anelse mere isolering.
0
aka Forbies

:gammel:
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Blænde en dør.

Indlægaf didaa » 23. aug 2018, 18:35

I skal overveje om der skal noget tungt op at hænge. Vi har en blændet dør til vores gang, og det har været med nød og næppe at fjernsynet kunne hænges op i stuen på det stykke - hvor det selvfølgelig hænger allerbedst.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Blænde en dør.

Indlægaf Artem » 23. aug 2018, 18:49

didaa skrev:I skal overveje om der skal noget tungt op at hænge. Vi har en blændet dør til vores gang, og det har været med nød og næppe at fjernsynet kunne hænges op i stuen på det stykke - hvor det selvfølgelig hænger allerbedst.

Du har ret i at det kan være en rigtig god ide at bruge feks. Gyproc Habito plader, som er skruefaste. Tilsvarende også hvis man bruger Fermacell Fibergips.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Blænde en dør.

Indlægaf Zombie » 26. aug 2018, 21:31

Artem skrev:
didaa skrev:I skal overveje om der skal noget tungt op at hænge. Vi har en blændet dør til vores gang, og det har været med nød og næppe at fjernsynet kunne hænges op i stuen på det stykke - hvor det selvfølgelig hænger allerbedst.

Du har ret i at det kan være en rigtig god ide at bruge feks. Gyproc Habito plader, som er skruefaste. Tilsvarende også hvis man bruger Fermacell Fibergips.


Reol på den ene side som står selv. På den anden side vores seng med egen gavl. Så der skal max hænge et lille maleri.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Blænde en dør.

Indlægaf Zombie » 28. aug 2018, 18:17

Mangler endnu en omgang fuldspartling, slib, glasvæv på hele væggen, maling og liste forneden.

Inden i er træskelet, rockwool, 4 x gips.

Yay!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Bolig"