Allergivenlig dyne?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41318

Allergivenlig dyne?

Indlægaf LaMariposa » 17. aug 2018, 09:25

Min mands dyne kan ikke mere, og jeg vil derfor gerne give ham en ny i julegave.

Han er allergisk overfor en række ting, blandt andet stort set al pollen, støv og kat. Så dynen skal være allergivenlig.

Vil helst have dun, men ved ikke, om det er muligt med allergi? Hans nuværende dyne er det og er samtidig med dun, men den er virkelig gammel.

Har googlet lidt rundt, men der er jo en del at vælge imellem :D

Nogen bud? Meget gerne med egne erfaringer :) Tak :kys:
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Allergivenlig dyne?

Indlægaf Sangius » 17. aug 2018, 09:30

Kapok er guld værd i forhold til allergi. Efter jeg har skiftet dyne, pude og topmadras til kapok har jeg ikke mærket til min ellers meget generende støvallergi.

Man skal helst have en tørretumbler når man bruger kapok - for hvis det trænger til en vask, så klumper kapokken hvis den ikke tumbles efterfølgende :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41318

Re: Allergivenlig dyne?

Indlægaf LaMariposa » 18. aug 2018, 09:29

Sangius skrev:Kapok er guld værd i forhold til allergi. Efter jeg har skiftet dyne, pude og topmadras til kapok har jeg ikke mærket til min ellers meget generende støvallergi.

Man skal helst have en tørretumbler når man bruger kapok - for hvis det trænger til en vask, så klumper kapokken hvis den ikke tumbles efterfølgende :)


Tak for dit input :) Kapok havde jeg ikke overvejet (måtte lige google hvad det var), så det må helt klart på listen over mulige dyner. Tænker, at jeg lige skal ud og gramse lidt på det for at finde ud af, hvor "fluffy" det føles :D

Vi har tørretumbler, så det bliver ikke et problem at vaske dem.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Allergivenlig dyne?

Indlægaf Sangius » 18. aug 2018, 09:36

LaMariposa skrev:
Sangius skrev:Kapok er guld værd i forhold til allergi. Efter jeg har skiftet dyne, pude og topmadras til kapok har jeg ikke mærket til min ellers meget generende støvallergi.

Man skal helst have en tørretumbler når man bruger kapok - for hvis det trænger til en vask, så klumper kapokken hvis den ikke tumbles efterfølgende :)


Tak for dit input :) Kapok havde jeg ikke overvejet (måtte lige google hvad det var), så det må helt klart på listen over mulige dyner. Tænker, at jeg lige skal ud og gramse lidt på det for at finde ud af, hvor "fluffy" det føles :D

Vi har tørretumbler, så det bliver ikke et problem at vaske dem.


De er ikke særlig fluffy er min oplevelse. Men prøv at gramse, ja.

De er også gode til temperaturregulering - min mand har ikke samme problemer med at vågne svedig og sådan. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41318

Re: Allergivenlig dyne?

Indlægaf LaMariposa » 18. aug 2018, 09:38

Sangius skrev:
LaMariposa skrev:
Sangius skrev:Kapok er guld værd i forhold til allergi. Efter jeg har skiftet dyne, pude og topmadras til kapok har jeg ikke mærket til min ellers meget generende støvallergi.

Man skal helst have en tørretumbler når man bruger kapok - for hvis det trænger til en vask, så klumper kapokken hvis den ikke tumbles efterfølgende :)


Tak for dit input :) Kapok havde jeg ikke overvejet (måtte lige google hvad det var), så det må helt klart på listen over mulige dyner. Tænker, at jeg lige skal ud og gramse lidt på det for at finde ud af, hvor "fluffy" det føles :D

Vi har tørretumbler, så det bliver ikke et problem at vaske dem.


De er ikke særlig fluffy er min oplevelse. Men prøv at gramse, ja.

De er også gode til temperaturregulering - min mand har ikke samme problemer med at vågne svedig og sådan. :)


Fedt med temperaturreguleringen, det er ret vigtigt. Må lige prøve at lure, hvor vigtigt fluffy er for ham :)
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Allergivenlig dyne?

Indlægaf Zonta » 18. aug 2018, 18:41

Hvis man godt kan li' sådan en rigtig vamset, fluffy dyne, så skal man altså ikke gå efter kapok. Det er min helt subjektive holdning. Til min nyfødte har jeg købt to babydyner - en kapok og en "almindelig" og jeg synes der er stor forskel på de to. Ville klart helst selv sove med en almindelig.

Du kan kigge lidt her https://jysk.dk/guide/dyneguide under Allergivenlige dyner og se om du ikke kan finde en med en af de pågældende certificeringer :)
Jeg har selv vinterdyne fra Høie (ekstra varm) og det lever den i hvert fald op til. Så det er nok også noget med hvor varm din mand bliver når han sover?
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Allergivenlig dyne?

Indlægaf twinkle » 18. aug 2018, 18:58

Silke :gogo:
Allergivenligt og tempererende.
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Allergivenlig dyne?

Indlægaf hthy » 20. aug 2018, 21:14

twinkle skrev:Silke :gogo:
Allergivenligt og tempererende.



Enig og kølig på varme nætter og varm på kølige. Jeg bruger min hele året uden problemer i et altid uopvarmet soveværelse. Måtte dog kapitulere sidst i juli, da der var 27 grader i soveværelset og skifte til et lagen, men har brugt dyne igen de sidste godt 14 dage.
1
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Allergivenlig dyne?

Indlægaf Tata » 21. aug 2018, 15:45

Vi har Fossflakes, de er allergivenlige, temperaturregulerende, fluffy, nemme at have med at gøre, kan vaskes på 60 og tørretumbles :).
0
Timian :lun:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Allergivenlig dyne?

Indlægaf Zombie » 26. aug 2018, 21:36

Nomite fra Jysk. Naturfyld, men stoffet er så tætvævet at ikke engang husstøvmider trænger igennem.

Min kæreste har astma og allergi, og de virker super godt på ham, både dyne og pude.

Det betyder også at pollen og støv lægger sig uden på, så i pollensæson hvor der også var varmt og dermed åbne vinduer med mellemrum, smed han bare dynen i tørretumbler en halv time inden sengetid. Så sugede maskinen al pollen m.m. fra dynens overflade.
1
aka Forbies

:gammel:
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Allergivenlig dyne?

Indlægaf Hewlett » 27. aug 2018, 06:55

Silkedyner eller Nomite-mærket :)

Hvis du godt vil have at dynen kan vaskes på 60° skal du dog vælge fiber eller dun og ikke silke.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41318

Re: Allergivenlig dyne?

Indlægaf LaMariposa » 28. nov 2018, 17:14

Tak for alle jeres forslag :)

Efter behørigt gramseri har jeg købt en Flora Danica/Nomite fra Jysk. Håber han bliver glad.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41318

Re: Allergivenlig dyne?

Indlægaf LaMariposa » 16. feb 2020, 07:23

eric_80 skrev:Der står en del om allergivenlige dyner her: Reklame fjernet

Det er støvmider de fleste er allergiske over for, så et NoMite betræk er en god ide. Ellers se efter dyner med Den Blå Krans fra Astma-Allergi Danmark og også Svanemærket, så er det nok det bedste man kan gøre. Og så nytter det jo ikke noget med en allergi fri dyne hvis der er støvmider i madrassen, så der gælder det samme.


Tråden er over et år gammel, og jeg har for længst købt den dyne :)
0
:lun: Be brave

Tilbage til "Bolig"