Brombærbusk

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Brombærbusk

Indlægaf IrmaPigen » 28. jul 2018, 10:57

Jeg har fået lov til at plante en i min kærestes have.

Hvilken sort anbefaler i?

En kollega sagde de gammeldags med torne smager bedst. Kan nogen bekræfte dette.

Jeg vil i øvrigt gerne have en der kan høstes relativ tidligt (august?)

Hvis man læser på nettet skal de helst ikke stå i fuld sol og de skal vokse op af noget, stolper, espalier eller lign.

Her er så næsten kun fuld sol alle steder på hans grund. Kan det du?

Og hvad vokser jeres op af (gerne billeder)
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Brombærbusk

Indlægaf Lulu » 28. jul 2018, 12:02

Jeg ved ikke hvilken sort der er bedst, men vores havde torne og smagte godt.
Den stod i haven som vendte stik vest og den stod dermed i fuld sol det meste af dagen (solen ramte omkring kl 10 der i sommerhalvåret). Vi købte vores med bambuspinde i. De stod i en trekant som den voksede op af. Man kan også bruge de der metalstænger man altid kan købe til tomater, når de andre ikke er høje nok.
Vores levede i to år, men vi var desværre ikke gode nok til at give den vand i år og det kunne den ikke tåle.

Mener forøvrigt vores bær var modne før august.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Brombærbusk

Indlægaf Pandesteg » 28. jul 2018, 15:01

Vi har en milliard brombærkrat på vores grund, nogle står i fuld sol, andre i sol/skygge og nogle i fuld skygge og de klare sig alle fint :) vores har torne og smager virkelig godt. De er allerede modne nu pga det gode vejr.
Bare husk at plante et sted hvor den kan brede sig uden det gør noget, for de breder sig helt vildt!
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Brombærbusk

Indlægaf Daybreak » 28. jul 2018, 15:54

Vi købte sidste år en tornefri brombær, som har vanvittigt lækre, søde bær. Selvom det er første leveår og det har været så tørt, er den vokset rigtig godt og givet mange bær. Den hedder ‘Loch Tay’ og er fra Plantorama.
Den står i fuld sol og har det super.
Lige nu står den på de pinde den kom med, men vi laver espalier til den i efteråret.
Min svigerfar høster kilovis kæmpestore brombær, fra busk med torne, men de er sure som jeg ved ikke hvad. Vil langt hellere spise vores egne.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Brombærbusk

Indlægaf cola » 28. jul 2018, 16:06

Lulu skrev:Vores levede i to år, men vi var desværre ikke gode nok til at give den vand i år og det kunne den ikke tåle.

Mener forøvrigt vores bær var modne før august.

Har du tjekket det hele, for mange gange går de lidt i sig selv, for så at komme igen året efter, bare se på rosenbuske, husk... er der grønt er der liv :-)
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Brombærbusk

Indlægaf Skorstenen » 28. jul 2018, 16:31

Pandesteg skrev:Vi har en milliard brombærkrat på vores grund, nogle står i fuld sol, andre i sol/skygge og nogle i fuld skygge og de klare sig alle fint :) vores har torne og smager virkelig godt. De er allerede modne nu pga det gode vejr.
Bare husk at plante et sted hvor den kan brede sig uden det gør noget, for de breder sig helt vildt!


Derfor ser man oftest, at bærbuske sættes i græsplænerne, for så slår man skuddene med græsklipperen
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Brombærbusk

Indlægaf IrmaPigen » 1. aug 2018, 07:29

Efter en del læsning om brombær har besluttet mig for at forsøge mig med en Loch Tay.

Vi har fundet et sted at plante den på bagsiden af huset hvor der er mest sol et stykke hen efter middag, så den vil også få både sol og skygge. Samtidig kommer den ikke i vejen for når børnene spiller fodbold, badebassiner, crocket osv.

Den skal plantes op af et halvtag, der er lukket på tre sider. Skal bare lige høre min kæreste hvordan han har det med at sætte nogle store kroge i stolperne og så spænde noget kraftig ståltråd ud.
Senest rettet af IrmaPigen 1. aug 2018, 07:34, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Brombærbusk

Indlægaf Pandesteg » 1. aug 2018, 07:32

IrmaPigen skrev:Efter en del læsning om blåbær har besluttet mig for at forsøge mig med en Loch Tay.

Vi har fundet et sted at plante den på bagsiden af huset hvor der er mest sol et stykke hen efter middag, så den vil også få både sol og skygge. Samtidig kommer den ikke i vejen for når børnene spiller fodbold, badebassiner, crocket osv.

Den skal plantes op af et halvtag, der er lukket på tre sider. Skal bare lige høre min kæreste hvordan han har det med at sætte nogle store kroge i stolperne og så spænde noget kraftig ståltråd ud.



Skal det nu være blåbær? :D
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Brombærbusk

Indlægaf IrmaPigen » 1. aug 2018, 08:51

En bette skrivefejl.

Blåbær har vi allerede og jeg har nurset dem hele forår og sommer med gødning og vand.
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Brombærbusk

Indlægaf Daybreak » 1. aug 2018, 18:41

IrmaPigen skrev:Efter en del læsning om brombær har besluttet mig for at forsøge mig med en Loch Tay.

Vi har fundet et sted at plante den på bagsiden af huset hvor der er mest sol et stykke hen efter middag, så den vil også få både sol og skygge. Samtidig kommer den ikke i vejen for når børnene spiller fodbold, badebassiner, crocket osv.

Den skal plantes op af et halvtag, der er lukket på tre sider. Skal bare lige høre min kæreste hvordan han har det med at sætte nogle store kroge i stolperne og så spænde noget kraftig ståltråd ud.


Håber den bliver lige så god hos jer som hos os, har netop hentet en lækker håndfuld derfra nu :)
0

Tilbage til "Bolig"