Bygge helårs på fritidsgrund?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Bygge helårs på fritidsgrund?

Indlægaf Artem » 16. jul 2018, 18:14

Det kan man ikke sige noget generelt om. Det er meget forskelligt fra kommune til kommune. Specielt i kommuner hvor der er problemer med at befolkningstallet falder, er de mere villige til at dispensere fra sådan nogle krav.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bygge helårs på fritidsgrund?

Indlægaf DenBruneMunk » 16. jul 2018, 19:53

Hvis det kan godkendes til Flexbolig, så har du et ekstra hjem uden bopælspligt, som du kan bruge året rundt?

Så søger du om det rigtige, så får du måske dette godkendt.

http://www.flexbolig.nu/hvad-er-en-flexbolig.html

ups, det må aldrig ligge i et sommerhus område :) og skal som grundregel, stå som helårsbolig i BBR :(
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Bygge helårs på fritidsgrund?

Indlægaf Artem » 16. jul 2018, 20:04

Maanii skrev:Så det ér altså noget man kan søge om?

Man kan jo altid prøve... Men nu jeg tænker efter så tror jeg ikke at kommunerne gør det for enkelte boliger, men for hele kommunen eller bestemte lokalplan områder.

Men ring og spørg om det kan være en mulighed? De mere servicemindede kommuner gør en del ud af at tilbyde en forhånddialog, hvor man netop kan få afklaret sådan nogle ting.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Bygge helårs på fritidsgrund?

Indlægaf Artem » 16. jul 2018, 22:11

Falstria skrev:
Artem skrev:
Maanii skrev:Så det ér altså noget man kan søge om?

Man kan jo altid prøve... Men nu jeg tænker efter så tror jeg ikke at kommunerne gør det for enkelte boliger, men for hele kommunen eller bestemte lokalplan områder.

Men ring og spørg om det kan være en mulighed? De mere servicemindede kommuner gør en del ud af at tilbyde en forhånddialog, hvor man netop kan få afklaret sådan nogle ting.


Gælder det ikke om at have gjort en bolig helårs egnet først, og så søge om godkendelsen som helårsbolig bagefter?

Det var mig der var for hurtig da jeg skrev at man kunne søge om det, for det er muligt den modsatte vej mange steder. Altså med at få lov til at bruge et helårshus som sommerhus.

Problemet i at bygge et helårshus et sted der er udlagt til sommerhuse. Er at det går imod den lokalplan man har lavet for området, og videre kommuneplanen. Som handler om at det er "billigst" for en kommune hvis folk bor rimeligt samlet i byer. Hvorfor det nærmest også er umuligt at få lov til at bygge et nyt hus på landet uden for byerne, med mindre at der er et gammelt hus man kan vælte og bygge nyt på.
Grunden til man helst ikke vil have helårsboliger spredt på den måde handler om dagrenovation, offentlig kloakering, skoler, med buskørsel, bybusser osv.
Feks er det sådan i mange sommerhusområder at man skal tilmelde sig en specielt dagrenovation i vinterhalvåret, der er ikke offentlig kloak, men septiktank, bussen kører kun til området i sommerhalvåret. osv.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Bygge helårs på fritidsgrund?

Indlægaf Artem » 16. jul 2018, 22:33

Falstria skrev:Det jeg mente var at det ikke giver mening at søge, før man HAR den helårsegnede bolig.

Altså den skal opfylde krav mht. isolering osv.


Hvis man har den, enten har købt den eller bygget den, SÅ kan man søge.
Så kan man måske få ændret status fra fritidshus, til noget andet.

Uha men det er jo en helt anden "farlig" ting hvis man skal til at ændre status på et gammelt sommerhus til helårshus. For det jo en væsentlig ændring, hvor en kommune godt kan kræve at hus så skal leve op til BR18 som jo nærmest er helt håbløst at få et gammelt sommerhus til at gøre.

Jeg vil helt klart foretrække en forhåndsdialog i forvejen. Tror ikke at det er noget alle kommuner tilbyder, men i min kommune gør vi, og gør faktisk meget ud af at oplyse om at det er en mulighed. For at folk netop ikke skal gå ud og købe et gammelt sommerhus, ombygge det for til sidst at søge om at få det godkendt til helårsbeboelse. For det er den forkerte rækkefølge, med alt for stor risiko for at det ikke vil kunne godkendes.
Men med en forhåndsdialog kan man få det af vide i forvejen, og hvad der evt i stedet er muligt, eller hvilke ændringer der skal til for at det man gerne vil er muligt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Bygge helårs på fritidsgrund?

Indlægaf Artem » 16. jul 2018, 23:02

Falstria skrev:Gammelt eller nyt, kravene er vel de samme på ansøgningstidspunktet...
Eller burde være det.

Hvis man bygger nyt så det opfylder alle krav til helårsbolig, derefter ansøger om status som helårsbolig, så burde det glide lige igennem systemet uden ophold.

Min pointe var mest at det bliver svært at få et gammelt hus til at leve op til BR18 kravene, da det feks kræver 400 mm isolering i gulve, og 300 mm i vægge. Sammen med at der skal være dampspærre i lofter og vægge, som mange ældre sommerhuse ikke har.
Men med ændret anvendelse skal man leve op til de nutidige krav. Det samme hvis man lave en større renovering, så skal den renovering også laves så bygningen kommer til at leve op til de nutidige krav.

Du må ikke bygge uden at du har en byggetilladelse. Er virkelig farligt at gøre det omvendt som du gerne vil, og så håbe på efterfølgende godkendelse. Er virkelig ikke en selvfølge man får det.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Bolig"