Grundejerforeningen regler

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Grundejerforeningen regler

Indlægaf Nomnom » 3. jul 2018, 19:12

Vi bor i et parcelhus bygget i starten af 70’erne. På vores vej er ligger seks huse – de er ens i udtryk. Vi er derudover en lille grundejerforening, med kun ejerne fra de seks huse.
Nå, men det jeg vil spørge om er egentlig, hvad grundejerforeningen må bestemme over i forhold til husene på vejens udtryk osv? Og om beslutninger taget i grundejerforeningen kan forældes?

Det er eks. I 1972 besluttet at de seks huses træværk og vinduer, skal være den samme farve på alle husene.

Tre af husenes ejere er de oprindelige og de holder stædigt på, at husene skal være ens i udtryk og henviser til den enstemmige beslutning taget i 72.

Vi står for at skulle skifte alle vinduer og lave ny carport indenfor de næste par år. Vi kunne virkelig godt tænke os en anden farve end mørkebrun. Og har det nok også sådan lidt – det er jo vores eget hus, så hvorfor må vi ikke selv bestemme?

Omvendt vil vi heller ikke i konflikt med naboerne.

Skal man stemme på ny, for at ændre sådan en regel?

Kender I reglerne for dette? :gruble:
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf IrmaPigen » 3. jul 2018, 19:16

Nomnom skrev:Vi bor i et parcelhus bygget i starten af 70’erne. På vores vej er ligger seks huse – de er ens i udtryk. Vi er derudover en lille grundejerforening, med kun ejerne fra de seks huse.
Nå, men det jeg vil spørge om er egentlig, hvad grundejerforeningen må bestemme over i forhold til husene på vejens udtryk osv? Og om beslutninger taget i grundejerforeningen kan forældes?

Det er eks. I 1972 besluttet at de seks huses træværk og vinduer, skal være den samme farve på alle husene.

Tre af husenes ejere er de oprindelige og de holder stædigt på, at husene skal være ens i udtryk og henviser til den enstemmige beslutning taget i 72.

Vi står for at skulle skifte alle vinduer og lave ny carport indenfor de næste par år. Vi kunne virkelig godt tænke os en anden farve end mørkebrun. Og har det nok også sådan lidt – det er jo vores eget hus, så hvorfor må vi ikke selv bestemme?

Omvendt vil vi heller ikke i konflikt med naboerne.

Skal man stemme på ny, for at ændre sådan en regel?

Kender I reglerne for dette? :gruble:


Hvis der er truffet en gyldig generalforsamlingsbeslutning, så kan den kun ændres med en ny, gyldig generalforsamlingsbeslutning.

Det ville kun være et problem, hvis beslutningen kom i strid med lov eller feks en lokalplan.
Senest rettet af IrmaPigen 3. jul 2018, 19:16, rettet i alt 1 gang.
2
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf Sof » 3. jul 2018, 19:16

Jeg ved ikke om det er en generel regel, men vi fik af vide at der skulle være 100% enighed ved stemmer, for at noget lign. kunne komme på tale hos os. Det var en nabo der var gået til sin advokat.

Vi er 50 huse og som hos dig, sidder der nogle ældre ejere som har boet her siden ‘73. Ved generalforsamlingerne sidder de bare med armene over kors og stemmer imod alt..... det er så pisse fucking irriterende.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf IrmaPigen » 3. jul 2018, 19:17

Sof skrev:Jeg ved ikke om det er en generel regel, men vi fik af vide at der skulle være 100% enighed ved stemmer, for at noget lign. kunne komme på tale hos os. Det var en nabo der var gået til sin advokat.

Vi er 50 huse og som hos dig, sidder der nogle ældre ejere som har boet her siden ‘73. Ved generalforsamlingerne sidder de bare med armene over kors og stemmer imod alt..... det er så pisse fucking irriterende.


Det kommer jo an på hvad foreningens vedtægter har af flertalskrav (vedtægter indeholder næsten altid bestemmelser om hvilket flertal beslutninger skal vedtage med for at være gyldigt vedtaget.)
Senest rettet af IrmaPigen 3. jul 2018, 19:27, rettet i alt 1 gang.
2
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf Nomnom » 3. jul 2018, 19:24

Ok, jeg kan godt se, at det ikke vil blive så nemt så :lol:

Jeg har nok bare undret mig over at andre skal beslutte hvilken farve mit hus har :genert: og så især når det er tilbage i '72.

Vi har ikke stillet det som forslag, men vi har talt med de andre naboer og vi ville ikke komme igennem med sådan et forslag, da de gamle på vejen kan lide den brune farve.

Øv!
Der skulle vi havde været mere skarpe, da vi købte huset for 3 år siden. Vi skulle have undersøgt det. For hvor åndsvagt det end kan lyde, så ville vi ikke have købt det, hvis vi havde vist det. Men det er helt og holdent vores egen skyld jo.
0
Kedimifu
Indlæg: 309
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 20
Likede indlæg: 356

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf Kedimifu » 3. jul 2018, 19:35

I kan jo altid få undersøgt om vedtægterne er lovlige. For det er der mange fra dengang der ikke er. Og så kan de holde nok så fast på en beslutning, hvis ikke de er lovlige så holder det ikke.

Se på hvor mange der skal til at for at kunne ændre. Det lyder vildt at det skal være enstemmigt.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf IrmaPigen » 3. jul 2018, 19:41

Kedimifu skrev:I kan jo altid få undersøgt om vedtægterne er lovlige. For det er der mange fra dengang der ikke er. Og så kan de holde nok så fast på en beslutning, hvis ikke de er lovlige så holder det ikke.

Se på hvor mange der skal til at for at kunne ændre. Det lyder vildt at det skal være enstemmigt.


Der kan være bestemmelser som ikke længere kan håndhæves.

Hvis der nu står i vedtægten at træværk skal male brunt, og der senere er lavet en lokalplan, hvor der står træværk skal male gråt, så er det klart man må følge lokalplanen.

Men det gør jo ikke som sådan en vedtægt ulovlig - vedtægten er jo dybest set blot en privatretlig aftale mellem grundejerne (dog med nogle få ting, der ikke umiddelbart kan tinglyse).

Hvorfor skulle alderen i sig selv gøre en vedtægt "ulovlig"?
1
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf Nomnom » 3. jul 2018, 20:01

Der står intet om farver på vinduer, træværk og selve husene i lokalplanen - har netop læst den igennem. Jeg må finde referater osv. frem fra tidligere generalforsamlinger. Jeg har endnu ikke set reglerne på skrift - er kun blevet fortalt at de blev enige om det i sin tid og skrev det ned.
0
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf Iznogood » 4. jul 2018, 10:45

Nomnom skrev:Vi bor i et parcelhus bygget i starten af 70’erne. På vores vej er ligger seks huse – de er ens i udtryk. Vi er derudover en lille grundejerforening, med kun ejerne fra de seks huse.
Nå, men det jeg vil spørge om er egentlig, hvad grundejerforeningen må bestemme over i forhold til hu-sene på vejens udtryk osv? Og om beslutninger taget i grundejerforeningen kan forældes?

Det er eks. I 1972 besluttet at de seks huses træværk og vinduer, skal være den samme farve på alle hu-sene.

Tre af husenes ejere er de oprindelige og de holder stædigt på, at husene skal være ens i udtryk og hen-viser til den enstemmige beslutning taget i 72.

Vi står for at skulle skifte alle vinduer og lave ny carport indenfor de næste par år. Vi kunne virkelig godt tænke os en anden farve end mørkebrun. Og har det nok også sådan lidt – det er jo vores eget hus, så hvorfor må vi ikke selv bestemme?

Omvendt vil vi heller ikke i konflikt med naboerne.

Skal man stemme på ny, for at ændre sådan en regel?

Kender I reglerne for dette? :gruble:
Det er et lidt tricky spørgsmål.
Som udgangspunkt har en grundejerforening ingen beføjelser over, hvad den enkelte grundejer gør på sin egen ejendom. MEN! Og her kommer det – hvis disse regler står i jeres vedtægter, og vedtægterne er tinglyst på den enkelte ejendom, ja så er de juridisk gældende.

Du kan tjekke hvad der er tinglyst på din ejendom her: http://www.tinglysning.dk

IrmaPigen skrev:Hvis der nu står i vedtægten at træværk skal male brunt, og der senere er lavet en lokalplan, hvor der står træværk skal male gråt, så er det klart man må følge lokalplanen.
En lokalplan er glædende fra vedtagelsestidspunktet og fremadrettet. Så du må forsat have et brunt træværk og også male det i samme brune farve. Hvis du vil skifte farve derimod, skal man følge lokalplanen og male det gråt.
1
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf fisken80 » 5. jul 2018, 07:25

Jeg ville også undersøge, hvad der er tinglyst på ejendommen. For hvis det ikke er tinglyst, så kan modstanderne af andre farver hoppe og danse og rase som de lyster, men de kan, mig bekendt, ikke stille noget som helst op.
I kan selv logge ind på tingbogen med jeres nemid og tjekke tinglysninger på jeres grund/ejendom.

Faktisk er jeg spændt på, om man har sørget for at få det tinglyst dengang tilbage i 1972, så kom gerne med en opdatering når du finder ud af det.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf IrmaPigen » 5. jul 2018, 08:52

fisken80 skrev:Jeg ville også undersøge, hvad der er tinglyst på ejendommen. For hvis det ikke er tinglyst, så kan modstanderne af andre farver hoppe og danse og rase som de lyster, men de kan, mig bekendt, ikke stille noget som helst op.
I kan selv logge ind på tingbogen med jeres nemid og tjekke tinglysninger på jeres grund/ejendom.

Faktisk er jeg spændt på, om man har sørget for at få det tinglyst dengang tilbage i 1972, så kom gerne med en opdatering når du finder ud af det.


Altså, man tinglyser jo af hensyn til at sikre sin rettighed i forhold til tredjemand, og ikke for at opnå gyldighed i retsforholdet inter parters.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf IrmaPigen » 5. jul 2018, 08:56

Iznogood skrev:
Nomnom skrev:Vi bor i et parcelhus bygget i starten af 70’erne. På vores vej er ligger seks huse – de er ens i udtryk. Vi er derudover en lille grundejerforening, med kun ejerne fra de seks huse.
Nå, men det jeg vil spørge om er egentlig, hvad grundejerforeningen må bestemme over i forhold til hu-sene på vejens udtryk osv? Og om beslutninger taget i grundejerforeningen kan forældes?

Det er eks. I 1972 besluttet at de seks huses træværk og vinduer, skal være den samme farve på alle hu-sene.

Tre af husenes ejere er de oprindelige og de holder stædigt på, at husene skal være ens i udtryk og hen-viser til den enstemmige beslutning taget i 72.

Vi står for at skulle skifte alle vinduer og lave ny carport indenfor de næste par år. Vi kunne virkelig godt tænke os en anden farve end mørkebrun. Og har det nok også sådan lidt – det er jo vores eget hus, så hvorfor må vi ikke selv bestemme?

Omvendt vil vi heller ikke i konflikt med naboerne.

Skal man stemme på ny, for at ændre sådan en regel?

Kender I reglerne for dette? :gruble:
Det er et lidt tricky spørgsmål.
Som udgangspunkt har en grundejerforening ingen beføjelser over, hvad den enkelte grundejer gør på sin egen ejendom. MEN! Og her kommer det – hvis disse regler står i jeres vedtægter, og vedtægterne er tinglyst på den enkelte ejendom, ja så er de juridisk gældende.

Du kan tjekke hvad der er tinglyst på din ejendom her: http://www.tinglysning.dk.

IrmaPigen skrev:Hvis der nu står i vedtægten at træværk skal male brunt, og der senere er lavet en lokalplan, hvor der står træværk skal male gråt, så er det klart man må følge lokalplanen.
En lokalplan er glædende fra vedtagelsestidspunktet og fremadrettet. Så du må forsat have et brunt træværk og også male det i samme brune farve. Hvis du vil skifte farve derimod, skal man følge lokalplanen og male det gråt.



Man kan sagtens træffe gyldige generalforsamlingsbeslutninger i en forening, som skal efterleves af medlemmerne, det være sig grundejerforening, ejerforening eller andelsboligforening. Det behøver ikke blive skrevet ind i vedtægterne. Men ændrer man på noget som allerede fremgår af vedtægterne, bør man selv berigtige det ved at lave et tillæg til vedtægterne.

Jeg har heller aldrig påstået, en lokalplan havde retsvirkning bagudrettet.
1
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf fisken80 » 5. jul 2018, 10:03

IrmaPigen skrev:
Iznogood skrev:
Nomnom skrev:Vi bor i et parcelhus bygget i starten af 70’erne. På vores vej er ligger seks huse – de er ens i udtryk. Vi er derudover en lille grundejerforening, med kun ejerne fra de seks huse.
Nå, men det jeg vil spørge om er egentlig, hvad grundejerforeningen må bestemme over i forhold til hu-sene på vejens udtryk osv? Og om beslutninger taget i grundejerforeningen kan forældes?

Det er eks. I 1972 besluttet at de seks huses træværk og vinduer, skal være den samme farve på alle hu-sene.

Tre af husenes ejere er de oprindelige og de holder stædigt på, at husene skal være ens i udtryk og hen-viser til den enstemmige beslutning taget i 72.

Vi står for at skulle skifte alle vinduer og lave ny carport indenfor de næste par år. Vi kunne virkelig godt tænke os en anden farve end mørkebrun. Og har det nok også sådan lidt – det er jo vores eget hus, så hvorfor må vi ikke selv bestemme?

Omvendt vil vi heller ikke i konflikt med naboerne.

Skal man stemme på ny, for at ændre sådan en regel?

Kender I reglerne for dette? :gruble:
Det er et lidt tricky spørgsmål.
Som udgangspunkt har en grundejerforening ingen beføjelser over, hvad den enkelte grundejer gør på sin egen ejendom. MEN! Og her kommer det – hvis disse regler står i jeres vedtægter, og vedtægterne er tinglyst på den enkelte ejendom, ja så er de juridisk gældende.

Du kan tjekke hvad der er tinglyst på din ejendom her: http://www.tinglysning.dk.

IrmaPigen skrev:Hvis der nu står i vedtægten at træværk skal male brunt, og der senere er lavet en lokalplan, hvor der står træværk skal male gråt, så er det klart man må følge lokalplanen.
En lokalplan er glædende fra vedtagelsestidspunktet og fremadrettet. Så du må forsat have et brunt træværk og også male det i samme brune farve. Hvis du vil skifte farve derimod, skal man følge lokalplanen og male det gråt.



Man kan sagtens træffe gyldige generalforsamlingsbeslutninger i en forening, som skal efterleves af medlemmerne, det være sig grundejerforening, ejerforening eller andelsboligforening. Det behøver ikke blive skrevet ind i vedtægterne. Men ændrer man på noget som allerede fremgår af vedtægterne, bør man selv berigtige det ved at lave et tillæg til vedtægterne.

Jeg har heller aldrig påstået, en lokalplan havde retsvirkning bagudrettet.


Det er muligt du har ret. Til gengæld bør TS så undersøge om der er en tinglyst pligt til at være medlem af pågældende grundejerforening. For hvis der ikke er, så kan hun melde sig ud og så har de ingen bemydigelse i forhold til, hvilke farver hun maler i.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf Nomnom » 5. jul 2018, 10:38

Tusind tak for alle jeres svar. Jeg melder lige tilbage hvad jeg finder ud af. Jeg kan sagtens finde en masse inscannede dokumenter på tinglysning.dk - dog er en del af det ulæseligt, da det er så utydeligt. Samtidig synes jeg en del af de dokumenter (jeg kan læse), virker til at være tilknyttet de andre huse i grundejerforeningen - det er i hvert fald deres adresser, som står der. Så jeg må lige have god tid til det her, hvis jeg skal komme det ordentligt igennem. Dog ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre ved de ulæselige dokumenter.
2
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Grundejerforeningen regler

Indlægaf IrmaPigen » 5. jul 2018, 11:41

Nomnom skrev:Tusind tak for alle jeres svar. Jeg melder lige tilbage hvad jeg finder ud af. Jeg kan sagtens finde en masse inscannede dokumenter på tinglysning.dk - dog er en del af det ulæseligt, da det er så utydeligt. Samtidig synes jeg en del af de dokumenter (jeg kan læse), virker til at være tilknyttet de andre huse i grundejerforeningen - det er i hvert fald deres adresser, som står der. Så jeg må lige have god tid tdil det her, hvis jeg skal komme det ordentligt igennem. Dog ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre ved de ulæselige dokumenter.


Du kan se i selve tingbogsattesten om de overhovedet er tinglyst - du behøver ikke starte med at side og lede i den indskannede akt, hvor filerne ganske korrekt kan være flere hundrede sider lange.

Du er velkommen til at sende din ejendoms adresse til mig, så vil jeg nok kunne hjælpe dig.
3

Tilbage til "Bolig"