Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Depeche_Mama » 2. jul 2018, 19:13

Vi bor i et parcelhus fra 1963 (typehus).
Vi ejer det ikke endnu, men kan købe det af det familiemedlem, der er ejer, så snart vores økonomi er til det - hvilket heldigvis er snart, da Herren i huset endelig er færdiguddannet :love:

MEN - kan det svare sig at renovere sådan noget gammelt noget?
Huset ligger i en populær Aalborgforstad, er 118 kvm stort, med en ret standard grund for den tid (700noget kvm).
Det er hele baduljen, der skal laves: nyt tag, nye vinduer, der skal nok kigges lidt vandrør og fjernvarme samt el... Vi har overvejet en 30 kvm tilbygning i den ene eller anden end af huset. Det er et fint længehus med en helt fornuftig plantegning, som det står nu, men vi kunne godt bruge lidt mere plads, da vi er to voksne og snart to børn.

Vi er meget glade for kvarteret og vores naboer, og huset ligger for enden af en lukket vej, med kort afstand til offentlig transport, indkøb, skole, daginstitutioner og motorvej. Alt i alt en perfekt oase for en lille familie :)

Vi skal give ca. 1,4 mio for huset. Allerhelst ville vi faktisk jævne det med jorden og bygge nyt, pga. det store renoveringsprojekt, vi kan se forude. Men det bliver også en temmeligt dyr byggegrund...
Min mand er oprindeligt uddannet snedker og kan en masse selv, men han gider ikke :lol2: Så det bliver med håndværkere på en stor del af det.

Hvem ved noget om det her? Det er også fjollet at renovere, hvis grundhuset er noget gammelt lort.... :gruble:
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Artem » 2. jul 2018, 20:36

Jeg har selv et 60'er hus fra 1964 og har netop selv renoveret det op, da jeg synes grundhuset var ganske godt, med gode mursten, hulmursisoleret osv.
Har lavet hele omgangen med nye vinduer, døre, lofter, gulv, køkken, og to badeværelser. Ja og som noget af det sidste omfuget huset så det ser ud som nyt. Har dog ikke skiftet det gamle eternittag som i åbenbart vil.

Mener sagtens det kan betale sig at renovere, specielt hvis man kan lave en del selv. Men hvis man ikke kan eller vil det. Så kan man nemt bruge lige så mange penge på en gennemgribende renovering som på at bygge nyt.

Så hvis i vil have håndværkere til det hele og synes grundhuset er noget gammelt lort. Jamen så vil det bedste være at vælte det og bygge nyt.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf 1234 » 3. jul 2018, 06:28

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken Aalborgforstad det er, men jeg synes 1,4 mio. lyder af meget hvis det hele skal laves om. I Hasseris koster huse klar til nedrivning 1,5 mio. og det er byens dyrest kvarter.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Depeche_Mama » 3. jul 2018, 16:13

Det er på ingen måde dyrt for området. Der er også væsentlig forskel på at sælge et gammelt parcelhus kontra at sælge til nedrivning... De billigste huse her i byen koster 1,5 - 1,6 stykker, også selvom de er ret gamle og kræver istandsættelse.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Depeche_Mama » 3. jul 2018, 16:14

Artem skrev:Jeg har selv et 60'er hus fra 1964 og har netop selv renoveret det op, da jeg synes grundhuset var ganske godt, med gode mursten, hulmursisoleret osv.
Har lavet hele omgangen med nye vinduer, døre, lofter, gulv, køkken, og to badeværelser. Ja og som noget af det sidste omfuget huset så det ser ud som nyt. Har dog ikke skiftet det gamle eternittag som i åbenbart vil.

Mener sagtens det kan betale sig at renovere, specielt hvis man kan lave en del selv. Men hvis man ikke kan eller vil det. Så kan man nemt bruge lige så mange penge på en gennemgribende renovering som på at bygge nyt.

Så hvis i vil have håndværkere til det hele og synes grundhuset er noget gammelt lort. Jamen så vil det bedste være at vælte det og bygge nyt.


Vores hus er desværre ikke særligt godt isoleret.

I tilstandsrapporten fra 2014 står der, at taget har en max levealder på 5-10 år, og nu har vi boet her i 3 år, så er nok nødt til at tage det med i overvejelserne.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Petrix » 3. jul 2018, 20:50

Jeg ville leve med huset og spare penge op de næste 5 år eller indtil den næste finanskrise rammer os. Derefter rive ned og bygge et nyt hus på grunden.
1
27102021
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Artem » 3. jul 2018, 21:25

Depeche_Mama skrev:Vores hus er desværre ikke særligt godt isoleret.

I tilstandsrapporten fra 2014 står der, at taget har en max levealder på 5-10 år, og nu har vi boet her i 3 år, så er nok nødt til at tage det med i overvejelserne.

Men fjernvarmen er billig i Aalborg så i bruger sikkert ikke særligt mange penge på varme trods alt.
Helt ærligt så hører jeg til dem som synes vores energikrav i dag har taget overhånd, for man sparer ikke rigtigt noget ved de sidste 100 mm isolering, sammen med at det har en del ulemper. For det første giver det vildt tykke vægge, men det værste er nærmest at inderklimaet i de nye tætte plastikpose huse ikke er nær så god som i et gammelt piv utæt hus.
Så kan man lave mekanisk ventilation som hjælper lidt på det, men det skal også serviceres, bruger strøm osv. Så de sparede penge i varme bruger man bare på en anden måde.
Ja og så er der det rent konstruktive med feks et nyt fuldmuret hus, hvor den kraftige isolering i ydervæggene gør at facade muren aldrig får mulighed for at tørre ud i vinterhalvåret, på samme måde som den kan i ældre huse på grund af varmen inde fra. Som gør at de nye huse ender med at få problemer med facademuren da den altid står og er fugtig.

Går ud fra at i har eternittag, og sådan et 60'er tag er fra den gang de brugte asbest, og det holder nærmest evigt. Da jeg købte mit hus her i 2011 stod der også i tilstandsrapporten af pladerne var begyndt med at smuldre i enderne og hvor de er skåret i skotrender. Og ja det er de også lidt, og sådan ser de stadig ud her 7 år efter. Hvor det reelt ikke er blevet værre. Jeg tænker også tit på at det vil være pænt med et nyt tag. Men helt ærligt, det her eternittag kan sikkert godt ligger her 50 år mere. Kan godt være der vil være nogle enkelte plader som revner og trænger til udskiftning en gang i mellem, men så skifter man de 2 plader hvert 5 år. På den måde er det et uroligt billigt tag at have og vedligeholde. Eneste ulempe. Det er ikke særligt pænt.

Jeg synes på den måde ikke at et helt nyt hus er lykken. Men hvis i gerne vil have noget nyere, eller renoveret hus. Vil det så ikke være mere simpelt bare at købe et andet hus som lever op til jeres krav? For det tænker jeg der er billigere end at i selv går i gang med renovering/nybyg.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf IrmaPigen » 4. jul 2018, 05:14

Artem skrev:
Depeche_Mama skrev:Vores hus er desværre ikke særligt godt isoleret.

I tilstandsrapporten fra 2014 står der, at taget har en max levealder på 5-10 år, og nu har vi boet her i 3 år, så er nok nødt til at tage det med i overvejelserne.

Men fjernvarmen er billig i Aalborg så i bruger sikkert ikke særligt mange penge på varme trods alt.
Helt ærligt så hører jeg til dem som synes vores energikrav i dag har taget overhånd, for man sparer ikke rigtigt noget ved de sidste 100 mm isolering, sammen med at det har en del ulemper. For det første giver det vildt tykke vægge, men det værste er nærmest at inderklimaet i de nye tætte plastikpose huse ikke er nær så god som i et gammelt piv utæt hus.
Så kan man lave mekanisk ventilation som hjælper lidt på det, men det skal også serviceres, bruger strøm osv. Så de sparede penge i varme bruger man bare på en anden måde.
Ja og så er der det rent konstruktive med feks et nyt fuldmuret hus, hvor den kraftige isolering i ydervæggene gør at facade muren aldrig får mulighed for at tørre ud i vinterhalvåret, på samme måde som den kan i ældre huse på grund af varmen inde fra. Som gør at de nye huse ender med at få problemer med facademuren da den altid står og er fugtig.

Går ud fra at i har eternittag, og sådan et 60'er tag er fra den gang de brugte asbest, og det holder nærmest evigt. Da jeg købte mit hus her i 2011 stod der også i tilstandsrapporten af pladerne var begyndt med at smuldre i enderne og hvor de er skåret i skotrender. Og ja det er de også lidt, og sådan ser de stadig ud her 7 år efter. Hvor det reelt ikke er blevet værre. Jeg tænker også tit på at det vil være pænt med et nyt tag. Men helt ærligt, det her eternittag kan sikkert godt ligger her 50 år mere. Kan godt være der vil være nogle enkelte plader som revner og trænger til udskiftning en gang i mellem, men så skifter man de 2 plader hvert 5 år. På den måde er det et uroligt billigt tag at have og vedligeholde. Eneste ulempe. Det er ikke særligt pænt.

Jeg synes på den måde ikke at et helt nyt hus er lykken. Men hvis i gerne vil have noget nyere, eller renoveret hus. Vil det så ikke være mere simpelt bare at købe et andet hus som lever op til jeres krav? For det tænker jeg der er billigere end at i selv går i gang med renovering/nybyg.


Der er rigtigt mange, der køber, nedriver og bygger nyt.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Buller » 4. jul 2018, 05:35

IrmaPigen skrev:
Artem skrev:
Depeche_Mama skrev:Vores hus er desværre ikke særligt godt isoleret.

I tilstandsrapporten fra 2014 står der, at taget har en max levealder på 5-10 år, og nu har vi boet her i 3 år, så er nok nødt til at tage det med i overvejelserne.

Men fjernvarmen er billig i Aalborg så i bruger sikkert ikke særligt mange penge på varme trods alt.
Helt ærligt så hører jeg til dem som synes vores energikrav i dag har taget overhånd, for man sparer ikke rigtigt noget ved de sidste 100 mm isolering, sammen med at det har en del ulemper. For det første giver det vildt tykke vægge, men det værste er nærmest at inderklimaet i de nye tætte plastikpose huse ikke er nær så god som i et gammelt piv utæt hus.
Så kan man lave mekanisk ventilation som hjælper lidt på det, men det skal også serviceres, bruger strøm osv. Så de sparede penge i varme bruger man bare på en anden måde.
Ja og så er der det rent konstruktive med feks et nyt fuldmuret hus, hvor den kraftige isolering i ydervæggene gør at facade muren aldrig får mulighed for at tørre ud i vinterhalvåret, på samme måde som den kan i ældre huse på grund af varmen inde fra. Som gør at de nye huse ender med at få problemer med facademuren da den altid står og er fugtig.

Går ud fra at i har eternittag, og sådan et 60'er tag er fra den gang de brugte asbest, og det holder nærmest evigt. Da jeg købte mit hus her i 2011 stod der også i tilstandsrapporten af pladerne var begyndt med at smuldre i enderne og hvor de er skåret i skotrender. Og ja det er de også lidt, og sådan ser de stadig ud her 7 år efter. Hvor det reelt ikke er blevet værre. Jeg tænker også tit på at det vil være pænt med et nyt tag. Men helt ærligt, det her eternittag kan sikkert godt ligger her 50 år mere. Kan godt være der vil være nogle enkelte plader som revner og trænger til udskiftning en gang i mellem, men så skifter man de 2 plader hvert 5 år. På den måde er det et uroligt billigt tag at have og vedligeholde. Eneste ulempe. Det er ikke særligt pænt.

Jeg synes på den måde ikke at et helt nyt hus er lykken. Men hvis i gerne vil have noget nyere, eller renoveret hus. Vil det så ikke være mere simpelt bare at købe et andet hus som lever op til jeres krav? For det tænker jeg der er billigere end at i selv går i gang med renovering/nybyg.


Der er rigtigt mange, der køber, nedriver og bygger nyt.


Der er også rigtig mange som sidder med ekstrem høj husgæld og ikke kan tåle at den ene mistet jobbet eller vil skifte branche. At købe sig husfattig er normalt, men ikke særlig sjovt af den grund.
6
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Filipai » 4. jul 2018, 05:49

Petrix skrev:Jeg ville leve med huset og spare penge op de næste 5 år eller indtil den næste finanskrise rammer os. Derefter rive ned og bygge et nyt hus på grunden.

Hvorfor ? Så meget falder prisen på at få bygget hus inder finanskrisen ? Det kan derimod være sværere at låne til et hus.

Jeg stemmer for nedrivning. Det er billigere at bo i et nyt hus, og så får i det som i vil have det. Og værdien stiger også mere end hvis i renoverer på et gammelt hus.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Depeche_Mama » 4. jul 2018, 06:03

Artem - vores tag er repareret og repareret gennem tiden - vi tænker ikke umiddelbart, at det kan holde 50 år endnu. Det har regnet ind en enkelt gang, hvor der var "stormvejr", og det har det generelt ikke godt. Huset har ikke været vedligeholdt så godt af tidligere ejer - en ældre enke, som var med til at bygge huset i sin tid.
Men renoveringen kan jo godt tages i etaper. Altså starte med det, der haster mest - det er eks. vinduer. Min mand er som sagt snedker og har en tømrerven, så de kunne sikkert godt selv skifte vinduerne i en sommerferie. Der falder jo et godt stykke af prisen. Det kan også sagtens være, at vi skyder over målet, med det, der skal laves.
Vores varmeregning er på ca. 1.000 kr. om måneden, så det er helt acceptabelt, tænker jeg?

Badeværelse kan vi selv renovere, der skal nok en murer til at hjælpe med korrekt gulvhældning, men ellers snakker vi fliser i bruser og KABE vægge i resten af rummet. Så håndværker til en del, men ikke alt.
Køkken er intet problem, det klarer vi selv - og det bliver IKEA, det er vi allerede enige om.
Der er meget træværk udvendigt på huset, lige pt. har vi malet, men på sigt kunne det give mening at skifte til hardy planker - ift. vedligehold.

Grunden til, vi gerne ville have nyt, er ikke at nye huse tiltaler os (vi ender eksempelvis ALDRIG i et nybyggerkvarter, føj for den da) - det er simpelthen af hensyn til vedligehold og sådan.

Vi vil IKKE sidde med høj husgæld, vi skal kunne tåle, at den ene sidder med dagpenge, og vi skal kunne have frihed til at rejse, køre en stor bil (hvis det er det, vi vil bruge pengene på) osv. Økonomisk frihed er virkelig vigtigt for os, efter 6 hårde år med manden på SU og min socialrådgiverindtægt (den er ikke så stor, kan det godt afsløres), samtidig med vi har afdraget på gæld fra en bolig på Sydsjælland, vi tabte MEGET på. Så økonomisk frihed er nærmest vores allerstørste ønske.

Boligkvadratmetermæssigt ville vi gerne have lidt mere, men kan samtidig godt leve med det, vi har - 118 kvm. Det er et spørgsmål om vaner og prioritering, synes vi.

Så pt. er der to-tre planer:
1: købe huset og bo her, renovere (evt. løbende).
2: købe huset - bo her en periode - sælge og have et lille overskud med til nyt hus
3: Købe et helt andet hus

Intet af det er aktuelt, før herren i huset lander et job og vi har sparet lidt op :)
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Depeche_Mama » 4. jul 2018, 06:16

Filipai skrev:
Petrix skrev:Jeg ville leve med huset og spare penge op de næste 5 år eller indtil den næste finanskrise rammer os. Derefter rive ned og bygge et nyt hus på grunden.

Hvorfor ? Så meget falder prisen på at få bygget hus inder finanskrisen ? Det kan derimod være sværere at låne til et hus.

Jeg stemmer for nedrivning. Det er billigere at bo i et nyt hus, og så får i det som i vil have det. Og værdien stiger også mere end hvis i renoverer på et gammelt hus.


Hvis vi skal rive ned og bygge nyt, ender vi på over 3,2 mio (løst overslag), og det er ret højt, synes vi.

Købe nuværende hus 1,4 mio.
Betale for nedrivning 50-100.000 kr.
Ny hus (eks. typehus) ca. 1,6 mio.
Have til nyt hus ca. 100.000 kr.

Det bliver dyrt på en 750 kvm. stor grund, synes vi. Vi er trods alt i Nordjylland ;) Spørgsmålet er også, om vi overhovedet ville få lov af banken.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Petrix » 4. jul 2018, 07:25

Filipai skrev:
Petrix skrev:Jeg ville leve med huset og spare penge op de næste 5 år eller indtil den næste finanskrise rammer os. Derefter rive ned og bygge et nyt hus på grunden.

Hvorfor ? Så meget falder prisen på at få bygget hus inder finanskrisen ? Det kan derimod være sværere at låne til et hus.

Jeg stemmer for nedrivning. Det er billigere at bo i et nyt hus, og så får i det som i vil have det. Og værdien stiger også mere end hvis i renoverer på et gammelt hus.


Det bliver sikkert ikke nemmere at låne penge, hvis vi pludselig står i en finanskrise, men har man har sparet en god røvfuld penge op, så står man i en gunstig situation.
1
27102021
Cosi
Indlæg: 999
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2229

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Cosi » 4. jul 2018, 08:17

Har I råd til at bygge nyt?

Vi har stået med samme overvejelser, da vi netop har solgt vores hus - og kiggede på et andet. Et stort renoveringsprojekt. Folk sagde generelt set, at det bedst kunne betale sig at bygge nyt. Det har vi dog på ingen måder råd til. Vi forsøgte derfor at gå på kompromis med de ting, der skulle laves. Vi fik dog ikke huset, da det blev solgt til anden side.
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Parcelhus fra 60'erne - renovering?

Indlægaf Daybreak » 4. jul 2018, 09:16

Depeche_Mama skrev:
Filipai skrev:
Petrix skrev:Jeg ville leve med huset og spare penge op de næste 5 år eller indtil den næste finanskrise rammer os. Derefter rive ned og bygge et nyt hus på grunden.

Hvorfor ? Så meget falder prisen på at få bygget hus inder finanskrisen ? Det kan derimod være sværere at låne til et hus.

Jeg stemmer for nedrivning. Det er billigere at bo i et nyt hus, og så får i det som i vil have det. Og værdien stiger også mere end hvis i renoverer på et gammelt hus.


Hvis vi skal rive ned og bygge nyt, ender vi på over 3,2 mio (løst overslag), og det er ret højt, synes vi.

Købe nuværende hus 1,4 mio.
Betale for nedrivning 50-100.000 kr.
Ny hus (eks. typehus) ca. 1,6 mio.
Have til nyt hus ca. 100.000 kr.

Det bliver dyrt på en 750 kvm. stor grund, synes vi. Vi er trods alt i Nordjylland ;) Spørgsmålet er også, om vi overhovedet ville få lov af banken.


Men afhængig af hvilken Aalborg forstad, ret almindeligt prisleje for et nyt hus. De fleste nyere huse ligger der, eller noget over. Vi er selv flyttet fra én Aalborgforstad til en anden for et år siden, og var faktisk ret overraskede over prisniveauet. Så 3,2 for et helt nyt hus er ikke hen i vejret. Om end det naturligvis stadig er rigtig mange penge, og meget mere end 1,4 og løbende renoveringer, selvklart.

Men hvis I er glade for området, og kan se at det kan løse sig med de renoveringer du nævner, så ville jeg da gå efter det.
Vores tidligere hus var fra 1964 og renoveret i 2007 - alt undtaget taget.
Gulvvarme i hele huset, nye gulve, ny rumindeling, køkken, bad, vinduer og så pudset og malet udvendigt. Det var så fint, og ingen kunne se at det var et "gammelt" hus indvendigt. havde vi taget med, havde det været super. Det var alt for småt til os, efter vi fik børn, så derfor flyttede vi. Ellers var det dejligt sted.
Senest rettet af Daybreak 4. jul 2018, 09:19, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Bolig"