Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 1. jul 2018, 21:27

Jeg er i gang med at sætte en lampe op i loftet, og det er første gang jeg prøver det, og det volder mig noget besvær.

Problemet er at slutte den til det lampeudtag der er i væggen:

IMG_20180701_165733.jpg


Som jeg forstår det, burde den ene ledning (eller hvad de der er inde i ledningen nu hedder) sættes i den med blå ledning, og den anden i den med hvide ledninger. Men.. Der er ikke plads til flere ledninger i den med de hvide ledninger, hvad gør man så?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
...
Jadajada
Indlæg: 720
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2315

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Jadajada » 1. jul 2018, 21:33

Du skynder dig at ringe efter en elektriker. Helst inden du kortslutter dig selv eller brænder hytten af ;)
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Artem » 1. jul 2018, 21:35

Det er altid noget rod med den type gamle lampeudtag. Da der faktisk ikke sidder et rigtigt lampeudtag, men hvor der alene er tale om en "loftdåse".

Du har sikkert ret i at den blå er Null
Vil gætte på at de hvide er Fase altså konstant strøm
Hvor det er de Sorte de skal sætte din lampe på.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 1. jul 2018, 21:35

Jadajada skrev:Du skynder dig at ringe efter en elektriker. Helst inden du kortslutter dig selv eller brænder hytten af ;)

Så var det spild af penge at købe den lampe, plus alt der skulle købes ved siden af. :(
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 1. jul 2018, 21:39

Artem skrev:Det er altid noget rod med den type gamle lampeudtag. Da der faktisk ikke sidder et rigtigt lampeudtag, men hvor der alene er tale om en "loftdåse".

Du har sikkert ret i at den blå er Null
Vil gætte på at de hvide er Fase altså konstant strøm
Hvor det er de Sorte de skal sætte din lampe på.

Det ville gøre problemet en del lettere, da der der er plads til en ekstra ledning. Den sorte er der jo to "indgange" man kan sætte ledningen i. Gør det nogen forskel på hvilken man støtter den i?

Jeg havde på forhånd set nogle videoer på Youtube om at sætte lamper op, og havde ærlig talt også regnet med at der havde været et lidt simplere system inde bag kapslen. Så det var lidt et chok for mig at komme derind.
0
...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Artem » 1. jul 2018, 21:46

LadyFox skrev:
Artem skrev:Det er altid noget rod med den type gamle lampeudtag. Da der faktisk ikke sidder et rigtigt lampeudtag, men hvor der alene er tale om en "loftdåse".

Du har sikkert ret i at den blå er Null
Vil gætte på at de hvide er Fase altså konstant strøm
Hvor det er de Sorte de skal sætte din lampe på.

Det ville gøre problemet en del lettere, da der der er plads til en ekstra ledning. Den sorte er der jo to "indgange" man kan sætte ledningen i. Gør det nogen forskel på hvilken man støtter den i?

Jeg havde på forhånd set nogle videoer på Youtube om at sætte lamper op, og havde ærlig talt også regnet med at der havde været et lidt simplere system inde bag kapslen. Så det var lidt et chok for mig at komme derind.

Det er ligegyldig i hvilken af side du sætter den i sammen med de sorte. Dog ville det være en fordel hvis der var en side uden ledninger i forvejen?

Vil ikke helt udelukke at jeg tager fejl, og det er de hvide du skal bruge, men det eneste der sker hvis jeg tager fejl, er at lampen vil lyse hele tiden.

Problemet er de gamle farvekoder, som de har ændret en del gange de sidste hundred år. Hvorfor man helst mindst skal have en polsøger til at finde ud af hvordan det hænger sammen.

Ja og du sørger naturligvis for at slå strømmen fra mens du roder med der her ;)
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 1. jul 2018, 21:51

Artem skrev:
LadyFox skrev:
Artem skrev:Det er altid noget rod med den type gamle lampeudtag. Da der faktisk ikke sidder et rigtigt lampeudtag, men hvor der alene er tale om en "loftdåse".

Du har sikkert ret i at den blå er Null
Vil gætte på at de hvide er Fase altså konstant strøm
Hvor det er de Sorte de skal sætte din lampe på.

Det ville gøre problemet en del lettere, da der der er plads til en ekstra ledning. Den sorte er der jo to "indgange" man kan sætte ledningen i. Gør det nogen forskel på hvilken man støtter den i?

Jeg havde på forhånd set nogle videoer på Youtube om at sætte lamper op, og havde ærlig talt også regnet med at der havde været et lidt simplere system inde bag kapslen. Så det var lidt et chok for mig at komme derind.

Det er ligegyldig i hvilken af side du sætter den i sammen med de sorte. Dog ville det være en fordel hvis der var en side uden ledninger i forvejen?

Vil ikke helt udelukke at jeg tager fejl, og det er de hvide du skal bruge, men det eneste der sker hvis jeg tager fejl, er at lampen vil lyse hele tiden.

Problemet er de gamle farvekoder, som de har ændret en del gange de sidste hundred år. Hvorfor man helst mindst skal have en polsøger til at finde ud af hvordan det hænger sammen.

Ja og du sørger naturligvis for at slå strømmen fra mens du roder med der her ;)

Der er allerede ledninger i begge sider. Jeg andet virkelig ikke hvad alle de ledninger der allerede er gør godt for :gruble:

Og at slå strømmen fra er jeg trods alt med på :blush2:

Jeg må prøve at forhøre mig om jeg kender nogle der har en polsøger som jeg må låne.
0
...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Artem » 1. jul 2018, 22:13

LadyFox skrev:Der er allerede ledninger i begge sider. Jeg andet virkelig ikke hvad alle de ledninger der allerede er gør godt for :gruble:

Og at slå strømmen fra er jeg trods alt med på :blush2:

Jeg må prøve at forhøre mig om jeg kender nogle der har en polsøger som jeg må låne.

Nu jeg lige har tænkt mig lidt om tror jeg faktisk det er omvendt. (tænkte lige at blå er nul, fordi det er sådan i dag. Men den gang var det oftest sort.)

Hvid er Fase (som du ikke skal bruge)
Sort er Nul som du sætter den blå ledning på fra lampen.
Blå er lampeudtag. Som du sætter sammen med den brune ledning fra lampen.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 1. jul 2018, 22:33

Artem skrev:
LadyFox skrev:Der er allerede ledninger i begge sider. Jeg andet virkelig ikke hvad alle de ledninger der allerede er gør godt for :gruble:

Og at slå strømmen fra er jeg trods alt med på :blush2:

Jeg må prøve at forhøre mig om jeg kender nogle der har en polsøger som jeg må låne.

Nu jeg lige har tænkt mig lidt om tror jeg faktisk det er omvendt. (tænkte lige at blå er nul, fordi det er sådan i dag. Men den gang var det oftest sort.)

Hvid er Fase (som du ikke skal bruge)
Sort er Nul som du sætter den blå ledning på fra lampen.
Blå er lampeudtag. Som du sætter sammen med den brune ledning fra lampen.

Bygningen er opført i 1960 og jeg tænker der ikke er lavet voldsomt meget om siden den gang, og det der så er der er det stadig lang tid siden. Så du har nok ret i hvis det er som det var i gamle dage. Hvad sker der hvis man sætter ledninger omvendt af hvad der er meningen? :genert:
0
...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Artem » 1. jul 2018, 22:39

LadyFox skrev:
Artem skrev:
LadyFox skrev:Der er allerede ledninger i begge sider. Jeg andet virkelig ikke hvad alle de ledninger der allerede er gør godt for :gruble:

Og at slå strømmen fra er jeg trods alt med på :blush2:

Jeg må prøve at forhøre mig om jeg kender nogle der har en polsøger som jeg må låne.

Nu jeg lige har tænkt mig lidt om tror jeg faktisk det er omvendt. (tænkte lige at blå er nul, fordi det er sådan i dag. Men den gang var det oftest sort.)

Hvid er Fase (som du ikke skal bruge)
Sort er Nul som du sætter den blå ledning på fra lampen.
Blå er lampeudtag. Som du sætter sammen med den brune ledning fra lampen.

Bygningen er opført i 1960 og jeg tænker der ikke er lavet voldsomt meget om siden den gang, og det der så er der er det stadig lang tid siden. Så du har nok ret i hvis det er som det var i gamle dage. Hvad sker der hvis man sætter ledninger omvendt af hvad der er meningen? :genert:

De farvekoder vi bruger i dag blev bestemt af EU for omkring 30 år siden med. Brun = Fase. Blå = Nul og stribet Gul/Grøn = Jord.
Hvor alle andre farver kan bruges til alt muligt andet.

Med en 60'er bygning er jeg næsten helt sikker på at jeg har ret i den sidste kombination af farver jeg skrev.

Der sker faktisk ikke noget ved at gøre det forkert. Det virker bare ikke. og så prøver man noget andet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 1. jul 2018, 22:42

Artem skrev:
LadyFox skrev:
Artem skrev:
LadyFox skrev:Der er allerede ledninger i begge sider. Jeg andet virkelig ikke hvad alle de ledninger der allerede er gør godt for :gruble:

Og at slå strømmen fra er jeg trods alt med på :blush2:

Jeg må prøve at forhøre mig om jeg kender nogle der har en polsøger som jeg må låne.

Nu jeg lige har tænkt mig lidt om tror jeg faktisk det er omvendt. (tænkte lige at blå er nul, fordi det er sådan i dag. Men den gang var det oftest sort.)

Hvid er Fase (som du ikke skal bruge)
Sort er Nul som du sætter den blå ledning på fra lampen.
Blå er lampeudtag. Som du sætter sammen med den brune ledning fra lampen.

Bygningen er opført i 1960 og jeg tænker der ikke er lavet voldsomt meget om siden den gang, og det der så er der er det stadig lang tid siden. Så du har nok ret i hvis det er som det var i gamle dage. Hvad sker der hvis man sætter ledninger omvendt af hvad der er meningen? :genert:

De farvekoder vi bruger i dag blev bestemt af EU for omkring 30 år siden med. Brun = Fase. Blå = Nul og stribet Gul/Grøn = Jord.
Hvor alle andre farver kan bruges til alt muligt andet.

Med en 60'er bygning er jeg næsten helt sikker på at jeg har ret i den sidste kombination af farver jeg skrev.

Der sker faktisk ikke noget ved at gøre det forkert. Det virker bare ikke. og så prøver man noget andet.

Super :) Så kan det være min lampe alligevel ender med at blive sluttet til :D Tak.
0
...
Jadajada
Indlæg: 720
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2315

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Jadajada » 2. jul 2018, 06:00

I to, det er som at se to blinde slås :)
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Pax Romana » 2. jul 2018, 06:37

Jeg er oprindelig uddannet som stærkstrømsteknikker, så noget strøm har jeg da rodet med ;) . Polsøger. Det er et must til gamle lejligheder.

Er du sikker på at der ikke er korrespondance? Det er der ofte i ældre boliger hvor der er to indgange til en stue. Ellers, uden at have set eller målt, vil jeg ligesom Artem sige sort er nul og blå er mellemledningen fra kontakten. Men fat i en polsøger og se hvilke der er spænding på. Først finder du den farve der ikke har strøm på uanset om du tænder eller slukker på kontakten. Så har du din neutrale ledning. Så tænder du på kontakten og ser hvilke ledninger som der er strøm på. Sluk på kontakten og se hvilken ledning som nu er uden strøm og du har den ledning som tænder og slukker din lampe.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 2. jul 2018, 06:40

Pax Romana skrev:Jeg er oprindelig uddannet som stærkstrømsteknikker, så noget strøm har jeg da rodet med ;) . Polsøger. Det er et must til gamle lejligheder.

Er du sikker på at der ikke er korrespondance? Det er der ofte i ældre boliger hvor der er to indgange til en stue. Ellers, uden at have set eller målt, vil jeg ligesom Artem sige sort er nul og blå er mellemledningen fra kontakten. Men fat i en polsøger og se hvilke der er spænding på. Først finder du den farve der ikke har strøm på uanset om du tænder eller slukker på kontakten. Så har du din neutrale ledning. Så tænder du på kontakten og ser hvilke ledninger som der er strøm på. Sluk på kontakten og se hvilken ledning som nu er uden strøm og du har den ledning som tænder og slukker din lampe.

Er en billig skruetrækker med polsøger fin nok? Kan se de nærmest forære dem væk rundt omkring.

Og mener du to steder man kan slukke og tænde? Det er der i hvert fald ikke.
0
...
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Pax Romana » 2. jul 2018, 07:30

LadyFox skrev:Er en billig skruetrækker med polsøger fin nok? Kan se de nærmest forære dem væk rundt omkring.

Og mener du to steder man kan slukke og tænde? Det er der i hvert fald ikke.
Som elektriker vil man bruge målepinde med spænding indikator.
Men til det du skal måle, er en billig skruetrækker med indbygget polsøger helt fint.
Den er ikke 100 % sikker, så prøv altid at vippe lidt rundt i skruen på samlemuffen hvis den ikke lyser.

Hvis der ikke er to steder du kan tænde og slukke, har du ikke korrespondance og så bør det være lige til.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Bolig"