Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 2. jul 2018, 07:35

Pax Romana skrev:
LadyFox skrev:Er en billig skruetrækker med polsøger fin nok? Kan se de nærmest forære dem væk rundt omkring.

Og mener du to steder man kan slukke og tænde? Det er der i hvert fald ikke.
Som elektriker vil man bruge målepinde med spænding indikator.
Men til det du skal måle, er en billig skruetrækker med indbygget polsøger helt fint.
Den er ikke 100 % sikker, så prøv altid at vippe lidt rundt i skruen på samlemuffen hvis den ikke lyser.

Hvis der ikke er to steder du kan tænde og slukke, har du ikke korrespondance og så bør det være lige til.

Fedt. Tak for hjælpen :)
0
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Sangius » 2. jul 2018, 07:49

Hun kan jo umuligt få stød så længe hun slukker strømmen når hun roder deroppe.

Hvis lampen er sat forkert i når hun tænder, så springer der vel bare en sikring.

Man behøver vel heller ikke gøre det mere farligt end det er, eller hvad? :gruble:

Undgå at afisolere ledningerne så meget at kobbertråden fra de to forskellige farver rører hinanden - det slår gnister. Og springer en sikring mere. :D
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 2. jul 2018, 08:05

Sangius skrev:Hun kan jo umuligt få stød så længe hun slukker strømmen når hun roder deroppe.

Hvis lampen er sat forkert i når hun tænder, så springer der vel bare en sikring.

Man behøver vel heller ikke gøre det mere farligt end det er, eller hvad? :gruble:

Undgå at afisolere ledningerne så meget at kobbertråden fra de to forskellige farver rører hinanden - det slår gnister. Og springer en sikring mere. :D

Jeg tænker også at der må være grænser for hvor farligt det kan være... Altså, det er jo lovligt at sætte lamper op selv, og det er vel også meningen at man selv skulle kunne overskue det hvis man lige gider at sætte sig ind i det.
2
...
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Sof » 2. jul 2018, 08:19

I vores gamle lejlighed, ca. på alder med din, fik min kæreste stød, han troede der var slukket for strømmen. Han skulle lige en tur på hospitalet og have tjekket hjertet, bare for at være sikker på at der ikke var noget. Han havde sat lamper op før og også siden, uden noget.

Udfra det vi har gået og lavet siden, så synes jeg det ligner du har fået nogle gode råd her. Vi har også bare købt en skruetrækker med polsøger, tror i Harald Nyborg og den har været helt fin til vores niveau af elektrikerarbejde. De elektrikere vi har haft ude, har haft en timepris på 400 plus alt muligt, det virker til at være rimelig standard, så hvis du ender med den løsning, så er det nok hvad du skal forvente. Tænker dog at du nok kan finde ud af det selv :)
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Pax Romana » 2. jul 2018, 08:20

Sangius skrev:Hun kan jo umuligt få stød så længe hun slukker strømmen når hun roder deroppe.
Hvis man tager hovedafbryderen, så nej.

Sangius skrev:Hvis lampen er sat forkert i når hun tænder, så springer der vel bare en sikring.
Normalt ja.

Sangius skrev:Man behøver vel heller ikke gøre det mere farligt end det er, eller hvad? :gruble:
Det kan potentielt være farligt. Gør det med respekt.

Sangius skrev:Undgå at afisolere ledningerne så meget at kobbertråden fra de to forskellige farver rører hinanden - det slår gnister. Og springer en sikring mere. :D
Atid sørge for at ledninger ikke er blottet.
Senest rettet af Pax Romana 2. jul 2018, 08:23, rettet i alt 1 gang.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Pax Romana » 2. jul 2018, 08:22

vulpesVelox skrev:^ er dette også din holdning, hvis vi forestiller os at ledningsdimensionen er een kvadrat? Stofisoleret ledning i tjærebånd?

Nej, det tænkte jeg nemlig nok.
Det er det så ikke.
Mon ikke Lady er intelligent nok til at sige fra hvis hun ikke magter det.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Sangius » 2. jul 2018, 08:39

vulpesVelox skrev:^ er dette også din holdning, hvis vi forestiller os at ledningsdimensionen er een kvadrat? Stofisoleret ledning i tjærebånd?

Nej, det tænkte jeg nemlig nok.


Flotte ord.

Er der nogen af se ord der kan give stød, hvis man slukker for strømmen? :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 2. jul 2018, 08:49

Sof skrev:I vores gamle lejlighed, ca. på alder med din, fik min kæreste stød, han troede der var slukket for strømmen. Han skulle lige en tur på hospitalet og have tjekket hjertet, bare for at være sikker på at der ikke var noget. Han havde sat lamper op før og også siden, uden noget.

Udfra det vi har gået og lavet siden, så synes jeg det ligner du har fået nogle gode råd her. Vi har også bare købt en skruetrækker med polsøger, tror i Harald Nyborg og den har været helt fin til vores niveau af elektrikerarbejde. De elektrikere vi har haft ude, har haft en timepris på 400 plus alt muligt, det virker til at være rimelig standard, så hvis du ender med den løsning, så er det nok hvad du skal forvente. Tænker dog at du nok kan finde ud af det selv :)

Jeg tænker også at det nok skal lykkes for mig. Jeg er ikke interesseret i at bruge flere penge på at få denne lampe op.

Jeg har dog respekt for strøm, og er ikke interesseret i at hverken få stød, eller fucke et eller andet up, det er jo derfor jeg søger råd her, Googler, kigger på Youtube for at finde ud af hvor besværligt det egentlig er at gøre selv, og være sikker på jeg har forstået tingene rigtigt, især på de ord som jeg ikke lige kender på forhånd.
Jeg vil jo gerne løse mit problem, ikke skabe flere og jeg ville da opgive hvis jeg ikke føler at jeg kan magte opgaven.
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 2. jul 2018, 08:50

Pax Romana skrev:
vulpesVelox skrev:^ er dette også din holdning, hvis vi forestiller os at ledningsdimensionen er een kvadrat? Stofisoleret ledning i tjærebånd?

Nej, det tænkte jeg nemlig nok.
Det er det så ikke.
Mon ikke Lady er intelligent nok til at sige fra hvis hun ikke magter det.

Det har du ret i. Den lampe skal ikke op for hver en pris.
0
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Sangius » 2. jul 2018, 09:13

vulpesVelox skrev:
Sangius skrev:
vulpesVelox skrev:^ er dette også din holdning, hvis vi forestiller os at ledningsdimensionen er een kvadrat? Stofisoleret ledning i tjærebånd?

Nej, det tænkte jeg nemlig nok.


Flotte ord.

Er der nogen af se ord der kan give stød, hvis man slukker for strømmen? :D

Jeg forstår ikke formuleringen, umiddelbart, men jeg forestiller mig, at du forsøger at give udtryk for, at man bare kan slå relæet fra. Og det er jo sådan set rigtig nok.

Det, vi intet ved om, er fortidens synder. - Har nogen lavet klamp et andet sted i netværket, og hvorledes bliver korrespondancen mellem det ene stykke klamp og det andet?

Hvis ordene er for flotte til dig, så understreger det vel også et eller andet om din reelle baggrundsviden på området, but that's none of my business. *zips Lipton tea*

Endeligt: Man må gøre som man vil. Jeg ville egentlig bare indskyde et "pas godt på dig selv", knap så meget bide skeer med gør-det-selv-mennesker.


Men så kan man jo aldrig sætte en lampe op selv, hvis man skal tage forbehold for fejl lavet før i tiden. Så må du jo nærmest have en elektriker ud for alt el - og det løber da hurtig op.

Jeg ved ikke en bjælle om elektricitet, men sætter nu altså stadig selv mine lamper op, og følger de sikkerhedsregler der er, så jeg sikrer mig at jeg ikke giver mig selv stød eller futter hytten af.

Om jeg så sikrer mig det med de sikkerhedsregler ved jeg ikke - men hvis altnernativet er at få en elektriker ud til hver lampeudtag... ja, så må det altså være en risiko jeg løber i al stilhed.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Pax Romana » 2. jul 2018, 09:22

Sangius skrev:
Men så kan man jo aldrig sætte en lampe op selv, hvis man skal tage forbehold for fejl lavet før i tiden. Så må du jo nærmest have en elektriker ud for alt el - og det løber da hurtig op.

Jeg ved ikke en bjælle om elektricitet, men sætter nu altså stadig selv mine lamper op, og følger de sikkerhedsregler der er, så jeg sikrer mig at jeg ikke giver mig selv stød eller futter hytten af.

Om jeg så sikrer mig det med de sikkerhedsregler ved jeg ikke - men hvis altnernativet er at få en elektriker ud til hver lampeudtag... ja, så må det altså være en risiko jeg løber i al stilhed.
Og det kan langt de fleste mennesker også godt selv.
Det er altså ikke raketvidenskab.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Sangius » 2. jul 2018, 09:26

vulpesVelox skrev:
Sangius skrev:
vulpesVelox skrev:
Sangius skrev:
vulpesVelox skrev:^ er dette også din holdning, hvis vi forestiller os at ledningsdimensionen er een kvadrat? Stofisoleret ledning i tjærebånd?

Nej, det tænkte jeg nemlig nok.


Flotte ord.

Er der nogen af se ord der kan give stød, hvis man slukker for strømmen? :D

Jeg forstår ikke formuleringen, umiddelbart, men jeg forestiller mig, at du forsøger at give udtryk for, at man bare kan slå relæet fra. Og det er jo sådan set rigtig nok.

Det, vi intet ved om, er fortidens synder. - Har nogen lavet klamp et andet sted i netværket, og hvorledes bliver korrespondancen mellem det ene stykke klamp og det andet?

Hvis ordene er for flotte til dig, så understreger det vel også et eller andet om din reelle baggrundsviden på området, but that's none of my business. *zips Lipton tea*

Endeligt: Man må gøre som man vil. Jeg ville egentlig bare indskyde et "pas godt på dig selv", knap så meget bide skeer med gør-det-selv-mennesker.


Men så kan man jo aldrig sætte en lampe op selv, hvis man skal tage forbehold for fejl lavet før i tiden. Så må du jo nærmest have en elektriker ud for alt el - og det løber da hurtig op.

Jeg ved ikke en bjælle om elektricitet, men sætter nu altså stadig selv mine lamper op, og følger de sikkerhedsregler der er, så jeg sikrer mig at jeg ikke giver mig selv stød eller futter hytten af.

Om jeg så sikrer mig det med de sikkerhedsregler ved jeg ikke - men hvis altnernativet er at få en elektriker ud til hver lampeudtag... ja, så må det altså være en risiko jeg løber i al stilhed.

Og når sinusrytmen efterfølgende bliver ustabil i samfulde syv år, så tænker du: "Det var penge lige med i foret dér! Dem kan jeg bruge på damefrisør!"


Jeg klipper mit hår selv.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Pax Romana » 2. jul 2018, 09:33

vulpesVelox skrev:Og når sinusrytmen efterfølgende bliver ustabil i samfulde syv år, så tænker du: "Det var penge lige med i foret dér! Dem kan jeg bruge på damefrisør!"
Det lyder som om du har ondt et vist sted.
Du kunne jo så fortælle os om din el-baggrund.
Uanset hvad man roder med, kan man jo altid sige såfremt og i fald.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Sangius » 2. jul 2018, 09:33

Vulpes - anbefaler du virkelig alle uden viden inde for el at få en elektriker ud til at sætte en lampe op? :gruble:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Pax Romana » 2. jul 2018, 10:02

vulpesVelox skrev::pompom:
Pax Romana skrev:
vulpesVelox skrev:Og når sinusrytmen efterfølgende bliver ustabil i samfulde syv år, så tænker du: "Det var penge lige med i foret dér! Dem kan jeg bruge på damefrisør!"
Det lyder som om du har ondt et vist sted.
Du kunne jo så fortælle os om din el-baggrund.
Uanset hvad man roder med, kan man jo altid sige såfremt og i fald.

Ja, egentlig startede det som et venligt råd, men så dukkede I jo op og såede tvivl om intentionen, og nu er det så noget, I åbenbart skal have forklaret. Jeg har reelt hverken tiden, motivationen eller de relevante farvekridt til at forklare min hensigt udover dette.

Min elektriker-baggrund er forsvindende lille. Deri - altså i erkendelsen af, at en fagmand gennemgår en række moduler, der har med faget at gøre, som jeg intet aner om - ligger forskellen på os nok.

Hvis det fløj helt hen over hovedet på dig, stillede jeg et simpelt regnestykke op: Hvor mange frisøraftaler koster det at få ordnet sit udtag én gang for alle..? Vi kan også regne den i fadøl; der går ca 10 fadøl på een time i selskab med en elektriker. - Det kan faktisk betale sig, synes jeg.
Det var dig selv som bragte ledingsdimensioner og sinusrytme på banen, så naturligvis stiller jeg spørgsmål. Fint nok at du ikke har den store viden om el. Der er så ingen grund til at fare så meget op.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Bolig"