Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf musling » 28. jun 2018, 18:40

Nu, hvor det efterhånden er muligt at få en robotplæneklipper til omkring 5.000 kr overvejer vi at investere i en - men er de billige gode nok?

Vi har lidt kig på den fra Vorx, som fås flere steder. Den lyder umiddelbart til at kunne blive en god ven, men er den for billig til at kunne gøre arbejdet ordentligt?

Vi har plæne på 3 sider af huset, hvoraf der foran er en gangsti, som den skal passere, for at få det sidste stykke plæne med. Jeg har ladet mig fortælle, at det sagtens kan lade sig gøre, hvis gangsti og plæne nogenlunde er I samme niveau. Passer det?
Kan robotten gøre arbejdet godt nok og pænt nok, når den skal zigzagge rundt om et hus, på arealer, der er ned til 1 meter brede?

Den primære årsag til at vi ønsker os en robot er, at vi har den værste plæne mht ukrudt og især mos. Vores ene nabo har fået en voldsomt flot plæne efter de har fået en robot. Vi har dog ikke spurgt dem, om de har gjort yderligere, men hvad er jeres erfaringer. Kan en konstant og regelmæssig nedklipning dræbe mos og ukrudt?

Vi er godt klar over, at vi fortsat skal ud med kanttrimmeren og rette til - men det skal vi jo uanset hvad.

Hvad er jeres kommentarer, anbefalinger og eventuelle kendskab til de billige robotter?
Og kan vi godt selv 'installere'/nedlægge stopledning, eller skal vi betale os fra den del?
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf Tobywan » 28. jun 2018, 18:50

Hold dig fra de helt billige.

Robotten i sig selv giver ikke en sundere plæne, men da den klipper oftere end man typisk selv gør, vil plænen gøde sig selv, og græsset vil aldrig blive så langt, at det bliver skadet af at blive klippet for meget ned, hvis I lader det gro i længere perioder.

En sund og tæt plæne er i sig selv mindre sårbar overfor ukrudt og mos. Bioklip 2 gange om ugen med en almindelig klipper vil give samme resultat.

Uanset hvad, så slipper I ikke for at skulle over med plænelufter, topdressing og eftersåling løbende, hvis I vil have en flot plæne.

I kan sagtens selv installere ledningen. Det er ikker svært.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf Zonta » 28. jun 2018, 20:48

Vi har en Gardena R38Li - jeg tror dog den model er udgået nu. Vores græsplæne er vel 5-600 kvm og den gør jobbet så godt. Vi er lykkelige for den!

Der er lidt arbejde med at sætte den op i forhold til at grave kabel ned (klart at foretrække fremfor at sætte det fast med "pløkker" i græsplænen) og så skal der holdes øje i starten for at tjekke om den får kørt op på eller ind i noget som den ikke skal - en lille kant, en busk, en blomst, sådan noget. Det er ikke svært, det tager bare tid.
Det er andet år vi kører med den - jeg synes plænen bliver fin, men man undgår ikke mos og ukrudt. Altså jo kortere græsset er, jo sværere er det jo for mos at gro, fordi det får det mere sol, og man undgår at have det der vildnis-look fordi der liiiige gik 10-12 dage mellem at man fik det slået. Allerede dér har man jo en pænere plæne.

Vi har i øvrigt en havegang (fliser) som den kører fint henover og vi har også have på 3 sider af huset. I forhold til hvor smalle passager den kan køre i, så tror jeg ikke umiddelbart, at vores model vil have noget problem med det. Du kan evt. gå på Gardenas hjemmeside og finde de forskellige brugsanvisninger til de modeller du tænker kunne være aktuelle for jer. Der står i hvert fald noget om hvordan man kan gøre det. Det vigtigste er, at der er god plads omkring ladestationen. Og når først den kører mange gange om ugen og har fået en uges tid til at komme rundt over det hele, så holder den græsset fint jævnt og lige. Og så er der jo lige kanterne, som du selv skriver. De skal tages manuelt.

Jeg ville holde mig fra de billige modeller - ligesom jeg gør når det kommer til støvsugere, blendere og andet i den dur. Fordi de simpelthen ikke er gode nok. Jeg synes i hvert fald oftest, at pris og kvalitet hænger sammen.
0
J, juli 2018.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf JoyNips » 29. jun 2018, 08:37

Mine svigerforældre har en der kører ca konstant. De har også en pænt stor græsplæne. Deres plæne er simpelthen blevet så pæn.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf thomassneum » 29. jun 2018, 10:14

Her er min test af robotten. :)

Her er et billede af haven 2017.
Jeg holder dog græsset noget kortere i dag. :)

Haven 2017.jpg


Test robotgræsklipper
12-04-2018 12:00
I have xx testes p.t. en robotgræsklipper.
Resultatet og erfaringer vil blive postet her i denne blog.

Maskinen er:
WORX LANDROID M II 500
Den kan købes i Silvan og koster p.t. 5.000,00 kr.
LINK: Til SILVAN

(Man skal dog regne med at skulle købe ekstra kabel og pløkker - et godt råd jeg allerede kan poste, er at købe Silvans eget 1,5" ledning, frem for WORX egen kabel. Det er langt billigere og kablet behøber ikke være noget specielt, alt ledning vil kunne bruges.)

Mht. sikkerhed, så er maskinen udstyret med en PIN kode, så det kun er ejer som kan betjene den.

For nu kan I nyde et lille klip af den her.



UPDATE

Har nu haft robotgræsklipperen igennem 2 sæsoner, så nu er det tid at gøre status.

Kort:

Kan den anbefales?
- Ja.

Hvad skal man købe ekstra?
- Køb lampeledning på rulle. (I stedet for den medfølgende kantledning=
- Ekstra knivblade. (Skal skiftes hver, eller hver 2. år.)

Driftssikker?
- Robotten har været to gange på værksted med censorproblemer.
- Har oplevet at skulle hente den manuelt, efter den er kørt fast. (kan dog undgås ved korrekt installation)

Klipper den godt?
- Hvad er godt? Den kan klippe i 5 forskellige niveauer og det er min erfaring at den kommer godt rundt i kanter osv. Du får dog ikke de berømte græsstriber som når du selv har slået græsset. Men kan du leve med det, så gør robotten et godt stykke arbejde. Den kantklipper også hvis du ønsker det.

Er den let at finde ud af?
- Ja – men alt er jo relativ. Det er en simpel menu hvor du indstiller sprog, klippefunktion (kantklip eller ej), klippe dage og tidsrum, sprog osv.
Har du svært ved mobiltelefoner, så skal du nok have hjælp her, men ellers så bør det ikke volde dig problemer.

God Service/support?
- Fejl og mangler bliver udbedret uden betaling og købskvittering. Du kan registrere den på deres hjemmeside, så er der en udvidet garanti på produktet. Du skal dog selv indleverer den ved forhandler.

Tyverisikret?
- Du indsætter en SIM kode som skal indtastes for at aktiverer den. Jeg vil mene at man kan omgås den sikring, ved at fabriksindstille den, men har du registret din robot så kan den bla. ikke indleveres til rep. hvis den er stjålet. Det er ok sikkerhed nok for mig. Men alle kan reelt løbe med den.

PLUS:
PRIS
Den er billig, men ikke for billig. Man føler at der er kvalitet i produktet.

GOD SERVICE
Jeg har oplevet at en frontcensor er gået 2 gange. Det håber jeg bare er uheldigt, da der ikke har været andre problemer. Men begge gange er problemet løst uden spørgsmål.

INTELLIGENT
Robotten køre selv i lader når den skal oplades, og når det er dårligt vejr. Så reelt behøver du ikke bekymre dig om den.

TID
Du kan nu bekymre dig om andre ting i haven. Tiden du spare på græsklipning er mærkbar.

MINUS:

WIFI
Den kan ikke betjenes fra din mobil. Det kan de lidt dyrere modeller, og det tror jeg vil være endnu smartere. Denne model kan kun betjenes igennem det indbyggede display.

NATTEKØRSEL
Det kan være tillokkende at sætte den til at klippe om natten, så vil man altid stå op til en nyklippet græsplæne. Men den kan desværre ikke registrerer dyr. Specielt pindsvin er specielt udsatte dyr om natten. Pindsvinet vil forsvare sig ved at krybe sammen, men desværre vil robotten ikke stoppe og kan køre pindsvinet over. Det er et godt råd, kun at køre robotten når den er under opsyn, eller min. i dagslys.

LANGT GRÆS
Robotten klipper egentligt fint lang græs, men er det vådt, så har den en tendens til at bukke græsset, frem for at klippe det.

GRÆS3.jpg
GRÆS2.jpg
GRÆS1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf musling » 30. jun 2018, 15:06

Tusind tak for jeres kommentar - og ikke mindst for anmeldelsen. Jeg vil overlade nørderiet til Hr M, det er vist hans domæne, men det er altid godt at få et par tips og gode råd med på vejen. Jeg tror vi skal ud og sondere terrænet lidt - især efter jeg i går opdagede, at vores anden nabo nu også har robot. :lol2:
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf Mani » 30. jun 2018, 17:49

Hvilken der er bedst afhænger bl.a. af havestørrelse og hældning på plænen. Vi har hjulpet med installation af robotplæneklippere hos adskillige familiemedlemmer gennem årene og har også selv. Lad IKKE butikkerne lokke dig til at vælge en variant, men tjek test og vælg den type, der i troværdige test passer bedst til jeres forhold! Ellers risikerer I at få noget bras er vores erfaring.

Vores egen kører på 9. år - og er i den grad pengene værd.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf thomassneum » 10. jul 2018, 12:07

Mani skrev:Hvilken der er bedst afhænger bl.a. af havestørrelse og hældning på plænen. Vi har hjulpet med installation af robotplæneklippere hos adskillige familiemedlemmer gennem årene og har også selv. Lad IKKE butikkerne lokke dig til at vælge en variant, men tjek test og vælg den type, der i troværdige test passer bedst til jeres forhold! Ellers risikerer I at få noget bras er vores erfaring.

Vores egen kører på 9. år - og er i den grad pengene værd.


Hvilken en har I valgt?
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf Mani » 10. jul 2018, 16:58

thomassneum skrev:
Mani skrev:Hvilken der er bedst afhænger bl.a. af havestørrelse og hældning på plænen. Vi har hjulpet med installation af robotplæneklippere hos adskillige familiemedlemmer gennem årene og har også selv. Lad IKKE butikkerne lokke dig til at vælge en variant, men tjek test og vælg den type, der i troværdige test passer bedst til jeres forhold! Ellers risikerer I at få noget bras er vores erfaring.

Vores egen kører på 9. år - og er i den grad pengene værd.


Hvilken en har I valgt?

Vi har en gammel Husqvarna model. Hos min bedstemor har vi her i foråret installeret en Worx, der vandt bedst i test.
Mine svigerforældre har vi installeret en Husqvarna, som kunne klare stigningen på deres plæne og min far en Robomow.
Alle fungerer foreløbig uden problemer, men min mormor fik oprindeligt en anden sat op af en havemand, som gik i stå hele tiden og ved nærlæsning fik superdårlige anmeldelser - og mine svigerforældre fik et “godt tilbud” på en, der slet ikke kunne klare hældningen i deres have
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf thomassneum » 11. jul 2018, 10:28

Mani skrev:Vi har en gammel Husqvarna model. Hos min bedstemor har vi her i foråret installeret en Worx, der vandt bedst i test.
Mine svigerforældre har vi installeret en Husqvarna, som kunne klare stigningen på deres plæne og min far en Robomow.
Alle fungerer foreløbig uden problemer, men min mormor fik oprindeligt en anden sat op af en havemand, som gik i stå hele tiden og ved nærlæsning fik superdårlige anmeldelser - og mine svigerforældre fik et “godt tilbud” på en, der slet ikke kunne klare hældningen i deres have


:gogo:
Har læst meget godt om Husqvarna også.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf musling » 17. jul 2018, 22:38

Uden at have studeret alle mærker og modeller har jeg undersøgt lidt om Gardena og er blevet lidt lun på R50li, som umiddelbart passer godt til vores plæne og behov.

Er der nogen, der har noget godt/skidt at sige om den?

Jeg kan se, at den har fået flere eksperters anbefalinger - men man kan jo betale 'eksperterne' til at sige meget. Så vil hellere høre jeres ord :D
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf Zombie » 19. jul 2018, 20:27

Tjek plænen inden brug og lad den aldrig køre den aften eller om natten.

Den lemlæster mindre dyr nemlig (eller kan gøre det). Og jeg ville heller ikke bruge den, hvis jeg havde fuglebad i jordhøjde som i denne hede kan tiltrække pindsvin også om dagen.

(Gælder alle modeller)
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Robotplæneklipper - del jeres erfaringer

Indlægaf LaMariposa » 20. jul 2018, 13:49

musling skrev:Uden at have studeret alle mærker og modeller har jeg undersøgt lidt om Gardena og er blevet lidt lun på R50li, som umiddelbart passer godt til vores plæne og behov.

Er der nogen, der har noget godt/skidt at sige om den?

Jeg kan se, at den har fået flere eksperters anbefalinger - men man kan jo betale 'eksperterne' til at sige meget. Så vil hellere høre jeres ord :D


Vi har en Gardena (kan dog desværre ikke finde modelnavnet - men i min søgen efter modelnavnet fandt jeg ud af, at der står Husqvarna på den, så der er nok noget samarbejde der). Vi er rigtig glade for den, den siger næsten ingenting, og den kan times til at køre på bestemte tidspunkter, så den ikke kører om aftenen/natten.
0
:lun: Be brave

Tilbage til "Bolig"