Udjævning af overfladestruktur i OSB-plader?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Udjævning af overfladestruktur i OSB-plader?

Indlægaf LaScrooge » 21. maj 2018, 10:51

Jeg har købt OSB-plader til brug for en reol og har rester til overs jeg har fået skåret så de passer til udvidelse af mine vindueskarme.
Men. De har jo den fine flisstruktur og mine vindueskarme er glatte og sådan vil jeg helst have dem.

Jeg har læst lidt på nettet uden held. Skal det grundes med almindelig trægrunder og derefter slibes og malede på almindelig vis, mon? Eller skal der andet til?

OSB-plader består af træ der er presset sammen vha lim og voks, og vandbaseret maling kan opløse limen, mens oliebaseret maling kan opløse voksen... påstår folk.

Er der nogen der ved noget om det?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Udjævning af overfladestruktur i OSB-plader?

Indlægaf paint » 21. maj 2018, 11:13

LaScrooge skrev:Jeg har købt OSB-plader til brug for en reol og har rester til overs jeg har fået skåret så de passer til udvidelse af mine vindueskarme.
Men. De har jo den fine flisstruktur og mine vindueskarme er glatte og sådan vil jeg helst have dem.

Jeg har læst lidt på nettet uden held. Skal det grundes med almindelig trægrunder og derefter slibes og malede på almindelig vis, mon? Eller skal der andet til?

OSB-plader består af træ der er presset sammen vha lim og voks, og vandbaseret maling kan opløse limen, mens oliebaseret maling kan opløse voksen... påstår folk.

Er der nogen der ved noget om det?


Det bedste resultat får man hvis man bruger en 'spærrende' grunder, så trænger diverse stoffer ikke op og blander sig med malingen. Efter grundingen, sliber man og bruger en vandbaseret træmaling (evt. giver man det en gang spærregrunder mere). Det har jeg selv gjort og det har været uproblematisk.

Jeg har hørt at nogle vasker pladen grundigt inden maling. Jeg tørrede bare mine af med en våd klud
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Udjævning af overfladestruktur i OSB-plader?

Indlægaf paint » 21. maj 2018, 11:31

Hvis pladerne er meget grove i strukturen, ville jeg personligt nok give dem en tur med en excentersliber eller rystepudser, før jeg spærregrundede. Brug en støvmaske ved slibning, der er lim og andre grimme ting i slibestøvet.

https://www.harald-nyborg.dk/22240/slibemaskiner
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Udjævning af overfladestruktur i OSB-plader?

Indlægaf LaScrooge » 21. maj 2018, 14:51

paint skrev:Hvis pladerne er meget grove i strukturen, ville jeg personligt nok give dem en tur med en excentersliber eller rystepudser, før jeg spærregrundede. Brug en støvmaske ved slibning, der er lim og andre grimme ting i slibestøvet.

https://www.harald-nyborg.dk/22240/slibemaskiner


Og det gør ikke bare overfladen mere ru at slibe den inden behandling?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Udjævning af overfladestruktur i OSB-plader?

Indlægaf paint » 21. maj 2018, 16:55

LaScrooge skrev:
paint skrev:Hvis pladerne er meget grove i strukturen, ville jeg personligt nok give dem en tur med en excentersliber eller rystepudser, før jeg spærregrundede. Brug en støvmaske ved slibning, der er lim og andre grimme ting i slibestøvet.

https://www.harald-nyborg.dk/22240/slibemaskiner


Og det gør ikke bare overfladen mere ru at slibe den inden behandling?


Det er muligt at der er forskel på grovheden i strukturen på disse plader. Dem jeg brugte (for 5-6 år siden) var ret 'fine' i det. De fik en gang med en rystepudser med meget finkornet sandpapir. Jeg havde ikke problemer med det det.

En MDF-plade, havde nok været mere velegnet til det formål du skal bruge dem til. Men nu har du jo de andre. Måske ville det være en ide at spørge i Silvan eller lignende sted, om lige netop den type plader som du har købt - bare for at være på sen sikre side :)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Bolig"