Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf LaScrooge » 28. maj 2018, 14:03

Mahdor skrev:
LaScrooge skrev:
Mahdor skrev:Nu er det godt nok længe siden jeg sidst har malet med andet end hvid, men førhen kunne man da købe sådan en lille bøtte med den valgte farve for at se om farven passede. Er forhandlerne stoppet med det?


Det kaldes en farveprøve og det findes stadig. Det ændrer dog ikke på den markante forskel på farvegengivelsen og -beskrivelsen i Jotuns trykte kataloger og på forhandlersider og hvordan den tager sig ud på væggen.


Nej det gør det ikke og jeg håber da, at Jotun tager malingen tilbage når forskellen er så stor - der må jo være sket en fejl et sted.

Og så be dem om en gratis farveprøve hvis/når du henvender dig, så du ikke ender med endnu en maling der ikke lever op til billede og beskrivelse.

Selvom det slet ikke var den farve du gik efter og at den er for mørk, så er den rigtig flot og passer vildt godt til murstensvæggen :love:

Beholder du egentlig murstensvæggen som den er eller skal den spartles og males?


Jeg beholder den og mørtler den rigtigt op på et tidspunkt, regner jeg med. Jeg kan nemlig også godt lide at den er rå.:lun:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf LaScrooge » 28. maj 2018, 14:51

Maanii skrev:
LaScrooge skrev:
Pandesteg skrev:Jeg har altid lært, at man ikke kan regne med den farve, man ser på computerskærmen/mobilen, fordi den kan være påvirket af skærmindstilling/opløsning osv. :gruble:


Farvegengivelsen kan variere på skærme, men i trykte kataloger skal den være farveægte. Det sikres af den grafiske designer der opsætter kataloget til tryk. Så selvom jeg har set farven på skærme, bør den ikke variere fra hvordan den fremstår i det trykte katalog og det gør dem i dén grad.


Der vil vel stadig være afvigelser alene udfra at maling er defineret i NCS eller RAL og kataloget trykkes i CMYK, og hertil det udsving der er i trykprosessen (vel en 2-3% ved godt Offset?), substratets farve, at kataloget kan være falmet, påvirkning fra lyskilder og en millliard andre faktorer det kan spille ind.

Jeg arbejder ikke lige specifikt med maling og kataloger — Men jeg kvalitetssikre tryksager, og farvegengivelse er bare en motherfucker.


Bestemt. Men ikke i en sådan grad at det er to forskellige farver.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf LaScrooge » 28. maj 2018, 15:16

Maanii skrev:
LaScrooge skrev:
Maanii skrev:
LaScrooge skrev:
Pandesteg skrev:Jeg har altid lært, at man ikke kan regne med den farve, man ser på computerskærmen/mobilen, fordi den kan være påvirket af skærmindstilling/opløsning osv. :gruble:


Farvegengivelsen kan variere på skærme, men i trykte kataloger skal den være farveægte. Det sikres af den grafiske designer der opsætter kataloget til tryk. Så selvom jeg har set farven på skærme, bør den ikke variere fra hvordan den fremstår i det trykte katalog og det gør dem i dén grad.


Der vil vel stadig være afvigelser alene udfra at maling er defineret i NCS eller RAL og kataloget trykkes i CMYK, og hertil det udsving der er i trykprosessen (vel en 2-3% ved godt Offset?), substratets farve, at kataloget kan være falmet, påvirkning fra lyskilder og en millliard andre faktorer det kan spille ind.

Jeg arbejder ikke lige specifikt med maling og kataloger — Men jeg kvalitetssikre tryksager, og farvegengivelse er bare en motherfucker.


Bestemt. Men ikke i en sådan grad at det er to forskellige farver.


Jeg ved ikke hvor meget de gør ud af farvestyrringen, men jeg kan forestille mig at det ikke er ret meget. Jeg tænker den største indsats ligger i at “det skal se fedt ud”.

Med meget lidt justering i billedbehandlingen kan jeg sagtens få billedet til at matche katalogbilledet.


De bør gøre meget ud af det. Det skal give et retvisende billede af hvordan rummet ser ud efterfølgende. Hvis ikke, kan man jo købe sig fattig i farveprøver,mens man reelt famler i blinde, fordi man ikke kan stole på farverepræsenrationen i kataloget.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf billiebean » 28. maj 2018, 17:00

I både dit og Pockets tilfælde er den virkelige farve langt mørkere end vist i kataloget. Måske kan det betale sig at gå efter en lidt for lys farve i kataloget næste gang? Og så få en farveprøve!
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf LaScrooge » 29. maj 2018, 04:01

Maanii skrev:Har I holdt farven på mod de der små farvekort i forretningen? De burde være mere retvisende end redigerede billeder.


Der var ikke farvekort på den blanding i forretningen, så nej :)
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf LaScrooge » 29. maj 2018, 04:06

billiebean skrev:I både dit og Pockets tilfælde er den virkelige farve langt mørkere end vist i kataloget. Måske kan det betale sig at gå efter en lidt for lys farve i kataloget næste gang? Og så få en farveprøve!


Både meget mørkere og mere rødbrun. I Pockets tilfælde er den virkelige farve langt mere ovre i terracotta end den gammelrosa den giver indtryk af på billedet i kataloget.
Jeg skal bestemt ikke have en farve mere uden farveprøve, men samtidig synes jeg også at den virkelige farve er så langt fra kataloget, at jeg ikke rigtig ville abe hvad jeg skulle gå efter for at ramme det jeg ønsker. En farveprøve fra Jotun koster 70 kr. Det kan blive temmelig dyrt, når man ikke kan stole på kataloget.
0
And we both know: I will be delicious
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf Hewlett » 29. maj 2018, 07:26

Jeg ved godt du ikke kan bruge det til noget, men jeg synes den står vanvittigt flot til murstensvæggen og den grønne plante :love2: Og farven ville helt sikkert vækkes mere "til live" med helt hvidt loft og dørkarme.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jun 2018, 17:13

Hvordan går projektet?
0

Tilbage til "Bolig"