Hvordan fjerner man et bed?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Hvordan fjerner man et bed?

Indlægaf Sangius » 15. apr 2018, 17:13

For enden af vores lille 80 m2 have, er et bed. Det er vel ca 2x6 meter. Der står alverdens små planter og små buske, og en enkelt stor Jasminbusk.

Jeg har absolut ikke grønne fingre, og med fuldtidsjob og et lille barn, og en mere på vej, får jeg ikke foreløbig tid til at få det.

Så beslutningen er at bedet skal dø, så der kan stå et legehus, nogle stubbe til at balancere på og hvis jeg kan skaffe det, et trædyr af en art. Så en lille legeplads ♡

Men hvordan? Kan jeg selv gøre det? Er det dyrt at få andre til det? Alt skal ryddes dernede. Og hvad med rødderne? Hvis vi skal grave bedet helt op, skal vi så have nyt jord? Eller kan vi bare klippe det hele ned, og håbe på det dør?
Ville egentlig bare have trampet jord/græs som underlag dernede, da jeg tænker at grus/sand bliver en stor kattebakke. Træflis har jeg hørt der kan gå skimmel i.

Hvordan ville I gribe det an?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Hvordan fjerner man et bed?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. apr 2018, 19:38

Du annoncerer i en lokal gruppe på facebook, eller havegruppe, med billede af bedet og beskrivelse af de planter du kender, og skriver at folk er velkommen i næste weekend, til at afhente planter, mod at de selv graver dem op.

Og vupti så er det meste og hårde arbejde gjort for dig :D

Når planterne er fjernet, ville jeg hvis nødvendigt få smidt et lag frisk jord på. afgrænse legeområdet med et langt lavt hegn, eller f.x. træstubbe eller store sten. Legeområdet ville jeg nok vælge græs, eller bark. Jeg har ikke sat mig så meget ind i det med bark og svampesporer, men siden man tillader det på f.x. børnehave legepladser kan det ikke være et kæmpe stort problem.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Hvordan fjerner man et bed?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. apr 2018, 19:47

Mistermor skrev:Jeg har dårlige erfaringer med flis. På min gamle arbejdsplads døjede vi meget med svampe, som vi måtte gå og tjekke. Flis er heller ikke vedligeholdelsesfrit - kun i starten. Noget flis kan også holde sig vådt længe, så ungerne bliver våde, når de sætter sig i det.


Ok - jeg har ikke den store erfaring med det :) kun i hønsegården :-P

Jeg ville øvrigt som du sige sandkasse, absolut det mest brugte herhjemme, dertil have skræmslet - trampolinen :D - hvis man vælger en model der står tæt på jord, og graver ud er den dog ikke så frygtelig igen ;) Og så gyngestativet, ungerne elsker at gynge.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvordan fjerner man et bed?

Indlægaf Sangius » 16. apr 2018, 15:42

Tak for svar alle sammen! Jeg er jo så gravid i starten af 4. måned, så ved ikke om jeg selv helt magter at grave bedet op, som vi først får tid til i sommerferien.

Jeg tror ikke der er nogen store rødder dernede, det "største" der er, er en sølle rosen"busk" - nærmere bare en gren med roser på.

Der står også et deformt, grimt birketræ, som jeg tænker vi skærer ned, og sætter en plade på stubben - så er der et lille bord.

Jeg tror måske jeg her i weekenden prøver at nakke nogen af de mindre planter, og ser hvor nemt jeg syned det er.

Har overvejet om jeg bare skulle låne en ged af min mor i en uges tid. :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Bolig"