Nyt parketgulv i lejlighed

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Nyt parketgulv i lejlighed

Indlægaf IrmaPigen » 11. apr 2018, 14:54

Jeg har besluttet jeg vil udskifte mine parketgulve. Bla fordi jeg vil skifte de gamle rør til radiatorerne, skal rive en væg ned osv.

Det er en stuelejlighed i et betonbyggeri fra 70'erne. Der er kælder under hele bygningen.

Lejligheden ligger i en kommune med middel radonniveau. Jeg har ikke fået foretaget en radonmåling i lejligheden, for sådan en skal helst laves mens der er varme på og den skal foretages over et par måneder. Det har jeg ikke mulighed for nu, da jeg regner med at renovere i løbet af sommer og det tidlige efterår.

Jeg har følgende spørgsmål i den forbindelse:

Ud over der self skal lægges noget ny isolering, bør man så både lægge en dampspærrer (mod beton på den kolde side) og en fugtspærrer på den varme side op mod gulv?

Kan man lægge en form for "spærrer" mod evt opstigende radon, eller vil det være nok med en fugt- og/eller damp spærrer, man lukker helt og fører op til paneler?

Jeg er lidt hys med det der radon, så jeg vil gerne tage mine forholdsregler.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nyt parketgulv i lejlighed

Indlægaf Artem » 11. apr 2018, 20:09

Normalt laver man kun radonsikring af terrændæk. Som vil sige kælder gulvet. Hvor det radon der stiger op i kælderen bør kunne blive ventileret ud.
Der er altså ingen grund til at du begynder med at gør det i dit gulv, og som jeg forstår det er der tale om betondæk, som i forvejen bør være støbt så tæt at der ikke kan trænge noget op igennem det. Er primært ved evt rørgennemføringer osv der kan være et problem.

Er kælderen opvarmet? For så skal du ikke ligge en dampspærre. En dampspærre skal altid ligge på den varme side, og man må ikke lave flere da der så kan ophobe sig fugt mellem de to.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Nyt parketgulv i lejlighed

Indlægaf IrmaPigen » 11. apr 2018, 20:19

Artem skrev:Normalt laver man kun radonsikring af terrændæk. Som vil sige kælder gulvet. Hvor det radon der stiger op i kælderen bør kunne blive ventileret ud.
Der er altså ingen grund til at du begynder med at gør det i dit gulv, og som jeg forstår det er der tale om betondæk, som i forvejen bør være støbt så tæt at der ikke kan trænge noget op igennem det. Er primært ved evt rørgennemføringer osv der kan være et problem.

Er kælderen opvarmet? For så skal du ikke ligge en dampspærre. En dampspærre skal altid ligge på den varme side, og man må ikke lave flere da der så kan ophobe sig fugt mellem de to.


Kælderen er mig bekendt ikke opvarmet.

Der ligger dels depotrum dernede, som er en del af ejerlejlighederne, og dels cykelkældre og dels nogle fællesrum (f.eks hobbyrum, fitnessrum, vaskeri osv).

Jeg er jo ikke herre over om der er tilstrækkelig ventilation i kælderen, således til at radonniveauet er okay, og ikke kan trænge videre opad. Jeg aner ikke hvordan radonniveauet er i kælderen.

Så vidt jeg kan se, kommer al rørføring ind i lejligheden samme sted. Det gælder både brugsvand og centralvarmen. Derfra ligger gamle kobberrør ud til radiatorerne i alle rum under gulvene. Det har dog vist sig at rørene er noget gammelt lort, og derfor vil jeg gerne have lagt nye ind.

Jeg har overvejet om jeg skulle lave gulvvarme i hele lejligheden, men da lejligheden jo som sådan ikke er født til det, er jeg lidt bange for varmetabet bliver for stort. Men i virkeligheden aner jeg det ikke, herunder om det ville kræve noget særligt.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nyt parketgulv i lejlighed

Indlægaf Artem » 11. apr 2018, 21:25

IrmaPigen skrev:Kælderen er mig bekendt ikke opvarmet.

Der ligger dels depotrum dernede, som er en del af ejerlejlighederne, og dels cykelkældre og dels nogle fællesrum (f.eks hobbyrum, fitnessrum, vaskeri osv).

Jeg er jo ikke herre over om der er tilstrækkelig ventilation i kælderen, således til at radonniveauet er okay, og ikke kan trænge videre opad. Jeg aner ikke hvordan radonniveauet er i kælderen.

Så vidt jeg kan se, kommer al rørføring ind i lejligheden samme sted. Det gælder både brugsvand og centralvarmen. Derfra ligger gamle kobberrør ud til radiatorerne i alle rum under gulvene. Det har dog vist sig at rørene er noget gammelt lort, og derfor vil jeg gerne have lagt nye ind.

Jeg har overvejet om jeg skulle lave gulvvarme i hele lejligheden, men da lejligheden jo som sådan ikke er født til det, er jeg lidt bange for varmetabet bliver for stort. Men i virkeligheden aner jeg det ikke, herunder om det ville kræve noget særligt.

Ok men selv om der ikke er direkte varme der nede er en kælder jo aldrig helt kold, og normalt laver man ikke dampspærre mod en kælder.

Når man laver radonspærre af terrændæk er det kun i siderne langs fundamentet, da beton i sin selv er tæt. Men med betondæk er vægge og etagedæk støbt sammen ved dig, hvorfor det nærmest ikke er til at tætte mere end det er, og som sagt gør man det normalt ikke ved etagedæk, men kun ved terrændæk.
Det er på den måde vigtigere at du evt laver bedre sikring omkring rørgennemføringer til kælderen, da der godt kan komme noget op der hvis det ikke er lavet godt nok.

Går ud fra at dit gulv er ligge på strøer? med omkring 100 mm isolering under trægulvet?
Du kan godt lave gulvvarme ved i stedet at ligge polystyren ud, og med varmefordelingsplader, som det nye trægulv bliver lagt oven på. Det har endda den fordel i forhold til traditionel gulvarme, at det kan reagere meget hurtigere på temperatur skifte, da der ikke er en masse beton der skal varmes op. Men der skal mindst være plads til de 100 mm isolering da varmetabet ellers vil være for stor ned mod kælderen.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Bolig"