At disponere over en bolig før overtagelse.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

At disponere over en bolig før overtagelse.

Indlægaf Daine » 15. nov 2015, 00:58

Jeg er helt og aldeles grøn på købe-hus området og jeg håber, der en et par venlige sjæle der kan hjælpe mig.

Jeg skal skrive papirer under mandag eftermiddag vedr. køb af andelsbolig (et lille rækkehus). Det bankmæssige er der styr på, lån og alt det jazz. Men sælger sagde noget om sidst vi snakkede sammen "at jeg da bare kunne få nøglerne når de havde tømt boligen, der var ingen grund til den skulle stå tom i flere uger".
Det vil for mig være en rigtig fin ting, og kan spare mig for en dobbelt husleje en måned. Men hvordan filan er reglerne lige?
Det eneste jeg rigtig kan Google frem er vedr. alm ejerbolig - og det er det her jo ikke.

Sådan mere konkret: Hvilken forsikring dækker i en disponeringsperiode? Hvad med forbrug/tvpakke, hvem betaler? Må jeg omkode låsen med det samme eller må det først ske på overtagelsesdagen?

Jeg skal være fraflyttet min lejlighed den 14/2 (jeg regner med en overtagelsesdag, der hedder 1/3), må jeg flytte min officielle adresse så det er ny bolig fra 14/2? Jeg skal aflevere nøgler til flyttesyn, regner jeg med, så jeg kan ikke efterfølgende åbne postkassen.

Er der nogen der ved noget om bare lidt af det her? Eller hvem man evt. kan kontakte? Jeg er ikke helt 100 på, om andelsbestyrelsen ved noget. Mit forsikringsselskab kan forhåbentlig hjælpe, men skrev en mail i mandags de endnu ikke har svaret på ... (Ringer til dem mandag)

Hjælp! :) Andre gode råd vedr. flytning er også velkomne, det er over 10 år siden jeg sidst er flyttet, så er ikke i træning :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: At disponere over en bolig før overtagelse.

Indlægaf Urtekussen » 15. nov 2015, 06:20

Jeg er også helt grøn, men man skal i hvert fald sørge for at evt ejerskifteforsikring er gældende fra den dato man får nøglerne.

Vi overtog en dag tidligere end først antaget, så jeg rettede til med ejerskifte. Mht husforsikringen sagde min forsikringsdame, at det behøvede vi ikke, når der kun var tale om en dag, og sælgers forsikring dækkede den dag.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: At disponere over en bolig før overtagelse.

Indlægaf Urtekussen » 15. nov 2015, 06:21

Og husk at du både skal melde flytning til kommunen og posten. Og alle diverse småinstanser, som ikke automatisk trækker din adresse fra CPR.

Jeg mener jeg fandt en side på borger.dk, som jeg brugte :-)
1
2011
2015
2018
2020
2023
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: At disponere over en bolig før overtagelse.

Indlægaf bralle » 15. nov 2015, 08:48

Har der været mægler på handelen? Så kan han sagtens rådgive jer. Men ellers tror jeg reglerne i dette tilfælde er de samme for andelsbolig og ejerbolig.

Du kan kun få håndværkerfradrag for istandsættelse af den gamle bolig, hvis du stadig har adresse der, mens istandsættelsen foregår.

Det er selvfølgelig dig der skal betale for forbrug mv.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: At disponere over en bolig før overtagelse.

Indlægaf Daine » 15. nov 2015, 10:47

Urtekussen skrev:Jeg er også helt grøn, men man skal i hvert fald sørge for at evt ejerskifteforsikring er gældende fra den dato man får nøglerne.

Vi overtog en dag tidligere end først antaget, så jeg rettede til med ejerskifte. Mht husforsikringen sagde min forsikringsdame, at det behøvede vi ikke, når der kun var tale om en dag, og sælgers forsikring dækkede den dag.


Der skal ikke tegnes ejerskifteforsikring, da det er en andelsbolig. Men jeg tager lige fat i mit forsikringsselskab, for her bliver der nok (forhåbentlig) tale om mere end en dags tidligere disposition. :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: At disponere over en bolig før overtagelse.

Indlægaf Daine » 15. nov 2015, 10:51

bralle skrev:Har der været mægler på handelen? Så kan han sagtens rådgive jer. Men ellers tror jeg reglerne i dette tilfælde er de samme for andelsbolig og ejerbolig.

Du kan kun få håndværkerfradrag for istandsættelse af den gamle bolig, hvis du stadig har adresse der, mens istandsættelsen foregår.

Det er selvfølgelig dig der skal betale for forbrug mv.


Ingen mægler i dette tilfælde. Jeg kommer ikke til at skulle bruge håndværkerfradraget i hverken ny eller gammel bolig, jeg klarer selv istandsættelsen sammen med min familie.

Det er fint nok at jeg skal betale (det gik jeg egentlig også ud fra, det er jo mest fair), men hvem skal oplyse forsyningsselskaberne at der er ny betaler. Køber eller sælger - eller andelsforening?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: At disponere over en bolig før overtagelse.

Indlægaf milisa » 18. nov 2015, 10:39

Jeg ved cirka lige så lidt som du om alt det, du spørger om, lige bortset fra det med forsyningsselskaberne: Det skal du selv! Sørg for både at tilmelde og afmelde. Sidst jeg flyttede, fik jeg at vide, at man kun har pligt til at afmelde, men tro mig, med det bøvl det giver, når de fucker op, så gør dig selv den tjeneste bare at få styr på det hele fra dag 1.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: At disponere over en bolig før overtagelse.

Indlægaf Daine » 18. nov 2015, 13:22

milisa skrev:Jeg ved cirka lige så lidt som du om alt det, du spørger om, lige bortset fra det med forsyningsselskaberne: Det skal du selv! Sørg for både at tilmelde og afmelde. Sidst jeg flyttede, fik jeg at vide, at man kun har pligt til at afmelde, men tro mig, med det bøvl det giver, når de fucker op, så gør dig selv den tjeneste bare at få styr på det hele fra dag 1.


Det vil jeg skrive mig bag øret, tak! :) Har talt med andelsformanden i forbindelse med underskrift og hun fortalte de tog sig af det. Men jeg har nu tænkt mig at ringe selv også, just in case. Bøvl vil jeg helst have mindst muligt af ;)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Bolig"