Projekt hus fra scratch

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 1. mar 2016, 19:54

Se!

Bye bye fjernvarme, hallo gratis brændevarme. I love it :pompom:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
16
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 1. mar 2016, 19:57

:love:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf LadyFox » 1. mar 2016, 20:06

Krølle skrev:Det ligner snart en rigtig stue!

Ved spisebordet sidder en glad mand i pyjamasbukser og spiller computer. Han ønsker vist ikke at blive fotodokumenteret, så det hjørne må vente :-D

Hvad er det for en sofa? :lun:
1
...
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Daine » 1. mar 2016, 20:18

Årh, jeg er så misundelig på din brændeovn! Udover varmen (som bestemt ikke er at kimse ad) så er det bare så hyggeligt - især med den model du har købt, med glaslågerne.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 1. mar 2016, 20:36

LadyFox skrev:
Krølle skrev:Det ligner snart en rigtig stue!

Ved spisebordet sidder en glad mand i pyjamasbukser og spiller computer. Han ønsker vist ikke at blive fotodokumenteret, så det hjørne må vente :-D

Hvad er det for en sofa? :lun:


IKEA Nockeby. Den er så fin - og relativt billig :love:

Jeg elsker IKEA, når de en gang i mellem rammer designet lige i r****. Min tidligere sofa (der er 10 år gl og kun bliver skiftet pga at dimensionerne ikke passer til huset) var også fra IKEA og var også et aktivt tilvalg snarere end en økonomisk prioritering. IKEA :dåne:
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf MOGA » 1. mar 2016, 20:45

Skrev du ikke på et tidspunkt, at brændeovnen skulle være i spisestuen? Har I byttet om?
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 1. mar 2016, 20:58

MOGA skrev:Skrev du ikke på et tidspunkt, at brændeovnen skulle være i spisestuen? Har I byttet om?


På sigt bliver det spisestue - vores rigtige (store) spisebord står bare stadig i lejligheden, så indtil videre har vi kombineret spise- og sofastue i spisestuen og soveværelse i sofastuen.

Det fungerer så fint, og der er rigelig med plads, så det bliver jo ren luksus, når vi indtager førstesalens tre ekstraværlser + luksusbadet :lol:
2
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 2. mar 2016, 08:00

Fedt, Krølle! Det ser godt ud - og jeg synes faktisk ikke længere, at den ser lille ud! Den passer rigtig fint ind i dimensionerne.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Thestral » 2. mar 2016, 08:10

Det ser skidegodt ud Krølle. Brændeovnen passer så godt ind
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf LadyFox » 2. mar 2016, 08:41

Krølle skrev:
LadyFox skrev:
Krølle skrev:Det ligner snart en rigtig stue!

Ved spisebordet sidder en glad mand i pyjamasbukser og spiller computer. Han ønsker vist ikke at blive fotodokumenteret, så det hjørne må vente :-D

Hvad er det for en sofa? :lun:


IKEA Nockeby. Den er så fin - og relativt billig :love:

Jeg elsker IKEA, når de en gang i mellem rammer designet lige i r****. Min tidligere sofa (der er 10 år gl og kun bliver skiftet pga at dimensionerne ikke passer til huset) var også fra IKEA og var også et aktivt tilvalg snarere end en økonomisk prioritering. IKEA :dåne:

Tak. Den er altså virkelig fin!
0
...
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 2. mar 2016, 09:09

Fræksak skrev:Fedt, Krølle! Det ser godt ud - og jeg synes faktisk ikke længere, at den ser lille ud! Den passer rigtig fint ind i dimensionerne.


Samme her. Det er vildt så stor en forskel det gør at få tændt op og møbler i rummet - jeg er ikke længere i tvivl om, at det er den rigtige model :lun:
1
Brugeravatar
momuh
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 10:00
Kort karma: 3
Likede indlæg: 157

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf momuh » 2. mar 2016, 14:17

Krølle skrev:
Badesandalen skrev:Har du nogen idé om hvordan den kommer til at varme? Jeg tænker på at den I havde i jeres lejlighed jo varmede hele lejligheden op.


Denne her varmer faktisk lige så meget som modellen i lejligheden, og stueetagen i huset er faktisk 40 m2 mindre end lejligheden. Desuden havde vi reelt ret meget overkapacitet i lejligheden, så vi fyrede oftest for hyggens skyld :genert:

Selvom huset selvfølgelig ikke får varme fra underboer og naboer er tanken derfor, at den skal varme hele stueetagen op og - forhåbentlig - en del af førstesalen via åben dør mellem køkken og entre/hall. Det bliver spændene, om det sker i praksis: gør det, bliver jeg lykkelig allerede pga økonomien. Det beregnede fjernvarmeforbrug var vist på 25-29.000/år :tie:


Men det at basere det meste af opvarmningen brændeovn er da bare ikke specielt fremtidssikret og kan hurtigt blive lige så dyrt, hvis den her slags forhåbentligt for alle os andre bliver indført http://politiken.dk/oekonomi/2050/energ ... oebenhavn/ .

Har i overvejet at efterisolere eller noget varmepumpe i stedet for at have som mål bare at fyre løs?

Vi bor også selv i hus i København med fjernvarme, og vi klarer os fint udelukkende med fjernvarmen, fordi vores hus er så godt isoleret, og gulvvarmen gør at det bliver fordelt godt. Brændeovn når man bor i København med så mange andre mulige varmeformer er unødvendigt, og er i mine øjne ikke hygge men svineri. Vi har fx. problemer i perioder med at kunne lade vores søn på ½ år sove ude pga. osen fra de omkringliggende huses "hygge".
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 2. mar 2016, 18:03

momuh skrev:
Krølle skrev:
Badesandalen skrev:Har du nogen idé om hvordan den kommer til at varme? Jeg tænker på at den I havde i jeres lejlighed jo varmede hele lejligheden op.


Denne her varmer faktisk lige så meget som modellen i lejligheden, og stueetagen i huset er faktisk 40 m2 mindre end lejligheden. Desuden havde vi reelt ret meget overkapacitet i lejligheden, så vi fyrede oftest for hyggens skyld :genert:

Selvom huset selvfølgelig ikke får varme fra underboer og naboer er tanken derfor, at den skal varme hele stueetagen op og - forhåbentlig - en del af førstesalen via åben dør mellem køkken og entre/hall. Det bliver spændene, om det sker i praksis: gør det, bliver jeg lykkelig allerede pga økonomien. Det beregnede fjernvarmeforbrug var vist på 25-29.000/år :tie:


Men det at basere det meste af opvarmningen brændeovn er da bare ikke specielt fremtidssikret og kan hurtigt blive lige så dyrt, hvis den her slags forhåbentligt for alle os andre bliver indført http://politiken.dk/oekonomi/2050/energ ... oebenhavn/ .

Har i overvejet at efterisolere eller noget varmepumpe i stedet for at have som mål bare at fyre løs?

Vi bor også selv i hus i København med fjernvarme, og vi klarer os fint udelukkende med fjernvarmen, fordi vores hus er så godt isoleret, og gulvvarmen gør at det bliver fordelt godt. Brændeovn når man bor i København med så mange andre mulige varmeformer er unødvendigt, og er i mine øjne ikke hygge men svineri. Vi har fx. problemer i perioder med at kunne lade vores søn på ½ år sove ude pga. osen fra de omkringliggende huses "hygge".


Hold da op. Hvilke dele af indlægget om miljøsvineri, egoisme, børneskadelig virksomhed og bare almen nederenhed overfor naboer skal jeg tage som værende rettet mod mig? Ser du, jeg har nemlig lidt svært ved at genkende de scenarier, du beskriver, i min virkelighed - og egentlig også ud fra det, jeg har skrevet i tråden her - men jeg går ud fra, det må være aktuelt, når du næner det her.

Hvis vi endelig skal diskutere emnet, er det en god ide at have fakta på det rene:

1) vores ovn er ny og svanemærket, ikke en gammel svinsk sag

2) vi fyrer med træ fra FSC godkendte skove

3) ovnen er valgt ud fra at den skal passe til huset, når der er fuld skrald på fyringen - NETOP for at opnå ren fyring, der milømæssigt er forsvarligt og ikke stinker og sviner

4) vi fyrer forsvarligt og efter skorstensfejers anbefalinger både ift optænding, materialer og løbende indfyring. Det lyder ikke som om, du har sat dig ind i betydningen heraf (eller læst det link, du henviser til, der netop taler om gamle ovne og dårlig fyring)

5) der er lavet varmefordeling i rummene vha gamle spjæld og riste netop for at udnytte varmen optimalt, og der er muret op på bagsiden for at skabe en masseovnsefekt, der opsamler evt overskudsvarme og langsomt afgiver den henover natten. Noget mere hensigtsmæssigt end at fyre på samme termostatindstilling døgnet rundt, som de fleste fjernvarmefyrere gør.

6) huset er bevaringsværigt i klassen lige før fredning og fremstår 100% originalt. Enhver tosse der vil ofre kulturhistorie i form af et Bedre Byggeskik-hus for moderne efterisolering og energiruder skulle skydes ved daggry. Det samme gælder idiotiske brændeovnsindehavere, der fyrer alt brændbart af til gene or alle i området.

Som du måske fornemmer, har du provokeret mig helt vildt. Jeg er hverken modstander af fjernvarme eller børnefamilier, men jeg er fandenfiseme heller ikke en ignorant miljøidiot, der sviner og ødelægger kloden for små uskyldige babyer. Tværtimod.

Hvis du reelt har problemer med at lade dit barn sove ude pga brændeovne, bor du enten i et helt sindssygt kvarter i København eller også har du fuldstændig mistet proportionssansen. Hvilken en af delene, der gør sig gældende, ved jeg selvsagt ikke, men jeg kan garantere dig, at du ikke er nabo til mig, og at jeg nok skal passe på børnene i mit nærområde.
29
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Buller » 2. mar 2016, 20:47

Hvor ser det bare dejligt ud med den pejs... jeg er misundelig. Men tak for din tråd, for den fik mig til at tænke. Vi har bygas inde i den ene lejlighed vi er ved at sammenlægge med, gad vide om ikke der kan kobles en gaspejs på det.

Og det kan der sku! :D Så det arbejder vi på at få indarbejdet nu.

Desuden kan man få fri gas for 800 kr om året, så det bliver endda billig varme også, vi har verdens ringeste radiatorer så det bliver også en kæmpe forbedring.

Vi vil så have en af de lukkede konstrueret i glas så man kun kan se bålet, håber at det lykkes.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 2. mar 2016, 20:54

Buller skrev:Hvor ser det bare dejligt ud med den pejs... jeg er misundelig. Men tak for din tråd, for den fik mig til at tænke. Vi har bygas inde i den ene lejlighed vi er ved at sammenlægge med, gad vide om ikke der kan kobles en gaspejs på det.

Og det kan der sku! :D Så det arbejder vi på at få indarbejdet nu.

Desuden kan man få fri gas for 800 kr om året, så det bliver endda billig varme også, vi har verdens ringeste radiatorer så det bliver også en kæmpe forbedring.

Vi vil så have en af de lukkede konstrueret i glas så man kun kan se bålet, håber at det lykkes.


Sådan! Det lyder rigtig fint - jeg ved simpelthen ikke nok om gaspejse til at komme med fornuftige inputs ift varmeeffekten, men om ikke andet kan det være rigtig pænt. Der var vist nogle sikkerhedsissues med gaspejse for nogle år siden, men mon ikke der er kommet styr på det - måske ved nogle herinde noget om det?

Er der for øvrigt ingen aktive skorstene, man kan koble en egentlig brændeovn/pejs på? Rigtig mange af dem er blevet fyldt med byggeaffald ifm f.x. tagrenoveringer, men man kan jo være heldig.
0

Tilbage til "Bolig"