Fliser badeværelse, hårdt vand

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. mar 2018, 11:03

Vi skal lave nyt badeværelse i vores sommerhus og vandet her er hårdt og altså ret kalkholdigt. Jeg ville egentlig gerne have have nogle lysegrå fliser, men samtidig er det måske ikke sådan rigtig optimalt til sådan noget vand. Jeg gider i hvert fald ikke være afhængig af en masse arbejde for at holde dem pæne. Er der noget man med fordel kan vælge frem for andet? Magter ikke et hvid/meleret gulv og vil gerne have samme type på gulv og bruseniche.

Kan godt lide den her type https://www.tilesrus.dk/fliser/klinker/ ... ato-31x61/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf girl_beat » 8. mar 2018, 11:08

Vi har klinker, der minder meget om dem på billedet, og bor også et sted med hårdt vand (dog med blødgøringsanlæg monteret) :)

Når I ved på forhånd, at der er meget kalk i vandet, vil jeg anbefale at kigge efter en lysere farve. Der kommer forholdsvis hurtigt synlige skjolder/pletter/striber på vores, og det kræver, at man er hurtig til at tørre vand op efter sig.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. mar 2018, 11:12

girl_beat skrev:Vi har klinker, der minder meget om dem på billedet, og bor også et sted med hårdt vand (dog med blødgøringsanlæg monteret) :)

Når I ved på forhånd, at der er meget kalk i vandet, vil jeg anbefale at kigge efter en lysere farve. Der kommer forholdsvis hurtigt synlige skjolder/pletter/striber på vores, og det kræver, at man er hurtig til at tørre vand op efter sig.


Så der kommer skjolder trods det? Har aldrig hørt om sådan et anlæg. Er det til al vandforsyning, eller kun i bad?

Vil ikke have fliser som dem på billeder der er med struktur, vil have en enfarvet. SÅdan en mellemgrå farve er vist målet. Ved ikke rigtig hvad vi ellers kan gøre, når vi ikke vil have lyst gulv.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2570
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7612

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 8. mar 2018, 11:22

Blødgøringsanlæg kan købes og monteres for et rimeligt beløb. Jeg havde faktisk selv tænkt på det til vores nye hus, hvis det blev et problem med kalk. Har dog ikke undersøgt hårdheden endnu.
Salttabletter i anlægget ændrer hårdheden på vandet inden det sendes ud i installationen. Dermed skåner man både vandhaner, toiletter og alle andre steder hvor der kommer postevand.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf girl_beat » 8. mar 2018, 11:23

FormerlyKnownAs skrev:
girl_beat skrev:Vi har klinker, der minder meget om dem på billedet, og bor også et sted med hårdt vand (dog med blødgøringsanlæg monteret) :)

Når I ved på forhånd, at der er meget kalk i vandet, vil jeg anbefale at kigge efter en lysere farve. Der kommer forholdsvis hurtigt synlige skjolder/pletter/striber på vores, og det kræver, at man er hurtig til at tørre vand op efter sig.


Så der kommer skjolder trods det? Har aldrig hørt om sådan et anlæg. Er det til al vandforsyning, eller kun i bad?

Vil ikke have fliser som dem på billeder der er med struktur, vil have en enfarvet. SÅdan en mellemgrå farve er vist målet. Ved ikke rigtig hvad vi ellers kan gøre, når vi ikke vil have lyst gulv.

Man kan købe små blødgøringsanlæg til montering ved hovedhanen, men vores er et større anlæg installeret for hele bygningen med flere lejligheder. Det har bestemt hjulpet på amaturer, klinker m.m. men jeg synes stadig ikke, at de grå klinker er de nemmeste at holde, fordi de eller fugerne ofte bliver stænket til med vand...
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. mar 2018, 11:25

NejJegErIkkeAsiat skrev:Blødgøringsanlæg kan købes og monteres for et rimeligt beløb. Jeg havde faktisk selv tænkt på det til vores nye hus, hvis det blev et problem med kalk. Har dog ikke undersøgt hårdheden endnu.
Salttabletter i anlægget ændrer hårdheden på vandet inden det sendes ud i installationen. Dermed skåner man både vandhaner, toiletter og alle andre steder hvor der kommer postevand.


Det må vi tage med i overvejelserne.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. mar 2018, 11:26

girl_beat skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
girl_beat skrev:Vi har klinker, der minder meget om dem på billedet, og bor også et sted med hårdt vand (dog med blødgøringsanlæg monteret) :)

Når I ved på forhånd, at der er meget kalk i vandet, vil jeg anbefale at kigge efter en lysere farve. Der kommer forholdsvis hurtigt synlige skjolder/pletter/striber på vores, og det kræver, at man er hurtig til at tørre vand op efter sig.


Så der kommer skjolder trods det? Har aldrig hørt om sådan et anlæg. Er det til al vandforsyning, eller kun i bad?

Vil ikke have fliser som dem på billeder der er med struktur, vil have en enfarvet. SÅdan en mellemgrå farve er vist målet. Ved ikke rigtig hvad vi ellers kan gøre, når vi ikke vil have lyst gulv.

Man kan købe små blødgøringsanlæg til montering ved hovedhanen, men vores er et større anlæg installeret for hele bygningen med flere lejligheder. Det har bestemt hjulpet på amaturer, klinker m.m. men jeg synes stadig ikke, at de grå klinker er de nemmeste at holde, fordi de eller fugerne ofte bliver stænket til med vand...

Tak, jeg må se nærmere på det og prisen osv.
0
Brugeravatar
Aksen
Indlæg: 52
Tilmeldt: 25. okt 2015, 12:01
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf Aksen » 10. mar 2018, 18:30

Vi har samme farve og jeg vil ikke anbefale det.. Vores er fem år gamle og meget hvide og skjoldede.. Jeg har prøvet brun sæbe, kalk fjerner, og knofedt og der er intet at gøre.. Jeg kan ikke få skidtet af...
Så jeg ville finde en anden farve...
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. mar 2018, 18:39

Træls. Jeg ved bare ikke hvad farve det skal være. Kan slet ikke forestille mig en farve farve og gider ikke hvid. Og slet ikke meleret eller hvide
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf Madam Pomfrey » 10. mar 2018, 18:45

Man kan forebygge kalkaflejringer på fliser ved at polere dem med bilvoks, det får vandet til at perle af, fremfor at sætte sig med lejringer.
Så det er en mulighed - blødgøringsanlæg kan også anbefales. Tror jeg har et tiil en 1000 kr, og det har gjort en markant forskel, selvom vi har forholdsvis blødt vand her.

Der går meget længere imellem at brusehoveder skal have en tur i eddikevand f.x. og jeg har ikke rigtig kalk lejringer i brusekabinerne.

https://www.mainlifestyle.dk/bolig/bade ... e-fri-kalk
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. mar 2018, 18:58

Madam Pomfrey skrev:Man kan forebygge kalkaflejringer på fliser ved at polere dem med bilvoks, det får vandet til at perle af, fremfor at sætte sig med lejringer.
Så det er en mulighed - blødgøringsanlæg kan også anbefales. Tror jeg har et tiil en 1000 kr, og det har gjort en markant forskel, selvom vi har forholdsvis blødt vand her.

Der går meget længere imellem at brusehoveder skal have en tur i eddikevand f.x. og jeg har ikke rigtig kalk lejringer i brusekabinerne.

https://www.mainlifestyle.dk/bolig/bade ... e-fri-kalk


Fedt, tak. hvor tit giver du dem voks? De bliver ikke glatte?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf Madam Pomfrey » 10. mar 2018, 19:00

FormerlyKnownAs skrev:
Madam Pomfrey skrev:Man kan forebygge kalkaflejringer på fliser ved at polere dem med bilvoks, det får vandet til at perle af, fremfor at sætte sig med lejringer.
Så det er en mulighed - blødgøringsanlæg kan også anbefales. Tror jeg har et tiil en 1000 kr, og det har gjort en markant forskel, selvom vi har forholdsvis blødt vand her.

Der går meget længere imellem at brusehoveder skal have en tur i eddikevand f.x. og jeg har ikke rigtig kalk lejringer i brusekabinerne.

https://www.mainlifestyle.dk/bolig/bade ... e-fri-kalk


Fedt, tak. hvor tit giver du dem voks? De bliver ikke glatte?


har ikke givet mine voks - men kender en der kæmpede med kalk, som gjorde, og det virkede super godt. De blev ikke vildt blanke, men blankere...

Det er blødgøringsanlæg der gør tricket herhjemme :) og det har effekt i hele systemet.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. mar 2018, 19:01

Madam Pomfrey skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Madam Pomfrey skrev:Man kan forebygge kalkaflejringer på fliser ved at polere dem med bilvoks, det får vandet til at perle af, fremfor at sætte sig med lejringer.
Så det er en mulighed - blødgøringsanlæg kan også anbefales. Tror jeg har et tiil en 1000 kr, og det har gjort en markant forskel, selvom vi har forholdsvis blødt vand her.

Der går meget længere imellem at brusehoveder skal have en tur i eddikevand f.x. og jeg har ikke rigtig kalk lejringer i brusekabinerne.

https://www.mainlifestyle.dk/bolig/bade ... e-fri-kalk


Fedt, tak. hvor tit giver du dem voks? De bliver ikke glatte?


har ikke givet mine voks - men kender en der kæmpede med kalk, som gjorde, og det virkede super godt. De blev ikke vildt blanke, men blankere...

Det er blødgøringsanlæg der gør tricket herhjemme :) og det har effekt i hele systemet.


Okay. Må se på bege muligheder.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. mar 2018, 19:04

Vira skrev:Altså hvis vandet er ligesom her, så lad være. Jeg har også lysegrå fliser på badeværelset, og her 4 år efter de blev lagt, ligner de noget der er løgn. Og jeg har endnu ikke fundet noget der kan tage det desværre :8:


Jeg ved ikke om det er samme i byen som herude ved vandet, men hårdt er det. Har du fast gjort noget for at prevent (dansk?) det?

Jeg bare slet ikke komme fliser i andre farver jeg vil blive sådan rigtig tilfreds med. Jeg er ret vild med marrokanske fliser, mønsteret, men tror hurtigt jeg bliver træt af det.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5419
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13981

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf RavenClaw » 10. mar 2018, 19:09

Jeg har grå fliser på mit badeværelse, de er vel midt mellem lyse- og mærkegrå, og vi har ret hårdt vand. Jeg skal tit rengøre dem, for at de holder sig pæne. Jeg havde problemer med den i en periode, hvor det var meget slemt, og der fik jeg en dunk til låns af håndværkeren, der sætter vores lejligheder i stand mellem lejerne. Det var virkelig noget krads noget, men det hjalp. Jeg kan ikke lige komme på, hvad det hedder, måske jeg kan finde det i en samtale.. Anyway, min pointe er, at der vil meget hårdt vand ofte skal meget tålmodighed eller virkelig stærke kemikalier til at få kalken væk fra grå fliser.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?

Tilbage til "Bolig"