Store vs. Små rum

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Store vs. Små rum

Indlægaf 1234 » 27. feb 2018, 16:11

Lidt inspireret af diskussion over I Filipais byggetråd vil jeg gerne høre jeres holdning til store og små rum.

Vi er selv lige gået fra en bolig med meget små rum helt ned til 8 kvm med skråvægge til i dag primært, at have store rum.
Vi har det samme antal rum nu som før, men 38 kvm mere bare for give et indtryk af hvor meget større.
Og jeg må indrømme jeg generelt ikke synes så store rum er nødvendige og jeg synes også tit de små rum er hyggeligere.
Vores soveværelse er fx blevet 10 kvm større minus skråvæg og det er i hvert fald efter min mening mere end rigeligt.
Og klart ikke noget jeg vil prioriterer, når jeg skal købe min bolig. De eneste rum jeg reelt synes har givet livskvalitet at få større er køkken og stue.
Alle andre rum kan godt være forholdvis små for min skyld. Mit børneværelse var også ca. 12 kvm og det var i hvert fald også mere end rigeligt.
Denne flytning har i hvert fald fået mig til at indse, at når vi skal ud og købe bolig om nogle år vil jeg nemt kunne nøjes med et mindre parcelhus.

Hvad foretrækker I og hvorfor?
Og hvad er et stort eller lille rum for jer?

Grunden til jeg laver tråden er at jeg lidt har fået et indtryk af at jo større rum jo bedre er blevet en universel sandhed, hvorfor jeg blev overrasket over jeg ikke selv var enig, da vi så fik de der store rum :lol:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf Akehurst2 » 27. feb 2018, 16:34

Jeg synes ikke, store rum er entydigt en fordel.

Fx vil jeg gerne have et meget enkelt indrettet soverværelse, hvor der som udgangspunkt kun soves og knaldes. Så selvom jeg ikke som sådan har et problem med, at det var af en vis størrelse, ville jeg mene at det var rimelig spildt, for jeg vil ikke have opbevaring, fjernsyn, kontor, sminkebord m.v. derinde.

Jeg har heller ikke behov for et særlig stort køkken, og slet ikke sådan et stort køkken/alrum som er populært i øjeblikket. Synes det bliver alt for rodet i udtrykket, når alle funktioner er i samme rum. Vil meget hellere have et køkken og en spisesue og en stue end et stort rum, også selvom de enkelte rum ikke er så store endda. Dog ville jeg elske at have en stor spisestue med plads til masser af gæster, gerne mindst 20 m2.
2
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf decibell » 27. feb 2018, 16:42

Jeg kunne absolut godt bruge større rum, men det er mest fordi, det begrænser indretningsmulighederne, når de er (for) små. Der går oftest vægplads til på vinduer, døre og radiatorer, og så kan det være svært at få plads til møblerne. Jeg synes ikke, at vi i DK har rum, der er store nok til, at man kan sætte en sofa midt rummet, som man ofte ser i udlandet (billedet er lidt for sjov :D ).

Billede
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf 1234 » 27. feb 2018, 16:45

decibell skrev:Jeg kunne absolut godt bruge større rum, men det er mest fordi, det begrænser indretningsmulighederne, når de er (for) små. Der går oftest vægplads til på vinduer, døre og radiatorer, og så kan det være svært at få plads til møblerne. Jeg synes ikke, at vi i DK har rum, der er store nok til, at man kan sætte en sofa midt rummet, som man ofte ser i udlandet (billedet er lidt for sjov :D ).

Billede

Dit billed illustrerer faktisk meget god,t hvorfor jeg ikke altid er fan af de store rum.
For mig bliver det ikke rigtig hyggeligt, når rummet bliver for stort.
Jeg kan meget bedre lide det når det bliver lidt hule-agtigt.
Og så vil jeg gerne have færre indretningsmuligheder :lol:
Vi kan slet ikke håndtere alle dem vi har i den nye lejlighed.
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf decibell » 27. feb 2018, 16:54

1234 skrev:
decibell skrev:Jeg kunne absolut godt bruge større rum, men det er mest fordi, det begrænser indretningsmulighederne, når de er (for) små. Der går oftest vægplads til på vinduer, døre og radiatorer, og så kan det være svært at få plads til møblerne. Jeg synes ikke, at vi i DK har rum, der er store nok til, at man kan sætte en sofa midt rummet, som man ofte ser i udlandet (billedet er lidt for sjov :D ).

Billede

Dit billed illustrerer faktisk meget god,t hvorfor jeg ikke altid er fan af de store rum.
For mig bliver det ikke rigtig hyggeligt, når rummet bliver for stort.
Jeg kan meget bedre lide det når det bliver lidt hule-agtigt.
Og så vil jeg gerne have færre indretningsmuligheder :lol:
Vi kan slet ikke håndtere alle dem vi har i den nye lejlighed.



Nu var det billede som skrevet lidt for sjov. :D Det kan også blive for stort til mig. Jeg kan godt lide hulestemningen, men jeg irriteres af, at jeg kun kan sætte min sofa på en måde. Min stue er 4 x 5,6 og på den ene lange side er dør til have og vinduer, mens den anden lange side har dør og udgang til køkken. Så det er reelt kun på de korte sider, der er plads til reoler og lign. Det begrænser det meget. Jeg ville fx godt have plads til en lille hyggekrog med en god stol med skammel og en lampe, hvor jeg kunne halvt flyde og læse lidt. Så en flervinklet stue ville passe mig godt.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf LaScrooge » 27. feb 2018, 17:41

Jeg tror det afhænger rigtig meget at rummenes udformning, faktisk. Et stort kvadratisk rum er mindre anvendeligt end et mindre aflangt rum, fordi der er mere spildplads i midten og der er flere ting i samme synsvinkel. Generelt vil jeg hellere have flere mindre rum end få store, tror jeg. Men det afhænger igen af lysindfald og vinduespartiernes størrelser, så det er ikke helt entydigt.
2
And we both know: I will be delicious
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf Akehurst2 » 27. feb 2018, 18:05

decibell skrev:Jeg kunne absolut godt bruge større rum, men det er mest fordi, det begrænser indretningsmulighederne, når de er (for) små. Der går oftest vægplads til på vinduer, døre og radiatorer, og så kan det være svært at få plads til møblerne. Jeg synes ikke, at vi i DK har rum, der er store nok til, at man kan sætte en sofa midt rummet, som man ofte ser i udlandet (billedet er lidt for sjov :D ).

Billede


Jeg ville rigtig gerne have en stue som den der - altså, muligvis ikke heeeelt så stor :-D Men meget gerne med mulighed for - som du skriver - at sætte sofaaarrangementet midt i rummet. Synes det ser rigtig fedt ud, men det kræver bare meget plads, hvis man ikke skal kante sig udenom.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf Delfin » 27. feb 2018, 18:18

Jeg har 3 værelser.

En næsten kvadratisk stue på ca. 23 kvm med døre på to af væggene og to vinduer på en tredje væg. Det er meget begræsende for møblering. Måske var det lettere, hvis den var samme kvm og mere aflang, men jeg tror det ikke. I øjeblikket er jeg på jagt efter en ny sofa, som jeg både kan lide og samtidig have plads til. Det er ikke en let opgave.
Jeg har spisebord med 1 plads på hver side, udslået med god vilje 3 på hver side. Når jeg skal have flere gæster end det, må jeg skubbe sofabord og lænestol ind til siden og sætte klapbord/stole ind, og max antal siddende spisegæster er ca. 10. Min ønskestue skal med andre ord både være stor nok til en ordentlig sofa, en god stol og et spisebord med minimum 2 pladser på hver side og plads til at slå det ud. (medmindre man har et stort spisekøkken med god plads til spisebord).

Køkken med spiseplads til 4.

Soveværelse skal være stort nok til en 180 dobbeltseng, uden at man skal kravle ind fra enden eller over hinanden. Der skal også være plads til et godt stort klædeskab. Og til barneseng hvis man har småfolk.

Børneværelse min. 12 kvm.
Jeg bruger et børneværelse på de der 8-9 typiske boligforenings-børneværelser, og det kan godt være noget trangt, når barnet kommer i voksenseng. Nu bruger jeg det som kombineret gæsteværelse med en enkelt soveplads, hobbyværelse og tøjtørring. Det med hobby er mest opbevaring, da der mangler albuerum og bordplads, når jeg fx sidder ved symaskinen. Der ville 4-5 kvm mere både give plads til to sovepladser og et større arbejdsbord.

Jeg bryder mig ikke om køkkenalrum.
0
14 11 14
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf paint » 27. feb 2018, 18:22

Jeg er personlig ret glad for store rum. 'Stor', er naturligvis et lidt relativt begreb. Men jeg har en stue på 50 kvm, og det giver en helt anden rumfornemmelse, at der er plads udenom møblerne - også selvom det i realiteten er områder, man ikke bruger til noget, andet end 'plads'. Jeg har også en relativ stor spisestue (fordi der er plads til det). Der er faktisk ikke andet end et ret stort spisebord og et skab - men godt med plads udenom.

Jeg har også en anden stue, som er mindre og mere huleagtig, med reoler fra gulv til loft. Dét er også hyggeligt, men en helt anden rumfornemmelse.

Jeg har et samlet areal på 169 kvm.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf TomKah » 27. feb 2018, 18:32

Man kan vænne sig til meget, men jeg en nu mest til store rum. Vores soveværelse er 12 kvm og der er ikke engang plads til et skab, hvilket er noget lort synes jeg.

Men hvis jeg skulle prioritere mellem stor stue og store værelser, så er stor stue vigtigst for mig. Vores stue er 40 kvm og for mig er den hjemme og dermed huleagtig.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf Kattefjæs » 27. feb 2018, 18:38

Jeg vil helst ikke bo stort, saa jeg kan ikke forestille mig nogensinde at leve paa meget mere end 75 kvadratmeter eller saa (sammen med manden altsaa - alene ville jeg max bo paa 50). Hule-stilen all the way!

Jeg er mest til mindre rum, isaer sovevaerelset som jeg ikke vil bruge til andet end at sove i - jeg forstaar ikke de der enorme balsals-sovevaerelser med en fritstaaende seng midt i rummet og saa bare en hel masse tom gulvplads omkring den? :gruble: Altsaa det har jo ingen funktion, saa det giver ikke mening for mig. Jeg skal bare have plads til sengen og et lille sengebord og saa er jeg glad.

Jeg kan godt lide en relativt stor stue saa der er plads til et spisebord af en god stoerrelse (med plads til 8 mand maaske), men det er faktisk mest af alt fordi jeg gerne vil have plads til at lave krea-projekter, og det kraever et sted at sprede ting ud. Alternativt et lille separat rum som kan indrettes som kontor/kreaplads, men jeg er tilfreds med et hjoerne i stuen hvis bare der er OK bordplads.

Jeg gider ikke boliger som er stoerre end noedvendigt - det giver bare mere rengoeringsarbejde og stoerre potentiale for spildplads hvor der samler sig rod og nullermaend, hvilket stresser mig. Det gider jeg simpelthen ikke. Jeg synes ogsaa det er spild at fylde mere end jeg har brug for - spild af plads og resourcer. Og det bliver for tomt og hult med saadan en masse plads som bare staar og.... staar. Det har jo ingen vaerdi.

Praktisk, kompakt og velindrettet er nok det vigtigste for mig, saa uanset stoerrelse SKAL der vaere gode opbevaringsmuligheder og rummene skal vaere udformet saa man kan udnytte dem ordentligt - jeg elsker indbyggede skabe og gode reoler fx.

Hvad jeg saa til gengaeld ville give min hoejre arm for, var udendoers plads :love: Om det saa bare var en lille altan eller frimaerke-stoerrelse have. Bare en bette smule ville goere en verden til forskel. Jeg er langt mere motiveret af udendoers plads end indendoers - men det er bare ikke noget vi kan faa, desvaerre, saa det maa vi jo leve med.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf Artem » 27. feb 2018, 18:52

Er faktisk ikke noget jeg har nogen særlig holdning til. Men hvis jeg ser på mit eget hus og de rum jeg bruger mest.
Bor på 140 m2 plus fuld kælder som en del af er garage.
Men de rum jeg bruger mest er mit kontor på 10 m2, og mit soveværelse på 16 m2
Stuen på 43 m2 bruger jeg nærmest aldrig, er nærmest kun til gæster. Udestue på 25 m2 bliver aldrig brugt. Køkkenalrum på 30 m2 bliver brugt til at lave mad i, men spiser på kontoret.

Så er åbenbart huletypen når jeg er alene. Som sådan heller ikke den store overraskelse. Da jeg købte dette hus sagde jeg til mægler at jeg ville have et lille hus med en stor garage/værksted, inden for by skiltet. Dem er der nærmest ingen af, hvorfor jeg endte med at få et større hus end jeg helst ville have.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf JoyNips » 27. feb 2018, 19:09

Jeg har aldrig prøvet at have store rum, men jeg har prøvet at have små og en af mine drømme for vores kommende hus er klart at have mere plads omkring møblerne. Det behøver ikke at være kæmpe balsale, men lige nu har vi for mange møbler på for lidt plads og det irriterer mig.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf DenBruneMunk » 27. feb 2018, 19:21

Har en stue og køkken ca. 105m2 totalt, når jeg regner efter, resten er 4 mindre rum + fyrrum + badeværelse. Kun min stue og køkken er store rum, resten er mellem 12-18m2 , soveværelse 4,5x4 som jeg synes er passende. Loft kan give mig 90m2 ekstra men er uudnyttet som det er nu, bruges kun til lager plads.

Jeg er glad for min stue, masser af plads og præcis som jeg vil have luft og minimalistisk udseende, mere væg mindre ting og unødvendige dimser, måske lidt koldt men jeg er glad .
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Store vs. Små rum

Indlægaf lulu-p » 27. feb 2018, 19:42

Jeg er ikke til balsale, men jeg foretrækker helt sikkert rum som giver mulighed for at møblere "inde i rummet" i stedet for langs væggene. Det giver en fantastisk fornemmelse af plads med en sofagruppe, som man kan gå rundt om.

Der skal også helst være god plads rundt om spisebordet, så man kan rejse sig uden at bede andre rejse sig først.

Jeg har ikke behov for mange ting i mit soveværelse. Men jeg gider på ingen måde at skulle smyge mig langs væggen for at komme i seng. Der må også meget gerne være plads til sengeborde og et godt skab - medmindre man har et walk-in, så ville jeg nok være ligeglad. Nu har jeg ikke længere små børn, men vi var meget glade for at vi havde plads til tremmseng i soveværelset uden at vi faldt over den.

Børneværelser..når børnene er små behøver de ikke meget end plads til seng og lidt legetøj, men de bliver altså store..og så skal der pludselig være plads til almindelig seng, arbejdsplads, tøjskab...plads til veninderne..og så er 10 kvm pludselig lige i underkanten. Synes jeg..men smag og behag.

Summasumarum...jeg er nok mest til god plads og forholdsvis store rum.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Bolig"